Wanneer is mijn bier biologisch/ecologisch?

Gestart door wilbertd, 31-07-2016 12:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Ik wil een biologisch (dan wel ecologisch) bier brouwen, maar niet al de ingrediënten die ik wil gebruiken zijn biologisch/ecologisch verkrijgbaar.
De Europese wetgeving over het biologisch keurmerk zegt:

Europees keurmerk

Het Europees biologisch keurmerk staat verplicht op alle biologische producten die in de Europese Unie geproduceerd zijn en voldoen aan de EU-regelgeving voor biologische landbouw. Producten met het keurmerk bestaan voor minstens 95 procent uit biologisch ingrediënten en het moet duidelijk zijn waar het product vandaan komt. Er mogen geen chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest gebruikt zijn en er wordt rekening gehouden met het dierenwelzijn bij dierlijke producten zoals vlees en zuivel.

Dus 95% van de ingrediënten moet biologisch zijn. Nu is bier voornamelijk water...
Maar ik neem aan dat water niet mee telt.
Weet iemand wat precies de Europese regelgeving is omtrent bier en de biologisch en ecologische keurmerken?

jan le mercier

Wilbertd,

Dat weet ik niet, maar dit weet ik wel: deze lente was ik met een groep in een commerciële brouwerij en daar vertelden ze me dat ze voor 1 liter bier 11 (of 12: dat weet ik niet meer) liter water nodig hadden. Wel: ik denk dat als je dat niét doet, dat je dan al heel ecologisch bezig bent. Zelf vang ik alle water dat ik gebruik voor het brouwen (op het bier na dus) op en dat gebruik ik dan een tweede of zelfs een derde keer voor te kuisen of de wc.

Jan.

Underdike

Een kennis wou zijn boomgaard biologische goederen laten leveren (vooral appel- en perensap meen ik), op zich was dat te doen met eko keurmerk... maar dan moest eél eerst aantoonbaar (met controle) 5 jaar lang er niks bespoten zijn, voor het eko genoemd mocht worden.
Klinkt redelijk, maar betekend dus 5 jaar lang geen gewas-bescherming hebben terwijl je er die 5 jaar dus geen eko producten mee levert... dus dat overstappen werd niet echt makkelijk gemaakt, en is volgens diegene de reden dat er weinig producenten overgaan.

Denk dat je de details bij deze club moet kunnen vinden of opvragen: http://www.eko-keurmerk.nl/biologisch

wilbertd

Citaat van: jan le mercier op 31-07-2016  13:50 uWilbertd,

Dat weet ik niet, maar dit weet ik wel: deze lente was ik met een groep in een commerciële brouwerij en daar vertelden ze me dat ze voor 1 liter bier 11 (of 12: dat weet ik niet meer) liter water nodig hadden. Wel: ik denk dat als je dat niét doet, dat je dan al heel ecologisch bezig bent. Zelf vang ik alle water dat ik gebruik voor het brouwen (op het bier na dus) op en dat gebruik ik dan een tweede of zelfs een derde keer voor te kuisen of de wc.

Jan.

Dat klinkt heel extreem.

Ik heb een heat-exchange, en het koelwater van brouw 1 wordt het brouwwater voor brouw 2, ik kan het zo mikken dat er vrijwel geen warm water verloren gaat.
Het verlies aan water zit hem in een teveel aan spoelwater, en uiteraard het schoonmaken.
Laat het een 100 liter aan teveel spoelwater zijn en een 100 liter per dag aan schoonmaken. Dan nog zit ik op 1:2

wilbertd

Citaat van: Underdike op 31-07-2016  13:55 uDenk dat je de details bij deze club moet kunnen vinden of opvragen: http://www.eko-keurmerk.nl/biologisch

Die heb ik inderdaad gemaild nu (hoewel het geen Europees maar Nederlands keurmerk is).

Battum80

Citaat van: wilbertd op 31-07-2016  14:00 uDan nog zit ik op 1:2

Dat is een geweldig resultaat en 1 op 12 is inderdaad wel wat veel. Volgens de site van Heineken gebruikten ze in 2013 3,9 liter per liter bier. Vergeet niet dat je al het water moet rekenen. Je handen wassen, flessen schoonmaken etc.

Wel een goed idee om van je koelwater maischwater te maken.

Ik verwacht dat de regel 95% van de ingrediënten exclusief water zal zijn.

jan le mercier

Wilbertd,

Nog een idee: ik geef mijn uitgekookt graan, mijn bostel (zo noem je dat toch, he?), altijd aan een varken of kippen, na het brouwen.

Dat lijkt me ook heel ecologisch.

Jan.

wilbertd

Citaat van: jan le mercier op 31-07-2016  17:34 uWilbertd,

Nog een idee: ik geef mijn uitgekookt graan, mijn bostel (zo noem je dat toch, he?), altijd aan een varken of kippen, na het brouwen.

Dat lijkt me ook heel ecologisch.

Jan.
Uiteraard gaat het meest van de bostel naar de koeien (we wonen op een boerderij). Er zijn zelfs brouwers die er nog wat geld voor krijgen (jagers).
En ik voor het reinigen gebruik ik PBW (Powdered Brewery Wash), wat een van de meest mileuvriendelijke producten is.

Maar in dit geval vraag ik me af wanneer ik mijn bier ecologisch of biologisch mag noemen.

William

Ik denk dat je dan naar de branche vereniging voor bier in jouw eigen land moet. Probeer het eens bij het KBC (KleinBrouwerijCollectief voor Nederland)

Battum80

Volgens biobierwinkel.nl

Bier is biologisch wanneer het wordt gebrouwen van enkel biologisch geteelde grondstoffen. Dat houdt dus in dat alle grondstoffen (mout, hop, eventuele kruiden, etc.) verbouwd zijn zonder chemische bestrijdingsmiddelen. Het betekent ook dat er bij de verbouwing van grondstoffen en bij de bereiding van het bier zo veel mogelijk op water en energie wordt bespaard. De ingrediënten zijn vaak zo veel mogelijk regionaal.

aldo

Naast gebruik van gecontroleerde biologische ingrediënten moet je ook een verwerkingslicentie hebben om op een product als bier bio te mogen noemen.
Wij maken jam en sap van ons gecertificeerd fruit, maar omdat wij alleen telers en geen verwerkingslicentie hebben mag daar dus ook GEEN biologo op staan.


Kijk maar eens op de site van SKAL
https://www.skal.nl/assets/Infobladen/Infoblad-Vervaardigen-en-verhandelen-van-biologische-producten.pdf

wilbertd

Citaat van: aldo op 01-08-2016  14:34 uNaast gebruik van gecontroleerde biologische ingrediënten moet je ook een verwerkingslicentie hebben om op een product als bier bio te mogen noemen.
Wij maken jam en sap van ons gecertificeerd fruit, maar omdat wij alleen telers en geen verwerkingslicentie hebben mag daar dus ook GEEN biologo op staan.


Kijk maar eens op de site van SKAL
https://www.skal.nl/assets/Infobladen/Infoblad-Vervaardigen-en-verhandelen-van-biologische-producten.pdf
Aha, bedankt voor de informatie, daar had ik niet aan gedacht.
Ik neem aan dat je wel op het etiket mag zetten 'gemaakt van gecertificeerd biologische'?

ciesvandekwis

Ik denk dat Geroen Vansteenbrugge je ook wel aan praktische info kan helpen, die geeft geregeld voordrachten over (oa) biobieren:
http://www.bloggen.be/geroen/

Erik Z

Citaat van: jan le mercier op 31-07-2016  17:34 uWilbertd,

Nog een idee: ik geef mijn uitgekookt graan, mijn bostel (zo noem je dat toch, he?), altijd aan een varken of kippen, na het brouwen.

Dat lijkt me ook heel ecologisch.

Jan.
Ik heb een keer een graanmolen bezocht. Het gebruikte tarwe was niet biologisch, dus behandeld met bestrijdingsmiddelen. Na het malen waren er 3 producten; meel T-80 waar brood van werd gebakken, de buitenste schilletjes en de zemelen en de kiemen. De zemelen en de kiemen werden gebruikt als veevoer, want de concentratie bestrijdingsmiddelen was te hoog voor menselijke consumptie. De buitenste schilletjes waren chemisch afval, niet geschikt voor dieren.
Ik bak zelf mijn brood van biologische ingrediënten, om bovenstaande reden. Ik neem aan dat bij het brouwen van bier de concentratie bestrijdingsmiddelen flink verlaagd zal worden door het vele water dat we gebruiken. Toch zou ik wel willen weten hoeveel er nu achterblijft in de bostel, ik gebruik het namelijk niet in mijn brood, iets wat veel mensen wel doen. Je kunt het waarschijnlijk wel aan kleinvee en pluimvee geven, want die leven niet lang genoeg om de gevolgen van langdurige consumptie te kunnen ondervinden.

Erik Z

Overigens is iets pas biologisch als het gecertificeerd is. Zonder certificering mag je het niet biologisch noemen. Certificeren kan alleen als het product (en de hele keten ervoor) onder controle staat. Skal certificeert alle biologische productie in Nederland. In Zweden bestaat ongetwijfeld een vergelijkbare instantie.

https://www.skal.nl/handel/certificering/

EBC

Ook de verwerkingsruimte is van belang. In de ruimte waar biologische producten worden gemaakt, mogen geen niet biologische ingrediënten worden verwerkt.
Dus wellicht zal je ofwel alles bio moeten doen, of een aparte brouwruimte/installatie moeten maken voor de bio bieren.

Maar dat geldt natuurlijk enkel als je wilt gaan verkopen en het bio-logo wilt voeren.

Ik vind dat als je als hobbybrouwer uitsluitend bio ingrediënten gebruikt, je een hobbybier bio mag noemen.

Nu is lang niet alle bio zo bio als we denken. Integendeel, toegestane bestrijdingsmiddelen voor de biologische teelt, zijn vaak het grootste vergif dat er is. Met metalen die zich ophopen in je lichaam. Neem nu Bordeause Pap ... daarmee heb je na een paar keer spuiten geen worm meer in je grond, en dat gedurende tientallen jaren. Koper in je eindproduct. Brrr, nee dat is niet fijn.

wilbertd

Bedankt iedereen, een hoop goede tips en informatie.  :duimop:

wiliam

 Heb dit bericht aangepast " zelfcensuur" Als 95 % van het product volgens de Bio-norm is geproduceerd mag men spreken van bio

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.