Al weer een discussie over reinigen en desinfecteren

Gestart door Biertje1985, 28-08-2016 10:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen

Citaat van: Biertje1985 op 01-09-2016  23:58 uVergeet de reactie met diverse metalen niet, zeker RVS niet te lang weken met dat spul, er zit chloor is dat RVS aan kan tasten. Toch vind ik het onmisbaar om biersteen op te lossen en leidingen te spoelen.
Zit naar mijn weten geen chloor in, wel natrium hydroxide en natrium metasilicaat. Beide niet fijn voor rvs

Jacques

Citaat van: Coen op 02-09-2016  19:55 uOf sterinet, werd toen ook veel gebruikt

Ja, dat middel werd ook veel gebruikt. De exacte samenstelling heb ik nooit geweten.

abroeders

Citaat van: EvdBroek op 01-09-2016  22:01 uKlopt zo lang is Star San hier niet verkrijgbaar. Daarvoor ontsmette bijna iedereen met oxi. Nu er Star San bestaat zou oxi dus niet meer kunnen ontsmetten...
Oxi werkt perfect!
Een belangrijk verschil tussen beide is het gebruikersgemak.

Wil je je gisttank ontsmetten met oxi dan moet je je tank vullen met een water-oxi reiniger. Hier heb je een aantal liter reinigingsvloeistof voor nodig om te zorgen dat de contacttijd groot genoeg is om (nagenoeg) alle micro-organismen te doden.
Star san kun je vanuit een plantenspuit even op het oppervlak sprayen. Door de schuimende werking en lage oppervlaktespanning heb je maar een paar milliliter nodig. Het hecht zich goed aan de wanden en trekt in de miliscuulste krasjes en beschadigingen om deze te desinfecteren.

EvdBroek

Citaat van: abroeders op 02-09-2016  21:35 uEen belangrijk verschil tussen beide is het gebruikersgemak.

Wil je je gisttank ontsmetten met oxi dan moet je je tank vullen met een water-oxi reiniger. Hier heb je een aantal liter reinigingsvloeistof voor nodig om te zorgen dat de contacttijd groot genoeg is om (nagenoeg) alle micro-organismen te doden.
Star san kun je vanuit een plantenspuit even op het oppervlak sprayen. Door de schuimende werking en lage oppervlaktespanning heb je maar een paar milliliter nodig. Het hecht zich goed aan de wanden en trekt in de miliscuulste krasjes en beschadigingen om deze te desinfecteren.
Klopt die ervaring heb ik ook, ik gebruik namelijk zowel oxi als Star San.

Biertje1985

Zijn er ook mensen die P3-ALCODES gebruiken?, dit middel heb ik een keer zien staan in de winkel, maar ik wist niet precies wat het was.

Zoja wat zijn de ervaringen ermee?


William

Citaat van: Biertje1985 op 03-09-2016  19:09 uZijn er ook mensen die P3-ALCODES gebruiken?, dit middel heb ik een keer zien staan in de winkel, maar ik wist niet precies wat het was.

Zoja wat zijn de ervaringen ermee?

Zo te zien met glutaraldehyde gedenatureerde ethanol. Het bevat 65% ethanol, dus op maximale desinfectiesterkte. Geen schoonmaakmiddel.

Coen

Citaat van: Jacques op 02-09-2016  20:39 uJa, dat middel werd ook veel gebruikt. De exacte samenstelling heb ik nooit geweten.
Nee, nooit kunnen achterhalen. Maar zat wel chloor in, soort zwembadlucht als je veel gebruikte

William

Citaat van: Coen op 03-09-2016  21:34 uNee, nooit kunnen achterhalen. Maar zat wel chloor in, soort zwembadlucht als je veel gebruikte

Die associatie heb ik ook met sterinet.

Jacques

Citaat van: William op 03-09-2016  21:53 uDie associatie heb ik ook met sterinet.

Had ik ook. Maar de chloorlucht was wel een stuk minder dan bij Chemipro Caustic.

Coen

Ik heb geen chloor associatie met de caustic. Toch vreemd dat jij het wel hebt want chloor staat niet vermeld als een van de ingredienten, slechts natronloog en natrium silicaat

Haagse Wouter

Ik vind Caustic ruiken naar spoelkeuken in horecagelegenheden.

Jacques

Citaat van: Coen op 03-09-2016  22:54 uIk heb geen chloor associatie met de caustic. Toch vreemd dat jij het wel hebt want chloor staat niet vermeld als een van de ingrediënten, slechts natronloog en natrium silicaat

Er zijn meer stoffen in dit middel waaronder trocloseen natrium dihydraat. Het is deze stof waaruit chloor vrijkomt.

Op de site van Brouwland staat het volgende over Chemipro Caustic:
"Krachtige reiniger voor sterk vervuilde materialen, met actieve chloor! Verwijdert zelfs het hardnekkigste vuil."

Underdike

De eigenaar/ontwikkelaar van PBW en Star San (5 star chemicals) was te gast in de podcast van Beersmith (de Amerikaanse BrouwHulp zeg maar), over de principes achter schoonmaken.
Die man kwam bij een concurrent vandaan, wist wat er beter kon, en is toen voor zichzelf begonnen.

Het principe van reinigen was simpel... verreweg het beste werkt chloor met een zuurtje om de optimale werk-pH te bereiken. Hij stelde voor dat mensen in de supermarkt de goedkoopste van de goedkoopste bleek kopen, waar geen enkele toevoegingen inzetten om het dikker te maken of een kleurtje/geurtje te geven, en dat dan aanmengen tot een bepaald pH met standaard witte keuken-azijn. De precieze verhouding gaf 'ie niet ivm Amerikaanse aansprakelijkheids-shit... want je kan de verhoudingen fout doen en bijvoorbeeld chloor-gas krijgen.
Die verhouding zal toch wel te googlen zijn? Volgens hem was dat de beste reiniger die er is.

Voor desinfectie had 'ie ook een goedkope optie, maar die staat me nu niet bij... aangelengde spiritus meen ik?

Anyway, de vraag is waarom hij die gratis tips zou geven als producent van de duurdere concurrentie, maar z'n antwoord was meen ik dat zijn PBW en Star San makkelijk in gebruik zijn, idiot-proof, en in de lage benodigde concentraties sowieso niet zo heel duur?

Trouwens, in dat interview zei 'ie ook dat ze van de wet niet mogen zeggen dat PBW recyclebaar is... omdat moeilijk aan te geven is wanneer de werking 'op' zou zijn.
Hij zei wel dat hij zich voor kan stellen dat je een aangemaakte hoeveelheid zomaar een keer of 8 kan hergebruiken zonder problemen.
Naar aanleiding daarvan zit ik te denken aan een groot bad (plastic kuubs-kist met deksel erop bvb) met PBW, waar we alles ná schoonspoelen/borstelen gewoon in dumpen tot de volgende keer, waarna uit- en naspoelen en met Star San desinfecteren genoeg moet zijn?

Jacques

Citaat van: Underdike op 04-09-2016  11:30 uHet principe van reinigen was simpel... verreweg het beste werkt chloor met een zuurtje om de optimale werk-pH te bereiken. Hij stelde voor dat mensen in de supermarkt de goedkoopste van de goedkoopste bleek kopen, waar geen enkele toevoegingen inzetten om het dikker te maken of een kleurtje/geurtje te geven, en dat dan aanmengen tot een bepaald pH met standaard witte keuken-azijn. De precieze verhouding gaf 'ie niet ivm Amerikaanse aansprakelijkheids-shit... want je kan de verhoudingen fout doen en bijvoorbeeld chloor-gas krijgen.
Die verhouding zal toch wel te googlen zijn? Volgens hem was dat de beste reiniger die er is.

Absoluut niet doen! Dunne chloor uit de supermarkt met zuur geeft chloorgas. Levensgevaarlijk!

De natriumloog in dunne chloor is er juist voor om te zorgen dat er geen chloorgas vrijkomt. Niet voor niets wordt er voor gewaarschuwd geen reinigingsmiddelen met elkaar te mengen.

Zie ook https://www.homeworks.nl/opgepast-tips-over-wat-je-niet-moet-doen-met-schoonmaken/blog/

Underdike

Citaat van: Jacques op 04-09-2016  12:25 uAbsoluut niet doen! Dunne chloor uit de supermarkt met zuur geeft chloorgas. Levensgevaarlijk!

De natriumloog in dunne chloor is er juist voor om te zorgen dat er geen chloorgas vrijkomt. Niet voor niets wordt er voor gewaarschuwd geen reinigingsmiddelen met elkaar te mengen.

Zie ook https://www.homeworks.nl/opgepast-tips-over-wat-je-niet-moet-doen-met-schoonmaken/blog/

Zoals ik al zei, er IS een juiste en veilige verhouding, de vraag is welke... en aanmengen kan natuurlijk in de buitenlucht.
Zelf gebruik in PBW en Star San.

Jacques

Citaat van: Underdike op 04-09-2016  12:42 uZoals ik al zei, er IS een juiste en veilige verhouding, de vraag is welke... en aanmengen kan natuurlijk in de buitenlucht.
Zelf gebruik in PBW en Star San.

Vanwege de risico's kun je er maar beter niet aan beginnen. Chloorgas is echt heel gevaarlijk.

PBW en Star San, maar ook oxi en Chemipro Caustic en andere officiële middelen, zijn veilig als je je aan de aanwijzingen van de fabrikant en de aanbevolen concentraties houdt.

Biertje1985

Citaat van: Haagse Wouter op 03-09-2016  23:02 uIk vind Caustic ruiken naar spoelkeuken in horecagelegenheden.
Klopt dat vind ik ook en dat spul heet relavit wat veel gebruikt wordt in keukens en vaatwasstraten.

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 04-09-2016  13:33 uVanwege de risico's kun je er maar beter niet aan beginnen. Chloorgas is echt heel gevaarlijk.

PBW en Star San, maar ook oxi en Chemipro Caustic en andere officiële middelen, zijn veilig als je je aan de aanwijzingen van de fabrikant en de aanbevolen concentraties houdt.
Inderdaad, er staat niet voor niets op zo een verpakking, niet mengen.

hansHalberstadt

Waarom zou je chloor met zuur willen mengen met puur chloorgas al resultaat. Iemand die zoiets adviseert is echt niet goed wijs. Heb ik ooit geprobeerd in mijn experimenteerjaren op de middelbare school op reageerbuis schaal. En toen wat staalwol erbij. Dat ging meteen een heftige reactie aan met het chloorgas met vuurverschijnselen. Hoewel sterk verdund sloeg het gas direct op mijn keel terwijl ik aan de andere kant van de ruimte stond. Wat denk je dat er gebeurt als je hiermee je brouwspullen gaat reinigen. Dat vertel je niet na vrees ik en daarna is alles verroest en aangevreten in je brouwruimte maar daar heb je dan zelf geen last meer van.   

Haagse Wouter

Maar even afgezien van de veiligheidsdingen in zijn post.Het hergebruiken van de middelen. Dat is wel een interessante vind ik. Als je het middel in een jerrycan kan gieten om opnieuw te gebruiken is dat wel mooi. Mits je het niet hoeft op te warmen natuurlijk.

Citaat van: Biertje1985 op 04-09-2016  13:51 uKlopt dat vind ik ook en dat spul heet relavit wat veel gebruikt wordt in keukens en vaatwasstraten.

Ben dus niet de enige! Elke keer als ik caustic gebruik krijg ik flashbacks naar toen ik afwasser was.

Underdike

Hier is de podcast waar het uit kwam : http://beersmith.com/blog/2013/08/02/beer-cleaning-and-sanitation-with-jon-herskovits-beersmith-podcast-62/
Ik vond het wél interessant, en de man weet heus beter dan wij waar 'ie het over heeft.

Ik neem trouwens afstand van het bovengenoemde "niet goed wijs" manier van discussiëren... vind de manier van communiceren belachelijk, en als je niet weet hoeveel bleek met hoe weinig azijn je moet mengen, en hoeveel water erbij zit, kan je niet oordelen of het gevaarlijk is.
In Binas tabellen-boek staat water hoog op de 'giftig' lijst... gaan we dan ineens spastisch doen over kraanwater of onze regenton?
Als jij bij wijze van spreken 1 fles bleek in een emmer water gooit, met een half kopje azijn... dan is dat natuurlijk niet gevaarlijk, helemaal niet als je dat buiten doet. We hebben allemaal dingen in 't gootsteenkastje die hetzelfde principe bevatten, of andere items die minstens even giftig zijn.
Als we recepten met 7 mouten, 4 maisch-stappen en 6 hopgiften succesvol kunnen volgen... dan zullen we toch zeker ook zonder dat er doden vallen een beetje schoonmaakmiddel kunnen aanmaken?

Amateurke

Met alle respect, maar

DIT IS GEVAARLIJK
Doe in je eigen achtertuin wat je niet laten kunt, maar elke andere lezer weze gewaarschuwd.

hansHalberstadt

Citaat van: Underdike link=topic=32226.msg491627#msg491627Ik neem trouwens afstand van het bovengenoemde "niet goed wijs" manier van discussiëren... vind de manier van communiceren belachelijk, en als je niet weet hoeveel bleek met hoe weinig azijn je moet mengen, en hoeveel water erbij zit, kan je niet oordelen of het gevaarlijk is.

Normaal doe ik dat ook niet, maar in dit geval wel want juist als deze meneer weet wat hij doet dan zou hij dit nooit mogen adviseren, want dan weet hij ook dat mensen met minder kennis van zaken erdoor in de problemen komen. Hij geeft ook nog aan dat hij niet alles kan vertellen ivm Amerikaanse aansprakelijkheids-shit... daarmee geeft hij aan dat hij wel degelijk weet wat hij doet, maar stuurt de mensen het bos in zodat ze zelf maar de juiste verhouding moeten zien te vinden, dus dan is het nog erger.
 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-09-2016  11:09 uNormaal doe ik dat ook niet, maar in dit geval wel want juist als deze meneer weet wat hij doet dan zou hij dit nooit mogen adviseren, want dan weet hij ook dat mensen met minder kennis van zaken erdoor in de problemen komen. Hij geeft ook nog aan dat hij niet alles kan vertellen ivm Amerikaanse aansprakelijkheids-shit... daarmee geeft hij aan dat hij wel degelijk weet wat hij doet, maar stuurt de mensen het bos in zodat ze zelf maar de juiste verhouding moeten zien te vinden, dus dan is het nog erger.

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Aan bleekwater zuur toevoegen zit een heel groot risico op de vorming van het giftige chloorgas dat sterk corrosief is. Een dergelijk advies is onverantwoord. Hobbybrouwers hebben geen laboratorium tot hun beschikking om de concentraties te bepalen.

Gerlachus

Wij gebruiken al sinds het begin OXI om te reinigen en sinds enkele jaren Star San om te ontsmetten. Tussen de middeltje door spoelen we met schoon water en achteraf ook.
Sinds kort gebruiken we perazijnzuur met H2O2 en dat werkt ook super en is beduidend goedkoper maar lastig te krijgen en gevaarlijk spul.

Maar zoals gezegd: EERST schoonmaken (echt schoon he, niks overslaan) DAN ontsmetten. Meer hoef je er volgens mij niet over te vertellen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.