Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Condensor maken voor op een Braumeister 20 liter  (gelezen 1544 keer)

Offline Hai

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Wijchense schůne en HOP'n AROUND
Condensor maken voor op een Braumeister 20 liter
« Gepost op: 11-08-2016 20:48 u »
Beste forumleden,

ik zit te denken om een condensor op mijn 20l Braumeister te maken.
Op de het hoedje van de Braumeister wil ik een soort dubbelwandige pijp plaatsen waarin ik water pomp om te koelen.
De stoom condenseert dan, het water kan ik opvangen.
Nu heb ik een afzuigkap, daar ben ik niet tevreden over.

Hebben jullie goede ideeŽn om op een slimme manier een condensator te maken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PP

• Vol lid
Re: Condensor maken voor op een Speidel 20l
« Reactie #1 Gepost op: 11-08-2016 21:13 u »

Tik brewery vapor condenser in op www. Er zijn tal van ideeŽn / plaatjes / omschrijvingen.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
Re: Condensor maken voor op een Speidel 20l
« Reactie #2 Gepost op: 11-08-2016 21:29 u »

De meest effectieve methode is om water door een fijne nozzle te spayen.  Je zou het gecondenseerde water kunnen koelen en weer als spraywater gebruiken.

Offline Adam

• Junior lid
  • **
Re: Condensor maken voor op een Braumeister 20 liter
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2018 23:35 u »
Sorry als het ongebruikelijk is om een oud topic te doen herleven maar ik heb eenzelfde kwestie.

Er zijn inderdaad tal van opties, zoals:
https://www.brew-boss.com/Condenser-Boss-Boil-Kettle-Condenser-p/cb-bb-apmount.htm
en
https://brewhaequipment.com/products/condensing-assembly
en
https://www.brewhardware.com/product_p/steamslayer.htm

Al deze oplossing gebruiken water dat (samen met condens) na afloop de gootsteen in gaat. Nu gebruik ik voor het koelen een glycol koeler (SS Brewtech) en vroeg ik mij af of iemand hier ook al eens een 'gesloten' condenser systeem heeft gemaakt (al dan niet voor een Speidel systeem) of dat iemand hier ideeen bij heeft. Ik dacht zelf aan het laten circuleren van glycol door een alembic-achtige constructie, waarbij de stoom in de pijp wordt afgekoeld door de glycol.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2018 23:42 u »

Al deze oplossing gebruiken water dat (samen met condens) na afloop de gootsteen in gaat. Nu gebruik ik voor het koelen een glycol koeler (SS Brewtech) en vroeg ik mij af of iemand hier ook al eens een 'gesloten' condenser systeem heeft gemaakt (al dan niet voor een Speidel systeem)

Ik gebruik grondwater voor de damp condensatie. Terug koelen van het water lijkt me niet economisch / ecologisch. Hergebruik van het warme water, schoonmaak of voorverwarmen voor volgend brouwsel, wel.

Waar ik nooit naar heb gekeken is hoe warm het water mag zijn om de damp nog steeds te condenseren. Het zou me niet verbazen als die temperatuur relatief hoogt ligt en je bij een voldoende groot volumen alleen maar hoeft te circuleren zonder iets te koelen,

Ingo

Offline Adam

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2018 23:51 u »
Citaat van: seed7
Terug koelen van het water lijkt me niet economisch / ecologisch.
De koeler die ik heb heeft een redelijk volume glycol en staat sowieso aan. Wat dat betreft zal het wel meevallen gok ik.

Citaat van: seed7
Waar ik nooit naar heb gekeken is hoe warm het water mag zijn om de damp nog steeds te condenseren. Het zou me niet verbazen als die temperatuur relatief hoogt ligt en je bij een voldoende groot volumen alleen maar hoeft te circuleren zonder iets te koelen
Dat zou kunnen inderdaad, goede vraag.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #6 Gepost op: 29-12-2018 16:23 u »
Google eens op diy liebig condenser en je krijgt een lijst van een armlengte.

2 koperen soldeer t-stukken van 15-15-22mm
1.5m 15 mm koperen waterleiding
1.0m 22 mm koperen waterleiding

Dat is alles wat je nodig hebt.

Hier een voorbeeld tekening

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 29-12-2018 17:57 u »

Offline Adam

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2018 21:55 u »
Ik had dat topic al gezien hansHalberstadt, mooi apparaat.

McMelloW, bedankt voor de suggestie.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #9 Gepost op: 29-12-2018 22:50 u »
Beste forumleden,

ik zit te denken om een condensor op mijn 20l Braumeister te maken.
Op de het hoedje van de Braumeister wil ik een soort dubbelwandige pijp plaatsen waarin ik water pomp om te koelen.
De stoom condenseert dan, het water kan ik opvangen.

Lijkt me een leuk idee
Maak m voldoende groot
Het voorbeeld van liebig koeler lijkt me prima als idee maar wordt veelal gebruikt voor ander doel en met deze maten kleinere hoeveelheden damp
Voor jouw doel met braumeister zou ik een grotere diameter nemen en koelwater mag mi dan best 40 graden worden. Het restant dat niet condenseert ontsnapt dan als damp.
Ik hoor graag je bevindingen want ik heb geen ervaring hiermee

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #10 Gepost op: 30-12-2018 01:02 u »

Een flexibele afvoerpijp die je gebruikt bij wasdrogers aan je hoedje, de pijp naar buiten voeren en aan het eind van de pijp een WC-ventilator. De ventilator wel zo plaatsen dat het de damp wegzuigt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 30-12-2018 08:11 u »

Voor jouw doel met braumeister zou ik een grotere diameter nemen en koelwater mag mi dan best 40 graden worden. Het restant dat niet condenseert ontsnapt dan als damp.

Daarom gebruik ik 3 sproeiers boven alkaar terwijl de damp van onderen binnenkomt en aan de bovenkant afgezogen wordt.
Dat werkt als een soort tegenstroomkoeler. Daardoor kan de bovenste sproeier nakoelen tot de gewenste temperatuur, bv 40 graden terwijl de stoom al condenseert bij de onderste sproeier en dan als heet water onderin afgevoerd wordt. bovenin 40 graden uit en onderin ca 90 graden condens afvoer dus optimale warmteuitwisseling. Daarmee kun je nog prima je spullen afwassen daarna. 

Tags: