Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gezocht 70/100 liter ketel  (gelezen 5940 keer)

Offline braaf

• Senior lid
  • Land: nl
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
Gezocht 70/100 liter ketel
« Gepost op: 23-08-2016 17:14 u »
Beste brouwers ik ben op zoek naar een grote rvs ketel 70/100 liter.
Uiteraard moet het er wel een zijn met een dikke bodem.
Als je er een heb laat het me maar weten.

Ps. De ketels die aangeboden worden op het forum zijn wel de juiste inhoud maar voor mij de verkeerde verhoudingen, ik ben op zoek naar 45x45 of een van 50x50.

Dus als je er een over heb, graag.

Groet
Robert

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
Re: Gezocht 70/100 liter ketel
« Reactie #1 Gepost op: 23-08-2016 18:46 u »

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-08-2016 18:54 u »
http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan100liter zo iets?
Nee, deze heb ik nu ook, maar hiervan zijn de bodems erg dun waardoor de boel snel aanbrand als je even niet roert.
Ik wil er een met een dikke bodem

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 23-08-2016 19:34 u »
Nee, deze heb ik nu ook, maar hiervan zijn de bodems erg dun waardoor de boel snel aanbrand als je even niet roert.
Ik wil er een met een dikke bodem

Verkijk je niet op sandwichbodems.
Met een dikke bodem brandt het net zo snel aan. Beslag moet je altijd roeren, ook even niet roeren is al funest. Roeren moet ook verticaal en niet horizontaal.
En anders een filterbodem erin en met een pompje circuleren.
Wort brandt niet aan, het is veel te vloeibaar.

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-08-2016 19:39 u »
Met een dikke bodem brandt het net zo snel aan. Beslag moet je altijd roeren, ook even niet roeren is al funest. Roeren moet ook verticaal en niet horizontaal.
Ik wil in deze ketel gaan maischen.
Voor het koken heb ik wel een ketel met een dunne bodem, alleenh hierin zitten 2 verwarmingselementen die het wort laat koken.

Ik weet dat uiteindelijk elke pan aanbrand, alleen liever niet zo snel als de dunne ketels.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-08-2016 19:40 u »

Inderdaad, ik had altijd een rvs pan met een dikke bodem met een kern van aluminium.
Doordat aluminium lang de warmte vasthoud nadat je het wort verwarmde, bleef de temperatuur stijgen nadat je de vlam uit had gedaan.
Een pan met dunne bodem reageert sneller, zodat je temperatuur beter kan beheersen (mijn ervaring).

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 23-08-2016 19:49 u »
Ik wil in deze ketel gaan maischen.
Voor het koken heb ik wel een ketel met een dunne bodem, alleenh hierin zitten 2 verwarmingselementen die het wort laat koken.

Ik weet dat uiteindelijk elke pan aanbrand, alleen liever niet zo snel als de dunne ketels.
Net niet aanbranden is bijna even erg als aanbranden. Het gaat immers om de enzymen, en die zijn bij 75 graden al bijna weg. Aanbranden gebeurt bij flink hogere temperatuur. De enige manier is roeren, en dan maakt dunne of dikke bodem echt niet uit. Je houdt jezelf voor de gek, je roert niet goed.

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-08-2016 19:54 u »
Dus jij zegt dat de zogenaamde Menno pan wel geschikt is om in te maischen mits je blijft roeren.

Hiervoor gebruikte ik een elektrische weckketel en daar kon je wel even stoppen met roeren. Nooit aangebrand.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 23-08-2016 19:58 u »
Dus jij zegt dat de zogenaamde Menno pan wel geschikt is om in te maischen mits je blijft roeren.

Hiervoor gebruikte ik een elektrische weckketel en daar kon je wel even stoppen met roeren. Nooit aangebrand.

Niet aangebrand kan wel betekenen dat je beslag vlakbij de boden 90 graden is geworden. Daar zitten niet veel enzymen meer in, los van de maillard. Je mag nooit stoppen met roeren als je verwarmt. Nou ja, tenzij dat juist het kenmerk van jouw bier is.

Offline Emanuel

• Vol lid
  • Oefening baart kunst.
« Reactie #9 Gepost op: 23-08-2016 21:32 u »
Ik heb zelf ook een 50 liter pan van hobbybrouwshop en geen last van aanbranden. Je moet inderdaad blijven roeren tijdens het verwarmen. Pas als je op temp bent kan je pauze nemen van het roeren (wel vlam uit  >:D)...

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #10 Gepost op: 23-08-2016 23:31 u »
Ik heb een 100 liter pan van Menno voor het koken, nul problemen met aankoeken, karamalistie of zo. beetje hop residu dat aankoekt nabij de steunen van de brander, maar verder niets. geloof me dat er een beste brander onder staat, kan in 15 minuten 70 liter wort van 80 naar 100 graden krijgen.

Als je toch een composiet bodem wil hebben, houdt er dan wel rekening mee dat deze wat meer kosten dan een enkelwands pan van RVS, puur door de wijze van productie.

Er is wel een leverancier in Nederland die grotere pannen met samengestelde bodems kan leveren, maar een beetje kwaliteit pan gaat over de 200 euro.

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-08-2016 23:37 u »
Ik heb een 100 liter pan van Menno voor het koken, nul problemen met aankoeken, karamalistie of zo. beetje hop residu dat aankoekt nabij de steunen van de brander, maar verder niets. geloof me dat er een beste brander onder staat, kan in 15 minuten 70 liter wort van 80 naar 100 graden krijgen.

Als je toch een composiet bodem wil hebben, houdt er dan wel rekening mee dat deze wat meer kosten dan een enkelwands pan van RVS, puur door de wijze van productie.

Er is wel een leverancier in Nederland die grotere pannen met samengestelde bodems kan leveren, maar een beetje kwaliteit pan gaat over de 200 euro.
Dat er goed in gekookt kan worden geloof ik wel.
Maar ik wil een ketel om in te maischen, en ik wil het risico op aanbranden zo klein mogelijk houden.

Ik heb al wat ketels bekeken op het internet, inderdaad rond de 200,- die ketel bij Brouwmarkt bijvoorbeeld.
Welke leverancier had jij in gedachten voor een kwaliteit ketel??

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #12 Gepost op: 24-08-2016 00:05 u »
Maar ik wil een ketel om in te maischen, en ik wil het risico op aanbranden zo klein mogelijk houden.

Waar je naar moet kijken is hoe de bodem aan de wand gehecht is. Als de overgang van bodem naar wand recht is gaar het meestal wel goed. Als de wand bij de bodem een kromming vertoont die iets over de dikke bodem heen staat kun je het vergeten, daar gaat hittestuwing plaats vinden. Daar brand het daar altijd aan.

Verder wat EBC schrijft, als je verwarmt, roeren!

Ingo

Offline braaf

• Senior lid
Gezocht 70/100 liter ketel
« Reactie #13 Gepost op: 24-08-2016 07:58 u »
Goedemorgen allen.
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen, en natuurlijk met de ketel kwestie naar bed gegaan en er weer mee opgestaan.
Maar mag ik uit alles concluderen dat een Menno ketel van 75,- net zo goed is als de ketel van Brouwmarkt voor 189,- zolang je maar blijft roeren in beiden.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #14 Gepost op: 24-08-2016 11:39 u »
Goedemorgen allen.
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen, en natuurlijk met de ketel kwestie naar bed gegaan en er weer mee opgestaan.
Maar mag ik uit alles concluderen dat een Menno ketel van 75,- net zo goed is als de ketel van Brouwmarkt voor 189,- zolang je maar blijft roeren in beiden.

En ook niet onbelangrijk, rustig opwarmen, maximum 1 C per minuut. Ga je sneller verhoog je de kans op aanbranden heel veel en kun je er bijna niet tegenop roeren.

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 24-08-2016 11:42 u »
En ook niet onbelangrijk, rustig opwarmen, maximum 1 C per minuut. Ga je sneller verhoog je de kans op aanbranden heel veel en kun je er bijna niet tegenop roeren.
En dat geldt dan voor alle ketels.
Of bedoel je vooral de ketel met de dunne bodem.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 24-08-2016 11:45 u »
En dat geldt dan voor alle ketels.
Of bedoel je vooral de ketel met de dunne bodem.

Alle ketels inderdaad. :)

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 24-08-2016 12:07 u »

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #18 Gepost op: 24-08-2016 12:51 u »
Zou dit een goede bodem zijn.

http://cloud.tapatalk.com/s/57bd71cf3d705/Screenshot_2016-08-24-12-04-43.png?

Een hele mooie, maar ook dure vrees ik. De gewone Chinese aluminium bodem, waar de pan voorbij steekt,  is in mijn ervaring ook prima. Als het al aanbrandt, dan is het daar waar de vlammen de bodem raken.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 24-08-2016 13:16 u »
Een hele mooie, maar ook dure vrees ik. De gewone Chinese aluminium bodem, waar de pan voorbij steekt,  is in mijn ervaring ook prima. Als het al aanbrandt, dan is het daar waar de vlammen de bodem raken.

Daarom is het ook beter om wat geld uit te geven aan een goede brander met 3 dringen, dat verwarmd toch wat gelijkmatiger over de bodem van de pan. En dan een simpele pan er op.

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 24-08-2016 13:17 u »
bva kavel 22794-75  ? ???

Offline Bananeman1968

• Boven 10 berichten
  • *
  • Volg de Bierboerderij op FB
« Reactie #21 Gepost op: 24-08-2016 15:56 u »

Hoe ziet een simpel roerwerk eruit om verticaal te roeren?  :brouwen:

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 24-08-2016 16:10 u »
  Ik ben er net een aan het maken voor het rvs effe naar oud ijzerboer.
  Wacht nog op koppeling aliex en wat laswerk.
  Zit noch te denken over de hoek (spoed)van de roerbladen denk aan 45 graden

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 24-08-2016 19:57 u »
Dat idee had ik ook, ik heb de knoop doorgehakt en vanochtend een ketel besteld bij Brouwmarkt.
Allemaal bedankt voor het meedenken

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #24 Gepost op: 24-08-2016 20:55 u »
Gebruik al 2 jaar de zg "menno"pan 70 liter zowel met maischen als met koken
Mijn brander heeft een max vermogen van ca 30 kw.

Nog nooit last gehad ( zowel bij maischen als met koken ) van aanbranden :proost:

Tags: brouwketel