Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd

Gestart door Jacques, 29-07-2016 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peterrr

Weer een prachtige prestatie,

Mijn complimenten en geniet van de roem!   :groots:
(En leuke dingen die je daar mag meemaken  :biersmile:)

Grt Peter

De HaAn

Gefeliciteerd met je prijs en bedankt voor het plaatsen van het recept.
Ga hem na brouwen volgens jouw recept en vergelijken met mijn kloonbrouwsel :groots:

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-08-2016  21:34 uHet bier is vergist bij zo'n 19 ºC. De hoofdgisting heeft 3 dagen geduurd. Tegen het einde van de hoofdgisting is de temperatuur verhoogd naar 22 ºC. Die temperatuur 5 dagen aangehouden. Vervolgens is de temperatuur verlaagd naar 10 ºC. Bij deze temperatuur heeft het bier nog 10 dagen gestaan. Telkens is om de 2 dagen gist afgelaten. Gewacht met bottelen totdat het bier nagenoeg helder was.
Met 3 dagen hoofdgisting voor zo'n zwaar bier moet je wel een felle gisting gehad hebben en waarschijnlijk oplopen van de temperatuur in het gistingsvat. Lijkt dus best wel en ideale gist. Ik heb hem deze week ook opgekweekt met appelsap. gistte na 2 dagen.

Nog een opmerking mbt appelsap. Ik heb elders op het forum gelezen dat men dacht dat appelsap ervoor zorgt dat het enzymsysteem van de gist zich zodanig aanpast dat je geen complexe suikers meer kunt vergisten en dat de gist zelfs na deling hier nog last van zou hebben. Ik denk dat je met zo'n goede vergistingsgraad en gezien de zwaarte van het bier dit verhaal wel naar het land der fabeltjes kunt verwijzen.

Dus opkweken met appelsap en daarna verder met moutsuikers lijkt een prima methode. Als ik gist opkweek van schuine buis is het ook erg handig om dat met appelsap te doen vanwege de steriliteit. Anders moet ik bij het gistopkweken al gelijk moutextract gaan steriliseren en dat is zonde van de tijd. Nu hoef ik alleen nog maar moutextract of gerstemoutstroop te koken als ik de hoofdstarter ga maken.
 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-08-2016  05:05 uMet 3 dagen hoofdgisting voor zo'n zwaar bier moet je wel een felle gisting gehad hebben en waarschijnlijk oplopen van de temperatuur in het gistingsvat. Lijkt dus best wel en ideale gist. Ik heb hem deze week ook opgekweekt met appelsap. gistte na 2 dagen.

Ik doe aan termperatuurgecontroleerde vergisting. Dat betekent dat tijdens de hoofdgisting de temperatuur 'strak' 19 ºC was. Geen oplopende temperatuur dus. Toen de vergisting duidelijk minder werd is de temperatuur langzaam verhoogd naar 22 ºC om zo er voor te zorgen dat het bier helemaal uitgistte. Daarna is de temperatuur pas weer gaan dalen. Ook dat is stapsgewijs gedaan. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-08-2016  14:34 uIk doe aan termperatuurgecontroleerde vergisting. Dat betekent dat tijdens de hoofdgisting de temperatuur 'strak' 19 ºC was. Geen oplopende temperatuur dus. Toen de vergisting duidelijk minder werd is de temperatuur langzaam verhoogd naar 22 ºC om zo er voor te zorgen dat het bier helemaal uitgistte. Daarna is de temperatuur pas weer gaan dalen. Ook dat is stapsgewijs gedaan.
Punt is dat de temperatuur binnenin de gistingstank hoger kan zijn dan de omgevingstemperatuur die je regelt, zeker als de gisting fel is, omdat de gist warmte produceert. Regel je de temperatuur binnenin het gistingsvat of de temperatuur in je gistingsruimte?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-08-2016  14:49 uPunt is dat de temperatuur binnenin de gistingstank hoger kan zijn dan de omgevingstemperatuur die je regelt, zeker als de gisting fel is, omdat de gist warmte produceert. Regel je de temperatuur binnenin het gistingsvat of de temperatuur in je gistingsruimte?

Bij mij zit de temperatuursensor in een zakpijp die reikt tot het midden van mijn gistvat. De achterzijde van de pijp wordt door mij afgesloten met een rubberen stop. Ik meet dus echt de temperatuur van het bier. En de controller gebruikt die temperatuur voor het bijsturen.

Jacques

Vandaag werd het 25-jarig bestaan van La Trappe Quadrupel gevierd. In die jaren is de naam van het bier uitgegroeid tot een soortnaam.
Omdat ik de La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd had gewonnen mocht ik bij dit evenement samen met mijn vrouw Ria aanwezig zijn. Het was er gezellig We hebben heel geanimeerd met allerlei mensen gebabbeld.



De proost op het 25-jarige bestaan van Quadrupel


Samen met de directeur van de brouwerij Thijs Thijssen.


En met abt Bernardus van de trappisten


Voormalige hobbybrouwer Sander Maassen en nu professionele brouwer bij La Trappe.


Het was heel sfeervol.


En heel goed van eten en drinken.

Adrie

Leuk, Jacques. Dat zijn toch de leuke wedstrijden om te winnen.

Jacques

Citaat van: Adrie op 02-09-2016  13:57 uLeuk, Jacques. Dat zijn toch de leuke wedstrijden om te winnen.

Het is zeker een leuke wedstrijd om te winnen. Gisteren veel gebabbeld met diverse professionele brouwers.

Maar het meeste kijk ik uit naar de dag met Lodewijk Swinkels (de hoofdbrouwer van La Trappe), waarbij we bij alle hoeken en gaten van de brouwerij komen. Lodewijk zal dan uitgebreid uitleg geven. Dat gaat over een paar weken plaatsvinden.

hansHalberstadt

Als je er toch bent. misschien kun je eens aan Sander Maassen vragen waar de Delta X gist die Triple-W veel gebruikt heeft vandaan komt. Dat wilde hij nooit zeggen, maar nu ben ik waarschijnlijk de enige die hem nog heeft, dus misschien wil Sander er nu wel meer over kwijt. Zou leuk zijn als we dat geheim na 20 jaar te horen krijgen.

j.heesters3

Citaat van: Jacques op 02-09-2016  17:03 uHet is zeker een leuke wedstrijd om te winnen. Gisteren veel gebabbeld met diverse professionele brouwers.

Maar het meeste kijk ik uit naar de dag met Lodewijk Swinkels (de hoofdbrouwer van La Trappe), waarbij we bij alle hoeken en gaten van de brouwerij komen. Lodewijk zal dan uitgebreid uitleg geven. Dat gaat over een paar weken plaatsvinden.

Jacques

Ik hoop dat je op een van de clubavonden wat gaat vertellen over deze dag. Kunnen we allemaal wel weer wat van leren.

Jos

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-09-2016  17:18 uAls je er toch bent. misschien kun je eens aan Sander Maassen vragen waar de Delta X gist die Triple-W veel gebruikt heeft vandaan komt. Dat wilde hij nooit zeggen, maar nu ben ik waarschijnlijk de enige die hem nog heeft, dus misschien wil Sander er nu wel meer over kwijt. Zou leuk zijn als we dat geheim na 20 jaar te horen krijgen.

Gisteren heb ik al met hem gehad over de Delta gisten maar daar wilde hij nog steeds niet veel over kwijt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-09-2016  20:35 uGisteren heb ik al met hem gehad over de Delta gisten maar daar wilde hij nog steeds niet veel over kwijt.
In ieder geval leuk dat je hem gesproken hebt.

hansHalberstadt

Voor mijn laatste brouwsel ook eens een poging gewaagd met de gist uit een La trappe dubbel flesje.
ook een quadrupel gebrouwen, vergelijkbaar recept, giststarter gemaakt, begin dichtheid was 23 brix (ca 1092), 700g suiker per 20 liter toegevoegd tegen einde van de hoofdgisting (na 3 dagen) is nu na 1  extra dag met suiker op 12.1 Brix. (SG=1015) en al ca 11% alcohol.
Ik moet zeggen dat dit de eerste gist is die bij mij zo snel, zo ver en zonder problemen doorgist bij zulke hoge alcoholpercentages. Smaak lijkt ook goed, maar dat moet feitelijk nog blijken na rijping.
Prima gist dus voor zware bieren. 
 
Giststarter had ik eerst opgekweekt op roerder 24 uur met wort 1040 1 liter, toen bezinken in de koelkast, afgieten en dag voor brouwen opnieuw ca 700ml verse wort van 1040 erbij en rustig bij 20 ºC een dagje gisten, toen 1.5 dag later het wort erbij en kort beluchten, 10 minuutjes en herbeluchten na 4 uur ca een half uur beluchten.   



Jacques

Vandaag is de prijs verzilverd die ik gewonnen had door de La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd te winnen: een dag meelopen met hoofdbrouwer Lodewijk Swinkels. Het is een onvergetelijke dag geworden. Beloofd was dat ik alles zou mogen zien en vragen. Aan die belofte is volledig tegemoet gekomen. Alle deuren gingen voor mij open. Ook die gebruikelijk gesloten blijven. Uniek was ook dat ik alles mocht fotograferen. Dat leverde een mooie fotoreportage op.
Hierbij nogmaals dank aan Lodewijk en Jop dat jullie alles hebben laten zien en geduldig al mijn vragen hebben beantwoord. Het was een geweldige dag!



Hieronder kunnen jullie de foto's zien.
http://s11.photobucket.com/user/jacbier/Dag%20bij%20La%20Trappe%2018-11-2016/story

broeder

Jacques,
mooie reportage en leuk om eens de brouwerij van La Trappe te mogen aanschouwen.
groet, broeder Willem

an3s


Ger Debije

Citaat van: Jacques op 18-11-2016  22:13 uVandaag is de prijs verzilverd die ik gewonnen had door de La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd te winnen: een dag meelopen met hoofdbrouwer Lodewijk Swinkels. Het is een onvergetelijke dag geworden. Beloofd was dat ik alles zou mogen zien en vragen. Aan die belofte is volledig tegemoet gekomen. Alle deuren gingen voor mij open. Ook die gebruikelijk gesloten blijven. Uniek was ook dat ik alles mocht fotograferen. Dat leverde een mooie fotoreportage op.
Hierbij nogmaals dank aan Lodewijk en Jop dat jullie alles hebben laten zien en geduldig al mijn vragen hebben beantwoord. Het was een geweldige dag!

Hoi Jacques
Proficiat  met het behaalde succes
ik kan alleen  geen foto`s zien  kan aan mij liggen


gr Ger


Jacques

Citaat van: ger debije op 20-11-2016  07:05 uHoi Jacques
Proficiat  met het behaalde succes
ik kan alleen  geen foto`s zien  kan aan mij liggen


gr Ger

Dat is jammer want de foto's geven een mooi beeld van de brouwerij.

Daarom hierbij een andersoortige link.

http://s11.photobucket.com/user/jacbier/library/Dag%20bij%20La%20Trappe%2018-11-2016

Ger Debije

Citaat van: Jacques op 20-11-2016  09:12 uDat is jammer want de foto's geven een mooi beeld van de brouwerij.

Daarom hierbij een andersoortige link.
Dank je wel, deze werkt wel.
Mooie foto`s

Rinus

Als beginner heb ik gisteren het recept van Jacques gebrouwen, dit was mijn 3e brouwsel wat vlekkeloos verliep.
Tijdens de hopgift viel mij op dat ik ook nog hop met een kooktijd van 0 minuten moest toevoegen, dat had ik nog niet eerder gezien. Ik ben er nu vanuit gegaan dat dit bij de afgekoelde wort in het gistvat moet worden toegevoegd. Snel naar de supermarkt voor de zgn groentenzakjes gedesinfecteerd met starsan en daar de hop in gedaan. De hop drijft nu bovenop in het gistvat.

Hopnaam   % Alfazuur   Massa   Kooktijd   Bitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker   4,0 %   10 gr   0 minuten   0 EBU
East Kent Golding   4,5 %   10 gr   0 minuten   0 EBU

Klopt het inderdaad dat deze hop tijdens de vergisting moet zijn toegevoegd? zo ja hoe lang? Wie kan mij helpen?

bultje76

0 minuten hop voeg je toe zodra je met koken klaar bent aan het wort, het wordt ook wel vlamuit genoemd of whirlpool. Belangrijk is in ieder geval dat de gift plaatsvindt voordat het wort gekoeld en wel naar het gistvat wordt verplaatst.

Zie ook bijvoorbeeld
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=20927.0
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=20927.0

Martijn0172

Citaat van: Rinus op 24-12-2018  07:47 uKlopt het inderdaad dat deze hop tijdens de vergisting moet zijn toegevoegd? zo ja hoe lang? Wie kan mij helpen?

Zoals hierboven genoemd, dit is een vlamuit hopgifte. Nu heb je een soort van koudhop, alleen dan aan het begin van de vergisting. Ik zou het zelf laten zitten alhoewel ik vermoed dat het niet heel veel zal toevoegen aan smaak door de vergisting. Niet langer dan 5 dagen laten zitten, dus na de hoofdvergisting er zeker uit vissen. Anders gaat de hop mogelijk ook smaken afgeven die je niet in je bier wil

Jacques

Citaat van: Rinus op 24-12-2018  07:47 uKlopt het inderdaad dat deze hop tijdens de vergisting moet zijn toegevoegd? Zo ja hoe lang? Wie kan mij helpen?

Het gaat inderdaad om een vlamuit hopgifte.

Het beste kun je de hop verwijderen als dat op een makkelijke manier gaat. Als het hopzakje op het bier drijft en je een gistvat heb met een deksel kun het hopzakje verwijderen met een gedesinfecteerde schuimspaan.

Door de hop lang bij het bier te laten zitten loop je het risico op een zogenaamde "groene smaak" vanuit de hopblaadjes. Daarnaast zit er ook in hop alfa- en beta-amylase. Dat betekent dat het bier verder doorgist dan de bedoeling is.

Rinus

Hartelijk dank voor jullie reacties, heel fijn om zo op weg te worden geholpen, echt tof!
Ik heb het dus kennelijk totaal verkeerd begrepen. Koudhop heb ik al eens eerder met een extractie pakketje gedaan vandaar mijn (verkeerde) gedachten gang.
Ik heb deze batch in een carboy fles zitten met een opening van ca 55 mm, zakje ging er moeilijk in dus vermoedelijk ook moeilijk eruit, ik vis hem eruit zodra de gisting wat rusting is geworden (waterslot gaat op dit moment flink tekeer).

Ondertussen probeer ik gistdepot op te kweken uit een flesje la Trappe dubbel met appelsap, zit na een dag nog niet echt veel beweging in maar hij geeft af en toe een luchtbelletje. Mag ik aannemen dat de gist van de Quadrupel hetzelfde is?
Overigens lijken mij de Nederlandse flesjes wat minder bezinksel te hebben dan de Vlaamse.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.