Droge gistkorrels: rehydrateren of droog over het wort sprenkelen?

Gestart door JBL, 04-08-2016 21:15 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Ik las op een Engelse site dat een hobbybrouwer zweert bij rehydrateren. Dat geeft veel betere resultaten dan de korrels droog over het wort sprenkelen, beweert hij.
Zijn er hier ook brouwers die deze ervaring hebben?
 ???
Naar mijn idee maakt het weinig verschil...

#hydrateren

Erick

Hier is al enorm veel over geschreven en gevonden, stokpaardjes overal.
Check ff onder Tags (sorry voor de Engelse woorden Jacques): Hydrateren Gist.

:degroeten:

Adbrouwt

Ik sprenkel de gist droog over het wort. Ben veel te bang om een infectie op te pikken tijdens het hydrateren.

Jacques

Citaat van: JBL op 04-08-2016  21:15 uIk las op een Engelse site dat een hobbybrouwer zweert bij rehydrateren. Dat geeft veel betere resultaten dan de korrels droog over het wort sprenkelen, beweert hij.
Zijn er hier ook brouwers die deze ervaring hebben?
 ???
Naar mijn idee maakt het weinig verschil...

Daar is inderdaad heel wat keren over geschreven.

Door mij zijn er heel veel tests gedaan. De uitkomst van deze tests was dat het helemaal niets uitmaakt.
Eind SG verschilt helemaal niets en ook in de smaak zit zo goed als geen verschil. Soms scoorde hydrateren net iets beter, soms juist niet hydrateren. Maar nogmaals de verschillen zijn uiterst klein.

Het enige verschil is dat als je hydrateert de vergisting net wat eerder aan de gang gaat. Maar als je wat meer gist ent heb je hetzelfde effect. Goed hydrateren vraagt de nodige aandacht. Strooien maakt gedroogde gist super makkelijk in het gebruik.

Rich

Zoals ik in een ander topic al zei zijn er wellicht andere variabelen die de vloeibaar vs korreldiscussie; in mijn beleving met name het (al dan niet) beluchten van het wort en water voor rehydrateren. Zorg dat alle andere factoren in je brouwerij stabiel zijn en dan kan je voor jezelf gaan bekijken wat rehydrateren vs niet rehydrateren voor je doet.

Mark GA

Even een oude post omhoog halen omdat ik er net tegen aan loop.
Ik zag een link staan bij de site van Brouwmarkt, naar een PDF van Fermentis:
https://www.brouwmarkt.nl/amfilerating/file/download/file_id/202/
Daar staat dit, betreffende de S04:

Rehydration instructions
Sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or wort at 27°C ± 3°C (80°F ± 6°F). Leave to rest 15 to 30 minutes.
Gently stir for 30 minutes, and pitch the resultant cream into the fermentation vessel.
Alternatively, pitch the yeast directly in the fermentation vessel providing the temperature of the wort is above 20°C (68°F). Progressively sprinkle
the dry yeast into the wort ensuring the yeast covers all the surface of wort available in order to avoid clumps. Leave for 30 minutes, then mix the
wort using aeration or by wort addition.

Maar dan staat er dit op het zakje:

Er is veel over geschreven zeggen jullie... maar weet Fermentis het nu zelf ook niet meer soms?

CeesM

Dat is verschillend per fabrikant. Bij ene staat op de verpakking dat je moet hydrateren (Lallemand) en bij de ander dat je het moet strooien (Fermentis). Er zijn er ook waar niks op staat wat je ermee moet doen (Buldog).

Mark GA

Maar dit is Fermentis die op het zakje zegt strooien en in de PDF dat je moet hydrateren...
ik ben confuus nu

snowdog2006

Ik meen mij een post van Knobby te herinneren waarin hij zei dat Fermentis zelf de instructie had aangepast.
Die zou ik dus eerder vertrouwen dan een website van een winkel waar ze misschien dit nog niet hebben geupdate.

CeesM

Citaat van: Mark GA op 13-09-2018  10:43 uMaar dit is Fermentis die op het zekje zegt t esroiien en in de PDF dat je moet hydrateren...
ik ben confuus nu
Misschien heeft het te maken met de start temperatuur van je gisting. Als alternatief kan je het direct in het wort strooien als je wort boven de 20 ºC is.

jaapz

Fermentis heeft onderzoek gedaan naar wel/niet rehydrateren en zijn nu uiteindelijk uitgekomen op dat het volgens hun het beste is om niet te rehydrateren (bij hun gisten). Ze zijn nogal "corporate" in het verstrekken van informatie, waar veel informatie verouderd is e.d. Maar dit is de meeste recente informatie, en wat ze momenteel aanbevelen:

https://fermentis.com/news-from-fermentis/technical-reviews/e2u-direct-pitching/

"e2u" is verder volgens mij gewoon een rebranding van de droge gisten die ze al hadden, een manier om hun nieuwe onderzoek op de markt te zetten

In het engels

Citeer* Fill the fermenter with 1/3 of the wort volume (up to the top of the CKT cone) at a temperature of 21-29 °C
    * Sprinkle the active dry yeast cells directly in the fermenter
    * Add the remaining 2/3 of the volume of wort at fermentation temperature to allow for mixing of yeast and wort.

Ruw vertaald

Citeer* Vul het vergistingsvat met 1/3 van je wort, met een temperatuur van tussen de 21 en 29 graden C
    * Strooi de droge gist direct over je wort in het vergistingsvat
    * Voeg de rest van het wort toe aan je vergistingsvat op vergistingstemperatuur

Zoals ik het lees is dit een soort verkapte manier van heel kort rehydrateren in warme wort, waarna gelijk de temperatuur terug wordt gebracht naar vergistingstemperatuur.

Ik merk zelf geen verschil tussen wel/niet rehydrateren dus ik koel tegenwoordig gewoon mijn wort af tot vergistingstemperatuur, waarna ik de gist er gewoon op strooi. Zaterdag nog met mangrove jack's M41 gedaan en die stond na een paar uur al hard te schuimen.

Over wel/niet rehydrateren is volgens mij op dit forum trouwens al erg veel gediscussieerd.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 04-08-2016  23:34 uDoor mij zijn er heel veel tests gedaan. De uitkomst van deze tests was dat het helemaal niets uitmaakt.

Ik gebruik overwegend korrelgisten. Omdat ik het idee had dat de gist wat beter zou mengen met het wort en wat makkelijker is toe te voegen als het vloeibaar is, heb ik deze een aantal brouwsels gehydrateerd.
Ik kom echter tot de zelfde conclusie als Jacques!  De verschillen zijn niet meetbaar.

Brouwert

Nuttig dit! Ik denk dat ik het de komende tijd ook maar direct in het wort zal gaan strooien. Voorheen altijd gehydrateerd.  Scheelt zoals gezegd een handeling en infectiegevaar.

Mark GA

hobbyman

Het al dan niet strooien op je wort is duidelijk, maar is het ook echt nodig om te roeren, dan wel de gist te mixen met met wort? Ik strooi de korrels over het wort, sluit de emmer en laat de gist zijn werk doen. Ik roer dus niet. Zou dat nog iets uitmaken?

hansHalberstadt

Zolang de gist op het oppervlak ligt kan hij nog beter zuurstof opnemen, dus ik zou denken dat dat beter is omdat de gist in het begin die zuurstof goed kan gebruiken om later in het proces de 'barre omstandigheden' goed door te komen. Daardoor krijg je vitale gist die makkelijker door kan gisten.

haicoterbeek

Citaat van: hobbyman op 14-09-2018  01:08 uHet al dan niet strooien op je wort is duidelijk, maar is het ook echt nodig om te roeren, dan wel de gist te mixen met met wort? Ik strooi de korrels over het wort, sluit de emmer en laat de gist zijn werk doen. Ik roer dus niet. Zou dat nog iets uitmaken?
Roeren kan geen kwaad! Het is juist aan te raden. Door het koken bevat het wort nauwelijks zuurstof. Dit terwijl de gist juist zuurstof nodig heeft om zich op een gezonde manier te kunnen delen. Wort dient hiervoor minimaal 8 ppm zuurstof te bevatten. Zelf gebruik ik een aquariumpompje met steen om te beluchten. Een simpel dingetje van AliExpress. Experimenten met een gedeelde batch met een t-58 gist waarvan een deel 10 minuten belucht is en het andere deel niet, spreken duidelijk in het voordeel van beluchten. Het verschil in eind sg was bijna 10 punten. Het deel dat belucht was vormde tijdens de actieve vergisting ook meer diacetyl (dat later weer werd afgebroken) De vergisting van het beluchte deel verliep ook veel sneller. Het beluchte deel leverde qua smaak ook een veel beter bier.

Adbrouwt

Citaat van: Brouwert op 13-09-2018  11:46 uNuttig dit! Ik denk dat ik het de komende tijd ook maar direct in het wort zal gaan strooien. Voorheen altijd gehydrateerd.  Scheelt zoals gezegd een handeling en infectiegevaar.
Ook mijn idee. Hoe minder handelingen deste minder kans op infecties. Bij het strooien op het wort zal er wat meer sterven. Gelukkig kan de gist zich vermenigvuldigen

ciesvandekwis

Er hangt ook wel wat af van de dosering tuurlijk. Als je aan de onderlimiet zit, zou ik wel hydrateren: je hebt elke soldaat nodig. Bij licht over-enten maakt het niet uit.
Afhankelijk van 1 of 2 zakjes vaak dus, want een half zakje bewaren heeft weinig zin.

Als ik al hydrateer, doe ik dat direct in het gistvat zelf, waarom zou je nog een apart glas nemen waar nog gist aan blijft kleven. Laagje water of wort erin, zakje erover. Half uurtje later gekoelde wort erin laten kletteren. Dan is je gist al actief en kan die direct de zuurstof beginnen opnemen, een vliegende start ahw...

Adbrouwt

Citaat van: ciesvandekwis op 14-09-2018  09:07 uEr hangt ook wel wat af van de dosering tuurlijk. Als je aan de onderlimiet zit, zou ik wel hydrateren: je hebt elke soldaat nodig. Bij licht overpitchen maakt het niet uit.
Afhankelijk van 1 of 2 zakjes vaak dus, want een half zakje bewaren heeft weinig zin.

Dus altijd licht over-enten dan hoef je nooit meer gist te hydrateren of af te wegen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-09-2018  08:19 uZolang de gist op het oppervlak ligt kan hij nog beter zuurstof opnemen, dus ik zou denken dat dat beter is omdat de gist in het begin die zuurstof goed kan gebruiken om later in het proces de 'barre omstandigheden' goed door te komen. Daardoor krijg je vitale gist die makkelijker door kan gisten.

Voor het opnemen van zuurstof hoeft de gist niet op het oppervlak te liggen. Zolang de gist niet voldoende vocht heeft opgenomen zal deze nog niet functioneren.

Roeren kan, maar is niet nodig. Ook zonder roeren komt de vergisting snel en goed op gang.

Hete is overigens wel leuk om een testje mee te doen om te timen hoeveel verschil er is. Daarbij iin beide gevallen goed beluchte wort gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.