Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd

Gestart door Jacques, 29-07-2016 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard3

Citaat van: Jacques op 30-09-2020  21:31 uAlle anderen die wel aan verse La Trappe Dubbel kunnen komen raad ik aan de gist van dat bier op te kweken. De gist is namelijk essentieel voor de smaak van het bier.


ik heb 100 ml appelsap vermengd met het bezinksel van 2 flessen La Trappe Dubbel in een erlenmeyer. De erlenmeyer staat afgedekt met een doek op kamertemperatuur. Na 24 uur is er nog geen activiteit in het waterslot.
Hoe lang duurt het voordat ik activiteit zie?

vanderhoeve

Kan wel 3 à 4 dagen duren voor het op gang komt.

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 03-11-2020  18:43 uKan wel 3 à 4 dagen duren voor het op gang komt.

Inderdaad, het kan een tijdje duren. Geduld, geduld en geduld...

Richard3

Citaat van: vanderhoeve op 03-11-2020  18:43 uKan wel 3 à 4 dagen duren voor het op gang komt.

Het staat nu al vanaf maandagavond, dat is nu 3,5 dagen geleden. Ik zie nog steeds geen activiteit. Ik twijfel dan ook of het goed is gegaan.




Het beetje schuim erop komt door het schudden met de erlenmeyer.

Jacques

Geduld, geduld en geduld...

In een fles zit weinig gist. Wat helpt is het samenvoegen van depots van 2 of 3 flesjes.

Rinus

Ik voeg de appelsap altijd toe aan het flesje (lees slechts een flesje) waterslot erop, temperatuur wat boven de 20C zien te houden, regelmatig wenken...
Altijd succesvol, maar je moet echt wel zo steriel mogelijk werken; kroonkurk van het flesje goed dessen, het pakje appelsap, het rietje, flessenopener, waterslot enz.... en de temperatuur in de gaten houden (ik zet het in de keuken).
Na een dag of 3-4 als ik activiteit in het waterslot gezien heb dan schaal ik pas op naar de Erlenmeyer met gekookt DME; 100gram per liter.
Op de Erlenmeyer geen waterslot alleen alu folie afgeklemd met elastiekjes zodat de overdruk eruit kan, de gist heeft ook zuurstof nodig...

Het is eigenlijk  heel simpel en werkt altijd; ik koop vrijwel nooit meer gist... Succes! Als je het eenmaal onder de knie heb is het echt super eenvoudig!

vanderhoeve

Ik heb zelf een ballon gebruikt op het flesje, vond ik zelf wel heel makkelijk, af en toe beetje zwenken.
Als de ballon opgeblazen is dan weet je dat de gist goed op gang is gekomen.
De dag erna opschalen in een erlenmeyer met een waterslot

Richard3

Citaat van: Richard3 op 06-11-2020  12:31 uHet staat nu al vanaf maandagavond, dat is nu 3,5 dagen geleden. Ik zie nog steeds geen activiteit. Ik twijfel dan ook of het goed is gegaan.




Het beetje schuim erop komt door het schudden met de erlenmeyer.

Het is nu 6 dagen geleden...
Zou het nog wat worden, of kan ik beter een nieuwe poging doen?

Het ziet er nu nog gewoon helder uit, moet dit ook koffie met melk kleurig worden eigenlijk?

Jacques

Citaat van: Richard3 op 08-11-2020  18:38 uHet is nu 6 dagen geleden...
Zou het nog wat worden, of kan ik beter een nieuwe poging doen?

Het ziet er nu nog gewoon helder uit, moet dit ook koffie met melk kleurig worden eigenlijk?

Uiteindelijk hoort het inderdaad troebel te worden.
Ben je misschien iets te enthousiast geweest met desinfecteermiddelen?
Een nieuwe poging kan natuurlijk altijd.

Richard3

YES !

Zojuist is er activiteit ontstaan. Wat blubjes en het begint troebel te worden.
Moet ik me zorgen maken dat het enten 10 dagen geleden was? Kan ik op een bepaalde manier testen of de opkweek goed gelukt is?
Beetje sonde als ik er nu mee verder ga, en het blijkt een infectie te bevatten.

Jacques

Citaat van: Richard3 op 10-11-2020  12:41 uYES !

Zojuist is er activiteit ontstaan. Wat blubjes en het begint troebel te worden.
Moet ik me zorgen maken dat het enten 10 dagen geleden was? Kan ik op een bepaalde manier testen of de opkweek goed gelukt is?
Beetje sonde als ik er nu mee verder ga, en het blijkt een infectie te bevatten.

Als je schoon gewerkt hebt zal het met de infectie meevallen.

Ik zie dat je best veel vloeistof hebt in je erlemeijer. Voor het vlot opstarten van gist uit een depot kun je beter met minder wort/appelsap beginnen. Daarna meerdere keren opschalen.

Richard3

Gisteren 300 ml wort van 1040 erbij gedaan, ik kan vandaag weer opschalen.

Hoe weet ik dat het goed gaat? Dat er geen infectie in zit bijvoorbeeld?

Jacques

Citaat van: Richard3 op 12-11-2020  13:15 uHoe weet ik dat het goed gaat? Dat er geen infectie in zit bijvoorbeeld?

Dat weet je niet...  >:D

Zoals ik al schreef is het belangrijk zo schoon en hygiënisch te werken als mogelijk is. En ook dat je klein begint. De opkweek gaat dan eerder opgang waardoor andere micro-organismen minder kans hebben om zich te ontwikkelen.

vanderhoeve

Kan je het niet een klein beetje ruiken of die de goede kant op gaat?
Ik rook een beetje fruitig banaan bij het waterslot

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 12-11-2020  21:32 uKan je het niet een klein beetje ruiken of die de goede kant op gaat?
Ik rook een beetje fruitig banaan bij het waterslot

De geur zegt niet alles. Er zijn gistrassen die een zeer onaangename zwavelachtige geuren bij de opkweek kunnen geven maar toch een heel mooi bier opleveren.
Verder is een starter zuur, soms tot onder pH 4. Dat zegt dus ook niet veel...

Rinus

Citaat van: vanderhoeve op 12-11-2020  21:32 uKan je het niet een klein beetje ruiken of die de goede kant op gaat?
Ik rook een beetje fruitig banaan bij het waterslot
Wat mijn ervaring is dat het zo moet ruiken. Ik heb zelf bij de la Trappe gist nog niet eerder een zwavelachtige geur waargenomen. Ik denk dat deze kweek goed gaat komen, hoewel het wel erg lang duurt...

Hopfenfox

Komend weekend wil ik me eens aan deze wagen, dan is ie tegen de herfst lekker op dronk. Ik had een tweetal vragen die ik in het draadje nog niet beantwoord zag worden. Ten eerste de maischdikte van 2,9 liter per kilo mout. Was dat te doen in de Braumeister? Ik kan 3,5 halen in de Hopfengott, en als het echt moet kan ik het brouwsel terugschalen naar een liter minder om een dunner beslag te krijgen. Ten twee het begin SG. Als ik het recept schaal en een vergistingsgraad van 80% (La Trappe) of hoger (Jacques haalde bijna 90%) invoer, krijg ik met een begin SG van 1098 bijna 11% ABV terwijl het origineel 10% heeft. Als ik minder mout gebruik om op 1092 te komen haal ik wel 10%, maar krijg ik een dunner bier. Hoe zouden jullie dit oplossen, uitgaande van opgekweekte La Trappe gist? Korter maischen op 68 en langer op 73? Die 68 is al hoog en dus geen dun bier. Of 1094 met een kleiner aandeel suiker in de stort?

Alvast bedankt!

Marijn

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 04-06-2021  09:24 uKomend weekend wil ik me eens aan deze wagen, dan is ie tegen de herfst lekker op dronk. Ik had een tweetal vragen die ik in het draadje nog niet beantwoord zag worden. Ten eerste de maischdikte van 2,9 liter per kilo mout. Was dat te doen in de Braumeister? Ik kan 3,5 halen in de Hopfengott, en als het echt moet kan ik het brouwsel terugschalen naar een liter minder om een dunner beslag te krijgen. Ten twee het begin SG. Als ik het recept schaal en een vergistingsgraad van 80% (La Trappe) of hoger (Jacques haalde bijna 90%) invoer, krijg ik met een begin SG van 1098 bijna 11% ABV terwijl het origineel 10% heeft. Als ik minder mout gebruik om op 1092 te komen haal ik wel 10%, maar krijg ik een dunner bier. Hoe zouden jullie dit oplossen, uitgaande van opgekweekte La Trappe gist? Korter maischen op 68 en langer op 73? Die 68 is al hoog en dus geen dun bier. Of 1094 met een kleiner aandeel suiker in de stort?

Ik heb de bovenste filterplaat omgedraaid zodat er meer mout in de Braumeister kon. Verder heb ik in verhouding weinig water gebruikt om zo een zwaarder bier te krijgen.

Maisch voldoende lang bij 68 ºC om meer vergistbare suikers te krijgen. En vergeet de suikergift niet...

Hopfenfox

Citaat van: Jacques op 04-06-2021  22:56 uIk heb de bovenste filterplaat omgedraaid zodat er meer mout in de Braumeister kon. Verder heb ik in verhouding weinig water gebruikt om zo een zwaarder bier te krijgen.

Maisch voldoende lang bij 68 ºC om meer vergistbare suikers te krijgen. En vergeet de suikergift niet...

Wat deed die mindere hoeveelheid water met je rendement, of maakte het weinig uit? En lang maischen op 68 en de suikergift maken toch juist dat het ABV boven de 10% komt? Was de jouwe uiteindelijk ook 10% of ook tegen de 11?

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 05-06-2021  08:56 uWat deed die mindere hoeveelheid water met je rendement, of maakte het weinig uit? En lang maischen op 68 en de suikergift maken toch juist dat het ABV boven de 10% komt? Was de jouwe uiteindelijk ook 10% of ook tegen de 11?

De mindere hoeveelheid maischwater heeft er niet voor gezorgd dat een laag rendement had.
Ik heb nog even in mijn aantekeningen gekeken en gezien dat ik bij dit bier de starter niet heb afgegoten. Hierdoor ben ik op 10% alcohol uitgekomen. Maar 10 of 11% vol alcohol merk je niet echt...

Hopfenfox

Uiteindelijk is het een La Vlêtre geworden: recept van de Westvleteren met La Trappe gist uit de opkweek en eigen gemaakte kandij brokken. De SG 1098 die de La Trappe nodig heeft ligt nogal ver noordwaarts ten opzichte van het zwaarste bier dat ik ooit maakte, de 1090 van de Westvleteren is dan een prima tussenstap. Ik eindigde op SG 1082 maar met een liter te veel, dat is omgerekend precies goed, of eigenlijk zelfs een beter rendement dan ik ooit eerder haalde (constant geroerd). Ik heb veel minder verdampt dan verwacht, meende dat verlies na 13 brouwsels toch wel goed te hebben. Maar ik bedenk dat ik in september begon met brouwen en alleen op koele dagen heb gebrouwen. Gisteren was 24 graden en heel erg vochtig buiten, kan het zijn dat daarom veel minder is verdampt dan normaal? 2,3 liter per uur in plaats van de 2,8-3 die normaal zijn voor mijn Hopfengott 15 liter.

Hopfenfox

Citaat van: Jacques op 05-06-2021  22:38 uMaar 10 of 11% vol alcohol merk je niet echt...

Haha, ik denk het wel. Het verschil er tussen niet, het blijft keiveul  ;D

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 06-06-2021  12:57 uGisteren was 24 graden en heel erg vochtig buiten, kan het zijn dat daarom veel minder is verdampt dan normaal? 2,3 liter per uur in plaats van de 2,8-3 die normaal zijn voor mijn Hopfengott 15 liter.

Dat maakt niet veel uit. De verdamping is afhankelijk van de toegevoegde warmte.

DreamLikeMe


Hopfenfox

Brouwsel zit nu 4 dagen in het gistvat. Als ik de iSpindel moet geloven is deze gist een slome diesel. Na 90 uur is het SG van 1082 naar 1047 gegaan en de lijn loop gestaag maar traag verder naar beneden. Geur uit gistvat is prima. Het zou kunnen dat de iSpindel is vastgezet door de gistkoek of tegen het deksel bonkt, maar dan zou ik helemaal geen dalende lijn verwachten. De tussen uren 24-48 bubbelde het als een gek en eerdere ervaringen vertellen me dat dan het grootste deel van het SG er wel afgesnoept zou moeten zijn.

Gist opgekweekt uit twee flesjes dubbel, opgeschaald naar 400 ml en toen naar 900 ml. 10 liter gebrouwen met SG 1082. Dat zou genoeg moeten zijn. Maischen 90 minuten op 65 graden, dus qua vergistbare suikers zou het wel goed moeten zitten. Toch maar een hydrometer vullen straks ter check-dubbel check?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.