Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Boven- vs ondergist  (gelezen 33653 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Boven- vs ondergist
« Reactie #50 Gepost op: 30-08-2007 22:41 u »
Momenteel golft hij tussen 3 en ruim 7 graden...  :'(
Terwijl ik hem dus tussen de 3 en 4 wil houden (proefdraaien in verband met ondergister in de planning)
Ik heb er al eens een nutteloze zondagmiddag bij gezeten en de ene keer reageert hij wel op de stekkerdoos, de andere keer totaal niet. Het lijkt me dat hij dus nog steeds voornamelijk zijn eigen thermostaat aan houdt. De marges zijn mijns inziens dan wel heel erg groot, aangezien ik hem in het wild ook al eens heb zien koelen tot -2 op zijn maximale stand. Dit gaf mij in het begin natuurlijk goede moed met betrekking tot de regelbaarheid, echter valt dit nu flink tegen!  :echtboos:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #51 Gepost op: 30-08-2007 23:03 u »
Een normale koelkast heeft een thermostaat en een motorbeveiliging. De laatste zorgt ervoor dat de koelkast niet altijd aanslaat ondanks dat de thermostaat inschakelt. Het is heel normaal dat de motorbeveiliging (compressor te warm) regelmatig de koelkast uitschakelt als je naar lage temperaturen wil.

De motorbeveiliging moet je uiteraard niet overbruggen want dan leeft de compressor niet lang meer. Het komt er op neer dat het koelvermogen van een koelkast beperkt is en dat dit afhankelijk is van de omgevingstemperatuur.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #52 Gepost op: 31-08-2007 13:06 u »
Hmmm...
Dat klinkt niet hoopgevend...
Maar dan nog zou stabiel rond 4gr (+- 1gr) toch wel mogelijk moeten zijn?
Van't het weekend misschien eens kijken of er iets door te verbinden is?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #53 Gepost op: 31-08-2007 19:16 u »
Of 4 şC mogelijk is dat is afhankelijk van de warmteproductie in de koelkast (geproduceerde warmte door de vergisting) en van de omgevingstemperatuur. Zet de koelkast op de koele plek en zorg dat de radiator aan de achterzijde van de koelkast goed vrij is. Eventueel kan je op de achterzijde van de koelkast nog een ventilator richten.

De sensor van de thermostaat kan je het best bevestigen tegen de zijkant van het gistvat en daaroverheen iets wat isoleert zodat je zo goed mogelijk de temperatuur meet van het jongbier.

De motorthermostaat moet je zeker niet overbruggen want dan kan je net zo goed direct een andere koelkast gaan kopen.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 31-08-2007 23:06 u »
Zet de koelkast op de koele plek en zorg dat de radiator aan de achterzijde van de koelkast goed vrij is.

Minstens net zo belangrijk, zorg dat de radiator schoon is van stof, haren, vuil, dan kan de geproduceerde warmte goed weg.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
Re: Boven- vs Ondergist
« Reactie #55 Gepost op: 26-08-2012 23:04 u »
Ik heb eigenlijk ook alleen maar het gist gebruikt waar Adrie het over heeft, en ook de SafLager, die zowaar best ok is, zeker in beschouwing genomen dat het om een korrelgist gaat.

Tot nu toe heb ik alleen maar pilsener bier gemaakt volgens het recept van Zaneken, maar binnenkort komt er een dubbelbock aan, die doet dan meteen dienst als juleĝl/kerstbier (omdat ik bij het inkopen van de ingrediënten niet rekening heb gehouden met het daadwerkelijk brouwen van een juleĝl).

In Noorwegen is het toch best lastig om de buitentemperatuur te gebruiken voor het brouwen want het is ff 2 weken rond de 10 graden en ineens vliegt het naar 0. Geen langere periode dus geschikt voor pilsbrouwen, maar ik vind nog wel een oplossing.

Ik ben net begonnen met brouwen maar in Scandinavië, word dit volgens mij echt veel gedaan ik heb in Noorwegen en Denemarken al vaker lokaal een zelfgebrouwen(natuur) bier gekocht, en ik zeg ''det er alltid godt ĝl''. Leuk om te zien dat dit forum verder gaat dan alleen NL.