Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd

Gestart door Jacques, 29-07-2016 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mister X

Ik heb nog een vraag nav het recept. In het recept staat Carafa special 3, nu stond ik in de winkel en daar zag ik dat qua EBC type 1 in de buurt komt van die genoemd in het recept en niet type 3 die 1300-1500 EBC is. Ik heb toch maar type 3 meegenomen maar vroeg me af of iemand hier iets meer over kon vertellen.

Jacques

Citaat van: Mister X op 23-04-2020  10:37 uIk heb nog een vraag nav het recept. In het recept staat Carafa special 3, nu stond ik in de winkel en daar zag ik dat qua EBC type 1 in de buurt komt van die genoemd in het recept en niet type 3 die 1300-1500 EBC is. Ik heb toch maar type 3 meegenomen maar vroeg me af of iemand hier iets meer over kon vertellen.

Ik kan daar natuurlijk wat over zeggen.  :)

De kleur van de mout die ik gebruikt heb was donkerder dan de verpakking aangaf. Met als gevolg dat ook de kleur van het bier iets te donker was (La Trappe Quadrupel is niet zo heel erg donker).

Toen ik in de gaten kreeg dat de mout donkerder was heb ik er minder van gebruikt dan ik aanvankelijk van plan was. Om op de goede kleur uit te komen hoor je de hoeveelheid Carafa 3 te verminderen of gebruik je Carafa 1.
De carafa geeft vooral kleur aan het bier.

El Pastor Belga (MaJa)

Kan er ook chocolade mout gebruikt worden dan... die is lichter dan de carafa III

Jacques

Citaat van: MaJa op 23-04-2020  23:25 uKan er ook chocolade mout gebruikt worden dan... die is lichter dan de carafa III

Chocolademout past qua smaak minder in een La Trappe Quadrupel.

Mister X

Citaat van: Jacques op 23-04-2020  22:19 uIk kan daar natuurlijk wat over zeggen.  :)

De kleur van de mout die ik gebruikt heb was donkerder dan de verpakking aangaf. Met als gevolg dat ook de kleur van het bier iets te donker was (La Trappe Quadrupel is niet zo heel erg donker).

Toen ik in de gaten kreeg dat de mout donkerder was heb ik er minder van gebruikt dan ik aanvankelijk van plan was. Om op de goede kleur uit te komen hoor je de hoeveelheid Carafa 3 te verminderen of gebruik je Carafa 1.
De carafa geeft vooral kleur aan het bier.

Ik heb dat gelezen in je eerste post, alleen staat daar dat het caramunich te donker was. Maar goed, ik zal de carafa 3 eens door de helft doen en kijken wat het wordt. Maar ik begrijp dus goed dat dit vooral voor de kleuring is? Dus dat 20-tal gram wat eraf gaat hoeft niet vervangen te worden door wat anders? Het zal wel niet aangezien het zo weinig is.

Jacques

Citaat van: Mister X op 24-04-2020  12:06 uIk heb dat gelezen in je eerste post, alleen staat daar dat het caramunich te donker was. Maar goed, ik zal de carafa 3 eens door de helft doen en kijken wat het wordt. Maar ik begrijp dus goed dat dit vooral voor de kleuring is? Dus dat 20-tal gram wat eraf gaat hoeft niet vervangen te worden door wat anders? Het zal wel niet aangezien het zo weinig is.

Je hebt gelijk. Het was de caramunich die te donker was. Om de kleur dicht bij het origineel te krijgen heb je niet veel kleurmout nodig. De La Trappe Quadrupel is veel lichter van kleur dan de meeste andere bieren in deze bierstijl. Wel opvallend omdat dit bier de naam aan de bierstijl heeft gegeven.

Mister X

Daar ben ik weer met een vraag. Ik ben bezig met de gist, ik heb net de laatste stap ingezet en zoals beschreven na het koelen (van de 2 litr plus 200 g extract) afgegoten. Ik ben gestopt met gieten een stukje boven de slurry, ik houd zo op het oog 400 ml over voor de laatste hoeveelheid aangemaakt extract eroverheen gaat. Iets zegt mij dat dit wellicht te weinig is voor mijn geplande 20-25 liter. Ik heb er hier het eea nog eens op nageslagen en ik heb het vermoeden dat ik wat te enthousiast aan het weggieten ben geweest.
Alle calculatoren helpen me ook niet meer verder want ik heb geen idee wat er misschien nog aan goede gist in de hele vloeistof heeft gezeten. Wat denken de kenners er hier van?

Jacques

Citaat van: Mister X op 11-05-2020  15:05 uDaar ben ik weer met een vraag. Ik ben bezig met de gist, ik heb net de laatste stap ingezet en zoals beschreven na het koelen (van de 2 litr plus 200 g extract) afgegoten. Ik ben gestopt met gieten een stukje boven de slurry, ik houd zo op het oog 400 ml over voor de laatste hoeveelheid aangemaakt extract eroverheen gaat. Iets zegt mij dat dit wellicht te weinig is voor mijn geplande 20-25 liter. Ik heb er hier het eea nog eens op nageslagen en ik heb het vermoeden dat ik wat te enthousiast aan het weggieten ben geweest.
Alle calculatoren helpen me ook niet meer verder want ik heb geen idee wat er misschien nog aan goede gist in de hele vloeistof heeft gezeten. Wat denken de kenners er hier van?

Gewoon gebruiken. Om iets meer esters te krijgen kan het geen kwaad om te weinig gist te enten. Zorg wel voor meer beluchting van het wort en voeg een klein beetje gistvoeding toe om stokkende vergisting te voorkomen. Vergist ook relatief warm bij 21 à 22 ºC.

Mister X

En dan zou het resultaat nog steeds in de buurt van hét recept kunnen komen?

Andert

Ik ben het recept aan het invoeren in BrouwHulp en kom met een begin SG van 1098 en een eind SG van 1010 op 11,4% alcohol. Klopt dit wel? In het recept staat nl. 10,0%. Of moet ik wat minder mout nemen tot een begin SG van 1089? (resulteerd in 10,1% alcohol).

Andert

Jacques

Citaat van: Mister X op 12-05-2020  06:43 uEn dan zou het resultaat nog steeds in de buurt van hét recept kunnen komen?

Ja.

Jacques

Citaat van: Andert op 12-05-2020  14:44 uIk ben het recept aan het invoeren in BrouwHulp en kom met een begin SG van 1098 en een eind SG van 1010 op 11,4% alcohol. Klopt dit wel? In het recept staat nl. 10,0%. Of moet ik wat minder mout nemen tot een begin SG van 1089? (resulteert in 10,1% alcohol).

Andert

Dat je precies uitkomt qua begin en eind SG is meer toeval dan dat je daar op moet rekenen.
Er zijn altijd verschillen door de manier van werken, net een wat andere mout en meer van dat soort zaken.

Mijn advies: hou de hoeveelheden van het recept aan en zie waar je precies uitkomt. Aanlengen met water kan altijd na het brouwen...

Andert

Citaat van: Jacques op 12-05-2020  21:18 uDat je precies uitkomt qua begin en eind SG is meer toeval dan dat je daar op moet rekenen.
Er zijn altijd verschillen door de manier van werken, net een wat andere mout en meer van dat soort zaken.

Mijn advies: hou de hoeveelheden van het recept aan en zie waar je precies uitkomt. Aanlengen met water kan altijd na het brouwen...
Meestal kom ik heel goed uit op het berekende begin en eind SG maar dat zal met zo'n zware jongen misschien wel anders zijn.

Dank voor de verheldering.

Mister X

Goedemorgen, weer een vraagje van mijn kant. Ik heb de 14e gebrouwen en het vergisten begonnen met 21 graden (SG was 1093), na 2 dagen naar 22 en vervolgens 23. Gisteren het SG gemeten omdat de activiteit snel minder wordt. 1030, dit lijkt me wat aan de te lage kant, zeker met het verhaal van wellicht te weinig opgekweekt gist. Ik heb het forum er eens op nageslagen wat nu te doen. Ik vind een aantal mogelijkheden, welke kan ik het beste gebruiken om zonder al te veel af te wijken van het beoogde bier? Zou het toevoegen van bottelgist F2 in het gistvat een optie zijn? Of toch wat anders?

Jacques

Citaat van: Mister X op 25-05-2020  11:58 uGoedemorgen, weer een vraagje van mijn kant. Ik heb de 14e gebrouwen en het vergisten begonnen met 21 graden (SG was 1093), na 2 dagen naar 22 en vervolgens 23. Gisteren het SG gemeten omdat de activiteit snel minder wordt. 1030, dit lijkt me wat aan de te lage kant, zeker met het verhaal van wellicht te weinig opgekweekt gist. Ik heb het forum er eens op nageslagen wat nu te doen. Ik vind een aantal mogelijkheden, welke kan ik het beste gebruiken om zonder al te veel af te wijken van het beoogde bier? Zou het toevoegen van bottelgist F2 in het gistvat een optie zijn? Of toch wat anders?

Heb je toevallig een zakje oude gist liggen? Kook dit gedurende 15 tot 20 minuten in zo'n 0,3 tot 0,5 liter water (er mag water verdampen). Voeg daarna 100 g suiker toe en kook nog een paar minuten. Als je het in huis hebt is het goed de suiker te vervangen door moutextract.
Voeg het toe aan het bier en wacht rustig een paar dagen.

Je kunt ook complexe gistvoeding toevoegen...  :)

Mister X

Ik pas mijn bericht even aan, na in deze optie van gistvoeding toevoegen te zijn gedoken. Als ik alles goed lees zou dan mijn busje Wyeast nutrient blend de juiste stoffen moeten bevatten. Ik kan alleen nergens vinden hoeveel hiervan ik in een pannetje moet koken om toe te voegen aan mijn +/- 21 liter. Alleen dat teveel niet goed is, maar wat is dus teveel  :weetniet:

Wederom bedankt voor de hulp

Jacques

Citaat van: Mister X op 26-05-2020  06:38 uIk pas mijn bericht even aan, na in deze optie van gistvoeding toevoegen te zijn gedoken. Als ik alles goed lees zou dan mijn busje Wyeast nutrient blend de juiste stoffen moeten bevatten. Ik kan alleen nergens vinden hoeveel hiervan ik in een pannetje moet koken om toe te voegen aan mijn +/- 21 liter. Alleen dat teveel niet goed is, maar wat is dus teveel  :weetniet:

Wederom bedankt voor de hulp

De aanbevolen hoeveelheid is 1 g op 10 liter wort.

Mister X

Ja precies, dat staat op het potje; volg ik die gewoon. Lees namelijk her en der mespuntje hier lepeltje daar. Bedankt!

Mister X

Jacques, je zei wacht een paar dagen. ik word toch wat ongeduldig. Nu 24h sinds ik 2,1g  voeding heb toegevoegd en activiteit blijft maar minder worden. Ik weet wel waar het probleem ligt (mijn giststarter techniek) maar het zou toch jammer zijn dat mijn 25e brouw de eerste echte failure wordt en dan ook nog eens met mijn favoriete biertje. De kleur en geur waren namelijk al wel veelbelovend na de meting afgelopen weekend. Ik ga even geduld hebben. Alle vertrouwen in je woorden het even wat dagen de tijd te geven. Zou het vat wat zwenken nog effect hebben?
Excuses trouwens als ik dit topic nu wat misbruik voor mijn persoonlijke jacht naar dit mooie bier..  :-[

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Jacques op 25-05-2020  21:09 uHeb je toevallig een zakje oude gist liggen? Kook dit gedurende 15 tot 20 minuten in zo'n 0,3 tot 0,5 liter water (er mag water verdampen). Voeg daarna 100 g suiker toe en kook nog een paar minuten. Als je het in huis hebt is het goed de suiker te vervangen door moutextract.
Voeg het toe aan het bier en wacht rustig een paar dagen.

Je kunt ook complexe gistvoeding toevoegen...  :)
Kan je hiervoor ook bakkersgist gebruiken?

Jacques

Citaat van: MaJa op 28-05-2020  16:42 uKan je hiervoor ook bakkersgist gebruiken?

Dat kan. Maar het schijnt dat bakkersgist minder vitamines en mineralen bevat.
Je kunt ook slurry bewaren en dit gebruiken.

Mister X

Citaat van: Mister X op 28-05-2020  15:02 uJacques, je zei wacht een paar dagen. ik word toch wat ongeduldig. Nu 24h sinds ik 2,1g  voeding heb toegevoegd en activiteit blijft maar minder worden. Ik weet wel waar het probleem ligt (mijn giststarter techniek) maar het zou toch jammer zijn dat mijn 25e brouw de eerste echte failure wordt en dan ook nog eens met mijn favoriete biertje. De kleur en geur waren namelijk al wel veelbelovend na de meting afgelopen weekend. Ik ga even geduld hebben. Alle vertrouwen in je woorden het even wat dagen de tijd te geven. Zou het vat wat zwenken nog effect hebben?
Excuses trouwens als ik dit topic nu wat misbruik voor mijn persoonlijke jacht naar dit mooie bier..  :-[

Na bijna 4 dagen met de toegevoegde gistvoeding, is het SG gezakt van 1030 naar 1023. Dit wel zonder enig noemenswaardige (zichtbare) activiteit in het waterslot. Het bier staat nu ongeveer 2,5 in het gistvat. Wat nu te doen? Dit even afwachten en kijken of het op dit SG blijft en dat de flessen afvullen, Laten voortsukkelen en kijken hoe ver hij nog gaat of nog actie ondernemen met een andere aanpak?

Jacques

Citaat van: Mister X op 30-05-2020  13:48 uNa bijna 4 dagen met de toegevoegde gistvoeding, is het SG gezakt van 1030 naar 1023. Dit wel zonder enig noemenswaardige (zichtbare) activiteit in het waterslot. Het bier staat nu ongeveer 2,5 in het gistvat. Wat nu te doen? Dit even afwachten en kijken of het op dit SG blijft en dat de flessen afvullen, Laten voortsukkelen en kijken hoe ver hij nog gaat of nog actie ondernemen met een andere aanpak?

Laat de gist zijn werk doen. Je zit op zo'n 10% vol alcohol.

SterkWerk

Citaat van: Jacques op 30-07-2016  12:03 uBasis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLa Trappe Quadrupel kloon
Kenmerk1603
Brouwdatum26-3-2016
BiertypeQuadrupel
Aantal liters18
Gewenst begin SG1098 (10,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement82,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,1 liter
Maischdikte2,9 l/kg
Maischwater17,9 liter
Spoelwater10,1 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur34 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale mout Chateau77,3 %5287 gr9 EBC
Munich mout 15 EBC9,4 %643 gr16 EBC
CaraMunich (Cara 120) - Dingemans2,3 %157 gr162 EBC
Carafa special ontkaft III0,7 %48 gr926 EBC
Kandijsuiiker (wit)10,0 %684 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northdown8,5 %14 gr60 minuten12 EBU
East Kent Golding4,5 %5 gr60 minuten2 EBU
East Kent Golding5,5 %20 gr10 minuten4 EBU
Hallertau Hersbrücker4,5 %7 gr60 minuten3 EBU
Hallertau Hersbrücker4,0 %10 gr0 minuten0 EBU
East Kent Golding4,5 %10 gr0 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortZelf opgekweekt
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter2500 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingWyeast
Hoeveelheid2,5 g
OpmerkingenOpgekweekt uit 2 flesjes La Trappe Dubbel
In eerste instantie opgekweekt met appelsap
Daarna met moutextractoplossing.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C40 minuten2,9 l/kg
273°C20 minuten2,9 l/kg
376°C2 minuten2,9 l/kg

De vergistingsgraad was 89,8% (eind SG 1010).

Ik ben een behoorlijke liefhebber van de La Trappe Quadrupel dus deze ga ik donderdag met de Wyeast 1214 gist brouwen. (De la trappe dubbel is hier niet makkelijk aan te komen).

De vraag gaat over het verschil tussen de tabel van Jacques en de waarden(bitterheidsaandeel) die ik van BrouwHulp terug krijg. 

Ik blijf een beetje vogelen met de hoeveelheden van de hops. Het alfazuur is nog wel eens afwijkend en ik heb gelezen dat ik doormiddel van hoeveelheid * alfazuur percentage gedeeld door het vervangende alfazuur percentage mag rekenen. Dat wijkt echter af van de tabel over bitterheid. Ik heb ook gelezen dat ik EBU en IBU met elkaar mag vergelijken. Maar in het geval van de tabel van Jacques en het inrichten op basis van de bitterheid kom ik op behoorlijk afwijkende waarden. Natuurlijk heeft dat ook te maken met de rest van de ingrediënten. Maar mag ik ze op deze wijze aanhouden?

Ik weet dat er aantal behoorlijk afwijkende items zijn. Ik zit behoorlijk ver van Nederland en moet het doen met de mouts die hier gangbaar zijn. De Vienna mout was hetgeen ik vermoed dat dicht bij de Chateau Pale mout ligt (alhoewel de EBC op de website 9 was, maar in de praktijk 7 blijkt te zijn).  De rietsuiker wil ik nog vervangen voor witte kandijsuiker. De chocolademout is volgens mij de Carafa special ontkaft III, maar men heeft hierop enkel choco 900 ebc geschreven.

Jacques

Citaat van: SterkWerk op 29-09-2020  19:49 uIk ben een behoorlijke liefhebber van de La Trappe Quadrupel dus deze ga ik donderdag met de Wyeast 1214 gist brouwen. (De la trappe dubbel is hier niet makkelijk aan te komen).

De vraag gaat over het verschil tussen de tabel van Jacques en de waarden(bitterheidsaandeel) die ik van BrouwHulp terug krijg. 

Ik blijf een beetje vogelen met de hoeveelheden van de hops. Het alfazuur is nog wel eens afwijkend en ik heb gelezen dat ik doormiddel van hoeveelheid * alfazuur percentage gedeeld door het vervangende alfazuur percentage mag rekenen. Dat wijkt echter af van de tabel over bitterheid. Ik heb ook gelezen dat ik EBU en IBU met elkaar mag vergelijken. Maar in het geval van de tabel van Jacques en het inrichten op basis van de bitterheid kom ik op behoorlijk afwijkende waarden. Natuurlijk heeft dat ook te maken met de rest van de ingrediënten. Maar mag ik ze op deze wijze aanhouden?

Ik weet dat er aantal behoorlijk afwijkende items zijn. Ik zit behoorlijk ver van Nederland en moet het doen met de mouts die hier gangbaar zijn. De Vienna mout was hetgeen ik vermoed dat dicht bij de Chateau Pale mout ligt (alhoewel de EBC op de website 9 was, maar in de praktijk 7 blijkt te zijn).  De rietsuiker wil ik nog vervangen voor witte kandijsuiker. De chocolademout is volgens mij de Carafa special ontkaft III, maar men heeft hierop enkel choco 900 ebc geschreven.

Met de Wyeast 1214 ga je geen La Trappe brouwen maar een Chimay  :)

Het verschil in bitterheid kan komen door de gebruikte formule voor de bitterberekening. Ik gebruik de formule van Tinseth. Je kunt dit instellen in de brouwsoftware die je gebruikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.