Ervaring met schrootmolens Van der Kooy Jubbega?

Gestart door Torben, 27-08-2016 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Torben

Hallo,

Ik ben op zoek naar een voordelige beginner schrootmolen.
Nu heb ik de standaard Brewferm molen gevonden, van ±65 euro, maar bij Van der Kooy Jubbega verkopen ze ook deze : http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/schroten/schrootmolen.html voor 48,50. Ik vroeg me af wat de verschillen tussen deze molens zijn en of iemand hier ervaring mee heeft.

Alvast bedankt.

Bram86

Dit is een schijvenmolen. Ik zou voor een walsenmolen gaan

Oscar


Drents Hopbier


Torben

Citaat van: Bram86 op 27-08-2016  12:08 uDit is een schijvenmolen. Ik zou voor een walsenmolen gaan

Ik heb bewust voor een schijvenmolen gekozen omdat walsenmolens vaak erg prijzig zijn, en dat vind ik nu de investering niet waard. Ik heb gehoord dat een schijvenmolen prima presteert.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Torben op 27-08-2016  12:03 uIk ben op zoek naar een voordelige beginner schrootmolen.
Nu heb ik de standaard Brewferm molen gevonden, van ±65 euro, maar bij Van der Kooy Jubbega verkopen ze ook deze : http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/schroten/schrootmolen.html voor 48,50.
Ik heb zo'n soortgelijke gietijzeren molen een 25 jaar terug bij van Rein gekocht voor Fl 50,-.
Het met de hand malen van 10 kg mout vond ik nog al irritant en lang duren.
Eerst nog uit gekeken naar een vertragingsmotor.
Echter heb de handel er afgeschroefd, de as heeft een draadgat van M8.
In het draadgat schroef ik een zeskatbout M8 DIN 933, met op de bout een sluitring en een moer.
De moer draagt axiaal op de gietijzeren as.
In de kop van de boormachine gaat een zeskantig asje met een zeskantdop.
Het malen gaat nu fantastisch snel.

marc0871

Bij de Brouwmarkt hebben ze een walsenmolen voor net geen 100 Euro.
Ik heb hem ook. Gaat perfect.

Nu even uit voorraad, maar daar zullen ze vast wel achteraan zitten ;)

Link gaat naar de verkeerde pagina :weetniet:


Marksbrew

Als je lekker goedkoop wil gaan is onderstaande ook een optie. Heb ik zelf ook, komt vanuit Duitsland, binnen twee weken bij mij. En dat voor minder dan 25 euro. Is natuurlijk geen topkwaliteit maar doet het prima. Mindere kwaliteit zit vooral in afwerking van de vertinning. Die walsen komen later nog wel een keer dacht ik zelf.
http://s.aliexpress.com/QNBfmAJV

Jacques

Citaat van: Torben op 27-08-2016  12:38 uIk heb bewust voor een schijvenmolen gekozen omdat walsenmolens vaak erg prijzig zijn, en dat vind ik nu de investering niet waard. Ik heb gehoord dat een schijvenmolen prima presteert.

Toch kan ik je aanraden om een walsenmolen aan te schaffen. Je hebt een veel beter schrootresultaat. En vroeg of laat wil je toch een walsenmolen.

Bij Hobbybrouwshop koop je al eentje voor nog geen € 90. Zie http://www.hobbybrouwshop.nl/moutmolen2

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 27-08-2016  14:51 uToch kan ik je aanraden om een walsenmolen aan te schaffen. Je hebt een veel beter schrootresultaat. En vroeg of laat wil je toch een walsenmolen.

Bij Hobbybrouwshop koop je al eentje voor nog geen € 90. Zie http://www.hobbybrouwshop.nl/moutmolen2
En dat ding schroot prima!

JohnnieWbl

Ik heb vorige week in dezelfde winkel voor dezelfde keuze gestaan en heb voor de walsenmolen gekozen, op aanraden van mensen die al wat langer brouwen. Als beginner wil ik niet dat deze handeling mijn ervaring met het brouwen negatief beïnvloed. De extra 50% van aanschafprijs lijkt mij het waard omdat: Als de hobby niks wordt is 50 euro weggooien ook zonde, maar ik ga ervan uit langer te brouwen en dan is €100 goedkoper dan later totaal €150 te moeten betalen om je mout goed te kunnen schroten. Inmiddels mijn eerste 3 kg mout geschroot met veel plezier.


marc0871

Ook zo ;D.
Alhoewel het bij mij online was en omdat bijna iedereen hier een walsenmolen aanraadde.
Als je ergens aan begint, kan je het beter meteen goed doen; goedkoop is vaker duurkoop.

Als je het brouwen onverhoopt toch niets vindt, zet je hem hier op het prikbord.
Er zijn altijd wel startende brouwers, die hem voor een paar tientjes minder dan de winkelprijs willen overnemen.
Een walsenmolen waarschijnlijk eerder dan een schijvenmolen.

hansHalberstadt

Zeker beter een walsenmolen. Je moet de korrel immers pletten en niet stukdraaien zodat de kafjes redelijk heel blijven. Dat is belangrijk voor je filterbed. Door het malen met schijvenmolen wordt ze zaak ook te fijn of als je hem grover instelt wordt een deel van de korrel niet goed gemalen.
 

Peterrr

En mocht brouwen niet meer je ding zijn..
De walsenmolen ben je binnen no_time weer kwijt.

Een van de beste investeringen die je in het proces kan doen ;-)

Succes Peter

Torben

Oké. Bedankt voor het advies! Ik ga voor de walsenmolen die hierboven geplaatst is!

JohnnieWbl


Segal

Ik heb deze al een aantal jaar, en ben er erg tevreden over...

http://schrootmolen.nl/winkel/moutmolen/

succes!

DikkieDick

Ik heb eergisteren dezelfde gekocht als die de OP meldt (was nu 40 euro), maar is mij niet duidelijk hoe ik de schijven regel voor de regelbare grootte. Er zit ook geen handleiding bij. Weet iemand dat?

foz

Citaat van: DikkieDick op 31-03-2017  15:28 uIk heb eergisteren dezelfde gekocht als die de OP meldt (was nu 40 euro), maar is mij niet duidelijk hoe ik de schijven regel voor de regelbare grootte. Er zit ook geen handleiding bij. Weet iemand dat?

Met de vleugelmoer voor de buitenste schijf losser (groffer) of strakker (fijner) aan te draaien.

DikkieDick

Bedankt. Vond het uiteindelijk ook op de doos maar uiteraard nadat ik al geschroot had en het erg fijn was (van korrel dan ;-) ).
Al doende leert men.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: DikkieDick op 31-03-2017  15:28 uIk heb eergisteren dezelfde gekocht als die de OP meldt (was nu 40 euro)
Mooie deal!
Als het niet bevalt, maar ik denk het wel, dan kun je het ding nog altijd zonder veel verlies op marktplaats kwijt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.