Even voorstellen: Ton

Gestart door Brouwton, 01-10-2016 21:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwton

Mijn naam is Ton, ik ben 66 jaar en woon in Lisse. Bij een bezoek aan een brouwerij raakte ik in gesprek met een thuisbrouwer en zo is mijn interesse gewekt. Eind vorig jaar ben ik zelf met brouwen begonnen en ik heb intussen veel geleerd op dit forum. Tijd dus om me eens te registreren. Ik ben gestart met een serie blikbrouwsels en dat is zo goed bevallen dat ik inmiddels een Braumeister 20l bezit. Het leuke aan deze hobby vind ik het experimenteren met protocollen en het knutselen aan apparatuur.  Ik heb een laboratorium achtergrond en daardoor een wat eigen insteek. In de afgelopen maanden heb ik 8 moutpakketten in de Braumeister gebrouwen. Dat ging meestal goed maar het kan altijd beter. Mijn brouwspullen heb ik inmiddels wel bij elkaar verzameld en geknutseld. Zo is een tafelmodel koelkast in gebruik als incubator waarin met wat aanpassingen de 20 en 30 liter Speidel vaten passen.  Een refractometer, pH-meter, balans en STC-1000 heb ik in China besteld. De 20 liter installatie bevalt goed. Je kunt eens vaker een ander biertje uitproberen, je hebt geen grote vergistingskast nodig en de 20 liter Braumeister is nog goed hanteerbaar in die zin dat je hem nog gemakkelijk op zijn kop kan zetten om schoon te maken.
Mijn belangrijkste aanpassingen aan of voor het brouwen met de Braumeister (mede met dank aan dit forum) zijn:

•   Ik gebruik een heftafel. Altijd de optimale werkhoogte voor de ketel, het overhevelen, bottelen en schoonmaken. Je kunt er ook vaten mee tillen zonder te schudden.
•   Alternatieve filterschijven voor de BM van de firma BAC uit Italië.
•   Ik gebruik ook hun hevel en hopfilter. Dit laatste niet altijd probleemloos.
•   Kunststof ringen op de steunbeugel voor de moutkorf zodat deze niet weg glijdt.
•   Nokken op de hoed voor betere grip.
•   Een afvoerslang met een koperen buisje en een siliconenring aan het eind maakt het mogelijk om de pomp van de BM te gebruiken bij het legen van de ketel.
•   Justeren van de temperatuursensor van de Braumeister. Kalibreren met behulp van een gecertificeerde thermometer leert dat de temperatuuraanduiding van mijn nieuwe BM 1,8 graden te hoog is over het hele bereik. Ralf Leukart van Speidel is zeer behulpzaam over de telefoon.  Vermoedelijke oorzaak: de fabriek van Speidel ligt op 425 meter hoogte. Water kookt daar tussen 98 en 99 graden(instellen op 102 graden klinkt bekend?). Ralf geeft me aanwijzingen om via een verborgen menu de temperatuur te justeren. Dit lukt me alleen door de sensor te demonteren en deze afwisselend in smeltend ijs en kokend water te houden (op zeeniveau bij normale luchtdruk) en daarmee de twee referentiepunten in één programmaregel vast te leggen. Dit valt in de categorie "probeer dit niet thuis" maar ik heb nu wel een temperatuuraanduiding die "juist" is.
•   Een verfmenger met kunststof blad op een boormachine om het beslag te roeren. Tweemaal extra omroeren tijdens het maischen lijkt het eind SG behoorlijk te verhogen.
•   De vergisting stokte aanvankelijk vaak rond 1.018. Dit probleem is geheel verholpen sinds ik Yeast Nutrition Beer Blend toevoeg tijdens het koken. (weinig zink in Lisses drinkwater?)

Tot zover mijn introductie. De komende tijd blijf ik nog veel lezen op dit forum en zal uiteraard reageren mocht het bovenstaande vragen oproepen. Ik heb een paar plaatjes bijgevoegd.










Jacques

Zo Ton, dat ziet er allemaal heel goed uit!

Ik ben benieuwd naar je verslagen van leuke experimenten.  ;)
Als laborant zit nu eenmaal het uitvoeren van testjes in je bloed...

SanderH

Hallo Ton en welkom hier! Nette brouwkamer!

Het probleem met te weinig zink in het water van Lisse (en omstreken) is een bekend probleem. Met hobbybrouwvereniging 'Wort wat brouwen we zo'n 4 keer per jaar in een loods aan het Turfspoor in Lisserbroek. Gisteren nog een gezamelijke brouwdag gehad waarbij we allemaal een RIS hebben gemaakt, iedereen op zijn eigen installatie. De volgende is op 19 oktober.

Meestal voeg ik wat gistvoeding toe aan de kook, op 5 tot 10 minuten voor het einde van de kook. Dit lijkt goed te werken.

Brouwton

Dank je Sander. Ik ben op het spoor van zink gekomen door me verder in te lezen. Het is natuurlijk sneller om dit mondeling van mede-bierbrouwers te leren. Ik ben van plan om langs te komen op 19 oktober!

Mark Mout

ERG leuk om te lezen en om de fotos te zien. Welkom op het forum.

Zo.. nu op marktplaats naar een hef tafeltje zoeken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.