Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd

Gestart door Jacques, 29-07-2016 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Het kan een paar dagen duren doordat je echte activiteit ziet.
Hoe jonger het bier des te sneller zal de starter aan de gang gaan.
Het beste kun je gist opkweken uit La Trappe Dubbel. Die heeft het minste last gehad van de alcohol in het flesje.

Roodwang

Leuk dat deze weer omhoog gehaald is.. Ik was het alweer vergeten..
Wordt de volgende die ik ga maken. Jacques bedankt voor je recept!
Fijne dagen iedereen! en een goed 2019!  Met veel mooie bieren en leuke brouwdagen!

Sjoerd

Geeft de hop bij de vlamuit hopgift helemaal geen bitterheid meer af? Ervan uitgaande dat er tussen einde kook en hevelen met tegenstroomkoeler zo'n 5-10 minuten zit

j.heesters3

Citaat van: Roodwang op 25-12-2018  00:45 uLeuk dat deze weer omhoog gehaald is.. Ik was het alweer vergeten..
Wordt de volgende die ik ga maken. Jacques bedankt voor je recept!
Fijne dagen iedereen! en een goed 2019!  Met veel mooie bieren en leuke brouwdagen!

Ben ik het mee eens. Vind dit toch de lekkerste quadrupel. Spreek dan wel voor mezelf omdat smaken verschillen. Staat bij mij ook nog een keer op het programma om te brouwen. Nu heb ik een aangepaste quadrupel (van mijn clubwinnaar bij de Roerstok)  op de fles. Moet nog even rijpen en dan inzenden bij de nieuwe clubwedstrijd.

Broudoe

Jos

Thom

Ook van plan om een kloon poging te doen. Wat is de vergistingsgraad van de La Trappe gist? Dan kan ik die invoeren in BrouwHulp. :brouwen:

Jacques

Citaat van: Thom op 25-12-2018  14:39 uOok van plan om een kloon poging te doen. Wat is de vergistingsgraad van de La Trappe gist? Dan kan ik die invoeren in BrouwHulp. :brouwen:

Bij mijn recept 89,8%  >:D

Thom

Wow, dat is echt veel. Maar die 89,8% is zeker inclusief suiker?

Jacques

Citaat van: Thom op 26-12-2018  12:31 uWow, dat is echt veel. Maar die 89,8% is zeker inclusief suiker?

Ja. Ik schreef niet voor niets "bij mijn recept"...

deBie

Gefeliciteerd Jacques!
Ik zou van die prijs kunnen dromen! Maar het zal welverdiend zijn ;).

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 02-09-2016  20:35 uGisteren heb ik al met hem gehad over de Delta gisten maar daar wilde hij nog steeds niet veel over kwijt.
Wat is dat voor gist? en waarom zou men iets weggeven en dan vreemd doen over de herkomst? is het Heineken a-gist of zo? :nut:

Jacques

Citaat van: deBie op 26-12-2018  20:41 uGefeliciteerd Jacques!
Ik zou van die prijs kunnen dromen! Maar het zal welverdiend zijn ;).

Het was een hele mooie dag. Veel gezien en geleerd.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 26-12-2018  21:12 uWat is dat voor gist? en waarom zou men iets weggeven en dan vreemd doen over de herkomst? is het Heineken a-gist of zo? :nut:

De Delta gisten waren vloeibare gisten die door Sander verkocht werden. Een soort Wyeast of White Labs voordat deze firma's hun gisten op de markt zette. Het waren dus verschillende gisten. Geen idee waar ze vandaan kwamen. Destijds heb ik er heel wat lekkere bieren mee gebrouwen.

Rinus

Even een korte update.
Ik heb het recept nogmaals gebrouwen met de laatste stap hopgift in de laatste minuut (de 0 minuten stap) in plaats van koude hop zoals vorige keer wat eigenlijk niet de bedoeling was.
Ik heb nu ook de inmiddels geslaagde opgekweekte gist uit een flesje la Trappe dubbel gebruikt volgens de instructies van Jacques (met de appelsap en moutextract).
Onvoorstelbaar hoe goed dat werkt! De hoofdvergisting verloopt nu zeer fanatiek (met blow-off tube). Hieruit kan ik afleiden dat de opkweek echt succesvol was en de populatie groot genoeg is voor het 18 Liter recept.
Nu is het afwachten maar ik heb goede hoop op een geslaagd brouwsel.

PrinsHeerlijk

Nu voor de tweede keer het recept gebrouwen. Wat mij opvalt is dat de gist slecht 'uitzakt' en niet goed 'blijft plakken' onderin de fles. Wordt dit herkend?  :weetniet: Nu 5 weken op fles.

Jacques

Citaat van: PrinsHeerlijk op 16-01-2019  11:47 uNu voor de tweede keer het recept gebrouwen. Wat mij opvalt is dat de gist slecht 'uitzakt' en niet goed 'blijft plakken' onderin de fles. Wordt dit herkend?  :weetniet: Nu 5 weken op fles.

Heb je calciumzouten gebruikt? Het plakken van gist kan overigens een tijdje duren. Ligt ook aan de leeftijd van de gist.

Rinus

Het opkweken van de la Trappe gist heb ik ondertussen wel onder de knie.

Waar nu ik temperatuur gecontroleerd kan vergisten vraag ik mij af wat de ideale vergistingstemperatuur is of welke temperatuur stappen het beste passen bij deze gistsoort?

Jacques

Citaat van: Rinus op 21-04-2019  13:02 uWaar nu ik temperatuur gecontroleerd kan vergisten vraag ik mij af wat de ideale vergistingstemperatuur is of welke temperatuur stappen het beste passen bij deze gistsoort?

De bovengistende bieren van La Trappe hebben een esterig karakter. Je bevordert dat door minder gist te enten en een hogere vergistingstemperatuur. Denk daarbij aan 22 tot 24 ºC.

Rinus

Dankjewel voor de reactie Jacques, ik heb de volgende feiten op een rijtje gezet:
- Temperatuur: ik heb de temperatuur nu nog op 18C staan, vergisting is al na een dag goed op gang gekomen
- Hoeveelheid gist: Ik heb gist opgekweekt uit 2 flesjes, met 1 pakje appelsap, daarna opgeschaald met ca 1.5 L wort
- Hoeveelheid wort voor vergisting = 25 L

Zal ik dan nu beter de temp direct naar 22C brengen of in stappen? Op 18C geeft het dus juist minder esters?

Jacques

Je kunt de temperatuur meteen naar 22 ºC brengen.

Rinus

Citaat van: Jacques op 22-04-2019  13:23 uJe kunt de temperatuur meteen naar 22 ºC brengen.
Temperatuur heeft inmiddels de 22C bereikt, de vergisting is nu ook waarneembaar toegenomen.
Als de vergisting weer wat afneemt zal ik dan weer met een graad ophogen?

Jacques

Citaat van: Rinus op 22-04-2019  20:37 uTemperatuur heeft inmiddels de 22C bereikt, de vergisting is nu ook waarneembaar toegenomen.
Als de vergisting weer wat afneemt zal ik dan weer met een graad ophogen?

Als je de mogelijkheid hebt kun je in klein stapjes van 0,2 ºC omhoog.

Hermanus

Citaat van: Jacques op 30-07-2016  11:57 uWaarom alleen voor De Roerstok? Dat was een keuze van La Trappe.
Bij deze brouwerij wordt nog steeds de hoofdgist als bottelgist gebruikt. Net zoals bij de Belgische trappistenbrouwerijen.

Als je de La Trappe Quadrupel wilt gaan klonen zul je echt met de originele gist aan de gang moeten.
Moeilijk is dat niet.
- Koop een flesje La Trappe Dubbel dat niet lang geleden gebotteld is (in een goed lopende supermarkt dus). Koop tegelijk een pakje appelsap.
- Was je handen vlak voor je de starter gaat maken.
- Schenk een flesje uit en laat het depot in de fles.
- Laat het glas staan en wacht even met genieten.
- Desinfecteer de bovenkant van het pakje appelsap met Star San of alcohol 70%
- Haal het rietje uit de plastic folie.
- Desinfecteer zo nodig het rietje.
- Steek het rietje in de aluminiumfolie van het pakje appelsap.
- Knijp in het pakje terwijl de gebogen bovenkant van het rietje in het flesje gestoken is.
- Probeer zo veel mogelijk appelsap in het flesje te krijgen.
- Schud met het flesje nadat je het afgesloten hebt met een gedesinfecteerde stop.
- Zet een waterslot op het fles (natuurlijk ook weer desinfecteren)
- Wacht rustig totdat het waterslot duidelijk gaat werken.
- Je kunt nu de giststarter gaan opschalen.

- Voor het vergroten van de giststarter los je 200 g moutextract op in 2 liter water.
- Kook gedurende 10 minuten en laat de oplossing afkoelen in een gesloten fles of Erlemeijer.
- Verwijder de stop na afkoelen boven een gasvlam.
- Sluit de fles of Erlemeijer weer en schud met de fles.
- Herhaal dit 2 keer.
- Giet de inhoud van het flesje waaraan je appelsap heb gevoegd bij de moutextractoplossing.
- Wacht rustig totdat het waterslot duidelijk gaat werken.
- Laat de starter staan totdat de activiteit van het waterslot minder wordt.
- Je kunt nu de giststarter verder gaan opschalen.

- Zet de starter in een koelkast om de gist te laten bezinken. In een gewone koelkast zal dit meestal niet lukken maar wel in een koelkast waarin je je bier laat vergisten.
- Giet de vloeistof dat boven de gist staat af.
- Ga weer zoals hiervoor te werk, met dit verschil dat je 500 g moutextract oplost in 5 liter water en daaraan 4 g gistvoeding toevoegt.
- Als de starter minder actief wordt heb je voldoende gist voor 50 liter wort met een begin SG van 1100.

Moeilijk is het niet. Wel moet je er voldoende tijd voor inplannen. Als de starter eerder klaar is dan de bedoeling is kun je de gist in de koelkast bewaren tot maximaal een week.



Gefeliciteerd Jacques! Ik was al op zoek naar een lekker recept voor een Quadrupel. Goed moment om ook eens het opkweken van gist uit te proberen. Dank voor de heldere uitleg!

Jacques

Citaat van: Hermanus op 23-04-2019  11:01 uGefeliciteerd Jacques! Ik was al op zoek naar een lekker recept voor een Quadrupel. Goed moment om ook eens het opkweken van gist uit te proberen. Dank voor de heldere uitleg!

Dank je. Het opkweken van gist is veel eenvoudiger dan vaak gedacht wordt. Het belangrijkste is dat je hygiënisch werkt.

Davester

Citaat van: Jacques op 23-04-2019  21:40 uDank je. Het opkweken van gist is veel eenvoudiger dan vaak gedacht wordt. Het belangrijkste is dat je hygiënisch werkt.

Ja dat ga ik nu ook zeker eens proberen, lijkt me leuk.
Toen ik dit artikel las: "http://hobbybrouwen.nl/artikel/kweekgis.html dacht ik toch dat het wat lastiger zou zijn dan na het lezen van deze topic :) :biersmile:

Rinus

Hallo Jacques,
De Grainfather kent slechts stappen met een nauwkeurigheid van 1 ºC (verbaast mij wel een beetje)
Ik zal eens een keer zo'n controller open schroeven en kijken of ik via externe connectie de besturing kan overnemen met een Craftbeerpi controller, die werkt veel nauwkeuriger en met PID. Volgens mij werkt de Grainfather niet zo nauwkeurig.
Voor andere gebruikers: er komt een nieuwe controller met WiFi op de markt, nog niet beschikbaar in de EU, maar dat zou niet lang meer mogen duren. Voorlopig dan met 1 ºC per dag tot 24 ºC opvoeren, of is langzamer beter?
 
Davester; opkweken van de la Trappe gist heb ik nu al een aantal keer gedaan, dat werkt echt heel goed en gemakkelijk.
Als je geen magneetroerder hebt kan je af en toe een keer zelf schudden.
De bieren (Quadrupel en Tripel) die ik heb gemaakt met deze gist smaken voortreffelijk!


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.