Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gestokte vergisting. Giststarter maken en toevoegen?  (gelezen 3059 keer)

Offline Ambero

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gestokte vergisting. Giststarter maken en toevoegen?
« Gepost op: 29-08-2016 21:48 u »
Op 19-8 heb ik een sterke 20 liter blonde gebrouwen met een start SG van 1062. Op 21-8 heb ik 200 g gele basterd in 450 cl gekookt water opgelost, terug gekoeld naar 20 ºC en toegevoegd aan het jong bier. Ik heb voor de suiker toevoeging het SG niet gemeten. Vergisting lijkt nu gestopt te zijn op een SG van 1035. Het jonge bier smaakt smakelijk, is niet zuur, alcohol aanwezig maar niet zo veel.

De oorzaak: lijkt me dat 1 zakje van 11,5 g Safale S-04 niet genoeg is? Volgens het boek "Verander water in bier" hebben bieren met een hoger start SG van 1060 waarschijnlijk een extra zakje nodig, al is dat wel wat tegenstrijdig met de ervaringen die ik hier op het forum lees.

Remedie: zakje S-04 bestellen en een giststarter maken van 2 liter met gistvoeding op mijn nieuwe magneetroerder en toevoegen zonder het jonge bier te beluchten?

Receptuur
20 liter Alphen's water (9,3 dH)
2,4 kg pilsmout
0,6 kg münchenermout

40 min @ 60°C
20 min @ 72°C
5 min @ 78°C

Spoelwater 11 liter @ 78°C aangezuurd met 30ml melkzuur (ik doe hier maar wat)

26 g Saaz 3,08% 60 min
20 r Styrian Goldings 1,6% 60 min
10 g Saaz 3,08% 10 min
10 g Styrian Goldings 10 min
2 g korianderpoeder 5 min

11,5 g gehydrateerde S-04 geënt @20 °C

Vergisting was goed op gang 12 uur later (1 plop/15 sec). Op 25-8 was het SG 1035 en vandaag hetzelfde.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Gestokte vergisting. Giststarter maken en toevoegen?
« Reactie #1 Gepost op: 29-08-2016 21:50 u »
Hoe meet je het sg? Met een hydrometer of met een refractometer?

Offline Ambero

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2016 21:57 u »
Hoe meet je het sg? Met een hydrometer of met een refractometer?
Refractometer.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2016 21:59 u »
Refractometer.

Als je tijdens de vergisting (dus als er alcohol in zit) met een refractometer meet moet je corrigeren voor alcohol. Je mag dus niet de Brixwaarde maal 4 doen om het sg te krijgen. Heb je gecorrigeerd?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2016 22:02 u »
Als je tijdens de vergisting (dus als er alcohol in zit) met een refractometer meet moet je corrigeren voor alcohol. Je mag dus niet de Brixwaarde maal 4 doen om het sg te krijgen. Heb je gecorrigeerd?

Als ik uitga van een startsg van 1063 en een huidge Brixwaarde van (1035-1000)/4=8,7 dan is het huidig sg ongeveer 1017. Ofwel een vergistingsgraad van 73%  (berekend met BrouwHulp)

Offline Ambero

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2016 22:04 u »
Ik heb op de refractometer een gradering in Brix en SG. De SG geeft aan 1035, ik neem aan dat ik die dus moet corrigeren? Met wat eigenlijk?  :-X

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #6 Gepost op: 29-08-2016 22:08 u »
Ik heb op de refractometer een gradering in Brix en SG. De SG geeft aan 1035, ik neem aan dat ik die dus moet corrigeren? Met wat eigenlijk?  :-X

Je zult op de refracrometer zien dat de sg-schaal grofweg 1000+4*Brix is. Deze schaal is alleen geldig als er alleen suiker aanwezig is. Als er alcohol in zit (tijdens de vergisting) dan geldt deze schaal niet meer.

Geen nood! Je kunt de omrekening doen met brouwsoftware zoals BrouwHulp, BrouwVisie,... of on-line tools bv http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Offline Ambero

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 29-08-2016 22:46 u »
Als ik uitga van een startsg van 1063 en een huidge Brixwaarde van (1035-1000)/4=8,7 dan is het huidig sg ongeveer 1017. Ofwel een vergistingsgraad van 73%  (berekend met BrouwHulp)
Bedankt Wiliam! Ik kom nog niet op de 73% uit in BrouwHulp, ik zit te rommelen met de suikergift van 200 g opgelost in 450 cl water. Had je die meegenomen in de berekening?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 29-08-2016 22:55 u »
Die 73% is op basis van een start sg van 1063 en eind sg van 1017 ((63-17)/63=0.73). Als die 1063 exclusief suiker plus water is moet je eerst het nieuwe start sg uitrekenen. Kan ook in BrouwHulp met de tools aan de rechterkant van het scherm.

Offline Ambero

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 29-08-2016 23:03 u »
 Leeg

Offline Ambero

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 29-08-2016 23:33 u »

Onder het kopje Suiker kom ik uit op een SG van 1064. Deze heb ik vervolgens onder het bovenst kopje SG, Brix, Plato bij SG ingevoerd.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 30-08-2016 10:35 u »

Onder het kopje Suiker kom ik uit op een SG van 1064. Deze heb ik vervolgens onder het bovenst kopje SG, Brix, Plato bij SG ingevoerd.

Je moet voor het gemak de sg schaal even vergeten na de vergisting. Tijdens de vergisting zit er geen lineair verband tussen brix en sg, in tegenstelling tot voor de vergisting.
Je maakt de fout door de gemeten sg waarde in te voeren, je zult zien dat de brix waarde die BrouwHulp aangeeft dan ook niet overeen komt met wat je op je refractometer meet. Je zult ongeveer 9 brix meten schat ik (obv je sg waarde). Als je de brix waarde invult klopt het wel en zal BrouwHulp een veel lagere waarde aangeven.

Offline Ambero

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 30-08-2016 23:01 u »
Bedankt Brouwers en William! Weer wat wijzer en materiaal om verder in te verdiepen. Ik heb de SG ff snel op 1064 berekend en de Brix op 9. Dan kom ik inderdaad op SVG 71,9% met een alcohol volume van 5,8%.  :D Ik ga binnenkort bottelen met bottelsuiker 8 g/ltr. Volgende keer doe ik er gistvoeding bij en verdiep ik me verder in hoeveelheid gist (MrMalty) en water pH behandeling om een hogere SVG te krijgen.