Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd

Gestart door Jacques, 29-07-2016 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermon

Gefeliciteerd Jacques, en een mooie uitleg voor het maken van een giststarter.

j.heesters3

Jaques

Proficiat. Ook nog bedankt voor het plaatsen van het recept.

Jos

HermanH

Proficiat Jacques met het behaalde resultaat! :brouwen: Leuk receptje, ga ik ook eens proberen (eind augustus) maar misschien als test even splitsen met ook een andere gist(?), kijken of die opkweek heel anders uitvalt dan die andere. Maischdikte: 2,9 l/kg, lukt dit met een Braumeister?

Hieronder het overgenomen receptje, enkel de bitterhop is anders (daar ik geen Northdown heb) en de suiker vervangen door de welgekende siropen + Carafa III vervangen door een amber 150:

http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/2016_la_trappe_jacques.pdf

Grt en bedankt om het receptje te willen delen!

Eric v B

Is er een vloeibare gist van Wyeast of WL die (bijna) gelijk is aan die van La Trappe?

Underdike

Ik vind die La Trappe Quad erg lekker, maar mag mij net iets voller en donkerder.
Abt12 is weer veel donkerder maar me nèt te karamel snoep-achtig... vraag me af of ik 'n leuk midden kan vinden ertussen door in Jacques's recept de witte kandij (gedeeltelijk) te vervangen door donkere kandij (of donkerdere siroop).
Dat is me wel een testje waard... Suggesties iemand?

Jacques

Citaat van: Eric v B op 31-07-2016  13:19 uIs er een vloeibare gist van Wyeast of WL die (bijna) gelijk is aan die van La Trappe?

Bij mijn weten niet. Degene die het dichtst bij komt is volgens mij Wyeast #1214.

De gist van La Trappe is makkelijk op te kweken. Waarom zou je dure gist kopen? Je ook nog eens kunt genieten van een glas trappistenbier.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 30-07-2016  12:03 u

Jacques, klopt het dat de eerste East Kent Golding een ander a-zuur % had dan de tweede? En was dat voor de Hallertau Hersbrücker ook zo? En heeft de 2e gift East Kent Golding 10 min. meegekookt?
En (vraag van iemand anders) Hoeveel inzendingen waren er bij deze wedstrijd?

Hopbier

William

Citaat van: Drents Hopbier op 31-07-2016  16:34 uEn (vraag van iemand anders) Hoeveel inzendingen waren er bij deze wedstrijd?

Ik zag op facebook het volgende bericht van Huub Soemers:

CiteerHartelijk gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Ik zat in "de jury" en stond naast Lodewijk toen hij je belde. Van alle 14 ingezonden bieren was er slechts eentje matig. De rest voortreffelijke bieren! Wij als "jury" hebben een heerlijke dag gehad en werden zoals gebruikelijk weer heel erg gastvrij ontvangen bij de Trappisten. Heel veel plezier met je gewonnen prijs! 

Eric v B

Citaat van: Jacques op 31-07-2016  15:40 uBij mijn weten niet. Degene die het dichtst bij komt is volgens mij Wyeast #1214.

De gist van La Trappe is makkelijk op te kweken. Waarom zou je dure gist kopen? Je ook nog eens kunt genieten van een glas trappistenbier.
Het maken van een starter heeft even geduurd voordat ik dat aandurfde. En het opkweken vanuit een flesje is een volgende horde die ik moet gaan nemen. Misschien moet ik me er gewoon aan gaan wagen...................

Adbrouwt

Citaat van: Eric v B op 31-07-2016  19:34 uHet maken van een starter heeft even geduurd voordat ik dat aandurfde. En het opkweken vanuit een flesje is een volgende horde die ik moet gaan nemen. Misschien moet ik me er gewoon aan gaan wagen...................
Gist depot in een starter gooien. Lijkt me nauwelijks een horde ERic v B  ;)

EvdBroek

Citaat van: Eric v B op 31-07-2016  19:34 uHet maken van een starter heeft even geduurd voordat ik dat aandurfde. En het opkweken vanuit een flesje is een volgende horde die ik moet gaan nemen. Misschien moet ik me er gewoon aan gaan wagen...
Gewoon doen, is echt heel erg simpel.

Eric v B

Citaat van: Adbrouwt op 31-07-2016  19:37 uGist depot in een starter gooien. Lijkt me nauwelijks een horde ERic v B  ;)

Citaat van: EvdBroek op 31-07-2016  19:47 uGewoon doen, is echt heel erg simpel

Ja ik weet het. Een starter maken stelt bij nader inzien ook niet zoveel voor. Binnenkort een keer een stopje voor een waterslot regelen dat in een flesje past. De werkbeschrijving van Jacques heb ik naar Word gekopieerd en opgeslagen in mijn bierbrouwmap. Gaat goed komen!

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 31-07-2016  16:34 uJacques, klopt het dat de eerste East Kent Golding een ander a-zuur % had dan de tweede? En was dat voor de Hallertau Hersbrücker ook zo? En heeft de 2e gift East Kent Golding 10 min. meegekookt?
En (vraag van iemand anders) Hoeveel inzendingen waren er bij deze wedstrijd?

Hopbier

Hmm, zo te zien heb ik niet overal de waarde van de verpakking vermeld.
Zowel East Kent Golding als ook de  Hersbrücker 4,5%.
Gezien de geringe hoeveelheid hop maakt het overigens niet zo veel uit.


Het aantal deelnemers was bij mij niet bekend. Kennelijk zijn het maar 14. De bieren waren allen op één na volgens Huub Soemers van voortreffelijke kwaliteit.

Voor mij was vooral de prijs, een dag meebrouwen en een uitgebreide kijk in de keuken, de reden om mee te doen.

EvdBroek

Citaat van: Eric v B op 31-07-2016  20:22 uJa ik weet het. Een starter maken stelt bij nader inzien ook niet zoveel voor. Binnenkort een keer een stopje voor een waterslot regelen dat in een flesje past. De werkbeschrijving van Jacques heb ik naar Word gekopieerd en opgeslagen in mijn bierbrouwmap. Gaat goed komen!
Je kunt ook een ballon gebruiken, dat werkt ook

Eric v B

Citaat van: EvdBroek op 31-07-2016  21:20 uJe kunt ook een ballon gebruiken, dat werkt ook

Goeie tip! Bedankt!

Adbrouwt

Citaat van: Eric v B op 31-07-2016  20:22 uBinnenkort een keer een stopje voor een waterslot regelen dat in een flesje past.
Gewoon een kleine starter maken en dat kan in iedere fles. Dan opschalen naar groter volume maar ik neem aan dat je dat nu ook zo doet.

EvdBroek

Citaat van: Eric v B op 31-07-2016  21:21 uGoeie tip! Bedankt!
In afwijking van de werkwijze van Jacques gebruik ik geen rietje. Ik verhit een schaar boven het fornuis als ontsmettings en knip een hoekje van het pakje. Dat is wat simpeler

Adbrouwt

Citaat van: EvdBroek op 31-07-2016  21:25 uIn afwijking van de werkwijze van Jacques gebruik ik geen rietje. Ik verhit een schaar boven het fornuis als ontsmettings en knip een hoekje van het pakje. Dat is wat simpeler
Wat hebben jullie met appelsap

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 31-07-2016  21:27 uWat hebben jullie met appelsap
Dat is zo lekker Ad 😉

Adbrouwt

Citaat van: EvdBroek op 31-07-2016  21:29 uDat is zo lekker Ad 😉
Appelsap wordt cider en wort wordt bier. Hmmm lekker of niet waarom beginnen met cider

Zooms

Citaat van: Adbrouwt op 31-07-2016  21:27 uWat hebben jullie met appelsap
Appelsap bevat alle voedingsstoffen die de gist nodig heeft én is al steriel. Hele goede methode dus zolang je de starter maar grotendeels afgiet. Wat vaak gedaan wordt is eerste trap met appelsap, tweede trap met wort. Scheelt een hoop werk.

Adbrouwt

Citaat van: Zooms op 31-07-2016  22:02 uAppelsap bevat alle voedingsstoffen die de gist nodig heeft én is al steriel. Hele goede methode dus zolang je de starter maar grotendeels afgiet. Wat vaak gedaan wordt is eerste trap met appelsap, tweede trap met wort. Scheelt een hoop werk.
Dat begrijp ik, maar je moet om het groter op te groeien toch wort hebben dus waarom dan niet meteen met wort beginnen. Nu moet je ook nog appelsap gaan kopen en klooien met een rietje.

Herman

Gefeliciteerd Jacques! Jou kennende is dit een mooi bier.

Citaat van: Adbrouwt op 31-07-2016  21:27 uWat hebben jullie met appelsap
Soms heb je niks anders in huis, dan gebruik in ieder geval appelsap. Normaliter heb ik een pot Horizon gerstemoutstroop in de koelkast, erg makkelijk voor een spontane giststarter. Maar appelsap is in zo'n geval nog sneller. Zodra je leven hebt, schakel je makkelijk over op mout.

Adbrouwt

Citaat van: Herman op 31-07-2016  22:22 uSoms heb je niks anders in huis, dan gebruik in ieder geval appelsap. Normaliter heb ik een pot Horizon gerstemoutstroop in de koelkast, erg makkelijk voor een spontane giststarter. Maar appelsap is in zo'n geval nog sneller. Zodra je leven hebt, schakel je makkelijk over op mout.
Precies je gebruikt wat je in huis hebt en de meeste brouwers hebben wort in huis. Het lijkt nu net alsof je per se appelsap moet hebben dat wilde ik even duidelijk hebben.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 31-07-2016  22:43 uPrecies je gebruikt wat je in huis hebt en de meeste brouwers hebben wort in huis. Het lijkt nu net alsof je per se appelsap moet hebben dat wilde ik even duidelijk hebben.

Appelsap is lekker makkelijk. Zo'n pakje blijft maanden goed en je kunt het ook gewoon opdrinken.
Je hoeft niets te ontdooien en nog even voor de zekerheid te koken.
Het is puur voor de eerste stap. Daarna stap je over op moutextractoplossing.

Het rietje zit gewoon bij de verpakking. En Star San heb ik altijd bij de hand.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.