Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Boven- vs ondergist  (gelezen 33270 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Boven- vs Ondergist
« Reactie #25 Gepost op: 09-06-2006 11:04 u »
Ed, je hebt gelijk. Hij is ook bedoeld voor koelkasten met een kapotte thermostaat. Ik bestel er meteen 1 (of 2, hoe nauwkeurig zou hij nu zijn?)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 09-06-2006 11:32 u »
Lijkt me dat je die toch goed genoeg zal kunnen ijken om bruikbaar te zijn. Onvergelijkbaar met de manier waarop je het nu doet in ieder geval.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 09-06-2006 11:50 u »
Inderdaad, voor mijn vergistingskoelkast zal het een hele verbetering zijn. Ik heb echter ook een (grote) bierkoelkast staan in de brouwerij en die krijg ik niet hoger dan 7 grC op de laagste stand. Ik ga dus met de 2e thermostaat proberen of ik die op 10 grC af kan stellen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 14-06-2006 19:56 u »
Beide sensoren zijn vandaag binnen gekomen. Weer 80 euro armer maar een vlotte bestelling van Conrad. Het zijn prachtige, eenvoudige apparaatjes. De sensor geeft dezelfde temperatuur aan als mijn dure thermometer, dus dat zit wel goed. Ik heb ze aangesloten en ik ben blij dat ik niet telkens de stekker uit mijn koelkast hoef te trekken (als het allemaal werkt). En ik heb mijn bierkoelkast ingesteld op 10 grC. Mooi spul, electronica!
Overigens kun je zowel een boven- als een ondertemperatuur instellen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 29-06-2006 20:44 u »
hallo,

Om even terug te komen op het gebruik van ondergist. Ik heb al 2 bieren gebrouwen met ondergist (Brewferm luxe pils en een eigen urtyp pils). De resultaten zijn hier te vinden (www.verenigdebrouwerijen.tk) maar ik heb dit niet gekoeld. En daarna kort warm gelagerd. Het resultaat is prima. De Brewferm pils lijkt een beetje op een witbier en het eigen recept smaakt prima, als een echte tsjechische pilsener.

groeten, wesley

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 30-06-2006 06:54 u »

Citaat
De Brewferm pils lijkt een beetje op een witbier

Klopt.
Ik heb er ook niet echt veel punten mee gehaald op het ONK.
Het is en blijft een muffe bananen gist die op je gehemelte blijft plakken.
Voor mij nu alleen nog maar Versche gist en in sommige gevallen de
duurdere korrelgisten.

:degroeten:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 30-06-2006 18:31 u »
Klopt.
Ik heb er ook niet echt veel punten mee gehaald op het ONK.
Het is en blijft een muffe bananen gist die op je gehemelte blijft plakken.
Voor mij nu alleen nog maar Versche gist en in sommige gevallen de
duurdere korrelgisten.

Helemaal mee eens. Door het gebruik van deze gist ben ik ook meteen begonnen met het aanleggen van mijn eigen gistbank. Dit was de eerste en laatste keer dat ik korrelgist heb gebruikt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 30-07-2007 13:40 u »
Zo even deze draad weer oprakelen. Ik heb namelijk een vraagje hierover:

Ik ben momenteel het cursusboek van de deltabrouwers aan het doornemen/overnemen voor een cursus die wij vanuit onze vereniging gaan geven. Nu staat er , uiteraard, ook een verhaaltje in over de gist/vergisting.

Hierover staat o.a. het volgende :

Citaat
Ondergisting : Hierbij zal de gist onder in het gistingsvat zakken, vandaar ondergisting

en

Citaat
Bovengisting : De gist zal bij deze gistingsvorm ook boven op het wort gaan drijven, daarom heet het bovengisting

Dit lijkt mij niet helemaal juist. Bij beide vergistingen ontstaat toch een dikke schuimlaag bovenop het wort tijdens de hoofdvergisting (was bij mijn Schwarz wel zo) welke inzakt tot op de bodem voor de navergisting/lagering?

Of mis ik hier iets... ???

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 30-07-2007 13:44 u »
Inderdaad onzin. Ondergist lage temp, bovengist hoge temp. Het heeft niets te maken met de plaats van het gistdek.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 30-07-2007 22:48 u »
Bij een bovengist heb ik wel al een aantal keer meegemaakt dat er na de hoofdgisting een dikke laag gist (lijkt erg op schuim) blijft liggen op het jongbier. Bij een ondergist niet. Ondergist geeft bij mij ook veel minder schuim dan een bovengist.

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 30-07-2007 23:09 u »
Dat is dan vermoedelijk omdat bovengistingen heftiger verlopen, niet omdat het aan het type gist ligt. Als je een pilsgist warm zou vergisten, zou er ook meer gist naar boven toe vervoerd worden. Als je een bovengist daarentegen koel vergist, zullen sommige het niet eens doen, en naar de bodem zakken. En daarmee zijn het natuurlijk geen ondergisten.

Kortom vergeet die idiote naamgeving. Als we nu ondergist koelgist noemen, en de rest zo laten (want warm werken ze allemaal), dan hebben we dit irritant misverstand de nek omgedraaid.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #36 Gepost op: 30-07-2007 23:11 u »
dan hebben we dit irritant misverstand de nek omgedraaid.

Bij deze!  >:D

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 30-07-2007 23:49 u »

Kortom vergeet die idiote naamgeving.

Ik houd de naamgeving nog aan. Bij mijn weten (boek Die Hefe in der Brauerei) komen dochtercellen van ondergist los van moeder. En zullen dan na gedane arbeid snel uitzakken.
Bij bovengist blijven dochtercellen lang aan de moeder vastzitten. En hun dochters blijven ook weer vastzitten. Zodat uiteindelijk trossen gevormd worden waarin koolzuur blijft hangen. Daardoor zal bovengist niet zo snel bezinken.

Hopbier

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Boven- vs ondergist
« Reactie #38 Gepost op: 08-08-2007 20:51 u »
Om er even op terug te komen. Vandaag heb ik een witbier geheveld. Bij de Wyeast Belgian witbier blijft er bij mij altijd een dikke laag gist op het bier liggen na de gisting. Tijdens het hevelen heb ik maar even een foto gemaakt. Op de foto lijkt het net schuim wat op het bier ligt maar als je het in het echt ziet is het meteen duidelijk dat het gist is en geen schuim.

Van bovenaf.

Hier kun je zien hoe dik de laag op het bier is.

De laag blijft zeker een hele tijd zo op het bier staan. Datzelfde heb ik bij een ondergist nog nooit meegemaakt dus er zit wel een kern van waarheid in de naam boven en ondergist denk ik.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 09-08-2007 09:16 u »
Oogsten die krausen! Twee keer wassen met water en hele mooie, zuivere gist is houdbaar voor enkele weken in de koelkast.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 09-08-2007 10:15 u »
Ik heb het geoogst. Waarschijnlijk zal ik het niet gebruiken want ik heb er nu 30 liter witbier mee gemaakt en meer heb ik voorlopig niet nodig. Binnenkort ga ik toch eens proberen brouwsels zo te plannen dat ik met 1 gistsoort meerdere brouwsels achter elkaar kan vergisten.

Wesley

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #41 Gepost op: 09-08-2007 10:23 u »
Is dit die gist uit de vriezer?

(http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7015.0.html)

Ik heb deze gist ook gebruikt (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7021.msg79711.html#msg79711) met een van mijn eerste giststarters en op dezelfde dag gebrouwen als jou witje, maar hier blubt het waterslot nog steeds 2 a 3 keer per minuut.
Mijn schuim(gist)kraag was maar een centimeter of 5 en is nu helemaal verdwenen.

Gisteren het sg gemeten en dit was 1033. (vanaf 1050).
Nu het nog "blubt" dacht ik het nog 24 uur te laten staan en dan over te hevelen t.b.v. de lagering.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 09-08-2007 12:49 u »
Die gist bij mij kwam inderdaad uit de vriezer. Ik heb een grote starter gemaakt van een klein beetje ingevroren gist en het werkt uitstekend.

Wesley

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #43 Gepost op: 11-08-2007 23:21 u »
Ik houd de naamgeving nog aan. Bij mijn weten (boek Die Hefe in der Brauerei) komen dochtercellen van ondergist los van moeder. En zullen dan na gedane arbeid snel uitzakken.
Bij bovengist blijven dochtercellen lang aan de moeder vastzitten. En hun dochters blijven ook weer vastzitten. Zodat uiteindelijk trossen gevormd worden waarin koolzuur blijft hangen. Daardoor zal bovengist niet zo snel bezinken.

Eens met Hopbier. Bovendien kun je het op twee methoden uitleggen, al heb ik tijdens een rondleiding nog es een 3e manier gehoord: "hoge gisting komt van het gegeven dat het bier ver gegist is. Lage gisting daarentegen, is minder ver gegist.....". Tja.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #44 Gepost op: 12-08-2007 19:33 u »
... "hoge gisting komt van het gegeven dat het bier ver gegist is. Lage gisting daarentegen, is minder ver gegist....." ...

Dat is nu wel onzin!

Hoog komt van hoge temperatuur, Laag dus van lage temperatuur
Boven komt komt omdat de gist na gisting naar boven komt drijven, Onder omdat deze gist beneden blijft.

Zo is het, maar je kan het niet met een schaartje knippen.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #45 Gepost op: 12-08-2007 21:53 u »
Ik heb niet gezegd dat het geen onzin is, dat had ik met de 'tja' blijkbaar niet duidelijk genoeg aangegeven ;)

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #46 Gepost op: 12-08-2007 23:08 u »
Hoog komt van hoge temperatuur, Laag dus van lage temperatuur
Boven komt komt omdat de gist na gisting naar boven komt drijven, Onder omdat deze gist beneden blijft.

Wat dachten jullie van een topic met als titel "definities"  :verbergen:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 20-08-2007 08:06 u »
Ik ben nu de ondergister die ik in de vergisting heb staan eens goed aan het bekijken maar ik kan de naam toch wel begrijpen. Er staat ook wel schuim op het bier zoals bij bovengist maar bij dit bier is het helemaal wit schuim, zonder gist. Er ligt een klein beetje trub en andere klein deeltjes op het schuim maar verder is het net zo wit als de schuimkraag op een pils uit een flesje. Bij een ondergist lijkt het mij ook slecht mogelijk om de krausen te oogsten voor een volgend brouwsel.

Wesley

P.s. Krausen wordt niet herkend door de spellingchecker.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #48 Gepost op: 30-08-2007 22:22 u »
Ik heb ook die mooie thermostaatstekker van Conrad, echter lijkt mijn koelkast er nog een eigen mening op na te houden.
Hoe omzeilen jullie de "eigen " thermostaat?
Ik heb mijn koelkast al op maximaal koelen gezet met het idee dat hij altijd aan gaat wanneer de stekker stroom geeft. Dit werkt echter nog steeds niet goed, door vertrageing van de eigen thermostaat. De temperatuur is dus niet constant zoals de ingestelde temperatuur en kan er zo een graad of 4 boven zitten (ingesteld op aan bij 4gr uit bij 3 er staat dan "kuhlen" op de display, wat me ook de bedoeling lijkt :) )

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #49 Gepost op: 30-08-2007 22:26 u »
Ik heb mijn koelkast al op maximaal koelen gezet met het idee dat hij altijd aan gaat wanneer de stekker stroom geeft.

Dat is de truuk inderdaad, met als gedachte dat 'ie altijd wel aanslaat, met als ondergrens een graad of 4. Wat zijn de gevolgen van de vertraging? Sowieso reageert de vloeistof erg traag op de omgevingstemperatuur. Dus hoe erg is het probleem?