Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 'Smaakjes-mout'  (gelezen 1606 keer)

Online Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
'Smaakjes-mout'
« Gepost op: 09-08-2016 21:39 u »
Het viel mij laatst op dat toen ik in Almere liep, er steeds meer mouten verschijnen met 'smaakjes'. Voorbeelden zijn Honey-Biscuit en Cafe/Coffee.
Is dat nou allemaal echt nodig? Ik krijg er een beetje een Senseo gevoel bij...  ::)
Is de volgende stap dat je een kant en klare, voorgemixte zak Porter-, IPA-, of Blondmout kan kopen?

Een van de charmes van brouwen is toch het zelf bedenken van je recepten, wat mij betreft. Of gaan we uit pakjes brouwen?  >:D

Iemand die er iets van vind?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
Re: 'Smaakjes-mout'
« Reactie #1 Gepost op: 09-08-2016 21:56 u »
Ik ben een voorstander van variŽteit. Hoe meer keuzes hoe beter! En als je traditioneel wilt brouwen met bv. alleen pils- en tarwemout dan kan dat ook! Niemand die je ergens toe dwingt.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 09-08-2016 22:04 u »
Is het niet meer een kwestie van naamgeving. Die Cafemout is dacht ik van Castlemalting? Dat zal een van hun geroosterde mouten zijn.
Ook in de brouwwereld bestaat marketing  ;)

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #3 Gepost op: 09-08-2016 22:06 u »
Tja. Het mooie is, dat je het kan gebruiken, of niet. Helemaal je eigen keus.
Er zijn zat mensen die van een bakkie Senseo houden. Moeten ze dat ook maar niet meer doen omdat jij het niks met koffie te maken vind hebben? Zelfde verschil.

Er zal een markt voor zijn. Anders verkopen ze het niet.
Eenieder brouwt op zijn eigen manier.
Is dat niet net het mooie van hobbybrouwen?

Enne, die brouwpakketten zijn al wat langer te koop ;)

Er zijn zat mensen die heel tevreden met pakjes, zakjes en potjes koken.
Persoonlijk heb ik er een taak van gemaakt om diezelfde gerechten vanaf nul na te maken en waar mogelijk (en wanneer niet eigenlijk ;)) te verbeteren.
Maar dat ben ik.
Wat een ander doet of er van vind, zal mij aan het rectum oxideren.
Leef en laat leven en voor ieder zijns.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 09-08-2016 22:36 u »
Is het niet meer een kwestie van naamgeving. Die Cafemout is dacht ik van Castlemalting? Dat zal een van hun geroosterde mouten zijn.
Ook in de brouwwereld bestaat marketing  ;)

Ik vermoed ook dat het vooral een kwestie van sexy naamgeving is - bepaalde sensorische attributen uit het flavor wheel voor mouten actief communiceren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 09-08-2016 23:05 u »
Het viel mij laatst op dat toen ik in Almere liep, er steeds meer mouten verschijnen met 'smaakjes'. Voorbeelden zijn Honey-Biscuit en Cafe/Coffee.
Is dat nou allemaal echt nodig? Ik krijg er een beetje een Senseo gevoel bij...  ::)
Is de volgende stap dat je een kant en klare, voorgemixte zak Porter-, IPA-, of Blondmout kan kopen?

Een van de charmes van brouwen is toch het zelf bedenken van je recepten, wat mij betreft. Of gaan we uit pakjes brouwen?  >:D

Iemand die er iets van vind?

Niets mis mee. Het zijn gewoon mouten die geproduceerd worden om bepaalde moutsmaken te krijgen.

Om een idee te hebben welke smaken in bier kunnen komen door het gebruik van bepaalde mouten heeft Weyermann een smaakwiel ontwikkeld voor mout.

Zie deze link
en dit artikel voor meer informatie.

Offline P3SM

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-08-2016 11:11 u »
Citaat

Bestaat ook al: https://www.brouwmout.nl/product/recept-service/    ;)

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #7 Gepost op: 10-08-2016 11:27 u »
Sterker nog er bestaan al jaren samengestelde moutpakketten die via de bekende online shops te koop zijn.

Tags: