Witte laag op bodem tijdens bottelproces

Gestart door Timbier, 17-08-2016 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timbier

Hallo allemaal,

Sindskort ben ik begonnen met hobby brouwen en heb daarvoor een 'startset' van Brooklyn Brewshop bij de Hema gekocht. Een pakket dat goed is voor 4 liter bier.

Tot nu toe is het brouwproces prima verlopen en heb ik alle bier in flesjes zitten. Het bier wordt mooi helder, maar ik ontdek nu ook dat er op de bodem van elke fles een witte laag ligt. Wat is dit precies en kan dit kwaad om op te drinken? In flesjes uit de winkel zie ik ook wel eens van die drap op de bodem liggen.

Ik ben benieuwd naar een verklaring! Dank alvast!

Met groet,
Tim


William

Die witte laag is waarschijnlijk gist en is volkomen normaal. In de meeste gevallen wil je dat niet in je glas hebben (behalve bij een Weizen waar je het gistdepot over het schuim uitschenkt).

De gist geeft meestal een wat bittere smaak  (omdat er ook hopcomponenten aan adsorberen) en maakt het bier minder clean van smaak.

Als je het bier van te voren een tijdje koud zet zal de gist beter plakken aan de bodem en aan zichzelf.

broeder

Citaat van: William op 17-08-2016  13:43 uAls je het bier van te voren een tijdje koud zet zal de gist beter plakken aan de bodem en aan zichzelf.

En vooral ook met liefde en geduld inschenken, dan blijft het gist in de fles achter.
Proost...
groet, broeder Willem

Timbier

Dank allen! Ik ga wel even wat proberen. Het is niet dat je er ziek van wordt toch?

De HaAn

Citaat van: Timbier op 17-08-2016  13:38 uHallo allemaal,

Sindskort ben ik begonnen met hobby brouwen en heb daarvoor een 'startset' van Brooklyn Brewshop bij de Hema gekocht. Een pakket dat goed is voor 4 liter bier.

Tot nu toe is het brouwproces prima verlopen en heb ik alle bier in flesjes zitten. Het bier wordt mooi helder, maar ik ontdek nu ook dat er op de bodem van elke fles een witte laag ligt. Wat is dit precies en kan dit kwaad om op te drinken? In flesjes uit de winkel zie ik ook wel eens van die drap op de bodem liggen.

Ik ben benieuwd naar een verklaring! Dank alvast!

Met groet,
Tim


Nee, je kunt het gist ook in eenborrel glaasje gieten en apart van het bier proeven en eventueel mengen met bier. Zo wordt hopus geserveerd dan kun je de smaak van de gist proeven. :biersmile:

Jacques

Citaat van: Timbier op 17-08-2016  22:39 uDank allen! Ik ga wel even wat proberen. Het is niet dat je er ziek van wordt toch?

De darmflora kan er door worden verstoort door gist als je het niet gewend bent. Het gevolg daarvan kan een snelle stoelgang zijn. Gist bevat veel vitamine B12 dat nodig is voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Schadelijk voor je gezondheid is het dus niet.

aronjd

Vergeet niet de dames zijn er gek op in hun shampoo :)
Daarnaast heb je ook de Biergist pillen :)
Zou ook goed zijn voor de huid. (weet alleen niet of dat dezelfde gistsoort is)

Mark Mout

Citaat van: aronjd op 30-08-2016  15:15 uVergeet niet de dames zijn er gek op in hun shampoo :)
Daarnaast heb je ook de Biergist pillen :)
Zou ook goed zijn voor de huid. (weet alleen niet of dat dezelfde gistsoort is)

Eigenlijk zijn wij dus best gezond bezig! Vind ik een fijne gedachte! :)

aronjd

Tjah, Volgens een discovery uitzending (tenminste, of het was TLC...) Zouden mensen gestopt zijn als nomaden niet voor brood maar voor bier.
De oude egyptenaren zouden bier als betaling geven aan de mensen. Zij waren blij en bier had in die tijd ook een natuurlijke antibiotica. Dus de mensen bleven gezond.
De oudste drank ter wereld :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.