Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd

Gestart door Jacques, 29-07-2016 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Deze middag kreeg ik een telefoontje van Lodewijk Swinkels, brouwmeester van La Trappe. Hij had een hele leuke mededeling voor mij. De wedstrijd die La Trappe heeft uitgeschreven voor leden van De Roerstok ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van de La Trappe Quadrupel is door mij gewonnen. Dit ondanks het feit dat het bier aan de wat donkere kant is. Dit was overigens het gevolg van de door mij gebruikte caramunichmout. Ik had gezien dat de kleur van de mout een stuk donkerder was dan 110 -120 EBC zoals vermeld op de verpakking. Gelet daarop heb ik de hoeveelheid van deze mout teruggebracht tot ongeveer 50% van de geplande hoeveelheid. Het tekort aan mout heb ik vervolgens opgevuld met pale mout.
Toen ik dit tegen Lodewijk vertelde reageerde hij dat dit ook bij kleine craft brouwers voorkomt. Een niet nader te noemen craft brouwer heeft daarom niet lang geleden een brouwsel voor een IPA kunnen weggieten omdat de kleur veel te hoog was.

De prijs die ik gewonnen heb bestaat uit een lunch en bierdiner in het proeflokaal van de trappisten én een hele dag meebrouwen met Lodewijk. Een reden voor mij om aan deze wedstrijd deel te nemen. Altijd bijzonder leerzaam. Alle hoeken van de brouwerij zullen worden bezocht.

Dat ik de prijswinnaar ben zal nog officieel worden medegedeeld op de website van La Trappe begreep ik van Lodewijk.

Op de foto is te zien dat ik de gist voor het brouwsel aan het opkweken uit een flesje La Trappe Dubbel.


bierfan


meyerhj

Van Harte gefeliciteerd Jacques en geniet van je prijs

Gr Henk Meijer

GerjanS


Johnny Stardust


Hoppenbrouwers

Waarom was die alleen voor De Roerstok? Proficiat in ieder geval.

Gebruikt La Trappe nog steeds de hoofdgist als bottelgist? (Heb namelijk eens anders vernomen)

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 30-07-2016  00:27 uGebruikt la trappe nog steeds de hoofdgist als bottelgist? (Heb namelijk eens anders vernomen)

Ik heb van de bottelgist pas een hele mooie quadrupel en tripel gebrouwen, vol met banaan. Indien het geen hoofdgist is dan wel een bottelgist met karakter!

Gefeliciteerd Jacques! Wordt het niet eens tijd voor een andere hobby? ;D

RobW

Gefeliciteerd!

En waar kunnen we op het forum het recept vinden? ;-)

Tuur

Mooie prestatie. Van harte gefeliciteerd.
ik ben ook wel benieuwd naar het winnend recept.

Underdike

Die drink ik altijd graag (afwisselend met Abt12 & Rochefort 10)... gefeliciteerd!

Wil je je hele recept plaatsen, Jacques?
En is er een korrelgist die 'n redelijk alternatief voor opgewerkte flesgist is? Die techniek moeten we namelijk eerst eens onder de knie krijgen (en kunnen vermenigvuldigen voor ons brouwvolume van 50 liter)

JanWillem

Gefeliciteerd en inderdaad een mooie prijs!

Wolter

Gefeliciteerd Jacques! Mooie prestatie!

Adbrouwt

Proficiat Jacques. Dat bewijst maar weer dat smaak belangrijker is dan kleur.

Pim

Gefeliciteerd Jacques. Weer een mooie prestatie en een blijk van je kunnen.

EvdBroek


Theo Flissebaalje


Zooms

Van harte gefeliciteerd Jacques. Een top prestatie zou ik zo zeggen.

Ik heb hem nog staan, ga hem over een dikke week 'degusteren'. Zal mijn bevindingen hier delen!

tdp


Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 30-07-2016  00:27 uWaarom was die alleen voor De Roerstok? Proficiat in ieder geval.

Gebruikt La Trappe nog steeds de hoofdgist als bottelgist? (Heb namelijk eens anders vernomen)

Waarom alleen voor De Roerstok? Dat was een keuze van La Trappe.
Bij deze brouwerij wordt nog steeds de hoofdgist als bottelgist gebruikt. Net zoals bij de Belgische trappistenbrouwerijen.

Citaat van: Underdike op 30-07-2016  07:19 uEn is er een korrelgist die 'n redelijk alternatief voor opgewerkte flesgist is? Die techniek moeten we namelijk eerst eens onder de knie krijgen (en kunnen vermenigvuldigen voor ons brouwvolume van 50 liter)

Als je de La Trappe Quadrupel wilt gaan klonen zul je echt met de originele gist aan de gang moeten.
Moeilijk is dat niet.
- Koop een flesje La Trappe Dubbel dat niet lang geleden gebotteld is (in een goed lopende supermarkt dus). Koop tegelijk een pakje appelsap.
- Was je handen vlak voor je de starter gaat maken.
- Schenk een flesje uit en laat het depot in de fles.
- Laat het glas staan en wacht even met genieten.
- Desinfecteer de bovenkant van het pakje appelsap met Star San of alcohol 70%
- Haal het rietje uit de plastic folie.
- Desinfecteer zo nodig het rietje.
- Steek het rietje in de aluminiumfolie van het pakje appelsap.
- Knijp in het pakje terwijl de gebogen bovenkant van het rietje in het flesje gestoken is.
- Probeer zo veel mogelijk appelsap in het flesje te krijgen.
- Schud met het flesje nadat je het afgesloten hebt met een gedesinfecteerde stop.
- Zet een waterslot op het fles (natuurlijk ook weer desinfecteren)
- Wacht rustig totdat het waterslot duidelijk gaat werken.
- Je kunt nu de giststarter gaan opschalen.

- Voor het vergroten van de giststarter los je 200 g moutextract op in 2 liter water.
- Kook gedurende 10 minuten en laat de oplossing afkoelen in een gesloten fles of Erlemeijer.
- Verwijder de stop na afkoelen boven een gasvlam.
- Sluit de fles of Erlemeijer weer en schud met de fles.
- Herhaal dit 2 keer.
- Giet de inhoud van het flesje waaraan je appelsap heb gevoegd bij de moutextractoplossing.
- Wacht rustig totdat het waterslot duidelijk gaat werken.
- Laat de starter staan totdat de activiteit van het waterslot minder wordt.
- Je kunt nu de giststarter verder gaan opschalen.

- Zet de starter in een koelkast om de gist te laten bezinken. In een gewone koelkast zal dit meestal niet lukken maar wel in een koelkast waarin je je bier laat vergisten.
- Giet de vloeistof dat boven de gist staat af.
- Ga weer zoals hiervoor te werk, met dit verschil dat je 500 g moutextract oplost in 5 liter water en daaraan 4 g gistvoeding toevoegt.
- Als de starter minder actief wordt heb je voldoende gist voor 50 liter wort met een begin SG van 1100.

Moeilijk is het niet. Wel moet je er voldoende tijd voor inplannen. Als de starter eerder klaar is dan de bedoeling is kun je de gist in de koelkast bewaren tot maximaal een week.

Jacques

Citaat van: Zooms op 30-07-2016  11:32 uVan harte gefeliciteerd Jacques. Een top prestatie zou ik zo zeggen.

Ik heb hem nog staan, ga hem over een dikke week 'degusteren'. Zal mijn bevindingen hier delen!

Proost alvast.

Jacques

Citaat van: Underdike op 30-07-2016  07:19 uWil je je hele recept plaatsen, Jacques?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLa Trappe Quadrupel kloon
Kenmerk1603
Brouwdatum26-3-2016
BiertypeQuadrupel
Aantal liters18
Gewenst begin SG1098 (10,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement82,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,1 liter
Maischdikte2,9 l/kg
Maischwater17,9 liter
Spoelwater10,1 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur34 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale mout Chateau77,3 %5287 gr9 EBC
Munich mout 15 EBC9,4 %643 gr16 EBC
CaraMunich (Cara 120) - Dingemans2,3 %157 gr162 EBC
Carafa special ontkaft III0,7 %48 gr926 EBC
Kandijsuiiker (wit)10,0 %684 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northdown8,5 %14 gr60 minuten12 EBU
East Kent Golding4,5 %5 gr60 minuten2 EBU
East Kent Golding5,5 %20 gr10 minuten4 EBU
Hallertau Hersbrücker4,5 %7 gr60 minuten3 EBU
Hallertau Hersbrücker4,0 %10 gr0 minuten0 EBU
East Kent Golding4,5 %10 gr0 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortZelf opgekweekt
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter2500 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingWyeast
Hoeveelheid2,5 g
OpmerkingenOpgekweekt uit 2 flesjes La Trappe Dubbel
In eerste instantie opgekweekt met appelsap
Daarna met moutextractoplossing.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C40 minuten2,9 l/kg
273°C20 minuten2,9 l/kg
376°C2 minuten2,9 l/kg

De vergistingsgraad was 89,8% (eind SG 1010).

Oxhead

Gefeliciteerd Jacques.  :proost2:

 Ik zal het recept eens een keer nabrouwen. :brouwen:
 De La Trappe quadrupel is namelijk een favoriet van mijn vriendin.  ;D


Underdike

Dank voor het recept & de cursus gist opkweken ! Dat gaan we zeker eens proberen  :proost:

Henielma

Jacques gefeliciteerd met dit resultaat. Een bier goed klonen valt nog niet mee.  :proost:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 30-07-2016  11:57 uWaarom allen voor De Roerstok? Dat was een keuze van La Trappe.
Jammer, volgende keer beter. Zal Lodewijk wel eens vragen.

Hoeveel inzendingen waren er bij deze wedstrijd?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.