Al weer een discussie over reinigen en desinfecteren

Gestart door Biertje1985, 28-08-2016 10:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Dit is een afgesplitst topic.



Citaat van: homoeccentricus op 14-08-2015  10:29 u- Ik zou geen lager beginnen vergisten @20C. Waarom zou je dat doen?
- Oxi reinigt maar ontsmet niet. Evt bij de apotheker ontsmettingsalcohol gaan kopen en in een spuitbusje gieten. Maar mag niet in het wort/bier terechtkomen. Misschien zijn er mensen die nog andere dingen kunnen suggereren.
- Normaal moet je een starter met droog moutextract maken. Appelsap is toch maar tweede keuze, zeker als je niks hebt om te ontsmetten.  En checken dat er geen sulfieten in het appelsap zitten...

Als ik jou was zou ik twee zakjes gedroogde lagergist gebruiken...
Oxi onstmet niet is nieuw voor mij wat het is bij uitstek een ontsmettingsmiddel (niet echt een reiniger), middels actieve zuurstof. Het staat er alleen niet op omdat :

De Belgische en Nederlandse wetgever verbiedt ons om aan een product een ontsmettende werking toe te schrijven zonder het product te laten registreren als een bestrijdingsmiddel. Dit is een aanslepende en onbetaalbare procedure voor kleine bedrijven. Daarom vindt U op geen enkele verpakking van de CHEMIPRO producten de vermelding "ontsmettend".

Wel de aanbevolen contact tijd aanhouden.

(Oude post maar moest even reageren)

#reiningen #schoonmaken #desinfecteren

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 28-08-2016  10:29 uOxi onstmet niet is nieuw voor mij wat het is bij uitstek een ontsmettingsmiddel (niet echt een reiniger), middels actieve zuurstof. Het staat er alleen niet op omdat :

Oxi is vooral een reiniger! Tal van reinigingsmiddelen hebben de actieve stof van oxi ook als basis.
Neemt niet weg dat oxi ook een zekere desinfecterende werking heeft.

Toch raad ik iedereen om oxi te gebruiken als reiniger en Star San als desinfecteermiddel. In feite hoort het desinfecteren altijd vooraf gegaan te worden door een reinigingstap.

Ambero

Citaat van: homoeccentricus op 14-08-2015  10:29 u- Oxi reinigt maar ontsmet niet. Evt bij de apotheker ontsmettingsalcohol gaan kopen en in een spuitbusje gieten. Maar mag niet in het wort/bier terechtkomen. Misschien zijn er mensen die nog andere dingen kunnen suggereren.
Ik neem aan dat Oxi is dus niet voldoende is om je vergistingsvat mee te reinigen vlak voordat je het wort er in laat lopen (met inachtneming van de contacttijden)?

Jacques

Citaat van: Ambero op 29-08-2016  21:57 uIk neem aan dat Oxi is dus niet voldoende is om je vergistingsvat mee te reinigen vlak voordat je het wort er in laat lopen (met inachtneming van de contacttijden)?

Voor het reinigen is dat prima. Wel altijd er voor zorgen dat eerst alle zichtbare vaste verontreiniging (gistresten en dergelijke) verwijderd zijn door spoelen en borstelen.

Omdat oxi desinfecterende eigenschappen heeft kun je het er bij laten. Maar voor alle zekerheid is het verstandig om na de reiniging ook een desinfeciestap te hanteren door het vat te behandelen met Star San.

ejet

Reinigen en ontsmetten zijn twee losse stappen. Reinigen met Oxi, PBW, caustic. Ontsmetten met (bijvoorbeeld) StarSan. Er is geen middel dat allebei in één keer kan.

Nozem

Citaat van: ejet op 29-08-2016  22:28 uEr is geen middel dat allebei in één keer kan.

Met natriumhydroxide kom je een heel eind.

DLB

Sinds kort ontsmetten we met caustic. Gaat fantastisch. Even goed naspoelen met schoon water en dan reinigen met sulfiet/citroenzuur en klaar voor gebruik.

Nozem

Citaat van: DLB op 31-08-2016  15:17 uSinds kort ontsmetten we met caustic. Gaat fantastisch. Even goed naspoelen met schoon water en dan reinigen met sulfiet/citroenzuur en klaar voor gebruik.

Dat lijkt me niet helemaal de juiste volgorde: eerst ontsmetten dan na spoelen en vervolgens reinigen.
Waarschijnlijk bedoel je dat je reinigt met natriumhydroxide en ontsmet met een zuur, met tussentijds spoelen.

Ik bedoelde reinigen en ontsmetten met natriumhydroxide en vervolgens naspoelen.

ejet

Leuk dat natriumhydroxide maar dat is gevaarlijk spul, zeker als je het warm/heet gebruikt. En in grote brouwerijen wordt ook gewoon een tweestapsproces gebruikt, schoonmaken met hete caustic soda (natriumhydroxide) en ontsmetten met stoom of een jodium-gebaseerd middel met een oppervlakte actieve stof (Iodophor).
PBW en StarSan zijn veiliger en bij uitstek gemaakt voor thuisgebruik. Deze middellen worden trouwens ook in de proefessionele industrie gebruikt.

hansHalberstadt

Zijn er ook mensen die perazijn gebruiken. Dat desinfecteert en hoef je niet na te spoelen. gebruiken ze ook in professionele brouwerijen.

_M_M_

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Star San ook een reinigende functie heeft.  Maar dat is dus niet zo?

Amateurke

Citaat van: ejet op 31-08-2016  20:44 uEn in grote brouwerijen wordt ook gewoon een tweestapsproces gebruikt, schoonmaken met hete caustic soda (natriumhydroxide) en ontsmetten met stoom of een jodium-gebaseerd middel met een oppervlakte actieve stof (Iodophor).
Iodophor wordt nog heel weinig gebruikt.
Type Oxonia (waterstofperoxide + azijnzuurperoxide) wordt algemeen gebruikt voor ontsmetting.

seed7

De vraag is, wat wil je reinigen. Wat wil je waar van af halen. Op basis van de antwoorden daarop kun je je reinigingsmiddel(en) kiezen. Aan de hand van de eigenschappen van die middelen kun je je reinigingsregime vaststellen. Het zou bijvoorbeeld jammer zijn om een gistingstank die met een zure reiniger schoongemaakt moet worden eerst met water te spoelen,

Ingo

Biertje1985

Citaat van: Ambero op 29-08-2016  21:57 uIk neem aan dat Oxi is dus niet voldoende is om je vergistingsvat mee te reinigen vlak voordat je het wort er in laat lopen (met inachtneming van de contacttijden)?
Ja hoor, is prima voordat Star San zo populair was werd sulfiet met citroenzuur vaak(er) gebruikt. (Starsan is nog niet zo lang in NL) Toen waren er ook genoeg mensen die met alleen OXI ontsmetten en
ik kan mij niet herinneren dat daar veel klachten over waren, sterker nog bij sommige starter sets kreeg je toen alleen OXI, dat oxi ook een reniger is klopt, maar dan kan je eigenlijk beter caustic nemen dit reinigt veel beter.

Overigens spoel ik ook met Star San tegenwoordig makkelijk spul en het schuimt zo lekker.

Eigenlijk zijn die oxi producten voornamelijk natriumpercabonaat (Niet verwarren met natriumbicarbonaat beter bekend als baking soda.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumpercarbonaat bij aanraking met water word o.a. waterstofperoxide en soda
gevormd door een reactie met water (oxidator)  (waterstofperoxide is het ontsmettende bestanddeel) https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofperoxide

Hou je je aan de aanbevolen hoeveelheden dan krijg je dus genoeg waterstofperoxide om oppervlakken te ontsmetten.

Biertje1985

Citaat van: _M_M_ op 01-09-2016  16:27 uIk dacht ergens gelezen te hebben dat Star San ook een reinigende functie heeft.  Maar dat is dus niet zo?
Star San: Maakt tanks en apparatuur brandschoon en vermijdt de opbouw van mineralen (reinigt dus ook).

Haagse Wouter

Toch, ik denk dat je bij thuisgebruik met bijna alleen oxi wel redelijk uitkomt.
Ik boen wat in me ketel met wat sop en een microvezeldoekje. Wordt met gemak schoon.

Biertje1985

Citaat van: Haagse Wouter op 01-09-2016  19:45 uToch, ik denk dat je bij thuisgebruik met bijna alleen oxi wel redelijk uitkomt.
Ik boen wat in me ketel met wat sop en een microvezeldoekje. Wordt met gemak schoon.
Precies, gewoon sopje daarna goed spoelen, wat betreft het gistingsvat ook sopje, boenen spoelen en wegzetten, volgende brouwsessie even ontsmetten met (OXI of Star San) en dan is het klaar. Het water met oxi / Star San weer opvangen in een emmertje dan kan je mooi je koeler en gereedschappen schoonmaken. Tenminste zo werk ik en ik heb 1x een infectie gehad met een giststarter en verder nooit problemen.

Jacques

Citaat van: _M_M_ op 01-09-2016  16:27 uIk dacht ergens gelezen te hebben dat Star San ook een reinigende functie heeft.  Maar dat is dus niet zo?

Star San heeft inderdaad ook reinigende werking (zuurreiniger). Echter primair is dit een desinfecteermiddel, net zo goed als oxi primair een reiniger is met een desinfecterende werking.

EvdBroek

Citaat van: Biertje1985 op 01-09-2016  18:23 uJa hoor, is prima voordat Star San zo populair was werd sulfiet met citroenzuur vaak(er) gebruikt. (Starsan is nog niet zo lang in NL) Toen waren er ook genoeg mensen die met alleen OXI ontsmetten en
ik kan mij niet herinneren dat daar veel klachten over waren, sterker nog bij sommige starter sets kreeg je toen alleen OXI, dat oxi ook een reniger is klopt, maar dan kan je eigenlijk beter caustic nemen dit reinigt veel beter.

Overigens spoel ik ook met Star San tegenwoordig makkelijk spul en het schuimt zo lekker.

Eigenlijk zijn die oxi producten voornamelijk natriumpercabonaat (Niet verwarren met natriumbicarbonaat beter bekend als baking soda.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumpercarbonaat bij aanraking met water word o.a. waterstofperoxide en soda
gevormd door een reactie met water (oxidator)  (waterstofperoxide is het ontsmettende bestanddeel) https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofperoxide

Hou je je aan de aanbevolen hoeveelheden dan krijg je dus genoeg waterstofperoxide om oppervlakken te ontsmetten.
Klopt zo lang is Star San hier niet verkrijgbaar. Daarvoor ontsmette bijna iedereen met oxi. Nu er Star San bestaat zou oxi dus niet meer kunnen ontsmetten...
Oxi werkt perfect!

Haagse Wouter

Sowieso, schoon is schoon en ontsmet is ontsmet.
Enige waar je verder over kunt praten is of je het moet uitspoelen en hoe duur het is.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 01-09-2016  22:01 uKlopt zo lang is Star San hier niet verkrijgbaar. Daarvoor ontsmette bijna iedereen met oxi. Nu er Star San bestaat zou oxi dus niet meer kunnen ontsmetten...
Oxi werkt perfect!

En voor oxi algemeen verkrijgbaar was werd Chemipro Caustic gebruikt. Dit middel heeft zowel sterke reinigende als desinfecterende eigenschappen. Het heeft echter twee belangrijke nadelen: een restant van dit middel in je bier geeft een hele vervelende smaakafwijking en het middel is zeer schadelijk voor het milieu.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 01-09-2016  22:03 uSowieso, schoon is schoon en ontsmet is ontsmet.
Enige waar je verder over kunt praten is of je het moet uitspoelen en hoe duur het is.

Vuistregel is eerst reinigen en daarna desinfecteren.

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 01-09-2016  22:22 uEn voor oxi algemeen verkrijgbaar was werd Chemipro Caustic gebruikt. Dit middel heeft zowel sterke reinigende als desinfecterende eigenschappen. Het heeft echter twee belangrijke nadelen: een restant van dit middel in je bier geeft een hele vervelende smaakafwijking en het middel is zeer schadelijk voor het milieu.
Vergeet de reactie met diverse metalen niet, zeker RVS niet te lang weken met dat spul, er zit chloor is dat RVS aan kan tasten. Toch vind ik het onmisbaar om biersteen op te lossen en leidingen te spoelen.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 01-09-2016  23:58 uToch vind ik het onmisbaar om biersteen op te lossen en leidingen te spoelen.

Ik gebruik het in beperkte mate nog steeds. En dan vooral voor flessen waarin in aanslag van biersteen zit. Dat krijg je met oxi weg. PBW lost biersteen ook wel op maar niet zo effectief als Chemipro Caustic.

Coen

Citaat van: Jacques op 01-09-2016  22:22 uEn voor oxi algemeen verkrijgbaar was werd Chemipro Caustic gebruikt. Dit middel heeft zowel sterke reinigende als desinfecterende eigenschappen. Het heeft echter twee belangrijke nadelen: een restant van dit middel in je bier geeft een hele vervelende smaakafwijking en het middel is zeer schadelijk voor het milieu.
Of sterinet, werd toen ook veel gebruikt


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.