Vergistkast vraagje!

Gestart door wvdbroek, 12-09-2016 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvdbroek

Beste Forum genoten,

Kreeg van iemand een gratis koelkastje om een om te bouwen tot vergistkast met mijn stc 1000+.
bij aankomst bleek alleen dat er een vriesvakje bovenin zat en daardoor paste mijn vergistvat niet.
Niet getreurd het vriesvakje zat alleen maar vast met een paar klemmetjes bovenin, los gehaald en vriesvak naar achteren gebogen, vast gezet en tada het past




De vraag is nu wat raden jullie aan als verwarming in zo'n klein kastje?
En kan ik in deze kast vrijuit gaten maken aan de zijkant in verband met stroom en temperatuurprobe?
(hij wordt tijdens koelen alleen warm aan de achterkant dus volgens mij lopen er geen leidingen)

Bedankt alvast weer voor de antwoorden.

Grt
Willem

Haagse Wouter

Heb er zelf ook net een gemaakt. Als verwarming kun je een simpele gloeilamp gebruiken.
Gaten maken is niet nodig. Die kabels zijn allemaal niet zo dik. Dus die kun je zo via de rubbers van de koelkast doen.
Bij mij levert dit geen problemen op.

PeterVH

Ik heb onderin een op de stc aangesloten wandcontactdoos gemonteerd en twee fittingen met een stekker aangesloten. Via AliB twee terrariumlampen van 25 watt besteld en het werkt als een speer, ook bij een buitentemperatuur van -15C. Mocht een van de lampen kapot gaan, blijft de ander nog in bedrijf.
Als je de lampen besteld, bestel er dan gelijk meer zodat je kan vervangen wanneer het jou uitkomt.
Ik heb twee gaten gemaakt in de zijkant van de koelkast. Geen rare dingen tegengekomen...

Succes!

DLB

Wij gebruiken een lamp zoals hieronder voor de verwarming, werkt prima:
http://www.budgetland.nl/buitenlamp-bully-ovaal-zwart-p-2316.html

We hebben alleen 1 gat gemaakt in het plafond voor de doorvoer van het slangetje waar een bellenteller aan zit (kan je van buitenaf zien of hij het nog doet) De sensor hebben we gewoon via de deur, zoals Wouter al zegt geeft dit geen problemen.

P3SM

Ik gebruik dit! Wel even wat afstandsbusjes monteren!

Werkt perfect!

Battum80

Ik gebruik een zogenoemde heatbelt of brewbelt. Omdat de kast bij mij in de woning staat vond ik het wel zo fijn om iets te gebruiken wat ervoor gemaakt is.

wvdbroek

Wow wat een reacties alweer allemaal. Top hier kan ik zeker wat mee.

Brouwerke94

Als je de brewbelt onderaan je vergistingsvat maakt werkt dit ook positief op je gistwerking.
Door de warmte onderin stijgt de warmere vloeistof op waardoor een soort stroming ontstaat en de gist niet op de bodem gaat liggen.

Zoiets doen ze ook in commerciële brouwerijen, maar dan koelen ze bovenin waardoor stroming ontstaat.

RobPh

Ik had een lijstje met ideeën voor een gistkast, tijdens mijn zoektocht kwam ik dit tegen. Een verwarmingselement die in een normale lampen fitting past, deze geven geen licht, alleen warmte wordt er gezegd. Bestaand tussen de 25W en 200W. Ik weet niet of het geschikt is, maar het leek mij wel een mooie vervanging voor een gloeilamp.


http://www.myxlshop.nl/j-s-keramische-warmtelamp-voor-een-terrarium.html?id=34413982&gclid=CMOp3er4sc8CFcUp0wod-kUC9Q

Houten Hoofd

Gebruik zelf ook de keramische lampen. Heb er eentje van 50 watt inzitten. Moet soms 80 liter bier warmstoken. Mits goed geïsoleerd is dat geen probleem. Stabiel houden van temperaturen van bv. 18 graden is helemaal makkelijk voor het 'lampje'. Staat echt 9/10 keer dat ik langsloop uit omdat ie wel op temperatuur blijft.

Ik zag dat er al meerdere keren naar verwezen was in dit topic, eentje via china en de ander via Nederlandse webshop. Heb je de tijd om te wachten, dan beveel ik aliexpress sterk aan, daar zijn ze zo rond de 3 euro en op die Nederlandse site ongeveer 11.

Let er wel even op dat je een keramische fitting gebruikt naast je keramische lamp, die plastic dingen willen nog wel eens smelten anders ;)

mvanroem

Hallo!

Stomme vraag misschien, maar ik ben ook aan het kijken naar een vergistkast dmv een koelkast.
Koelkast heb ik nog. stc-1000 is zo te bestellen en aansluiten zal geen problemen opleveren.
Maar je krijgt straks een controlkastje met 2 (stopcontact)uitgangen. 1 voor verwarmen en 1 voor koelen.
Is het dan de bedoeling dat ik mijn koelkast op de koeluitgang aansluit? Dat de koelkast dus aanslaat als het te warm wordt?
En dan warmen via bijvoorbeeld een lamp oid. (Saar zijn hier zat variaties over te vinden :))
Vind het zelf een stomme vraag maar ik kan het niet goed terugvinden in forums :)

Edit: F3:   Afkoeling een aantal minuten uitstellen.

Als de koeling te vaak moet inschakelen is dat schadelijk voor de compressor van de koelkast. Om schade te voorkomen kun je onder F3 het aantal minuten instellen, dat de koelkast moet wachten, voordat hij begint te koelen. (bijvoorbeeld 5 minuten).
Raak dus niet in paniek als de temperatuur oploopt en de koeling slaat niet meteen aan! Dat heb je bij F3 bewust ingesteld! (Werkwijze als bij F1 omschreven)

Hieruit denk ik dus dat je daadwerkelijk de koelkast moet aansluiten

RobPh

Hallo mvanroem,

Via deze link is een handig schema te vinden hoe en waarop de STC-1000 aangesloten dient te worden op de koelkast en het verwarmingselement en hoe deze in te stellen.
http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=134

mvanroem

Dankje!
Hier had ik het ook vandaan. Had hierom ook in de edit aangegeven dat ik daarom dacht dat de koelkast er direct op moet.

Maar ik ga aan de slag! Kleine investering, heb bijna alle spullen al en het geeft veel meerwaarde.

ciesvandekwis

Je hoeft meestal zelfs geen gaten te boren. Je vindt achterin beneden de koelkast vaak het condensgat: dat is groot genoeg voor een stroomkabel voor je lamp. Condens komt uit in een bakje boven je compressor (vaak zwart vaatje achteraan). Dat bakje is makkelijk uit en terug in te klikken voor als je de draad wil monteren.
En inderdaad: koelkaststekker in 'koelen', lampstekker in 'verwarmen'. Temperatuursensor tegen je gistvat, onder een isolerend sponsje.

JAVAL

Ik heb de STC-1000 in de bovenrand van de koelkast gemonteerd, ik kon daar nog een ruimte vinden die groot genoeg is, zie foto. Let erop dat de STC-1000 zo wordt aangesloten dat beide 0 draden direct naar de koelkast en het verwarmingselement gaan en de fasedraden geschakeld worden door de STC-1000. Ik gebruik onderstaand verwarmingselement. Succes,
Jaap




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.