Vraag over Whitelabs 670 farmhouse blend

Gestart door Bart LJ, 29-08-2016 13:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart LJ

Brouw(st)ers,

Ik heb nu een aantal saisons gebrouwen met deze gist. Ik ben erg blij met het resultaat. Omdat er brett in de blend zit heb ik steeds bijna 3 maanden gelagerd op mandfles om gushers en bommen te vermijden.

Het eind sg was steeds tussen de 1.011 en 1.014. De stort bestond uit voor namelijk palemout met wat tarwe en maïsvlokken. Nu heb ik twee vragen:

1. Hoe kan het dat het sg niet veel lager is? Met mijn Orval kloon kwam ik uit op 1.002 en de Belle Saison gaat makkelijk naar 1.004.

2. Moet ik echt zo lang wachten of kan toch eerder bottelen?

DLB

Volgens mij (in ieder geval in ons Saison recept) zijn Saison biertjes juist bekend om de snelheid. We hebben al na 3 weken gebotteld (had misschien zelfs eerder gekund) en als ik me niet vergis was na 2-4 weken het bier al erg goed te drinken.
3 maanden lageren lijkt mij dan ook sterk overdreven.
We hebben wel een andere gist gebruikt (weet zo even niet welke).

Bart LJ

Klopt. Maar omdat er brett in de blend zit weet ik dat je op moet passen. Vandaar mijn vraag...

DLB

Moet toegeven dat ik niet weet wat dat betekent  :weetniet:

Bart LJ

Brett betekent Brettanomyces: een wilde gist die nogal langzaam te werk gaat...

seed7

Het is een fabeltje dat iedere Brett alles eet. Het is sterk soort en stam afhankelijk. Een pure b.v. Brett C. (de  commerciele naam) haalt normaal in z'n eentje de 50% nog niet. Anderen daarentegen knabbelen suiker met tot 8 of 9 koolstofjes op.

Blijven doen wat je nu doet en geen risico's lopen.

Ingo

EBC

Ik sta toch een beetje versteld.

De meeste saison gisten gaan door tot 0,998. En daar heb je geen brett voor nodig.

En lekker snel, dat is dan niet echt aan de orde. Juist niet bij saison, geef hem de tijd. Pas maar op, na een paar weken heb je patat in je flessen.

Als je die densiteit niet haalt, dan is er toch iets niet goed in je brouwsel.

FrankOD

(FF reageren op oud topic)

Een week geleden een Farmhouse Ale met de WLP670 gebrouwen,  in een week tijd van 1074 naar 1014!

Gaat vanavond of van het weekend over naar keg met spunding valve erop voor de zekerheid.






Eric v B

Mijn volgende brouwsel wordt een soort van Tank 7 kloon. Ik heb een recept gevonden en aangepast naar ingrediënten die ik nog heb liggen. De vergisting gaat plaatsvinden door de WLP670 Farmhouse Blend. Ik ben een beetje rond aan het kijken welke vergistingstijden men aanhoudt. Ik lees verschillende uiteenlopende lagertijden van  1 - 3+ maanden lageren. Dit om de Brett zijn gang te kunnen laten gaan. Wie heeft er ervaring met deze gist en kan hier iets zinnigs over zeggen?

In het kloonrecept wordt veel Amarillo hop gebruikt maar proef je daar nog wel iets van als er 3+ maanden gelagerd is?

Recept:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk063
Naam receptTank 14 Farmhouse Ale
Brouwdatum30-04-2019
BierstijlSaison (Sterke)
Volume20,0
Begin SG1,078 SG
Eind SG1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,5%
Alcoholgehalte8,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)38 IBU
Brouwzaalrendement72,8 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lVenlo water.
1,30 gCaCl2
1,20 gCaSO4
3,00 mlFosforzuur
16,86 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
84 mg/l5 mg/l9 mg/l143 mg/l32 mg/l61 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC74,1 %
1,30 kgTarwemoutSBI3 EBC19,3 %
0,25 kgTarwe. gepoftThomas Fawcett and Sons2 EBC3,7 %
0,20 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C1 min.70 min.2,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gNuggetbellen12,0%60 min.13,0 IBU
10,0 gAmarillobellen8,7%55 min.9,3 IBU
10,0 gAmarillobellen8,7%20 min.5,7 IBU
30,0 gAmarillobellen8,7%10 min.10,3 IBU
40,0 gAmarillobellen8,7%0 min.0,0 IBU
40,0 gAmarillobellen8,7%whirlpool0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gWyeast gistvoedingandershoofdvergisting

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterAmerican Farmhouse Blend (WLP670)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,4%
Temp. nagisting22,0 °C
Temp. lagering20,0 °C


Eric v B

Niemand ervaring met deze gist en met name de tijd van lageren?

En niemand een idee wat 3+ maanden lageren doet met het Amarillo aroma in onderstaande recept?

tdp

Geen idee Eric, maar je gebruikt aardig wat Amarillo op het eind, denk dat het wel kan qua lagering. Anderzijds, elke week even proeven is ook niet gek, toch? Ben wel benieuwd naar het resultaat, mijn broertje wou graag dit bier een keer samen brouwen.

BrouwMark

Ik bedenk maar wat hoor, maar volgens mij moet het kunnen om na je lagering pas de Amarillogiften toe te voegen. Pan water, bottelsuiker erin oplossen, amarillostappen er mee doen, water bij het bier en afvullen. Het bier dan wat high gravity brouwen ter compensatie.

Edit: nee niet helemaal. Dan moet je weer gaan berekenen hoeveel bottelsuiker er in je hop blijft 'hangen'. Die zou ik gewoon apart doen.

Eric v B

Citaat van: tdp op 24-05-2019  13:07 uGeen idee Eric, maar je gebruikt aardig wat Amarillo op het eind, denk dat het wel kan qua lagering. Anderzijds, elke week even proeven is ook niet gek, toch? Ben wel benieuwd naar het resultaat, mijn broertje wou graag dit bier een keer samen brouwen.
Tja Teun, dat is ook precies mijn punt. Er gaat aardig wat Amarillo in en als ik er dan na 3 maanden lagering niets meer van proef dan vind ik dat zonde van de hop. Ik zal je laten weten wat het geworden is.

Ik ga deze over een week of 2 brouwen. Ik hoop dat ik tegen die tijd wat meer info heb over de lagertijd van deze gist. Er staat wel een en ander op het net over de smaak van deze gist maar de lagertijd loopt erg uiteen. Van 3+ maanden tot de "normale" lagertijd van een week of 2. Dat laatste vind ik een beetje tricky. Niet alle Brett gaat tot het gaatje maar je zal er een hebben die na het bottelen toch nog ff doorgaat met vergisten. Dan kan ik weer al mijn biertjes in de spoelbak inschenken omdat ze iets te enthousiast zijn.

Eric v B

Citaat van: BrouwMark op 24-05-2019  14:21 uIk bedenk maar wat hoor, maar volgens mij moet het kunnen om na je lagering pas de Amarillogiften toe te voegen. Pan water, bottelsuiker erin oplossen, amarillostappen er mee doen, water bij het bier en afvullen. Het bier dan wat high gravity brouwen ter compensatie.

Edit: nee niet helemaal. Dan moet je weer gaan berekenen hoeveel bottelsuiker er in je hop blijft 'hangen'. Die zou ik gewoon apart doen.
Bedankt Mark voor de tips maar ik ben nogal een laffe teckel wat experimenteren en rommelen betreft. Ik heb overigens wel een vrouw en twee kinderen  ;)
Wellicht een afwijking maar ik wil bier brouwen op een "normale" manier en eea kunnen berekenen met BrouwHulp oid. Houtsnippers aan bier toevoegen is een beetje de grens.
Koudhoppen heb ik 1 keer gedaan en ondanks dat de smaak goed was, vond ik het toch een beetje rommelen met bier.  :weetniet:

tdp

Citaat van: Eric v B op 24-05-2019  20:43 uTja Teun, dat is ook precies mijn punt. Er gaat aardig wat Amarillo in en als ik er dan na 3 maanden lagering niets meer van proef dan vind ik dat zonde van de hop. Ik zal je laten weten wat het geworden is.

Was gisteren bij een kameraad op bezoek, hij had nog een Amarillo IPA van een jaar oud, door mij gebrouwen, staan. Het aroma was niet wel wat minder dan destijds, maar de smaak kwam nog erg goed door, en de Amarillo was er erg goed uit te halen. Was dit recept

Eric v B

Citaat van: tdp op 25-05-2019  13:53 uWas gisteren bij een kameraad op bezoek, hij had nog een Amarillo IPA van een jaar oud, door mij gebrouwen, staan. Het aroma was niet wel wat minder dan destijds, maar de smaak kwam nog erg goed door, en de Amarillo was er erg goed uit te halen. Was dit recept
Misschien dan toch maar uit de comfortzone stappen en gewoon proberen. Bedankt voor de tip!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.