Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vat gekregen, kan ik deze als gistvat gebruiken?  (gelezen 1811 keer)

Offline Fermon

• Super lid
  • Land: nl
Vat gekregen, kan ik deze als gistvat gebruiken?
« Gepost op: 14-09-2016 16:17 u »
Van vrienden kreeg ik vandaag een vat met schroefdeksel, ze zeiden volgens mij kan je dit mooi als gistvat gebruiken want deze is voedsel geschikt. (Heeft soep in gezeten).

Maar nu vraag ik mij af of deze ook geschikt is voor bier(alcohol).
Het vat heeft een volume van ongeveer16 liter en is daarom voor mij zeer geschikt voor de nagisting.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
Re: Vat gekregen, kan ik deze als gistvat gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 14-09-2016 16:19 u »
Ja hoor, deze Curtec vaatjes worden veel als vergistingsvat gebruikt door hobbybrouwers.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-09-2016 16:27 u »
Ja hoor, deze Curtec vaatjes worden veel als vergistingsvat gebruikt door hobbybrouwers.

Mooi snel antwoord ;D, dank je.
Ben er blij mee, nu kan ik mijn volume wat opschroeven.
Ik kan ongeveer 17 liter max brouwen, voor de hoofdgisting heb ik een 30 liter vat, en voor de nagisting een mandfles van 10 liter.
Dus ik brouwde altijd maar max 13 liter.

Offline De Rentmeester

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 14-09-2016 16:27 u »
Wel even letten op de afsluitring. Deze moet ook schoongemaakt worden. Pas ook op voor krassen aan de binnenzijde daar kan vuil inzitten dat wat moeilijker te verwijderen valt. Dus nooit schoonmaken met schuurspons of zoiets dergelijks. Verder zijn deze vaten goed te gebruiken als de hygiŽneregels respecteert.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 14-09-2016 16:30 u »
Wel even letten op de afsluitring. Deze moet ook schoongemaakt worden. Pas ook op voor krassen aan de binnenzijde daar kan vuil inzitten dat wat moeilijker te verwijderen valt. Dus nooit schoonmaken met schuurspons of zoiets dergelijks. Verder zijn deze vaten goed te gebruiken als de hygiŽneregels respecteert.

Daar ben ik zeker van op de hoogte, je kan beter te goed schoonmaken dan net iets te weinig, hetzelfde geldt voor desinfecteren.
Het vat is mooi glad van binnen, geen krasje te vinden. :brouwen:

Tags: