Beginnen met brouwen

Gestart door Stratocaster, 07-08-2016 20:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stratocaster

Hallo, ik lees hier al een tijdje mee en zal me ook maar eens voorstellen.

Ik ben Jeroen en komt uit het noorden van Nederland, als alles goed gaat met mijn giststarter ga ik woensdag beginnen aan mijn eerste brouwdag. Ik heb het Pro gas pakket van Brouwmarkt gekocht en ga beginnen met een moutpakket (saison). De afgelopen maanden heb ik hier veel gelezen en daar heb ik bij het aanschaffen van de spullen veel aan gehad, bedankt!


Dugraph

Hoi Jeroen, welkom! Veel succes op je eerste brouwdag en laat maar weten als er vragen zijn. Veel voorkomende zaken kun je terugvinden via de tags (zie link) en als het antwoord daar niet bij staat is er altijd wel iemand op het forum die je verder kan helpen!

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags

Brouw'ze! :brouwen:

MartijnOMG

Hey Jeroen, succes met je eerste brouwdag. Er zullen vast nog vragen naar boven komen tijdens deze eerste keer, was bij mij wel zo. Heb die vragen gesteld via de facebook groep van dit forum toen,bijna gelijk antwoord en ik kon weer verder.

Waar kom je vandaan in het noorden? Ik kom uit Stadskanaal. 

Stratocaster

Citaat van: MartijnOMG op 10-08-2016  09:39 uHey Jeroen, succes met je eerste brouwdag. Er zullen vast nog vragen naar boven komen tijdens deze eerste keer, was bij mij wel zo. Heb die vragen gesteld via de facebook groep van dit forum toen,bijna gelijk antwoord en ik kon weer verder.

Waar kom je vandaan in het noorden? Ik kom uit Stadskanaal.

Hoi Martijn, het ging heel goed vandaag, het staat ondertussen mooi te gisten. Wel wat kleine problemen gehad, zo verliep het koelen moeizaam en ging het opwarmen op het gasfornuis niet heel snel, maar uiteindelijk heb ik de boel wel aan de kook gekregen. Ik kom uit Hoogeveen, leuk om te zien dat hier nog meer noorderlingen actief zijn!

Groeten, Jeroen

Fermon

Citaat van: Stratocaster op 10-08-2016  19:15 uHoi Martijn, het ging heel goed vandaag, het staat ondertussen mooi te gisten. Wel wat kleine problemen gehad, zo verliep het koelen moeizaam en ging het opwarmen op het gasfornuis niet heel snel, maar uiteindelijk heb ik de boel wel aan de kook gekregen. Ik kom uit Hoogeveen, leuk om te zien dat hier nog meer noorderlingen actief zijn!

Groeten, Jeroen

Welkom Jeroen
Hier nog een noordeling (twijfelgeval) werk wel in Hoogeveen.

Ik heb veel gehad aan dit forum, hier kan je veel antwoorden vinden op je eventuele vragen.

Ik wens je dan ook veel succes met brouwen.

Gr, Vrumona

Biermagneet

Welkom jeroen,
hoop dat je brouwdag gelukt is.
proost.

Stratocaster

Zo, even een update: zojuist het SG van mijn brouwsel gemeten.

Begin SG: 1062 (moest 1051 zijn volgens de instructies).
Net gemeten: 1005 (moest 1010 zijn).

En natuurlijk ook wat geproefd :biersmile:
Volgens mij is het wel aardig gelukt voor een eerste keer, de smaak valt me nu al niet tegen.
Wel wat fruitigheid maar dat is te verwachten bij een saison.

Morgen bottelen.



De HaAn

Ben je er zeker van dat hij volledig uitgegist is meten en na 3 dagen nogmaals meten als de sg niet meer gezakt is kun je bottelen
Een Saison gist kan makkelijk doorgisten tot 1000 sg of zelfs eronder ivm alcohol in het bier  :brouwen:
Het is leuk om een exclusief bier te hebben maar een explosief bier wil je niet
succes Hans

Stratocaster

Hoi Hans,
Ik denk dat de vergisting klaar was, het waterslot blupte nog ongeveer 1 keer per 10 minuten en het SG was over 2 metingen (gisteren en vandaag) gelijk. Ik heb de flesjes voor de zekerheid onder een dikke plaat hout weggezet. Vanwege mijn vakantie zal ik ze nu toch 4 weken met rust laten, hopelijk tref ik de boel daarna heel aan.

mbroek

Citaat van: Stratocaster op 20-08-2016  14:10 uHoi Hans,
Ik denk dat de vergisting klaar was, het waterslot blupte nog ongeveer 1 keer per 10 minuten en het SG was over 2 metingen (gisteren en vandaag) gelijk. Ik heb de flesjes voor de zekerheid onder een dikke plaat hout weggezet. Vanwege mijn vakantie zal ik ze nu toch 4 weken met rust laten, hopelijk tref ik de boel daarna heel aan.

Saisons hebben veel tijd nodig en gaan op het laatst langzaam. Twee metingen binnen een dag gaan je nooit een duidelijk verschil laten zien. Ik had ze na de vakantie gebotteld, dan was de vergisting zeker klaar geweest.

Stratocaster

Citaat van: mbroek op 20-08-2016  17:05 uSaisons hebben veel tijd nodig en gaan op het laatst langzaam. Twee metingen binnen een dag gaan je nooit een duidelijk verschil laten zien. Ik had ze na de vakantie gebotteld, dan was de vergisting zeker klaar geweest.

Ik ben inmiddels terug van mijn vakantie, de flesjes zijn gelukkig heel gebleven. Dit is wel een mooie les voor de volgende keer want er zit meer koolzuur in de biertjes dan verwacht. Wat mondgevoel betreft lijkt dit meer op een tripel. De smaak is wel goed dus ik ben helemaal blij  :proost:
Eind oktober maar eens een 2e sessie inplannen.

mbroek

Citaat van: Stratocaster op 28-09-2016  19:49 uIk ben inmiddels terug van mijn vakantie, de flesjes zijn gelukkig heel gebleven. Dit is wel een mooie les voor de volgende keer want er zit meer koolzuur in de biertjes dan verwacht. Wat mondgevoel betreft lijkt dit meer op een tripel. De smaak is wel goed dus ik ben helemaal blij  :proost:
Eind oktober maar eens een 2e sessie inplannen.

Gelukkig maar. Je zou voor de grap als je er een drinkt eens het SG kunnen meten.
Hoeveel suiker gram/liter had je gebruikt met bottelen?

Stratocaster

In het recept stond volgens mij 7 gram per liter, maar omdat ik niet heel precies wist hoevel liter er in het gistvat zat heb ik voor de zekerheid wat minder toegevoegd (volgens mij 6 gram, heb mijn aantekeningen niet bij de hand).

Ik zal het SG eens meten dat is wel een goeie.

De HaAn

Gelukkig voor jou dat er geen flessen gesprongen zijn.
Hopelijk gisten ze niet nog verder door zodat de flessen alsnog springen.
Hou ze goed in de gaten dus regelmatig proeven :proost:
Succes met je volgende brouwsels.
Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.