Hertog Jan Grand Prestige

Gestart door BuBS, 24-10-2005 11:34 u

Vorige topic - Volgende topic

BuBS

Hallo iedereen,

Ik heb het recept van de Hertog Jan Grand Prestige kunnen bemachtigen.
Daar staat in, Hertog Jan mout. Weet iemand wat voor soort mout dat is.

Ze gebruiken Pilsmout (40.5%), Hertog Jan mout (47%) en tarwe zetmeel (12.5%).
Verder veel lichte kandijsiroop en caramel.

Heeft iemand idee wat voor gist wij kunnen gebruiken??

Gr Kees

Adrie

Plaats je het hele recept hier nog?

BuBS

Hi Adrie,

Natuurlijk, maar eerst moet ik weten wat die Hertog Jan mout is.
Anders ga ik wel eens in promash rommelen en een Grand prestige's proeven.

Gr Kees

Hopmans

CiteerPlaats je het hele recept hier nog?

Kan niet.
Tenzij Kees de beschikking heeft over een kiezelgoerfilter, om alle gistcellen eruit te halen,
waarna de lichte kandijsiroop toegevoegd kan worden.

Melksuiker is misschien een optie.

:degroeten:

BuBS

Maar Hoppie,

Elke grote brouwerij gebruikt een kiezelgoerfilter, dus volgens jouw kunnen wij niet meer clonen ?
De gebruikte giststam is de ITW 102 Arcener, die kunnen wij nergens krijgen.
Dus moeten we een alternatief vinden.

Gr Kees

Hopmans

CiteerElke grote brouwerij gebruikt een kiezelgoerfilter, dus volgens jouw kunnen wij niet meer clonen ?

Mmm, kopieren niet. Clonen wel. Je hebt gelijk.

CiteerDe gebruikte giststam is de ITW 102 Arcener
Hadden ze niet een biertje met gist op fles?
misschien lijkt deze wel op de hoofdgist.

Adrie

Helaas, Hoppie, de bieren van HJ uit de Arcener brouwerij zijn gepasteuriseerd. Voor het ambachtelijke gevoel geven ze sommige bieren uit met gist op fles om argeloze bierconsumenten te foppen. Jammer genoeg voor ons is dat dode gist. Zelfs met de Zilverpint was dat het geval. Er staat dan ook op het etiket "bier op gist" en niet "met hergisting op fles". Klein detail, groot verschil.

MO

Hoppie,
ik denk niet dat de HJ prestige aangezoet is. Ik denk dat er veel suiker(afgeleiden) worden  gebruikt in het recept. Het is tenslotte een stevige jongen van 10%.
Ik heb nog nooit voor hertog jan mout gehoord.
grappig dat jij een code weet van een gist. het is een bovengist toch? geen idee wat een alternatief zou moeten zijn.
weet je hoppen ook Bubs.

overigens is mij recent het gerucht ter oren gekomen dat hertog jan de dubbel en tripel van de markt gaat halen.

BuBS

Hi Mo,

Het bier wordt niet aangezoet, er gaat wel ruim 10 % suikersiroop in.
Hop weet ik niet, ze werken met extrakten, een deel bij begin koken en deel 15 voor het eind koken. Er wordt vergist op 25°C.

Gr Kees

Edwin

Zou Hertog Jan-mout misschien een blend kunnen zijn van enkele mouten?

Ik denk bijvoorbeeld aan een blend van cara 120 met munich of zo. Ik wil niet zeggen dat het deze twee mouten zijn. Het gaat me nu enkel om de suggestie dat het een blend is...

Edwin

MO

de grand prestige is erg donker. ik zou zelfs zeggen dat we wat kleurmout in moet. Of de HJ mout is heel donker, of er mist nog een mout

Edgar

als het geen caramelkleuring is...

Drents Hopbier

Citaat van: Edwin op 24-10-2005  14:11 uZou Hertog Jan-mout misschien een blend kunnen zijn van enkele mouten?
Als we toch aan het gokken zijn: misschien is Hertog Jan-mout wel een mout die op specificatie van Hertog Jan gemaakt wordt.

Heeft Jacques (of en ander Roerstok-lid) geen connectie meer met de brouwer Steef??

Hans Hans

Hopmans

CiteerIk heb nog nooit voor hertog jan mout gehoord.

Op de excursie zeiden ze dat het uit het buitenland kwam.
Dus ze mouten niet zelf.
De ene keer komt het uit Belgie, dan weer uit Duitsland.
Dat hangt er vanaf welke op dat moment beter is vertelden ze.

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 24-10-2005  15:08 uDat hangt er vanaf welke op dat moment beter is vertelden ze.
Dan laten ze dus niet volgens specificatie vermouten, maar kopen wat het dichtst bij hun specificaties ligt.

Hans Hans

Hopmans

CiteerHelaas, Hoppie, de bieren van HJ uit de Arcener brouwerij zijn gepasteuriseerd. Voor het ambachtelijke gevoel geven ze sommige bieren uit met gist op fles om argeloze bierconsumenten te foppen. Jammer genoeg voor ons is dat dode gist. Zelfs met de Zilverpint was dat het geval. Er staat dan ook op het etiket "bier op gist" en niet "met hergisting op fles". Klein detail, groot verschil.

Jeetje mina, je moet toch maar een biertje van ze op willen kweken, en na een poos doet ie het nog niet. Dat is balen. Ken je nog meer van dit soort bieren?
Dat zouden we een soort blacklist moeten maken.
Er zijn eigenlijk 5 soorten gist.

1. Originele gist op fles.
2. Flessengist die best lekker is.
3. Flessengist die niet lekker is.
4. Flessengist die neutraal is.
5. Dode gist.

CiteerHoppie,
ik denk niet dat de HJ prestige aangezoet is. Ik denk dat er veel suiker(afgeleiden) worden  gebruikt in het recept. Het is tenslotte een stevige jongen van 10%.

Dat kan inderdaad wel kloppen met dit bier. Bij zo'n zware jongen heb je kandij inderdaad
nodig voor een vlotte vergisting.

misschien is het wel donkere kandijsuiker.
Ik zie op het plaatje een zeer donkere schuimkraag.
Dat duidt inderdaad op caramel of donkere suiker.

CiteerHop weet ik niet, ze werken met extrakten, een deel bij begin koken en deel 15 voor het eind koken.

Ga je dit ook doen?
Het zou ook met een zeer sterke hop kunnen.
Maar aan de andere kant is extract beter om de kloon te laten slagen.

MO

kijk nou eens wat ik in mijn aantekeningen vind:

Hertog Jan Grand Prestige
Fles:      30 cl
Prijs      1,35
Gedronken   06/05
Tht      07/06
Alcohol:   10%
Etiket:      HJ huisstijl; stemmig, traditioneel
Info      water, gerstemout, tarwemout, suiker, hop, kleurstof caramel
Kleur:      roodbruin, zeer helder
Geur:      zeer karamellig, krenten, mooie caramout
Schuim:   niet al te dikke laag
Smaak:      basissmaak zoet, vloeit ook zoet na, zwaar van (mout)krenten, mooi moutig, erg karamellig. Moutkrenten afdronk heel erg lekker. Fruitig. Plakt op lippen. Hele mooie zoet/mout-balans
Beoordeling:   erg goed

als ik dat zo eens lees moet je met Special B ook een heel eind komen. en op het etiket staat (of stond) tarwemout en geen tarwemeel

Kees, meet je voor het klonen ook nog even het eind SG?

BuBS

Hi Manne,
Binnenkort wil het recept van de Grand prestige plaatsen in de Deltabrouwers nieuwsbrief.
Dit recept wil ik plaatsen, wat denken jullie.
Ik ga het in Januari proef brouwen.

Gr Kees

Batch Size (L):  11.00 
Total Grain (kg):  4.33         
Anticipated OG:  1.094  Plato:  22.52 
Anticipated EBC:  41.1           
Anticipated IBU:  20.8         
Brewhouse Efficiency:  75   %     
Wort Boil Time:  90   Minutes     

1.75 kg.   Cara-amber 60     
 1.50 kg.   Pilsmout       
 0.50 kg.   Witte kandy       
 0.48 kg.   Tarwebloem     
 0.10 kg.   caramel 150     

14.00 g.   Hallertau Perle  Whole  6.10%   First WH 
6.00 g.     Saaz                Whole  2.90%   30 min

Yeast 
Westmalle of Notthingham

Generated with ProMash Brewing Software

MO

15% suiker lijkt me wel de juiste hoeveelheid

de Westmalle gist lijkt me een goede keuze

waarom gebruik je niet de ingredienten die op het etiket staan, dus tarwemout en niet tarwebloem en aankleuring met caramel. Witte kandijsuiker en kristalsuiker geven hetzelfde effect, gebruik van kandijsuiker lijkt me zonde van het geld.

Oscar

Citeer0.48 kg.   Tarwebloem     

Kees, bedoel je hier echt tarwe meel mee? waar je ook brood mee bakt..??

De eerste keer dat ik dat in een recept tegenkom...

Groeten en gezondheid
Oscar

Edwin

Gaat best hoor!

Ik heb er ook eens mee gebrouwen en daar ben ik zelfs clubkampioen mee geworden! het kan vreemd lopen:D
Dit is ook geen hoeveelheid dat het filterbed doet dichtslaan. Zal prima gaan. Het is eigenlijk gemalen ongemouten tarwe, maar dat wist je natuurlijk allang.

Edwin

BuBS

Hi Mo,

Ik heb het officiele recept van de Grand Prestige en daar staat tarwezetmeel in.
Dus dat zal dan wel.
Is de bitterheid OK ?

Oscar, ik wel eens vaker met bloem gebrouwen. Vermengen met de stort of gewoon een papje van maken.

Gr Kees

Oscar

Wat is dan het verschil in gebruik van ongemoute tarwe of Tarwezetmeel..?? behalkve dan dat de 2e variant poeder(meel) is..?
en wat is het toegevoegde smaak/geur/uiterlijk  effect.. ?

Oscar

Citaat van: BuBS op 14-12-2005  17:29 uIs de bitterheid OK ?

Als ik die bereken kom ik op ± 16 EBU uit.... Volgens Derek Walsh mag een Quadrupel tussen de 17-40 zitten. Dus persoonlijk zou ik iets hoger gaan zitten.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edwin

Citaat van: Oscar op 14-12-2005  18:16 uAls ik die bereken kom ik op ± 16 EBU uit....

Welke bitterheidsberekening gebruik jij? Kan nogal eens verschillen...zoals bekend.

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.