Kriekepitten in Kriek

Gestart door 2heavy, 18-07-2003 10:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

2heavy

Een tijd geleden vond ik op het net een recept voor witbier, en dat prohbeerden we uit. Het bier had weinig of geen smaak, en wat eraan vast zat van smaak geleek nergens op. Aangezien het toch kriekentijd was, deden we er krieken bij, zeven kilo op een dertigtal liter, en lieten hergisten (waarvan weinig te merken viel). We zijn eerst begonnen met de krieken te ontpitten, maar lui als we zijn stopten we daarmee na een kilo of drie. De rest van de krieken gingen met pit en al in het bier. Een tweetal weken later hebben we afgeheveld en gelagerd, en het bier smaakte deze keer voortreffelijk! Waarom ontpit iedereen de krieken? Geven die soms een niet zo gezonde stof af? Of wil iedereen nu zo netjes zijn?

MO

Ik heb geen antwoord op je vraag maar wel een nieuwe vraag: hoe hebben jullie de kersjes gedesinfecteerd? En je hebt ze dus toegevoerd bij het lageren?

gr
MO

2heavy

Veel konden we niet verkeerd doen. Het bier was eigenlijk verloren, enkel die krieken kostten ons een euro of tien.
Het bier was uitgegist, en was reeds gelagerd maar zat nog wel in het lagervat. Dat hebben we terug in een gistingsvat geheveld, en er gewoon de gewassen (met water) krieken bij gedaan. Het waterslot heeft heel weinig bewogen, maar toch was er wat nagisting. Na twee weken het bier terug afgeheveld, en in een lagervaatje gedaan om te klaren. Ondertussen eens een proefje genomen, en het smaakt lekker. Ik ben benieuwd naar het verdere verloop!

Gerb

Hoi heavy
Persoonlijk heb ik geen ervaring met vruchten in bier, maar het lijkt me nog steeds een keer leuk om te doen, dus ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Die pitten kunnen een houtige smaak (tannines) aan het bier geven. Daarbij komt natuurlijk dat je de kersen opensnijdt als je de pitten eruit haalt, en dat is weer gunstig, omdat dan er meer contactoppervlak is met de inhoud van de kersen.
Je kunt de kersen ook een tijdje in de vriezer leggen om zodoende wat meer cellen kapot te maken, door de vorming van ijskristallen. Op deze manier komt er dus meer sap vrij.
 
Wel een beetje raar trouwens dat je geen nagisting hebt gezien. Heb je geprobeerd te schudden, om de gist wat beter te verdelen over de kersen?

Gerb

satan

Maandag heb ik een tarwebiertje gebrouwen sg 1052.
Gisteren was het sg 1022 dus vandaag de krieken er bij.
Op zijn Belgisch 3 kilogram noordkrieken per 10 liter.
De krieken zijn woensdag ingevroren (gewassen in sulfiet water) en gaan vandaag na ontdooien met pit en al in de damme jane

satan

2heavy

De eerste week heb ik er elke dag heb ik er eens flink in geroerd, en zag het goedje dan ook telkens roder worden, en de kersen bleker. Wat ik wel vergeten vertellen heb, is dat we elke kriek (morellen) een insnede hebben gegeven om dus beter dat sap vrij te laten.
Deze week brouwden we opnieuw, en één brouwsel van 35 liter gaan we na de hoofdgistng laten hergisten met 7 kilo krieken erbij, net zoals het hoort.
Het kriekbier is wel erg zuur, maar dat is wel normaal denk ik, krieken zijn vanzelf zuur, misschien is het beter er de helft zoete kersen bij te nemen. Ik weet me nog te herinneren dat echte kriek vroeger geserveerd werd met twee klontjes suiker en een stampertje, anders was hij ook niet te drinken. Ik hou jullie op de hoogte van de laagte   :biersmile:

Gerb

Ik ben toch ook wel benieuwd naar het SG van het uiteindelijke bier. Misschien heeft de zuurte van de kersen een negatieve invloed op de gist en heeft ie het loodje gelegd, of in ieder geval in coma.

Heb je al nagedacht over hoe je het bier gaat overhevelen? Door al die kersendrap onderin zal het niet meevallen namelijk. Ik hoorde vorige keer iemand over zo'n staalspons om de inlaat van de hevel, schijnt goed te werken.

Gerb

den_organolept

Hoi 2 heavy,

Het antwoord op jouw vraag heb ik ooit eens ergens op deze site gelezen. Het was een zeer wetenschappig antwoord n.a.v. een thuisbrouwer die van een heinekenmedewerker had gehoord dat thuisbrouwen heel gevaarlijk is i.v.m. stoffen die bij de gisting werden gevormd
(nee, Heineken is goed bier :nut: )

Thuisbrouwen is dus NIET GEVAARLIJK, maar je moet wel oppassen met wat je vergist, bij het vergisten van houtachtige delen (zoals kriekepitten) kunnen verkeerde stoffen ontstaan (onder andere methyl alcohol als ik mij niet vergist)

Ik denk dat het inderdaad verstandig is eerst te onpitten

Jacques

Ik heb wel eens begrepen dat de vorming van methylalcohol vooral kan plaatsvinden wanneer er sprake is van gebroken houtdeeltjes. Door de kersen gewoon in het vat te doen zonder enige bewerking loop je denk ik weinig risico.

 :degroeten: Jacques

Yuroon

Een hele oude benaming voor methylalcohol is 'houtgeest'.

Methylalcohol onstaat inderdaad door het meegisten van hout en pitten (en een beetje door schillen). Bij laagalcoholische dranken is dat geen probleem ivm. het lage aandeel in het totaal van het eindproduct.

Eerst bij destillatie wordt het een probleem aangezien het volume dan een significant deel van het eindproduct gaat uitmaken. Zie de artikeltjes in de krant over drama's met zelfgestookte wodka in rusland. Dat komt omdat bij de destillatie alle alcohol en dus niet de alleen de ethanol uit de most wordt gestookt.

Het beperken van het ontstaan van methylalchol in je brouwsel (vooral bij wijn) geeft ook minder kater bij overmatig gebruik.

Het meegisten van hout en pitten kan overigens ook een negatief smaakeffect hebben. Er kunnen nl. aceton achtige stoffen ontstaan die erg stinken. Dat kun je waarnemen als je destilleert en deze stoffen er bij een bepaalde temperatuur uithaalt. We spreken trouwens weer over heel kleine hoeveelheiden, enkele ml op 50 liter most. Wellicht dat dit door het lageren vervliegt, maar dat weet ik niet.


2heavy

Ik zal de eerste fles best zelf uitdrinken zeker! En de volgende keer haal ik er de pitten maar eerst uit! Ik had liever een beetje gewacht met een  :engel: te worden!

Ep

Hoi 2heavy,

Bij het maken van schnaps (vruchtenbrandewijn) laat men de pitten gewoon mee gisten. Volgens het boek Schnapsbrennen van Josef Pischl verbrijzelde men vroeger zelfs een deel van de pitten, dit doet men tegenwoordid niet meer wegens gevaar voor blauwzuur. Over methyl wordt niet gesproken (hierover is dit boek tot mijn verbazing sowieso nogal luchting).
Het laten mee gisten van de pitten doet men trouwens omdat dit een positief effect heeft op de smaak, maar wat lekker is in schnaps hoeft natuurlijk niet lekker te zijn in bier.
Hoe dan ook, dat je de pitten hebt laten mee gisten lijkt niet echt een probleem te zijn.

Ep

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.