Condensor maken voor op een Braumeister 20 liter

Gestart door Hai, 11-08-2016 20:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hai

Beste forumleden,

ik zit te denken om een condensor op mijn 20l Braumeister te maken.
Op de het hoedje van de Braumeister wil ik een soort dubbelwandige pijp plaatsen waarin ik water pomp om te koelen.
De stoom condenseert dan, het water kan ik opvangen.
Nu heb ik een afzuigkap, daar ben ik niet tevreden over.

Hebben jullie goede ideeën om op een slimme manier een condensator te maken?


PP


Tik brewery vapor condenser in op www. Er zijn tal van ideeën / plaatjes / omschrijvingen.

Zooms

Citaat van: Hai op 11-08-2016  20:48 uHebben jullie goede ideeën om op een slimme manier een condensator te maken?

De meest effectieve methode is om water door een fijne nozzle te spayen.  Je zou het gecondenseerde water kunnen koelen en weer als spraywater gebruiken.

Adam

Sorry als het ongebruikelijk is om een oud topic te doen herleven maar ik heb eenzelfde kwestie.

Er zijn inderdaad tal van opties, zoals:
https://www.brew-boss.com/Condenser-Boss-Boil-Kettle-Condenser-p/cb-bb-apmount.htm
en
https://brewhaequipment.com/products/condensing-assembly
en
https://www.brewhardware.com/product_p/steamslayer.htm

Al deze oplossing gebruiken water dat (samen met condens) na afloop de gootsteen in gaat. Nu gebruik ik voor het koelen een glycol koeler (SS Brewtech) en vroeg ik mij af of iemand hier ook al eens een 'gesloten' condenser systeem heeft gemaakt (al dan niet voor een Speidel systeem) of dat iemand hier ideeen bij heeft. Ik dacht zelf aan het laten circuleren van glycol door een alembic-achtige constructie, waarbij de stoom in de pijp wordt afgekoeld door de glycol.

seed7

Citaat van: Adam op 28-12-2018  23:35 uAl deze oplossing gebruiken water dat (samen met condens) na afloop de gootsteen in gaat. Nu gebruik ik voor het koelen een glycol koeler (SS Brewtech) en vroeg ik mij af of iemand hier ook al eens een 'gesloten' condenser systeem heeft gemaakt (al dan niet voor een Speidel systeem)

Ik gebruik grondwater voor de damp condensatie. Terug koelen van het water lijkt me niet economisch / ecologisch. Hergebruik van het warme water, schoonmaak of voorverwarmen voor volgend brouwsel, wel.

Waar ik nooit naar heb gekeken is hoe warm het water mag zijn om de damp nog steeds te condenseren. Het zou me niet verbazen als die temperatuur relatief hoogt ligt en je bij een voldoende groot volumen alleen maar hoeft te circuleren zonder iets te koelen,

Ingo

Adam

Citaat van: seed7Terug koelen van het water lijkt me niet economisch / ecologisch.
De koeler die ik heb heeft een redelijk volume glycol en staat sowieso aan. Wat dat betreft zal het wel meevallen gok ik.

Citaat van: seed7Waar ik nooit naar heb gekeken is hoe warm het water mag zijn om de damp nog steeds te condenseren. Het zou me niet verbazen als die temperatuur relatief hoogt ligt en je bij een voldoende groot volumen alleen maar hoeft te circuleren zonder iets te koelen
Dat zou kunnen inderdaad, goede vraag.

McMelloW

Google eens op diy liebig condenser en je krijgt een lijst van een armlengte.

2 koperen soldeer t-stukken van 15-15-22mm
1.5m 15 mm koperen waterleiding
1.0m 22 mm koperen waterleiding

Dat is alles wat je nodig hebt.

Hier een voorbeeld tekening



hansHalberstadt


Adam

Ik had dat topic al gezien hansHalberstadt, mooi apparaat.

McMelloW, bedankt voor de suggestie.

beermenke

Citaat van: Hai op 11-08-2016  20:48 uBeste forumleden,

ik zit te denken om een condensor op mijn 20l Braumeister te maken.
Op de het hoedje van de Braumeister wil ik een soort dubbelwandige pijp plaatsen waarin ik water pomp om te koelen.
De stoom condenseert dan, het water kan ik opvangen.
Nu heb ik een afzuigkap, daar ben ik niet tevreden over.

Hebben jullie goede ideeën om op een slimme manier een condensator te maken?


Lijkt me een leuk idee
Maak m voldoende groot
Het voorbeeld van liebig koeler lijkt me prima als idee maar wordt veelal gebruikt voor ander doel en met deze maten kleinere hoeveelheden damp
Voor jouw doel met braumeister zou ik een grotere diameter nemen en koelwater mag mi dan best 40 graden worden. Het restant dat niet condenseert ontsnapt dan als damp.
Ik hoor graag je bevindingen want ik heb geen ervaring hiermee

CeesM

Citaat van: Hai op 11-08-2016  20:48 uNu heb ik een afzuigkap, daar ben ik niet tevreden over.

Hebben jullie goede ideeën om op een slimme manier een condensator te maken?
Een flexibele afvoerpijp die je gebruikt bij wasdrogers aan je hoedje, de pijp naar buiten voeren en aan het eind van de pijp een WC-ventilator. De ventilator wel zo plaatsen dat het de damp wegzuigt.

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 29-12-2018  22:50 uVoor jouw doel met braumeister zou ik een grotere diameter nemen en koelwater mag mi dan best 40 graden worden. Het restant dat niet condenseert ontsnapt dan als damp.


Daarom gebruik ik 3 sproeiers boven alkaar terwijl de damp van onderen binnenkomt en aan de bovenkant afgezogen wordt.
Dat werkt als een soort tegenstroomkoeler. Daardoor kan de bovenste sproeier nakoelen tot de gewenste temperatuur, bv 40 graden terwijl de stoom al condenseert bij de onderste sproeier en dan als heet water onderin afgevoerd wordt. bovenin 40 graden uit en onderin ca 90 graden condens afvoer dus optimale warmteuitwisseling. Daarmee kun je nog prima je spullen afwassen daarna. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.