Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd  (gelezen 72103 keer)

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd
« Reactie #225 Gepost op: 09-06-2021 18:11 u »
Brouwsel zit nu 4 dagen in het gistvat. Als ik de iSpindel moet geloven is deze gist een slome diesel. Na 90 uur is het SG van 1082 naar 1047 gegaan en de lijn loop gestaag maar traag verder naar beneden. Geur uit gistvat is prima. Het zou kunnen dat de iSpindel is vastgezet door de gistkoek of tegen het deksel bonkt, maar dan zou ik helemaal geen dalende lijn verwachten. De tussen uren 24-48 bubbelde het als een gek en eerdere ervaringen vertellen me dat dan het grootste deel van het SG er wel afgesnoept zou moeten zijn.

Gist opgekweekt uit twee flesjes dubbel, opgeschaald naar 400ml en toen naar 900ml. 10 liter gebrouwen met SG 1082. Dat zou genoeg moeten zijn. Maischen 90 minuten op 65 graden, dus qua vergistbare suikers zou het wel goed moeten zitten. Toch maar een hydrometer vullen straks ter check-dubbel check?

Heb je hetzelfde probleem nu in twee draadjes gepost?

Zie mijn reactie daar:  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43605.msg655463/topicseen.html#new

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #226 Gepost op: 09-06-2021 18:34 u »
Dit was voor de hydrometer meting en het leek me niet netjes deze succes-draad nog verder te vervuilen met een mogelijk vergistingsprobleem. En dank je wel voor het meedenken daar!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #227 Gepost op: 09-06-2021 22:13 u »
Toch maar een hydrometer vullen straks ter check-dubbel check?

Gebruik de iSpindel voor het volgen van het verloop van de vergisting. De werkelijke waarde kan afwijken door koolzuur of hopharsen die aan de iSpindel kleven. Meet het SG op het einde van de vergisting als de iSpindel geen daling meer laat zien.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #228 Gepost op: 10-06-2021 15:28 u »
Precies, dat is hoe ik doorgaans werk. Omdat er nu wat veel in het vat zat met weinig kopruimte tot gevolg, kon het zijn dat de spindel tegen het deksel duwde en daarom foute metingen gaf. Daarom toch ter controle wat afgetapt en de spindel zat goed. Overigens gaat ie gestaag verder, maar wel ontzettend langzaam. Heb er vandaag wat gekookte oude korrelgist bij gedaan. Als ie er niet sneller van gaat, wellicht wel wat verder. Is nu 1029 en ik hoop toch in elk geval onder de 1020 te eindigen.

Tags: