Al weer een discussie over reinigen en desinfecteren

Gestart door Biertje1985, 28-08-2016 10:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 23-09-2016  09:54 uFeit is dat sulfiet niet erkend is als desinfectans als zodanig. De meeste desinfectantia die verkocht worden voor de hobbybrouwer zijn ook niet erkend als desinfectans (Starsan heeft ook zelfs niet deze erkenning)

Niet ontkend kan worden dat het een desinfecterende werking heeft maar het minder effectief als het gaat om contacttijd en concentratie. Daarnaast moet je de pH goed in de gaten houden. Zonder zuurtoevoeging heeft het geen werking.[color=red ]De contacttijd van SO2 ligt beduidend lager dan bij de meeste vrij verkrijgbare desinfectie middelen, trouwens als je even Starsan als voorbeeld neemt, dit is ook zeer gevoelig voor het pH bereik waar het in gebruikt wordt , lees even de handleiding na en dan het stukje over hard water[/color]

En zoals je zelf schrijft zorgt het voor een ongezonde omgeving.

Voldoende redenen om dit middel niet te gebruiken als je primaire middel voor het desinfecteren van je brouwspullen. Ik zie niet in waarom niet, iedereen is vrij in zijn keuze er zijn voldoende hobbybrouwers die dit al jaren met success gebruiken, zolang je weet waar je mee bezig bent geen probleem (lees je gaat niet met je neus boven de pot hangen en al de SO2 dampen inademen)

Overigens komt het gebruik van sulfiet voort uit de wijnmakerij. In geen enkel commerciĆ«le brouwerij kom je sulfiet tegen. Ook in het verleden niet toen de moderne middelen nog niet beschikbaar waren. Kennelijk heeft mijn al snel mogen ervaren dat sulfiet niet het middel is waarmee je in een brouwerij ontsmet... Dat is een eigen interpretatie, de producten die in brouwerijen gebuikt als desinfectans worden  (ik denk dan aan Oxonia-s en andere) zijn niet beschikbaar voor de gewone hobbybrouwer. Sulfiet vind je niet als desinfectans terug in de moderne brouwerij maar eerder als antioxidant. Dat het in het verleden niet gebuikt werd in brouwerijen heeft alles te maken met de aanwezigheid van koperen ketels, SO2 is een sterk reducerend middel  waardoor ze steeds hun oxide laag zouden verwijderd hebben van hun koper indien men dit zou gebruiken, dit staat dus totaal los of het bruikbaar is als desinfectans als hobbybrouwer.

Zoals ik al aangaf ik raad het gebruik van sulfiet zelf ook niet aan, maar je mag niet stellen dat het niet bruikbaar is of ongewenst is bij het bier brouwen.




jerovan

Bitrex  een bitterstof  wordt  toegevoegd  om bioethanol  ondrinkbaar te maken.
Je kunt het eruit halen  door  de ethanol te destilleren. Dit heb ik gedaan maar het kost tijd en je hebt destillatiespullen nodig  (kookplaatje  + desillatiekolom). Om een paar liter te maken heb je  wel een middag nodig maar  bittersmaak is inderdaad weg. 
Ik las een artikel dat je bitrex  (denatonium benzoate) ook  kunt weghalen door toevoegen kleine hoeveelheid chloorbleekloog (sodium hypochlorite)  zie: https://www.researchgate.net/publication/281766762_Assessment_of_the_efectiveness_of_denatonium_benzoate_Bitrex_removal_from_denatured_spirit_preparations_using_sodium_hypochlorite

Heeft iemand het al eens met chloorbleekloog geprobeerd, zou een hoop tijd schelen. De bleekloog haalt alleen de bitterheid weg en de ethanol blijft natuurlijk ondrinkbaar  door de andere stoffen die er in zitten maar voor desinfectie  zou het een oplossing zijn.

bitrex
in Europe the formula has been standardised since last year, as per directive 162/2013 - denatured alcohol now contains 3% v/v isopropyl alcohol, 3% v/v methyl ethyl ketone and 1 ppm Bitrex as denaturants

hansHalberstadt

Heb je het zelf al geprobeerd? Wat is het restproduct dat ontstaat?

Jacques

Citaat van: jerovan op 12-03-2019  23:46 uBitrex  een bitterstof  wordt  toegevoegd  om bioethanol  ondrinkbaar te maken.
Je kunt het eruit halen  door  de ethanol te destilleren. Dit heb ik gedaan maar het kost tijd en je hebt destillatiespullen nodig  (kookplaatje  + desillatiekolom). Om een paar liter te maken heb je  wel een middag nodig maar  bittersmaak is inderdaad weg. 
Ik las een artikel dat je bitrex  (denatonium benzoate) ook  kunt weghalen door toevoegen kleine hoeveelheid chloorbleekloog (sodium hypochlorite)  zie: https://www.researchgate.net/publication/281766762_Assessment_of_the_efectiveness_of_denatonium_benzoate_Bitrex_removal_from_denatured_spirit_preparations_using_sodium_hypochlorite

Heeft iemand het al eens met chloorbleekloog geprobeerd, zou een hoop tijd schelen. De bleekloog haalt alleen de bitterheid weg en de ethanol blijft natuurlijk ondrinkbaar  door de andere stoffen die er in zitten maar voor desinfectie  zou het een oplossing zijn.

bitrex
in Europe the formula has been standardised since last year, as per directive 162/2013 - denatured alcohol now contains 3% v/v isopropyl alcohol, 3% v/v methyl ethyl ketone and 1 ppm Bitrex as denaturants

Gewoon er in laten zitten. Bitrex zit de desinfecterende werking van Bio-ethanol niet in de weg.  ;)

hansHalberstadt

De vraag is denk ik vooral of je het proeft of niet. 

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2019  21:58 uDe vraag is denk ik vooral of je het proeft of niet. 

Is niet erg, want dan hoef je minder bitterhop in te zetten.  ;)

Ik snap de moeite er niet voor. Waarom geen isopropanol 99% inzetten? Dan ben je van dat geklooi met Bitrex af. Kost ca. 8 a 10 euro per liter, even terugverdunnen naar alc.vol. 70% en je hebt 1.42 liter superieure desinfectans. Ethanol verdampt namelijk te snel om effectief te zijn.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2019  21:58 uDe vraag is denk ik vooral of je het proeft of niet.

Alcohol als desinfecteermiddel gebruik je voor kleine voorwerpen. Voor grote voorwerpen is het niet zo geschikt vanwege het brandgevaar en de hoge kosten. Meestal wordt een glad oppervlak afgeveegd met wat alcohol.
Zelf gebruik ik het voor het uitspuiten van het mondje je van mijn monsterkraantje van mijn CCT. De alcohol stroomt dan direct weer uit het mondje (de benodigde contacttijd is klein).
Met andere woorden het gaat om kleine hoeveelheden. Verdunning maakt dat je het niet terug proeft.

hansHalberstadt

Dan kun je het dus zo gebruiken. Zelf destileer ik het overigens wel een keer. 

g.bakker

Komend weekend gaan wij weer een batch brouwen. Gezien mijn keuken achtergrond en de daarbij horende voedselveiligheid heb ik eerst alle materialen gereinigd in de oxi en vervolgens ingesprayed met Ecolab desinfectie. Gegarandeerde desinfectie, prettig om in een schone omgeving te werken en vertrouwen dat het daar niet mis kan gaan. Een standaard onderdeel van deze leuke hobby lijkt mij[emoji3]

dirk

Citaat van: g.bakker op 14-03-2019  20:45 u"alle materialen gereinigd in de oxi en vervolgens ingesprayed met Ecolab desinfectie. Gegarandeerde desinfectie, prettig om in een schone omgeving te werken en vertrouwen dat het daar niet mis kan gaan.

Is dat niet een beetje overdreven? Je moet desinfecteren wat geen verhitting meer ondergaat. Slangen, koeler (of gewoon meekoken), vergistingsvaten etc. En daarvoor kun je beter Starsan gebruiken dan labalcohol.

g.bakker

Dat denk ik wel, maar "better safe than sorry". Noem het periodiek onderhoud. Uiteraard doe ik dit niet na elke batch.

Haagse Wouter

Wat een moeite voor sterliseren terwijl je in een niet steriele omgeving werkt :).
Of hebben jullie allemaal een flow cabinet thuis waarin je de steriele spullen gebruikt of zo.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 15-03-2019  00:21 uWat een moeite voor sterliseren terwijl je in een niet steriele omgeving werkt :).
Of hebben jullie allemaal een flow cabinet thuis waarin je de steriele spullen gebruikt of zo.
Besmetting via de lucht blijkt in de bierbrouwpraktijk veel minder een probleem dan besmetting via direct contact met besmette brouwspullen, vandaar. Als voorbeeld: Ik ent elk jaar mijn gistkolonie over op schuine buis. Daarbij steriliseer in de buisjes in de snelkookpan en laat dan rustig afkoelen tot 50 graden. Dan is de aangezogen lucht in het traject 100-50 nog steeds vochtig en heet en daarna leg ik ze aan paar dagen schuin om wat te drogen in een ontsmette dichte bak. Dat geeft in de praktijk geen problemen met besmetting.
Zonder sterilisatie stap zouden alle buizen binnen een paar dagen voorzien zijn van kolonies van micro-organismen nog voor het enten.     

Jacques

Citaat van: g.bakker op 25-03-2019  22:07 uDesinfecteren met alcohol/Ecolab is niet voor alle materialen geschikt #spontane ontbinding hevel

Klopt, dat is een bekend verschijnsel. In het verleden is dat vaker geconstateerd.

Bedankt voor het wijzen hierop. Het laat weer eens zien dat het goed is meerdere reinigings- en desinfecteermiddelen in huis te hebben.

Jacques


Davester

Tja, vandaag eerste keer een brouwseltje in elkaar gestoken, zal ander topic openen, maar vraag je over desinfecteren.

Wij hebben de dag ervoor alles gereinigd mt OXI chemipro en goed uit laten druppelen.

Vandaag gebrouwen en het gereedschap regelmatig ff gecleand met OXI, een half uurtje voordat het wort in de gistkuip (RVS) gaat, nog een keer het gistvat, deksel en waterslot goed uitgespoeld met OXI.

Vraag is eigenlijk: wat is nu een goed moment om je "koude" kant te desinfecteren?

Brouwert

Citaat van: Davester op 06-04-2019  20:59 uTja, vandaag eerste keer een brouwseltje in elkaar gestoken, zal ander topic openen, maar vraag je over desinfecteren.

Wij hebben de dag ervoor alles gereinigd mt OXI chemipro en goed uit laten druppelen.

Vandaag gebrouwen en het gereedschap regelmatig ff gecleand met OXI, een half uurtje voordat het wort in de gistkuip (RVS) gaat, nog een keer het gistvat, deksel en waterslot goed uitgespoeld met OXI.

Vraag is eigenlijk: wat is nu een goed moment om je "koude" kant te desinfecteren?

OXI is een reinigingsmiddel en geen desinfecteringsmiddel. Dus reinigen met OXI is prima maar voor je 'koude kant' zou je bv. je gistvat daarna ook nog eens moeten desinfecteren.

Aan de 'koude kant'  desinfecteer ik (na reining) met Star San.  Dat doe ik meestal in het laatste uur voordat de(het?) wort in het gistingsvat gaat.

Jacques

De gouden regel is: schoonmaken direct na gebruik en desinfecteren direct voor gebruik.

Goed schoonmaken kort na gebruik is belangrijk. Als je je apparatuur ontdoet van wort en aanslag hebben micro-organismen geen kans om te groeien, zeker niet als je er voor zorgt dat je spullen goed kunnen drogen.

Desinfecteren doe je zo kort voor het gebruik dat mogelijk. Want hoewel sommige reinigingsmiddelen ook desinfecterende eigenschappen hebben kan tussen het schoonmaken en gebruik een micro-organisme vanuit de lucht op je spullen terecht gekomen zijn.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.