Hobbybrouwen > Grondstoffen

Vergisten Brett gisten anders dan bier/wijngisten?

(1/5) > >>

monsieurmichiel:
Gisteren een brouwsel in 5 delen gesplitst om het effect van verschillende gisten te ervaren. De saison-, champagne- en sherry-gist vertoonden al snel veel activiteit, maar de twee Brett gisten nog niets. Het enige wat ik daar zie is een kleine beweging van het water in het waterslot, maar nog geen enkele 'blub'. Ook aan de oppervlakte is niets te zien. Is dit normaal? Ben ik te ongeduldig misschien bij Brett's?

Oscar:

--- Citaat van: monsieurmichiel op 12-08-2016  18:47 u ---Ben ik te ongeduldig misschien bij Brett's?

--- Einde van citaat ---

Ja  :)

monsieurmichiel:
Oscar, hoe verloopt bij Brett's dan globaal de vergisting?

Michiel

Brouwers:
Heb je wel genoeg cellen toegevoegd? De buisjes van whitelabs bv bevatten maar 5 miljard cellen in tegenstelling tot de normale gisten die 100 miljard cellen. Als je niet even veel hebt cellen toegevoegd verklaard het start gedrag. Als je van beide genoeg toevoegd zal de vergisting niet veel anders zijn behalve dat de brett langer zal door gisten. Brett kan in tegenstelling tot de meeste sach (uitzondering is denk ik saison gist) wel dextrines vergisten.

monsieurmichiel:
Ik heb een buisje aan 4 liter wort toegevoegd. Neem aan dat dat toch genoeg zou moeten zijn.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie