Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Klonteren schrootsel bij inmaischen boven 55 C  (gelezen 8874 keer)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Klonteren schrootsel bij inmaischen boven 55 C
« Reactie #25 Gepost op: 13-08-2012 08:12 u »
En als je nu een probeert de mout te storten, een seconde of 10 tot 15 niets te doen, de mout rustig laten bezinken en dan ga roeren.

Dat is nu juist mijn methodiek waarbij ik bij hoge temperaturen problemen krijg (watertermperatuur ongeveer 70C om op 67C te eindigen). Ik vermoed dat het te maken heeft met de kleine breedte/hoogte verhouding van de pan en het fijne meel door het klam schroten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #26 Gepost op: 13-08-2012 08:42 u »
Dat is nu juist mijn methodiek waarbij ik bij hoge temperaturen problemen krijg (watertermperatuur ongeveer 70C om op 67C te eindigen). Ik vermoed dat het te maken heeft met de kleine breedte/hoogte verhouding van de pan en het fijne meel door het klam schroten.
Ik schroot niet klam, maar heb hetzelfde probleem bij 70 graden water om op 67 uit te komen, dus daar ligt het niet aan. Tarwemout verergert het probleem nog meer is mijn ervaring.

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #27 Gepost op: 26-08-2012 18:43 u »
Ik heb gisteren ook een eenstaps gedaan op 66 C  met inmaistemp op 72 C. Heb alles in een keer in de ketel gestort en daarna geroerd. Had een klonter ter grootte van een tennisbal. Die gemakkelijk kunnen ontklonten. Overigens een 100% palemout stort. :brouwen:

Even offtopic. Ik lees hier dat sommigen bij zo'n eenstapsmais wel 5 min doen over de stort. Dan heb je dus een behoorlijk lange tijd dat een deel van de mout in contact is met 70+ water. Heeft dat geen invloed op de enzymwerking?

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #28 Gepost op: 26-08-2012 18:47 u »
Roeren tijdens het storten voorkomt klontvorming, maar ja, ik heb maar twee armen (en geen roermechanisme in mijn pan).

Helemaal mee eens. Als je goed roert en tegelijkertijd langzaam-aan stort, heb je geen klonten bij 62 C. Maar dan moet je wel met bijvoorbeeld een maatbeker van 1 liter de mout storten en niet in een keer de boel erin plempen.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #29 Gepost op: 26-08-2012 19:51 u »
Deze week een eenstapsmaisch gedaan bij 70 C. Langzaam het schrootsel toevoegen en tegelijk bovenin roeren zodat de mout zich kan verspreiden en langzaam, zonder klonten, kan bezinken.
Ik merk wel dat je klonten dreigt te krijgen wanneer je wat te snel bent, dus dan even wachten en de potentile klont uit elkaar halen.
Kwestie van geduld, ik heb nooit last van klonten.

Bert

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #30 Gepost op: 26-08-2012 22:06 u »
Helemaal mee eens. Als je goed roert en tegelijkertijd langzaam-aan stort, heb je geen klonten bij 62 C. Maar dan moet je wel met bijvoorbeeld een maatbeker van 1 liter de mout storten en niet in een keer de boel erin plempen.
Ik plemp het zo snel mogelijk erin. Want tegelijkertijd ben ik aan het koffiezetten, boterhammen smeren en fruit in bakjes aan het doen. Allemaal tussen 7.30 en 8.00. Dan is geen klonten krijgen wel heel handig voor de logistiek  ;D

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #31 Gepost op: 26-08-2012 22:59 u »
Go brouwmoeder  :brouwen:

Ik moet eerst alles strak plannen om te kunnen brouwen en Antoinette doet het bij wijze van spreken tussen de soep en de piepers door  ;D

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #32 Gepost op: 27-08-2012 09:07 u »
Ik plemp het zo snel mogelijk erin. Want tegelijkertijd ben ik aan het koffiezetten, boterhammen smeren en fruit in bakjes aan het doen. Allemaal tussen 7.30 en 8.00.

Goh Antoinette. Brouwen moet een ritueel zijn, opgebouwd uit weldoordachte, bijna gewijde, handelingen. ;D

Bert

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #33 Gepost op: 27-08-2012 09:18 u »
Goh Antoinette. Brouwen moet een ritueel zijn, opgebouwd uit weldoordachte, bijna gewijde, handelingen. ;D

Bert
Wie zegt dat ik het er niet ritueel inplemp met een mantra in mijn hoofd "Mout...mout...mout....ommmm nie paaaa die.....mout mout mout" staande in de boomhouding voor 3 minuten.
 ;D

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #34 Gepost op: 27-08-2012 09:59 u »
..... staande in de boomhouding voor 3 minuten. ;D

.. tegelijkertijd ben ik aan het koffiezetten, boterhammen smeren en fruit in bakjes aan het doen.

Fotootje?

Bert

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #35 Gepost op: 27-08-2012 10:17 u »
Ik heb er zelf nooit last van, want ik maisch weinig zo hoog in. Wat is eigenlijk het probleem met klonten? Die vallen toch snel uit elkaar als je doorroert?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #36 Gepost op: 27-08-2012 10:20 u »
Ik heb er zelf nooit last van, want ik maisch weinig zo hoog in. Wat is eigenlijk het probleem met klonten? Die vallen toch snel uit elkaar als je doorroert?

Als de klonten te lang blijven bestaan verstijfselt het zetmeel de moutdeeltjes aan elkaar en wordt het steeds moeilijker om ze nog stuk te roeren of te pletten. Als je ze tijdig opmerkt en losroert is er weinig aan de hand.

Tags: