Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd

Gestart door Jacques, 29-07-2016 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: Zooms op 31-07-2016  22:02 uAppelsap bevat alle voedingsstoffen die de gist nodig heeft ...

Nee, appelsap bevat voornamelijk enkelvoudige suikers. Het is ten zeerste aan te raden ook gistvoeding toe te voegen om gezonde cellen te kunnen kweken.

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 31-07-2016  23:26 uAppelsap is lekker makkelijk. Zo'n pakje blijft maanden goed en je kunt het ook gewoon opdrinken.
Je hoeft niets te ontdooien en nog even voor de zekerheid te koken.
Het is puur voor de eerste stap. Daarna stap je over op moutextractoplossing.
Precies, daarna gebruik ik ook voor de opvolgende stappen gewoon wort met gistvoeding.
Het voordeel van appelsap is het gebruiksgemak, het kan namelijk ook zijn dat het flesje te oud is en de gist helemaal niet meer actief wordt

Jacques

Citaat van: EBC op 01-08-2016  07:13 uNee, appelsap bevat voornamelijk enkelvoudige suikers. Het is ten zeerste aan te raden ook gistvoeding toe te voegen om gezonde cellen te kunnen kweken.

Het gaat puur om de eerste opkweek. Die hoort in een zo steriel mogelijke omgeving te gebeuren.

Bij de vervolgstap dien je moutextract gebruiken of wort van een vorig brouwsel. Deze aanvullen met gistvoeding. Als je de gist opkweekt in 3 stappen kan de gistvoeding eventueel pas bij de derde stap toegevoegd worden. De moutextractoplossing of het wort van een vorige brouwsel dient gekookt te worden en de gistvoeding hoort ook minimaal 5 minuten mee te koken.

Als je gist opkweekt uit een gistdepot is het super belangrijk dat je voorkomt dat infecties zich kunnen ontwikkelen in de starter.

RobW

Die 20 graden van de gist starter, was dat ook de temperatuur in het gistvat?

Recept ziet er smakelijk uit, ga dat zeker ook een keer brouwen!

elBieros

Bedankt voor het plaatsen van het recept Jacques! Staat in de planning  :brouwen:

Amateurke

Citaat van: Jacques op 01-08-2016  20:37 u... en de gistvoeding hoort ook minimaal 5 minuten mee te koken.

Als ik gistvoeding aan de kook breng, krijg ik een walm van ammoniakdampen. Krijg je dan geen verlies van stikstof?

Jacques

Citaat van: RobW op 02-08-2016  00:47 uDie 20 graden van de giststarter, was dat ook de temperatuur in het gistvat?

Het bier is vergist bij zo'n 19 ºC. De hoofdgisting heeft 3 dagen geduurd. Tegen het einde van de hoofdgisting is de temperatuur verhoogd naar 22 ºC. Die temperatuur 5 dagen aangehouden. Vervolgens is de temperatuur verlaagd naar 10 ºC. Bij deze temperatuur heeft het bier nog 10 dagen gestaan. Telkens is om de 2 dagen gist afgelaten. Gewacht met bottelen totdat het bier nagenoeg helder was.

Bennemans


Haagse Wouter

Mooie prestatie Jacques! Die wil ik wel proeven!

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 02-08-2016  22:01 uMooie prestatie Jacques! Die wil ik wel proeven!

Ik heb een paar flessen uitgedeeld bij het afgelopen ONK. Ook anderen hebben van mij flesjes gehad.
Mijn vrouw drinkt het bier heel graag. Veel is al op. En bij De Roerstok willen ze natuurlijk ook proeven. Zo te merken zal ik binnenkort dit bier opnieuw moeten brouwen...

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 02-08-2016  22:07 uIk heb een paar flessen uitgedeeld bij het afgelopen ONK. Ook anderen hebben van mij flesjes gehad.
Mijn vrouw drinkt het bier heel graag. Veel is al op. En bij De Roerstok willen ze natuurlijk ook proeven. Zo te merken zal ik binnenkort dit bier opnieuw moeten brouwen...

Zo lang je maar geen monnik wordt ;)

Adbrouwt

Citaat van: Johnny Stardust op 02-08-2016  22:30 uZo lang je maar geen monnik wordt ;)
Haha dan is het afgelopen met dat latijns gebrabbel in de schaapskooi. Menig monnik zal leren wat oxidatie en degradatie is tijdens het brouwproces. Maar dat zal allemaal via schrift moeten want praten is er niet bij. Nah denk niet dat het iets voor Jacques is.  >:D

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 02-08-2016  22:30 uZo lang je maar geen monnik wordt ;)

Grappig dat je dit schrijft.

In de beginjaren dat ik brouwde (ik brouw inmiddels ruim 35 jaar) kwam ik regelmatig bij de trappisten. Het was een adres waar ik mout en hop kun kopen. Veel leveranciers van zelfbrouwartikelen waren er nog niet en die er waren hadden hopeloos verouderde hop. Op een bepaald moment kreeg ik in de gaten dat er op vrijdagmiddag door het personeel gezamenlijk een biertje gedronken werd. Voor mij een uitgelezen moment om langs te gaan. Kennelijk deed ik dat wat te vaak want op een bepaald moment vroeg broeder Eligius (de toenmalige directeur) of ik geen belangstelling had om in te treden...

De laatste jaren kom ik veel minder bij deze brouwerij. Er is veel veranderd, vandaar dat ik zeer geïnteresseerd ben in de kijk in de keuken doordat ik een dag mag meebrouwen.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 02-08-2016  22:42 uGrappig dat je dit schrijft.

In de beginjaren dat ik brouwde (ik brouw inmiddels ruim 35 jaar) kwam ik regelmatig bij de trappisten. Het was een adres waar ik mout en hop kun kopen. Veel leveranciers van zelfbrouwartikelen waren er nog niet en die er waren hadden hopeloos verouderde hop. Op een bepaald moment kreeg ik in de gaten dat er op vrijdagmiddag door het personeel gezamenlijk een biertje gedronken werd. Voor mij een uitgelezen moment om langs te gaan. Kennelijk deed ik dat wat te vaak want op een bepaald moment vroeg broeder Eligius (de toenmalige directeur) of ik geen belangstelling had om in te treden...

De laatste jaren kom ik veel minder bij deze brouwerij. Er is veel veranderd, vandaar dat ik zeer geïnteresseerd ben in de kijk in de keuken doordat ik een dag mag meebrouwen.

Haha, stel je voor dat je op zijn verzoek zou zijn in gegaan, wat hadden wij dan allemaal niet moeten missen hier ;)

Wat er precies veranderd is kan ik niet zo 123 zeggen. Wel dat er veel veranderd is. Recent ben ik op een zondag naar deze brouwerij geweest (ik woon om de hoek dus ik moest wel ;) ). Het is duidelijk te zien dat de familie Swinkels een hand heeft in het productieproces. Zeker als je dat afzet tegen foto's en beelden van voor de samenwerking. Als je mij vraagt is het een positieve ontwikkeling. Erg leuk dat je daar een dagje mee mag lopen. Hopelijk mag je foto's maken en kun je die met ons delen, dat zou fijn zijn! Verder kan ik je aanraden om als je je brouwdag afsluit een overheerlijke 'Oak Aged' te drinken. Recent heb ik er eentje op die gerijpt was op een vat wat gebuikt is geweest voor 'kersenschnaps', erg lekker!

Jacques

Op de site van La Trappe is inmiddels het een en ander te lezen over de wedstrijd en het feit dat ik de winnaar ben.

Zie http://www.latrappetrappist.com/nl-be/nieuws/la-trappe-quadrupel-brouwwedstrijd/

Haagse Wouter

Leuk stuk om te lezen, leuke actie.
Jammer dat dergelijke verenigingen allemaal zo ver buiten regio Haaglanden zitten.

hansuperman

Weer een prijs Jacques, gefeliciteerd! Je recept gaan we zeker proberen.

Tuur

Leuk stuk op de site van La Trappe Jaques

Zooms

Ik ben dus iemand die tijdens het ONK een flesje van je hebt gekregen... En die zit dus nu in het glas.

Eerst de korte samenvatting: Topbier!!

Geur: rozijntjes, karamel, maar vooral lekker fris!
Kleur: Donker-amber.. Iets donkerder dan de referentie. Daardoor kijk je er niet door heen en dat is jammer. Het bier is namelijk mooi helder en oogt 'appetijtelijk'.
Smaak: mooie caramellen, rozijnen en pruim. Redelijk complex.
Body: het bier is duidelijk wat 'dunner' dan de referentie. Alleen bij een vergelijk is dit een punt, want voor het bier zelf is dit geen probleem. Wel blijft de smaak wat minder hangen (maar hier hebben we het over marginaal hoor).

Jacques, met dít bier mag je een wedstrijd winnen én trots zijn! quadrupel van La Trappe is toevallig een persoonlijke favoriet, maar deze zou, bij beschikbaarheid in de winkel, ook zeker op mijn boodschappenlijstje staan.

Complimenten! :petje-af:

Jacques

Zoom,

Bedankt voor het compliment.

Het bier is donkerder van het origineel maar je kunt er nog steeds goed doorkijken.
Mijn bier is donkerder geworden dan bedoeld was doordat de caramunich veel donker was dan volgens specificatie zoals vermeld op de verpakking.

sunlight

Citaat van: Jacques op 30-07-2016  11:57 uWaarom allen voor De Roerstok? Dat was een keuze van La Trappe.
Bij deze brouwerij wordt nog steeds de hoofdgist als bottelgist gebruikt. Net zoals bij de Belgische trappistenbrouwerijen.

Als je de La Trappe Quadrupel wilt gaan klonen zul je echt met de originele gist aan de gang moeten.
Moeilijk is dat niet.
- Koop een flesje La Trappe Dubbel dat niet lang geleden gebotteld is (in een goed lopende supermarkt dus). Koop tegelijk een pakje appelsap.
- Was je handen vlak voor je de starter gaat maken.
- Schenk een flesje uit en laat het depot in de fles.
- Laat het glas staan en wacht even met genieten.
- Desinfecteer de bovenkant van het pakje appelsap met Star San of alcohol 70%
- Haal het rietje uit de plastic folie.
- Desinfecteer zo nodig het rietje.
- Steek het rietje in de aluminiumfolie van het pakje appelsap.
- Knijp in het pakje terwijl de gebogen bovenkant van het rietje in het flesje gestoken is.
- Probeer zo veel mogelijk appelsap in het flesje te krijgen.
- Schud met het flesje nadat je het afgesloten hebt met een gedesinfecteerde stop.
- Zet een waterslot op het fles (natuurlijk ook weer desinfecteren)
- Wacht rustig totdat het waterslot duidelijk gaat werken.
- Je kunt nu de giststarter gaan opschalen.

- Voor het vergroten van de giststarter los je 200 g moutextract op in 2 liter water.
- Kook gedurende 10 minuten en laat de oplossing afkoelen in een gesloten fles of Erlemeijer.
- Verwijder de stop na afkoelen boven een gasvlam.
- Sluit de fles of Erlemeijer weer en schud met de fles.
- Herhaal dit 2 keer.
- Giet de inhoud van het flesje waaraan je appelsap heb gevoegd bij de moutextractoplossing.
- Wacht rustig totdat het waterslot duidelijk gaat werken.
- Laat de starter staan totdat de activiteit van het waterslot minder wordt.
- Je kunt nu de giststarter verder gaan opschalen.

- Zet de starter in een koelkast om de gist te laten bezinken. In een gewone koelkast zal dit meestal niet lukken maar wel in een koelkast waarin je je bier laat vergisten.
- Giet de vloeistof dat boven de gist staat af.
- Ga weer zoals hiervoor te werk, met dit verschil dat je 500 g moutextract oplost in 5 liter water en daaraan 4 g gistvoeding toevoegt.
- Als de starter minder actief wordt heb je voldoende gist voor 50 liter wort met een begin SG van 1100.

Moeilijk is het niet. Wel moet je er voldoende tijd voor inplannen. Als de starter eerder klaar is dan de bedoeling is kun je de gist in de koelkast bewaren tot maximaal een week.

Ik wil verschillende gisten gaan verzamelen uit flesjes. Als ik deze methode aanhoud is het dan mogelijk om meteen na de apelsapmethode de gist al in een reageerbuisje te oogsten of moet ik eerst nog een opkweekstap doen? Sorry misschien verkeerde topic, maar omdat het hier uitgelegd stond..😃

hansHalberstadt

Jacques,
gefeliciteerd met dit resultaat. Mooi om te zien dat je met de La Trappe gist een zwaar bier kunt maken met hoge SVG.
Misschien kun je nog wat meer details geven over de vergisting?
-vergistingstemperatuur
-duur van de gisting
-brouwsel al of niet belucht



brouwmus

Van harte proficiat, wederom een bewijs van grote bekwaamheid!

Groet,
John

Jacques

Citaat van: sunlight op 08-08-2016  07:33 uIk wil verschillende gisten gaan verzamelen uit flesjes. Als ik deze methode aanhoud is het dan mogelijk om meteen na de apelsapmethode de gist al in een reageerbuisje te oogsten of moet ik eerst nog een opkweekstap doen? Sorry misschien verkeerde topic, maar omdat het hier uitgelegd stond..😃

Als het gaat om gist wilt bewaren kan dat meteen na de eerste opkweek met appelsap. Het mooiste is om  de gist eerst uit te platen en dan dan een kolonie verder op te kweken.

Ik raad je aan om de tag gistmanagement/gist opkweken te bekijken voor meer informatie.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-08-2016  09:23 uJacques,
gefeliciteerd met dit resultaat. Mooi om te zien dat je met de La Trappe gist een zwaar bier kunt maken met hoge SVG.
Misschien kun je nog wat meer details geven over de vergisting?
-vergistingstemperatuur
-duur van de gisting
-brouwsel al of niet belucht

Daar had ik al antwoord opgegeven in dit topic.

Citaat van: Jacques op 02-08-2016  21:34 uHet bier is vergist bij zo'n 19 ºC. De hoofdgisting heeft 3 dagen geduurd. Tegen het einde van de hoofdgisting is de temperatuur verhoogd naar 22 ºC. Die temperatuur 5 dagen aangehouden. Vervolgens is de temperatuur verlaagd naar 10 ºC. Bij deze temperatuur heeft het bier nog 10 dagen gestaan. Telkens is om de 2 dagen gist afgelaten. Gewacht met bottelen totdat het bier nagenoeg helder was.

Het wort is belucht door te kletteren. De giststarter is belucht met een magneetroerder.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.