Berlijns Zuurke

Gestart door ciesvandekwis, 04-08-2016 10:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Voila, gisteren in de rapte de eerste stap van nen Berliner Weissen gebrouwen. Maischen en spoelen, en aanzuren tot pH4,5, Gekoeld tot 45°.  Alles zit nu in de frigobox te verzuren (5 pillekes lactobacillus en 200 gr ongeschrote mout in een hopzakje erbij). Vanavond nog eens meten en hopelijk is em na 48u zuur genoeg geworden. Na 8u was er nog maar weinig verschil in pH. Literke wort afgetapt en tot 95° verwarmd en terug toegevoegd om de temperatuur terug op 45° te brengen.

Vrijdagavond dus 15' koken met minimale hoeveelheid hop en naar gistvat met de gistkweek (MB Weiss starterke van 1,2 liter). Wreed benieuwd wat dàt zal geven...


BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable))  - Datum Export: 4-8-2016

Naam van het bier                        : Berliner Weizen
Type van het bier                        :
Brouwvolume                              : 25 liter
Extractie-efficiëntie                    : 70%
Voorspelling begindensiteit              : 1028,8 SG /7,3 °P /7,5 Brix
Waarvan suikers                          : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1005,1 SG /1,5 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 3,0%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 4 IBU  /  5 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht
Pilsmout 3                           3       2,400        66,7 %
Tarwemout                            3       1,200        33,3 %

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog
Maischwater : 14,7 liter aan 66 °C
              62,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))
              66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase )
              72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )
              Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 22,7 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 15 minuten
Hop                           Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU
Fuggles (A)                   BLM   3,0%    25      0'        3,5

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
Additief                      Aantal  Eenheid   Toev. na..'

VERGISTING
Gistnaam           : Mauribrew Weiss
Gisteigenschappen  : Australische Weizen. Data nog onbekend

Volume giststarter:  liter maken met: rehydrateren gram moutextract
en  gram gistvoeding in  liter water koken + pH aanpassen

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 9 gram



foz

Erg benieuwd naar je ervaringen met ketelverzuren. Welke pillekes heb je gebruikt? Zelf heb ik op aanraden van MTF Lactobaccillus Plantarum van Swansons in huis gehaald. Binnenkort maar eens mee aan de slag.

P3SM

Waar is dat zakje ongeschrote mout voor?

ciesvandekwis

L. Plantarum van Probiotics, 5 pillekes , dat zakje mout is ook voor melkzuur, op moutpel zitten ook lacto's. Je zou dus gewoon kunnen verzuren met wat mout en evt ook nog wat wei (vocht) van natuuryoghurt.

WillemU

Foz het zijn inderdaad die pilletjes.
Heb er al een gose en een zure Saison met dryhop met gemaakt en super bevonden.
Pilletjes werken goed :-)

P3SM

Citeerdat zakje mout is ook voor melkzuur, op moutpel zitten ook lacto's

Wist ik niet! Weer wat geleerd! :duimop:

seed7

Cies,

waarom een witbiergist in een Weisse? En geen Brett?????

http://moaneschien.nl/BerlinerWeisse_Brauwelt.pdf (tijdelijke link)

Ingo

ciesvandekwis

Ik heb een gist genomen die ik nog liggen had, en wel passend leek. Maar bedankt voor de tip, volgende keer Brett erbij, ik zou de Orvalgist die ik in de kweek staan heb kunnen gebruiken.

Er zat een mooie lacto-pel op bij het openen, ik vond het ook wel aangenaam ruiken, maar smaken zullen daarin wel verschillen.

https://1drv.ms/i/s!AkgDu28b_iG8ivVPwulJG5LxoUCgwg


Gisteren trouwens 15' op 85° verwarmd en dus niet gekookt.

https://1drv.ms/i/s!AkgDu28b_iG8ivVRAD2o7-6xdECETg



De pH zat na 24u op 3,5 en na 48u op 3,3. Smaakte echter wel héél fris zurig en niet té zuur.

https://1drv.ms/i/s!AkgDu28b_iG8ivVQx4A-WCLVQCF2OQ

seed7

Citaat van: ciesvandekwis op 06-08-2016  17:02 u[...]ik zou de Orvalgist die ik in de kweek staan heb kunnen gebruiken.

Die is wel heel herkenbaar, maar waarom ook niet.

Ingo

ciesvandekwis

Even een update: lekker verfrissend biertje geworden, met een kleine yoghurtachtige zuurtoets.
Het schuim is wel snel weg, en kleur is troebel gelig. Smaak gaat van citrus naar rabarber, niet storend. Alleen jammer dat de hittegolf net voorbij is.

ciesvandekwis

Eergisteren nog eens à l 'improviste bovenstaande Berliner Weizen gebrouwen. 25 literkes staan nu in de frigobox op 45° te verzuren. Wort niet gekookt, wel gekoeld tot 45° en aangezuurd tot 4,5 pH. 5 pillekes lactobacillus bijgegooid, en zonder zakje mout. Is na een 36 uur op pH 3,7 gekomen. Had evenwel niet die kenmerkende pelicule (wel lekker zurig fris van smaak).
Dan de kookketel in en 15 minuutjes met een zakje hop, rond de 80° is voldoende om de lacto's om zeep te helpen. Dan koelen en deze keer met de Conan gist ipv Mauribrew Weiss.

Benieuwd!
Zou zeer snel moeten uitgegist zijn, zit op OSG 1035. Gaf vorige keer lekker citroenaroma. Zal er dit jaar een deel op fruit zetten. Lichte doordrinker rond de 4%.

ciesvandekwis

Waarom weeral geen brett? Wel, het was even een onverwachte dag vrij en ik had relatief verse Conan in huis die ik vlotjes in een dag kon opkweken. Brett duurt bij mij doorgaans wel wat langer.

Het idee is er wel een deel op fruit te zetten.
Conan is al fruitig op zich, dus ik denk aan druiven (krijg gratis ik van iemand hier in de buurt) - diepvrieskrieken, maar ook na hoofdgisting een deel Orval-opkweek en evt dryhoppen met mosaic (merci voor de tip Willemuy).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.