Vragen beginnersset

Gestart door Juan, 04-09-2016 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Juan

Zoals ik in het voorsteltopic ook schreef ben ik kort geleden geïnteresseerd geraakt in het bierbrouwen. Na een tijdje hier rondlezen ben ik nu zover dat ik een (beginners)set aan wil gaan schaffen. Het plan is om eerst te beginnen met blikbrouwen maar ik wil wel graag een set welke later bruikbaar blijft wil ik het volledige brouwproces zelf gaan doen. Ik heb de cursus blikbrouwen net doorgelezen en daar staat een mooie uitleg over de benodigde apparatuur. Ik ben nu dus het winkelwagentje aan het vullen op Brouwmarkt.nl
Nu zijn er (denk ik) echter een aantal startersets bijgekomen sinds het schrijven van het artikel.

Dit zit er tot nu toe in mijn winkelwagentje:
- Startset bierbrouwen PRO PLUS bestaande uit
    Gistingsvat 31 liter met cylindrisch waterslot (hermetisch afsluitbaar)
    Kroonkurkapparaat "Emily" 26 mm
    100 kroonkurken
    Speciale bier-roerlepel
    Puro Oxi reinigingsmiddel 100 gram
    Flessenborstel met pluim
    Hevelslang met kraan en droesemkop
    10 Exclusieve bierviltjes
    Maatglas 100 ml
    Thermometer 0-110 graden celcius
    Biermaak hydrometer voor S.G.-bepaling

- Afvulpijpje
- Kraan t.b.v. gistingsvat

Als ik het goed heb mis ik dan volgens de cursus in de Wiki alleen nog een glazen gistingsfles voor het nagisten van het jongbier. Is dit noodzakelijk? Deze worden (in 25 liter) namelijk niet verzonden en zou ik dus op een andere manier zien te krijgen.
Verder komt er dan natuurlijk nog een bierkit bij.
Aan jullie dus de vraag of ik een volledige set heb samengesteld of dat er nog nuttige aanvullingen zijn of dat ik beter voor andere onderdelen kan kiezen. Mijn budget ligt (bij voorkeur incl. de bierkit) rond de 100 Euro.

JohnnieWbl

Welkom Juan! Ik heb geen ervaring met blikbrouwen of de starterset die je noemt dus kan daar weinig over zeggen. Ik vraag mij af of kroonkurk flesjes niet wat onhandig zijn om mee te beginnen, een kratje Grolsch beugels leeg (laten) drinken en je kunt ruim 7 liter eenvoudig bottelen voor noppes. Ik ben zelf wel erg te spreken over de beginnersets van Brooklyn Brewshop, hun beer-making-kits bevatten veel noodzakelijke apparatuur (waaronder 3.8 liter vergistingsfles) en zijn gericht op een kleine batch bier brouwen (25/30 liter vind ik wel veel voor een 1e keer).  Wellicht kan iemand met ervaring een beter advies geven, in ieder geval veel plezier alvast! :)

bertvandermeer

Ik zou een betere kroonkurk apparaat kopen.
Het apparaat die er bij krijgt is alleen maar voor pijpjes en je trekt de hals gauw stuk.
Koop een apparaat die 26 en 29 mm aan kan (prijs is rond de 29 euro) even zoeken op internet
Spaar alvast flesjes die je direct schoon maakt na het leegdrinken.

Alvast veel plezier met brouwen

Underdike

Vergeet geen schoonmaak & desinfectie mee te kopen...

Juan

Beugelsflesjes (al dan niet van Grolsch) gebruiken is inderdaad wel een goede tip. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het kroonkurkapparaat dat bij de set zit erg goed werkt (maar hij zit er nu eenmaal bij en alle onderdelen los kopen is duurder)

Die Brooklyn Brewshop pakketten zien er ook wel interessant uit. Ook omdat je daar direct met mout aan de gang gaat. Al is dit misschien ook wel weer een struikelblok omdat de fout gevoeligheid wat hoger ligt. Ook lees ik hierover dat de prijs wat aan de hoge kant is. Alles wat je krijgt (aan apparatuur) is een fles, waterslot en (onnauwkeurige) thermometer.

Bij de set zit Puro Oxi reinigingsmiddel 100 gram ben ik daarnaast nog meer 'speciaal' reinigingsmiddel nodig?

In ieder geval allen bedankt voor de reacties, ik heb weer wat dingen om me in te verdiepen / te overwegen.

Nog een aanvullende vraag:
Kan ik met de apparatuur zoals in de beginpost beschreven ook d.m.v. mout dat al geschroot is brouwen of zijn er dan sowieso nog aanvullende spullen nodig?
Ik had al gelezen dat wanneer ik alles zelf wil doen ik in ieder geval een schrootmolen nodig ben (en een wortkoeler?)

Adbrouwt

De Emily werk voor het begin prima hoor. Ik heb jaren lang een soort gelijk apparaat gehad. Ik moet eerlijk zeggen dat sommige flessen beter gaan dan andere. Kwestie van proberen.

ceasar

Laat die pakketten lekker links liggen. Ik ben met een moutpakket van de HEMA begonnen, al wat je daar voor nodig hebt is twee pannen, de rest zit in het pakket.
Na 6 brouwsels die top waren heb ik dit weekend een Speidel Braumeister gekocht. Dus, eerst kijken of je het leuk vindt en dan komt de rest van zelf wel. Laat je niet gek maken door eventuele kortingen in dit soort deals, na enkele keren brouwen heb je al behoefte aan andere of betere spullen.

Haagse Wouter

Bovendien is veel in het pakket lage kwaliteit.

De thermometer b.v. is bijna onbruikbaar door de hoge afwijking die ze vaak hebben. Van zo´n kroonkrukenapparaat met 2 hefbomen word je volgens velen op het forum helemaal gek, dus die doe je wellicht ook al vlak in het begin weg. Dan heb je de prijswinst al verloren.

Juan

Ok, beter helemaal zelf een set samenstellen dus (ik was van de starterset uitgegaan omdat deze wordt besproken in de wiki van deze pagina)
Ik ga weer eens rondneuzen op Brouwmarkt.nl

Nauwkeurige thermometers heb ik overigens wel vanuit mijn andere hobby -> barbecueën

Bedankt allemaal tot nu toe!

Juan

Heb nu het volgende 'verlanglijstje':
- Gistingsvat 31 liter met cylindrisch waterslot en kraan
- Kroonkurkapparaat "Lisa" 26 en 29 mm
- 500 kroonkurken
- Bier-roerlepel
- Puro Oxi reinigingsmiddel 100 gram
- Flessenborstel met pluim
- Hevelslang met kraan en droesemkop aanblaasbaar
- Maatglas 100 ml
- Hydrometer 3 schalig ST kleurverdeling
- Afvulpijpje

Is de set nu significant beter dan de starterset? Zoals gezegd wil ik er dus met bierpakketten mee kunnen brouwen maar later ook (door toevoegen van pannen) zelf maischen etc.

Sorry voor de vele (beginners)vragen maar ik wil graag niet te duur beginnen maar ook niet met een set welke, als ik het erg leuk ga vinden, volledig moet vervangen omdat het net niet je van het is.

Underdike

Ik zou een brouwemmer met deksel meepakken... dan hevel je je wort erin over (gistdepot in 't gistvat achterlaten), voeg je de bottelsuiker toen, steekt het afvulpijpje op de kraan van de brouwemmer (past precies)... en je kan bottelen.

Naast het schoonmaakmiddel zou ik ook desinfecteer (Star San) & een spuitfles meepakken (of een plantenspuit kopen.

Wij zijn een half jaar geleden met een Brew In A Bag-zak begonnen, maar met hulp (van en via het forum) inmiddels overgestapt op ouderwets moutbrouwen... er op terugkijkend ben ik blij dat we het zo gedaan hebben, en niet met kits zijn begonnen.
Als je een beetje voor ogen hebt wat de bedoeling is (inlezen/vragen stellen), is het prima te doen om direct met zak of graan te beginnen.

Ik weet niet waar je woont, maar wij zijn op weg geholpen door een forumlid die bij ons in de buurt woont, misschien iemand vragen dat voor jou te doen die bij jou in de buurt woont... Of de lokale amateurbrouwvereniging eens opzoeken?

Haagse Wouter

Citaat van: Juan op 05-09-2016  15:50 uSorry voor de vele (beginners)vragen maar ik wil graag niet te duur beginnen maar ook niet met een set welke, als ik het erg leuk ga vinden, volledig moet vervangen omdat het net niet je van het is.

Klopt dat is de moeilijke overweging die je moet maken! Goedkope spullen die je moet vervangen, of duurdere spullen voor langere tijd.
Een oplossing voor dit probleem is veel 2ehands aanschaffen. Dat heb ik gedaan. Is wel tijdrovend.
Maar die starterskits, vind je ook vaak op marktplaats b.v.

En het kroonkurkenapparaat is in elk geval vele malen beter.
100 gram oxi ben je zo doorheen trouwens.

Zou trouwens gewoon is rekenen wat het verschil in kosten is.

Bram86

Voor 4 euro meer heb je een kilo oxi. In verhouding meer waar voor je geld.

Rich

Ik zie dat je in het noorden van het land woont, wellicht kan je dan ook eens gaan neuzen bij Van der Kooy in Jubbega, dan kan je goed de kwaliteitsverschillen zien tussen de verschillende prijsklassen.

Wat je ook koopt, zorg inderdaad dat er een flesje Star San bij zit.

Haagse Wouter

Citaat van: Rich op 06-09-2016  08:24 uWat je ook koopt, zorg inderdaad dat er een flesje Star San bij zit.

Voor het meest essentiële product gebruiken verbazingwekkend veel mensen het niet ;).

Juan

Star San is nog een extra desinfecteer dat je naast Oxi gebruikt?

Van der Kooy is voor mij ongeveer een uur rijden (ik woon in Winschoten, bijna tegen de Duitse grens) maar misschien wel eens de moeite waard om er te gaan kijken.

Underdike

Oxi (en PBW) zijn schoonmaakmiddelen, dus daar maak je voor en na het brouwen alles mee schoon... Star San is desinfecteer, daar spuit je alles mee in vlak voordat je het gaat gebruiken. Beide zijn absoluut noodzakelijk.

Ik heb de meeste spullen gekocht in Jubbega, maar koop mout, gist & hop in Almere.
In Almere heb je de meeste keus, en het is zeker aan te raden daar eens een paar uur rond te lopen en alles goed te bestuderen voordat je koopt wat je nodig hebt.
Vanuit jouw woonplaats zal het niet veel extra tijd zijn, mooi uitje voor een zaterdag  :degroeten:

Haagse Wouter

Citaat van: Underdike op 06-09-2016  11:06 uOxi (en PBW) zijn schoonmaakmiddelen, dus daar maak je voor en na het brouwen alles mee schoon... Star San is desinfecteer, daar spuit je alles mee in vlak voordat je het gaat gebruiken. Beidde zijn absoluut noodzakelijk.

Dat is dus gewoon niet waar.
Oxi is ook een desinfecteermiddel. Er zijn heel erg veel mensen die dit alleen gebruiken. Zeker je materiaal al schoon is.
Maar star San is een veel completer desinfecteermiddel dat ook grove infecties aanpakt zeg maar.

EvdBroek

Citaat van: Juan op 06-09-2016  10:32 uVan der Kooy is voor mij ongeveer een uur rijden (ik woon in Winschoten, bijna tegen de Duitse grens) maar misschien wel eens de moeite waard om er te gaan kijken.

Een mooie tip: ga eens wat afleveringen van BrouwTV bekijken, je krijgt dan een beeld op welke wijze mensen allemaal brouwen. Dan krijg je welicht ook een idee welke kant je later op zou willen.

Veel mensen zijn eerst begonnen met een startset voor blikbrouwen. Dat is een mooie eerste kennismaking en dan kun je daarna nog altijd kijken of het uberhaupt wat voor je is. Je kunt nu wel allemaal veel geld gaan uitgeven en er dan achter komen dat het toch niets voor je is.
Ik zou gewoon de goedkoopste startersset pakken, die emmer en hydrometer blijven wel goed.

Edwarff

Ik ben ook begonnen met blikbrouwen en ook met de starter set.

Ook ik heb e.e.a. later vervangen, maar de meeste spullen gebruik ik als volmout brouwer nog naar tevredenheid. Ik denk dat zo'n set wel een goede deal is of op zijn minst handig.

Net als anderen in dit draadje heb ik vervangen:
1) thermometer vervangen door een oven thermometer van Blokker a 5 euro
2) Bottel apparaat meer dan een jaar naar tevredenheid gebruikt, maar uiteindelijk was hij versleten. Toen voor een tafel model gegaan.

Tja, en de doppen en oxi waren natuurlijk zo op. Grotere hoeveelheden zíjn inderdaad aantrekkelijker in prijs.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 06-09-2016  15:31 uDat is dus gewoon niet waar.
Oxi is ook een desinfecteermiddel. Er zijn heel erg veel mensen die dit alleen gebruiken. Zeker je materiaal al schoon is.
Maar star San is een veel completer desinfecteermiddel dat ook grove infecties aanpakt zeg maar.

Even rechtzetten.

Oxi is primair een reiniger. Het heeft zeker ook een desinfecterende werking maar is veel minder effectief als desinfecteermiddel dan Star San. Dit komt vooral omdat Star San veel dieper in kloofjes kan indringen (door de lage oppervlaktespanning) dan oxi.

Underdike

Citaat van: Jacques op 06-09-2016  20:53 uEven rechtzetten.

Oxi is primair een reiniger. Het heeft zeker ook een desinfecterende werking maar is veel minder effectief als desinfecteermiddel dan Star San. Dit komt vooral omdat Star San veel dieper in kloofjes kan indringen (door de lage oppervlaktespanning) dan oxi.

Zo dacht ik inderdaad ook dat het zat...
Andere discussie wat betreft een beginner adviseren, wat is beter of eenvoudiger: Oxi + Star San, of PBW + Star San?

Jacques

Citaat van: Underdike op 06-09-2016  21:43 uZo dacht ik inderdaad ook dat het zat...
Andere discussie wat betreft een beginner adviseren, wat is beter of eenvoudiger: Oxi + Star San, of PBW + Star San?

Kan allebei. PBW is een effectievere reiniger dan Oxi. Daar staat tegenover dat Oxi een stuk goedkoper is. Het is afhankelijk van de reinigingsklus welke reiniger ik gebruik. Dat kan soms ook schoonmaakazijn zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.