Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wilde gist: verdere stappen  (gelezen 2516 keer)

Offline beun

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Wilde gist: verdere stappen
« Reactie #25 Gepost op: 31-01-2020 17:53 u »
We beschikken over een grote diepvries waar we het vat in kunnen zetten. Zou dat snel genoeg koelen?
Als het vat maar in een koude omgeving staat. Meestal is het dan de andere ochtend rond de 20 ║C  en kun je de gist erbij doen.
Waarschijnlijk gaat het in de vriescel veel sneller dus moet je wel in de gaten houden dat het niet teveel afkoelt.
Ok doe het meestal zo en heb eigenlijk altijd prima bier.

Zomers of als het  buiten warmer is gebruik ik wel een platenkoeler en gelukkig heb ik hier tot nu toe geen problemen mee gehad.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Lutz

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 31-01-2020 23:10 u »
Tip: Schaf een UV-lamp aan en riboflavine. Maak een 1% oplossing en besproei de materialen die je onderzoeken. Doe dit na zonsondergang. Doe alle lichten uit en gebruik de UV-lamp. Op deze wijze kun je vinden waar biofilm zich bevindt.
Verwijder vervolgens de biofilm met Enzybrew 10.

Jacques, in een ander bericht op dit forum schreef je dat je vroeger ook de Australische methode toepaste. Je gebruikte toen filtertje op het gistvat dat de lucht filtert wanneer het vat valse lucht trekt. Waar kan ik zo een filtertje vinden?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #27 Gepost op: 01-02-2020 17:02 u »
Er is al veel over geschreven op het forum, maar als je eerst goed hebt gereinigd en daarna je slangen, gistvat en je platenkoeler uitstoomt, zou je goed moeten zitten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 02-02-2020 17:12 u »
Jacques, in een ander bericht op dit forum schreef je dat je vroeger ook de Australische methode toepaste. Je gebruikte toen filtertje op het gistvat dat de lucht filtert wanneer het vat valse lucht trekt. Waar kan ik zo een filtertje vinden?

Luchtfiltertjes zijn gewoon te koop bij onze leveranciers. Dat is al heel lang.

https://www.braumarkt.com/luchtfilter-steriel-0-2-micron-wortbeluchter-2-st

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/wortbeluchting/d/luchtfilter-steriel-0-2-micron-vr-057-015-0?gaCategory=search

https://www.unibrew-Nederland.nl/catalogsearch/result/?q=luchtfilter

Offline Lutz

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 03-02-2020 00:07 u »

Jacques, weet jij waar ik een deftige uv lamp en vooral riboflavine kan vinden? Ik vond het enkel in pilvorm.

Het lijkt erop dat wort dat kokend heet afgetapt wordt ook spontaan begint te gisten na 8 dagen. Dus er moet een biofilm in de brouwketel hangen. Hoewel deze extreem gekuist wordt met professionele producten van Boma

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #30 Gepost op: 03-02-2020 07:42 u »
Hoewel deze extreem gekuist wordt met professionele producten van Boma

Wat zijn je contacttijden bij reinigen?
Je kunt natuurlijk je Speidel met 2% loog vullen en het ding een paar dagen op 5C laten staan.

Hetzelfde met een enzymreiniger, laat de oplossing een paar dagen staan op 25 ║C.

Het beste om biofilm te verwijderen is en blijft het schuursponsje. De enzymreiniger kan de vorming van biofilm voorkomen of een beginnende film verwijderen, een stevige jongen echter niet.

De zuurreiniger gebruik je maar af en toe en dan voor je het loog gebruikt, met als doel ketelsteen etc. te verwijderen.

Hoe smaakt het vergiste wort eigenlijk?

Ingo

Offline Lutz

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 03-02-2020 08:41 u »
Wat zijn je contacttijden bij reinigen?
Je kunt natuurlijk je Speidel met 2% loog vullen en het ding een paar dagen op 5 ║C laten staan.

Hetzelfde met een enzymreiniger, laat de oplossing een paar dagen staan op 25 ║C.

Het beste om biofilm te verwijderen is en blijft het schuursponsje. De enzymreiniger kan de vorming van biofilm voorkomen of een beginnende film verwijderen, een stevige jongen echter niet.

De zuurreiniger gebruik je maar af en toe en dan voor je het loog gebruikt, met als doel ketelsteen etc. te verwijderen.

Hoe smaakt het vergiste wort eigenlijk?

Ingo
De vertegenwoordiger van Boma had me gezegd dat ik best eerst loog gebruik en daarna zuur. Contacttijd is ongeveer een uur per product. Loog, salpeter/fosforzuur en dan perazijnzuur.

Het wort dat zonder gist wordt warm gezet heeft allemaal precies dezelfde kenmerken. Het wordt iets donkerder, gist uit tot 1000 sg, en de geur en smaak zijn niet onaangenaam. Kruidig, fenolisch, zelfs een beetje limonadeachtig. Op een hogere vergisting temperatuur van 30 graden ruik je heel duidelijk acetaldehyde.

Het bier dat vergist met commerciŰle gist smaakt eerst erg jong, en na enkele weken heeft het zijn gewone smaak. Daarna neemt het koolzuurgehalte toe (wilde gist die in actie komt) en daarna gaat het zowat alle richtingen uit. Ik merk dat het bier vanaf dan heel snel degradeert. Het krijgt een 'bruine', wrange, pittige, doffe, smaak die alle andere smaken overheerst. De geur is gelijk. Een beetje zoals wanneer je een kerk binnenkomt.

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 03-02-2020 10:06 u »
Bij infecties zijn er een aantal mogelijkheden:
- biofilm aanwezig m.n op moeilijk bereikbare plaatsen voor reiniging
- ketelsteen aanwezig (ook een soort biofilm) welke vnl zorgt voor gushing op later tijdstip
- airborn gisten in ruimte waar wordt gebrouwen. (Soms gewild zoals in Brussel)

Volgorde van schoonmaken:
- loog (gootsteen ontstopper) - leg hier ook permanent rvs koppelingen in
- perazijn laten weken voor 3-4 uur
- of stomen (dood ongeveer 97 % van alle bacterieen en gisten)
- reinigen kan ook met vaatwas tablet

De hele keten nalopen en reinigen na gebruik en voor gebruik. Aangezien het wort gekookt wordt moet de infectiehaard na dit proces liggen. Dat betekent: kranen, koeler, slangen reinigen en droog opslaan.

Handen en koppelingen besproeien met alc. oplossing (op ons lichaam zijn gisten en bacterieen aanwezig)

Als dit is gedaan moet er geen risico meer zijn voor infectie.

Offline Lutz

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 03-02-2020 10:39 u »
Bij infecties zijn er een aantal mogelijkheden:
- biofilm aanwezig m.n op moeilijk bereikbare plaatsen voor reiniging
- ketelsteen aanwezig (ook een soort biofilm) welke vnl zorgt voor gushing op later tijdstip
- airborn gisten in ruimte waar wordt gebrouwen. (Soms gewild zoals in Brussel)

Volgorde van schoonmaken:
- loog (gootsteen ontstopper) - leg hier ook permanent rvs koppelingen in
- perazijn laten weken voor 3-4 uur
- of stomen (dood ongeveer 97 % van alle bacterieen en gisten)
- reinigen kan ook met vaatwas tablet

De hele keten nalopen en reinigen na gebruik en voor gebruik. Aangezien het wort gekookt wordt moet de infectiehaard na dit proces liggen. Dat betekent: kranen, koeler, slangen reinigen en droog opslaan.

Handen en koppelingen besproeien met alc. oplossing (op ons lichaam zijn gisten en bacterieen aanwezig)

Als dit is gedaan moet er geen risico meer zijn voor infectie.

Bedankt voor de tips :) Het valt me echter op dat ook wort dat kokend wordt opgevangen langzaam aan begint te gisten. Ik heb het bokaaltje wel een paar keer open gedaan om er aan te ruiken. Misschien dat ik het zo ge´nfecteerd heb, maar dan moet er toch heel wat in de lucht hangen. Op een agarplaatje krijg ik niets opgekweekt.

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 03-02-2020 19:31 u »
Of ik lees je andere post verkeerd, maar...

Je hebt kokend wort in drie flessen gedaan, correct?
Twee blijven schoon en ÚÚn niet, correct?
Bij die ene heb je echter een rubbertje gebruikt wat al eerder met ge´nfecteerd wort in aanraking is geweest... ligt daar dan niet nu je probleem? Voor deze vergelijking dan, en dan is het toch de platenkoeler/slangen

(Of zoals gezegd, ik lees het verkeerd)

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 03-02-2020 19:51 u »
Als er 1 uur wordt gekookt op 100  graden dan kan er alleen na afkoeling en gebruik van ôviezeö slangen herinfectie optreden. Ik geloof dat je een platenkoeler gebruikt? Als die niet goed schoon wordt gemaakt dan is het elke keer raak. Het circuit voor het wort goed reinigen met loog (laten staan voor 1 dag) doorspoelen met water (kijk hoeveel aangekoekt vuil er uit komt) en op zijn kop droog wegzetten. Gekookt wort wat wordt weggezet is zuurstof arm (vandaar beluchten voor vergisting) er kan dan anaeroob vergisting/rotting optreden -als het maar lang genoeg staat. Geloof niet in plaatjes met agar, je vangt altijd wel wat op en je weet alleen wat het is als je het aankleurt en bekijkt met elec microscoop.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 03-02-2020 22:48 u »
Jacques, weet jij waar ik een deftige uv lamp en vooral riboflavine kan vinden? Ik vond het enkel in pilvorm.

Een UV-zaklamp kun je onder andere kopen bij Bol.com. Ik heb deze UV-zaklamp
De riboflavine die ik heb zit in capsules. Die zijn eenvoudig open te breken. De inhoud los ik op in warm water. Eerst in 50 ml en daarna verdun ik tot 1000 ml. De oplossing is beperkt houdbaar.

Offline Lutz

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 04-02-2020 13:10 u »
Of ik lees je andere post verkeerd, maar...

Je hebt kokend wort in drie flessen gedaan, correct?
Twee blijven schoon en ÚÚn niet, correct?
Bij die ene heb je echter een rubbertje gebruikt wat al eerder met ge´nfecteerd wort in aanraking is geweest... ligt daar dan niet nu je probleem? Voor deze vergelijking dan, en dan is het toch de platenkoeler/slangen

(Of zoals gezegd, ik lees het verkeerd)

Dat is niet helemaal correct :)

Ik heb kokend wort ik een pot gedaan. Die heb ik echter opengepeuterd omdat hij vacuŘm getrokken was. Misschien heb ik hem daarmee ge´nfecteerd?

Afgekoeld wort vergist sowieso. Ook onder waterslot.

Offline Lutz

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 04-02-2020 18:27 u »
Een UV-zaklamp kun je onder andere kopen bij Bol.com. Ik heb deze UV-zaklamp
De riboflavine die ik heb zit in capsules. Die zijn eenvoudig open te breken. De inhoud los ik op in warm water. Eerst in 50 ml en daarna verdun ik tot 1000 ml. De oplossing is beperkt houdbaar.

Ik heb het vdanaag eens geprobeerd maar ik zie niet echt iets speciaals. In zeer moeilijk te bereiken plaatsen zie ik wel dat de riboflavine niet geel maar eerder fluogroen schijnt. Is dit biofilm?

IMG-20200204-174142" border="0
IMG-20200204-174138" border="0
IMG-20200204-173930" border="0
IMG-20200204-173905" border="0
IMG-20200204-173900" border="0
IMG-20200204-173842" border="0
IMG-20200204-173750" border="0

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 04-02-2020 21:50 u »
De groene kleur duidt inderdaad op verontreiniging.
Sinds ik Enzybrew 10 gebruik heb ik daar geen last meer van.

Veel verontreinigingen zijn ook te zien zonder riboflavine. Schijn maar eens in de toilet...  ;)

Offline Lutz

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 05-02-2020 01:46 u »
De groene kleur duidt inderdaad op verontreiniging.
Sinds ik Enzybrew 10 gebruik heb ik daar geen last meer van.
.

Veel verontreinigingen zijn ook te zien zonder riboflavine. Schijn maar eens in de toilet...  ;)

OK! Bedoel je dan enkel het groen zoals de dichting van de draadstang van de Braumeister of echt alles wat je ziet? Want dat kleurt ook groenachtig. Als iedere verkleuring hier biofilm is, dan zitten we met een hele vuile ketel :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 05-02-2020 21:02 u »
OK! Bedoel je dan enkel het groen zoals de dichting van de draadstang van de Braumeister of echt alles wat je ziet? Want dat kleurt ook groenachtig. Als iedere verkleuring hier biofilm is, dan zitten we met een hele vuile ketel :)

Heb je al eens gereinigd met Enzybrew 10?

Meer info over UV-licht voor inspectie van apparatuur
https://www.bactoforce.com/detection-biofilms/
https://www.ddpsinc.com/blog-0/validating-reactor-cleanability-with-clean-in-place-cip-studies

Offline Lutz

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 07-02-2020 11:32 u »
Dag allemaal

Even een update over de wortstabiliteitstesten:

[th]Datum[/th]
   [th]SG[/th]
   [th]Beschrijving[/th]
22/11012Vrij zachte smaak (wilde vergisting?)
25/11040Ge´nfecteerd, stank
29/11040Ge´nfecteerd, stank
25/11020Eerder zurig
25/1 (kokend wort)1010Ge´nfecteerd, stank
29/11064Ge´nfecteerd, stank

Hetgeen mij opvalt:

- Alle worten vergisten, maar niet meer tot 1000. Een kenmerk van onze wilde gist is dat hij superattenueert. Misschien moet dit nog gebeuren? Ik heb wel al bokalen sneller zien vergisten tot 1000. Enkele weken geleden hadden we ook zeer goed ruikende spontane vergistingen. Dat is nu anders.
- Geen enkel wort vertoont een aangename geur of smaak. Alle worten smaken duidelijk naar bacteriŰle infectie. Het zou kunnen dat hier lactobacilli of dergelijke aanwezig zijn die suiker metaboliseren. Vandaar de daling in densiteit en de gasvorming.
- Al deze vergistingen/infecties gebeuren in een aeroob milieu en in de afwezigheid van brouwersgist. In het gistvat zouden deze bacteriŰn dus geen kans krijgen.

Ik zal nog eens kokend wort aftappen en de bokaal ondersteboven zetten zodat hij vacuum trekt. Misschien als ik deze twee weken laat staan dat dat een beter beeld geeft van de organismen die ons bier in gevaar kunnen brengen. Zou het kunnen dat we enkel 'normale' bacteriŰn in ons wort hebben?

Tags: