De eigenaar/ontwikkelaar van PBW en Star San (5 star chemicals) was te gast in de podcast van Beersmith (de Amerikaanse BrouwHulp zeg maar), over de principes achter schoonmaken.
Die man kwam bij een concurrent vandaan, wist wat er beter kon, en is toen voor zichzelf begonnen.
Het principe van reinigen was simpel... verreweg het beste werkt chloor met een zuurtje om de optimale werk-pH te bereiken. Hij stelde voor dat mensen in de supermarkt de goedkoopste van de goedkoopste bleek kopen, waar geen enkele toevoegingen inzetten om het dikker te maken of een kleurtje/geurtje te geven, en dat dan aanmengen tot een bepaald pH met standaard witte keuken-azijn. De precieze verhouding gaf 'ie niet ivm Amerikaanse aansprakelijkheids-shit... want je kan de verhoudingen fout doen en bijvoorbeeld chloor-gas krijgen.
Die verhouding zal toch wel te googlen zijn? Volgens hem was dat de beste reiniger die er is.
Voor desinfectie had 'ie ook een goedkope optie, maar die staat me nu niet bij... aangelengde spiritus meen ik?
Anyway, de vraag is waarom hij die gratis tips zou geven als producent van de duurdere concurrentie, maar z'n antwoord was meen ik dat zijn PBW en Star San makkelijk in gebruik zijn, idiot-proof, en in de lage benodigde concentraties sowieso niet zo heel duur?
Trouwens, in dat interview zei 'ie ook dat ze van de wet niet mogen zeggen dat PBW recyclebaar is... omdat moeilijk aan te geven is wanneer de werking 'op' zou zijn.
Hij zei wel dat hij zich voor kan stellen dat je een aangemaakte hoeveelheid zomaar een keer of 8 kan hergebruiken zonder problemen.
Naar aanleiding daarvan zit ik te denken aan een groot bad (plastic kuubs-kist met deksel erop bvb) met PBW, waar we alles ná schoonspoelen/borstelen gewoon in dumpen tot de volgende keer, waarna uit- en naspoelen en met Star San desinfecteren genoeg moet zijn?