Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd

Gestart door Jacques, 29-07-2016 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Davester op 24-04-2019  09:08 uJa dat ga ik nu ook zeker eens proberen, lijkt me leuk.
Toen ik dit artikel las: "http://hobbybrouwen.nl/artikel/kweekgis.html dacht ik toch dat het wat lastiger zou zijn dan na het lezen van deze topic :) :biersmile:

Dat is een methode om een reincultuur te maken. Vaker dan je zou verwachten wordt een bier, al dan niet bedoeld, vergist door  een mengsel van meerdere gisten.
Sinds het schrijven van het artikel 25 jaar geleden is er veel veranderd. Bij grote commerciële brouwerijen komen infecties nagenoeg niet meer voor. Hierdoor is het maken van een reincultuur veel minder noodzakelijk en kun je de gist meteen opkweken.


Jacques

Citaat van: Rinus op 24-04-2019  18:05 uHallo Jacques,
De Grainfather kent slechts stappen met een nauwkeurigheid van 1 ºC (verbaast mij wel een beetje)
Ik zal eens een keer zo'n controller open schroeven en kijken of ik via externe connectie de besturing kan overnemen met een Craftbeerpi controller, die werkt veel nauwkeuriger en met PID. Volgens mij werkt de Grainfather niet zo nauwkeurig.
Voor andere gebruikers: er komt een nieuwe controller met WiFi op de markt, nog niet beschikbaar in de EU, maar dat zou niet lang meer mogen duren. Voorlopig dan met 1 ºC per dag tot 24 ºC opvoeren, of is langzamer beter?

Je moet uiteraard roeien met de riemen die je hebt.
Schadelijk is het niet. Het voordeel van kleine stapjes is dat je wat meer controle hebt.

Rinus

Klopt Jacques, het is maar behelpen met zo'n Grainfather :-) Wat ik nu doe is de koolzuur productie in het waterslot zelf in de gaten houden, wordt het minder dan voer ik de temperatuur met 1C op tot maximaal 24 ºC.  Ik zit nu al op 23 ºC.

hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 24-04-2019  18:05 uDe Grainfather kent slechts stappen met een nauwkeurigheid van 1 ºC (verbaast mij wel een beetje)

Ik denk niet dat je met kleinere stapjes dan 1 graad veel bereikt. Weet jij het verschil tussen maischen op 62 graden of 63 graden?
En dan is het ook nog maar de vraag of je de temperatuurverdeling in je beslag overal zo nauwkeurig gelijk kunt krijgen. Werken op bv 0.1 graad is volgens mij allen maar schijnnauwkeurigheid.

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 03-05-2019  10:21 uIk denk niet dat je met kleinere stapjes dan 1 graad veel bereikt. Weet jij het verschil tussen maischen op 62 graden of 63 graden?
En dan is het ook nog maar de vraag of je de temperatuurverdeling in je beslag overal zo nauwkeurig gelijk kunt krijgen. Werken op bv 0.1 graad is volgens mij allen maar schijnnauwkeurigheid.
Mee eens, maar 0.5C had ik wel verwacht. Maar inderdaad de sensor zit alleen maar  onderin de fermentatieketel en de vloeistof staat nagenoeg stil, hoewel tijdens de hoofdvergisting gaat het aardig rond.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-05-2019  10:21 uIk denk niet dat je met kleinere stapjes dan 1 graad veel bereikt. Weet jij het verschil tussen maischen op 62 graden of 63 graden?
En dan is het ook nog maar de vraag of je de temperatuurverdeling in je beslag overal zo nauwkeurig gelijk kunt krijgen. Werken op bv 0.1 graad is volgens mij allen maar schijnnauwkeurigheid.

We hebben het hier over een vergistingsvat...  :D

Rinus

Citaat van: Jacques op 03-05-2019  12:58 uWe hebben het hier over een vergistingsvat...  :D
Ik kan ook beter niet over een "ketel" schrijven, dat is verwarrend  ;)

hansHalberstadt

Voor een gistingsvat is regelen op 1 graad setpoint ook wel voldoende volgen mij, maar dan wil je wel graag dat echt naar die temperatuur toegeregeld wordt en geen on-off regeling met een graad verschil tussen aan en uit. Dat soort fluctuaties kunnen er net voor zorgen dat aan het einde van de gisting lucht wordt aangezogen als het een graadje afkoelt.

Davester

Citaat van: Jacques op 29-07-2016  21:37 u

Hoi Jacques, waarom een tape'je over het waterslot?

Jacques

Citaat van: Davester op 19-05-2019  13:40 uHoi Jacques, waarom een tape'je over het waterslot?

Dat is geen tape maar een stuk aluminiumfolie dat over de bovenkant van het waterslot gevouwen is. De kans dat fruitvliegjes in je waterslot komen verklein je daarmee.

Rinus

Update van het brouwsel van 6JAN19; er zijn nog 3 flesjes over, afgelopen week nog eens een open gemaakt en de smaak is onvoorstelbaar goed, zo goed dat ik nog zuiniger ga worden op de laatste 2 :-)
Ik ben de ingrediënten aan het verzamelen voor de volgende batch(es) die dan in de winter op z'n best zal zijn.

Nu zijn de hopgiften in percentage alfazuur anders dan een half jaar geleden(?) ik heb nog wat restanten van januari bewaard op ~6 graden in de koelkast.
Na een half jaar ~20% afname in % alfazuur waarde neem ik ongeveer aan, dus corrigeren met 1/5 extra tov originele recept. Overigens alles met hopbellen, dus ik heb geen pellets gebruikt, dat heeft dacht ik toch ook wel invloed omdat pellets naar verwachting een hogere concentratie zouden kunnen hebben (?)

Ik moet het recept met BrouwHulp ook nog eens opschalen naar 30 Liter.

Rinus

Ik ben dit recept nu aan het overtypen in BrouwHulp omdat ik het wil opschalen naar 30 Liter

Daarbij valt mij op dat het alfazuur percentage voor de East Kent Golding op 2 verschillende waardes staat.
Namelijk 4.5% en 5.5% zou dat echt bewust zo zijn of is dat een typo? Zo ja welke moet het dan zijn?

Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed doe maar ik reken steeds uit hoeveel ik het gewicht moet aanpassen n.a.v. het alfazuur percentage wat ik op voorraad heb t.o.v. het recept. (Het resultaat was overigens heel goed).
Bijvoorbeeld als het recept zegt: 20 gram hop met een alfazuur van 5% en ik zou 2.5% op voorraad hebben dan pas ik het gewicht aan naar 40 gram om zodoende toch aan het benodigde totaal alfazuur te komen.


tdp

Citaat van: Rinus op 13-08-2019  21:11 uIk ben dit recept nu aan het overtypen in BrouwHulp omdat ik het wil opschalen naar 30 Liter

Daarbij valt mij op dat het alfazuur percentage voor de East Kent Golding op 2 verschillende waardes staat.
Namelijk 4.5% en 5.5% zou dat echt bewust zo zijn of is dat een typo? zo ja welke moet het dan zijn?

Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed doe maar ik reken steeds uit hoeveel ik het gewicht moet aanpassen n.a.v. het alfazuur percentage wat ik op voorraad heb t.o.v. het recept. (het resultaat was overigens heel goed).
Bijvoorbeeld als het recept zegt: 20 gram hop met een alfazuur van 5% en ik zou 2.5% op voorraad hebben dan pas ik het gewicht aan naar 40 gram om zodoende toch aan het benodigde totaal alfazuur te komen.

Er kan natuurlijk verschil in alfazuur zitten, bijvoorbeeld per jaar/leverancier. Voor de bitterhopgift zou ik inderdaad rekenen op basis van gewenst IBU, wanneer het om een aromahopgift/vlamuit/whirlpool gaat, zou ik de grammen aanhouden persoonlijk.

Jacques

Citaat van: Rinus op 13-08-2019  21:11 uIk ben dit recept nu aan het overtypen in BrouwHulp omdat ik het wil opschalen naar 30 Liter

Daarbij valt mij op dat het alfazuur percentage voor de East Kent Golding op 2 verschillende waardes staat.
Namelijk 4.5% en 5.5% zou dat echt bewust zo zijn of is dat een typo? Zo ja welke moet het dan zijn?

Soms raakt een verpakking op en moet je een nieuwe open maken...
Overigens heb ik een vacumeerapparaat en aangebroken verpakkingen worden door mij opnieuw gevacumeerd.

Rinus

Bedankt voor jullie reacties, kennelijk is dus bij de aromahopgift het alfazuurpercentage niet zo relevant meer en heeft het exacte percentage meer een relatie met de uiteindelijke bitterheid, dat klinkt zeer plausibel.
Met dit gegeven ga ik a.s. zaterdag het recept aanpassen.

Ik neem de gewenste hoeveelheid altijd uit de verpakking en bewaar het vervolgens ook gevacumeerd, daarnaast bewaar ik alle gevacumeerde verpakkingen altijd in de koelkast bij 6 ºC.

middelaersch

Citaat van: Rinus op 14-08-2019  20:33 uIk neem de gewenste hoeveelheid altijd uit de verpakking en bewaar het vervolgens ook gevacumeerd, daarnaast bewaar ik alle gevacumeerde verpakkingen altijd in de koelkast bij 6 ºC.

Hop kun je beter in de diepvries bewaren.

Rinus

Citaat van: middelaersch op 16-08-2019  00:11 uHop kun je beter in de diepvries bewaren.
Ik ben afgelopen weekend naar Westvleteren afgereisd en ook even langs Hoppecruyt gereden en daar wat hop opgehaald, keurig bewaard in -inderdaad- de vriezer.
Leuk om daar even te zijn geweest en ook daar werd mij weer op het hart gedrukt dat ik de hop inderdaad in de vriezer moet bewaren. Minimaal -5C is voldoende.
Ze bewaren daar ook alles vacuum verpakt in een grote vriescel bij -5C.
Ik ga op zoek naar een kleine vriezer...

bastiaandalen

Ben dit recept nu ook aan het brouwen omdat La Trappe Quadrupel toch wel een van mijn favoriet is :)
Gist opkweken had ik nog nooit gedaan maar Jacques super bedankt voor de handleiding hiervoor! Het werkte veel beter dan ik had verwacht en scheelt toch weer iets in kosten haha


Rinus

Citaat van: bastiaandalen op 08-02-2020  16:37 uBen dit recept nu ook aan het brouwen omdat La Trappe Quadrupel toch wel een van mijn favoriet is :)
Gist opkweken had ik nog nooit gedaan maar Jacques super bedankt voor de handleiding hiervoor! Het werkte veel beter dan ik had verwacht en scheelt toch weer iets in kosten haha
Ik ben benieuwd naar je resultaten, dit recept is mijn favoriet. Ik heb dit onlangs voor de 5e keer gebrouwen en steeds weer met succes! Ik moet wel zeggen dat na een jaar de smaak optimaal is (is mijn ervaring).

Mister X

Nu ik in deze tijd  tijd genoeg heb wil, ik mij ook eens gaan wagen aan dit recept inclusief gist. Ondanks de zeer duidelijke beschrijving heb ik toch nog een paar vragen over het maken van de gist:

- Wellicht een domme vraag, maar in wat voor flessen kan ik dit het beste doen? Er moet een redelijke hoeveelheid in kunnen als ik het zo lees en ik kan niet 123 verzinnen waar ik dit het beste in kan doen.
- Er staat dat het genoeg gist is voor 50 liter. Ik zit meestal zo tussen de 25-30 liter. Kan ik het gist 'recept' dan simpelweg door 2 delen of gewoon de hele hoeveelheid (voor 50 liter) door mijn 25-30 liter wort gooien?
- met wat voor tijdsbestek moet ik rekening houden voor dit hele proces?

Alvast bedankt!

Jacques

Citaat van: Mister X op 18-04-2020  15:17 uNu ik in deze tijd  tijd genoeg heb wil, ik mij ook eens gaan wagen aan dit recept inclusief gist. Ondanks de zeer duidelijke beschrijving heb ik toch nog een paar vragen over het maken van de gist:

- Wellicht een domme vraag, maar in wat voor flessen kan ik dit het beste doen? Er moet een redelijke hoeveelheid in kunnen als ik het zo lees en ik kan niet 123 verzinnen waar ik dit het beste in kan doen.
- Er staat dat het genoeg gist is voor 50 liter. Ik zit meestal zo tussen de 25-30 liter. Kan ik het gist 'recept' dan simpelweg door 2 delen of gewoon de hele hoeveelheid (voor 50 liter) door mijn 25-30 liter wort gooien?
- met wat voor tijdsbestek moet ik rekening houden voor dit hele proces?

Alvast bedankt!

Je "maakt" geen gist...  :)  Je kweekt gist op.

Dat doe je in kleine stappen. Voor de laatste stap heb je een grotere fles nodig. Het maakt eigenlijk niet uit wat voor fles je daarvoor gebruikt. Een wijnfles met een oor is prima.

Hoe lang het duur kun je niet op voorhand zeggen. Het is een biologisch proces en dat laat zich beperkt sturen. De starter warm wegzetten zorgt er voor dat het sneller gaat. En ook beluchten maakt dat het sneller gaat, bijvoorbeeld door flink met de fles te schudden voordat de gist er bij zit.

Over het maken van giststarters is erg veel geschreven op dit forum. Als je de zoekfunctie gebruikt vind je hier heel veel over....
En kijk ook bij de tags gistmanagement/gist opkweken en giststarter.

Mister X

Bedankt voor het antwoord, en excuses voor mijn oneerbiedige bewoording over maken van gist  :-[

Rest mijn vraag nog over de hoeveelheid gist.

Nogmaals bedankt

Jacques

Citaat van: Mister X op 19-04-2020  09:41 uRest mijn vraag nog over de hoeveelheid gist.

Gebruik daarvoor een rekentool, daar zijn er verschillende van.
Bij deze rekenhulps wordt rekening gehouden met de hoeveelheid en zwaarte van het wort dat vergist moet worden, de wijze van beluchten van het wort en met de vitaliteit van de gist waarmee je begint.

Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van Mr Malty

Mister X

De tools ken ik, maar nog geen gebruik van gemaakt omdat ik eerst eens moe(s)t proberen. Met deze mooie uitgebreide uitleg durfde ik het aan het eens te proberen. Vandaar mijn vragen. Voordat ik met allerlei tools ga stoeien wilde ik dit lijstje eens volgen om te kijken of het me uberhaupt lukt, met daarna de simpele vraag wanneer het lukt zoals beschreven ik de hoeveelheid aan moet passen op de ~30 liter of het gewoon volledig bij het wort kan doen. Thats all...

bastiaandalen

Citaat van: Rinus op 08-02-2020  17:18 uIk ben benieuwd naar je resultaten, dit recept is mijn favoriet. Ik heb dit onlangs voor de 5e keer gebrouwen en steeds weer met succes! Ik moet wel zeggen dat na een jaar de smaak optimaal is (is mijn ervaring).

Beetje late reactie van me, hij is inmiddels alweer zo goed als op ;D
Maar hij is goed gelukt! En wat is het een heerlijk bier :) Leuke manier ook om bekend te raken met het opkweken van gist. Volgende week wil ik de Hoegaarden Wit nabrouwen, daar ga ik ook de gist voor opkweken. Blijft leuk en scheelt ook nog een paar euro haha

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.