Nieuwe Danstar gist: London ESB

Gestart door RienP, 17-08-2016 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RienP

Ik kwam dit bericht tegen.
https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=27487.0
en wat extra info:
http://agronetbrewing.com/pdf/ft/London%20ESB%20TDS%20final.pdf

Op de website van Lallemand kan ik zo snel niks vinden, maar ik ben benieuwd. Dit zou weer een interessante toevoeging aan het korrelgist assortiment zijn.

William

Mooi dat het assortiment verder lijkt te worden uitgebreid.

Zelf zal ik deze gist niet gebruiken. De ESB is een stijl dat ik nog steeds niet echt kan waarderen :) .

Jacques

Citaat van: RienP op 17-08-2016  13:45 uIk kwam dit bericht tegen.
https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=27487.0
en wat extra info:
http://agronetbrewing.com/pdf/ft/London%20ESB%20TDS%20final.pdf

Op de website van Lallemand kan ik zo snel niks vinden, maar ik ben benieuwd. Dit zou weer een interessante toevoeging aan het korrelgist assortiment zijn.

Goed nieuws. De London EBS vind ik een hele mooie gist. Geeft een moutige smaak en veel fruitigheid.
Als deze gist in korrelvorm beschikbaar is, is de flexibiliteit voor ons hobbybrouwers weer groter.   

Oscar

Kijk, goede ontwikkelingen...

Wel raar dat de TDS en het product nog niet op de website van Danstar zelf staan, maar dat deze al wel ergens anders op internet staat...  :weetniet:

RienP

Dat vond ik ook juist zo apart. Er zijn al Amerikaanse webshops die het te bestellen aanbieden, maar op de website van Lallemand/Danstar helemaal niks. Zelfs geen nieuwsbericht.

Adrie

Ik ben heel benieuwd hoe zeer deze gist verschilt met de Windsor. Op zich vind ik de Windsor een heel goede gist voor Engelse bitters, waaronder ESB.

Chilobrachys

Citaat van: Oscar op 17-08-2016  22:33 uKijk, goede ontwikkelingen...

Wel raar dat de TDS en het product nog niet op de website van Danstar zelf staan, maar dat deze al wel ergens anders op internet staat...  :weetniet:

Inmiddels staan ze er wel op.

http://www.danstaryeast.com/company/products/london-esb

Jacques

Vandaag de laatste Brauwelt International via de post binnen gekregen. Op de laatste pagina een paginagrote advertentie voor deze gist. De professionele brouwers weten nu dus ook dat deze gist beschikbaar is.

brouwmus

Ik ben ook benieuwd naar deze gist en zal hem zeker een keer proberen zodra hij leverbaar is via de gebruikelijke winkels hier in Nederland.

Groet,
John

Rich


brouwmus

Klopt, mijn brouwmaat brengt hem morgen voor me mee, als alles goed gaat :)

tdp

Ben erg benieuwd, ga deze zeker binnenkort eens gebruiken :)

Hay

Wil van de winter toch nog iets engels gaan brouwen, ga ik deze meteen uit proberen.

seed7


DieterB

Afgelopen zondag een Brown Ale gebrouwen met deze gist. Maandagavond veel activiteit in het waterslot, dinsdagavond bijna niks meer. Op Amerikaanse fora is te lezen dat deze gist als een raket gaat, maar een beetje zorgen maakte ik me wel. Zojuist overgeheveld naar het klaringsvat en wat blijkt? Vergist van 1.050 naar 1.016, vermoedelijk dus in zo'n 48 uur.
Eerste indruk: weinig esters, mout komt wat meer naar voren in de geur en smaak en de hop juist wat minder.

tdp

Citaat van: DieterB op 19-11-2016  12:59 uAfgelopen zondag een Brown Ale gebrouwen met deze gist. Maandagavond veel activiteit in het waterslot, dinsdagavond bijna niks meer. Op Amerikaanse fora is te lezen dat deze gist als een raket gaat, maar een beetje zorgen maakte ik me wel. Zojuist overgeheveld naar het klaringsvat en wat blijkt? Vergist van 1.050 naar 1.016, vermoedelijk dus in zo'n 48 uur.
Eerste indruk: weinig esters, mout komt wat meer naar voren in de geur en smaak en de hop juist wat minder.

Even een bump van dit topic:
Afgelopen donderdag voor de 2e keer deze gist gebruikt. De gist gaat inderdaad als een dolle bij mij. De eerste keer een 18 liter van 1.037 binnen 2 dagen compleet uitvergist, ik heb het idee dat het bier wat ik afgelopen donderdag gebrouwen heb (ESB achtig, SG van +/- 1.045 / 17,5 liter) ook reeds uitvergist is.

Qua smaakprofiel (n=1):

De mout komt mooi naar voren, licht fruitig (appel?), met de hop die wel lekker doorkomt. Ik vind het een fijne gist, ga deze wel vaker gebruiken.

RienP

Ik heb mijn recente 2,0% bier met deze gist vergist. Vooral gekozen vanwege de lagere vergistingsgraad. Van 1025 naar 1010 oftwel 60%. Dit is ook wat ik op veel fora tegenkom. Oftewel een klassieke Engelse gist waarbij je waarschijnlijk een leuke ESB o.i.d. kan brouwen met een deel invertsuiker zonder dat het botdroog uitvergist.

RienP

Nog vergeten toe te voegen: vlokt slecht uit.

Jacques

Citaat van: RienP op 27-01-2018  15:23 uIk heb mijn recente 2,0% bier met deze gist vergist. Vooral gekozen vanwege de lagere vergistingsgraad. Van 1025 naar 1010 oftwel 60%. Dit is ook wat ik op veel fora tegenkom. Oftewel een klassieke Engelse gist waarbij je waarschijnlijk een leuke ESB o.i.d. kan brouwen met een deel invertsuiker zonder dat het botdroog uitvergist.

Waarom invertsuiker? Maakt deze gist minder invertase aan? Normaal scheidt biergist het enzym invertase uit en wordt sucrose door dit enzym gescheiden in fructose en gluose. Dankzij dit mechanisme is het niet nodig suiker te inverteren. De gist regelt het inverteren.

RienP

Omdat invertsuiker, met name de wat donkere invertsuikers, anders van smaak is dan de kandijsuikers. De Britten gebruiken van oorsprong enkel invertsuikers  in hun bieren.
Met lichte invertsuiker zul je het verschil niet merken t.o.v. kandijsuiker verwacht ik. Helaas zijn invertsuikers in de Benelux wat lastiger verkrijgbaar.

Biertje1985

Ik heb begrepen dat deze gist ook problemen heeft met Maltotriose ketens.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.