Eenvoudig recept voor een giststarter gemaakt van mout

Gestart door Pieter., 20-10-2005 18:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Hallo allemaal,

Aangezien ik wat meer leven in mijn Wyeast wil creëren wil ik een giststarter maken, probleem alleen is ik heb geen moutextract in huis. Dus mijn vraag is eigenlijk of iemand een eenvoudig recept weet met mout om een starter te maken, dus wat voor maischschema en hoelang koken etc, ik ga er vanuit dat pilsmout hiervoor voldoet, het gaat om ongeveer 1 liter.

Bvd,

Pieter

Johannes

200 gram pilsmout op 1.2 liter water zou ongeveer 1 liter met een SG van 1046 opleveren. Waarschijnlijk is een eenstapsmaisschema 60 graden voldoende.

Johannes

Pieter.

En hoelang zou ik het moeten maischen/koken?

Pieter

Edgar

Ik zou ietsje warmer maischen; 63-65°?, totdat je met jodium geen reactie meer krijgt. Uurtje koken als je alle DMS kwijt wilt, maar voor een starter... is een half uur ook wel genoeg. Een beetje DMS in je bier is wel lekker :)

Edgar

Nou hoop ik dat je Promash hebt, want ik heb even een starter-recept gemaakt voor 3,5 liter. Volgens mij ga je een Pils brouwen, en voor een ondergister moet je niet al te zuinig zijn met de gist. Het hangt er natuurlijk van af hoeveel je gaat brouwen, dus wat je overhoudt vries je in.

Jack

Voor mijn giststarter gebruik ik biologische gerstenmoutstroop welke je bij de biologische kruidenier kunt kopen. Deze verdun ik met warm water tot SG 1020. Hierna verdeel ik het in plastic flessen van 0.5 Liter en gaat het een en ander in de diepvries. Voor gebruik 20 min. koken en afkoelen. Schuimt ook veel minder als wort. Ik heb hier altijd goede resultaten mee. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat de kleur is als palm.

Groeten

Jack

Adrie

Goed idee, hoeveel moet je verdunnen? Is dit goedkoper dan moutextract, want gerstenmoutstroop is nogal prijzig.

Pieter.

Bedankt voor het recept, ik heb de demo versie van Promash dus ik ben er nog niet zo in thuis. Maar zover ik het begrijp:

Voor 3.5 L wort, 2 L maischwater en 500 gr Pilsmout.
Maischen op 64 graden gedurende een uur.
Spoelen met 3 L water.
Een uur koken en bij start 10 gr Saaz hop toevoegen.

Pieter

Jack

Citaat van: Adrie op 21-10-2005  10:48 uGoed idee, hoeveel moet je verdunnen? Is dit goedkoper dan moutextract, want gerstenmoutstroop is nogal prijzig.

Géén idee eigenlijk. +/- 6 liter??
Ik verdun tot SG 1020, wordt na koken iets hoger denk ik.

Edgar

Zoiets ja. Maar dan moet je wel je verdamping in de gaten houden, die kan nogal variëren afhankelijk van het soort pan dat je gebruikt.

Ik heb Saaz gekozen omdat het geen kwaad kan om alvast een echte Pilshop in je starter te gebruiken. Hop in starters is niet noodzakelijk, maar naar mijn idee wel beter. De meningen verschillen hierover. Ik denk zelf dat de uitgekookte plantenextracten ongetwijfeld (micro)nutriënten voor de gist leveren, en dat de bacterieremmende werking van hop mooi meegenomen is in een starter.

Als je starter uiteindelijk een lichter SG heeft dan 1040, is dat niet spannend, behalve dat je er dan beter iets meer van neemt. Zwaarder dan 1040 is minder wenselijk om de gist osmotisch niet teveel te belasten en de concentratie afvalstoffen in  de starter te beperken.

Pjotr59

Zit ik te denken, ik ga zondag 30 liter brouwen. Heb ik dus een giststarter nodig. Maar ik ga een week later nog een  brouwsel maken (20 liter) en ik heb 1 zakje Wyeast. Kan ik een deel van de giststarter (1,5 liter van 8 EBC moutextract, sg van 1040, begreep ik), een week in de koelkast bewaren? Kan ik giststarter zelfs invriezen?

Greetz,

Pjotr.

Johannes

Een starter kun je prima in de koelkast bewaren, voor het brouwen warm zetten en eventueel nog wat startervloeistof toevoegen om de boel weer actief te krijgen. Moutextractoplossing kun je invriezen.

Johannes

Hopmans

Hoi Pjotr

CiteerZit ik te denken, ik ga zondag 30 liter brouwen. Heb ik dus een giststarter nodig. Maar ik ga een week later nog een  brouwsel maken (20 liter) en ik heb 1 zakje Wyeast. Kan ik een deel van de giststarter (1,5 liter van 8 EBC moutextract, sg van 1040, begreep ik), een week in de koelkast bewaren?

JA  ;)


CiteerKan ik giststarter zelfs invriezen?

NEE !    :neenee:

IJs kristallen maken de celwand stuk.

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Pjotr59 op 21-10-2005  22:52 uZit ik te denken, ik ga zondag 30 liter brouwen. Heb ik dus een giststarter nodig. Maar ik ga een week later nog een  brouwsel maken (20 liter) en ik heb 1 zakje Wyeast. Kan ik een deel van de giststarter (1,5 liter van 8 EBC moutextract, sg van 1040, begreep ik), een week in de koelkast bewaren? Kan ik giststarter zelfs invriezen?

Als je hoofdgisting binnen een week verloopt, kan je ook (een del van) de gistkoek van het eerste brouwsel gebruiken.

Pjotr59


Pieter.

Gisteren giststarter gemaakt, SG is rond de 1035, de Wyeast gist bij de starter gevoegd flink geschud en weggezet, nu bijna 24 uur later nog steeds geen activiteit. De gist ligt op de bodem van de fles  :denken:

Pieter

Edgar

Stond je Wyeast bol? Was er temperatuurverschil tussen gist en wort tijdens pitchen? Wat was die temperatuur? Starter niet te warm?

5° verschil kan al een temperatuurschok veroorzaken; de gist heeft dan weer tijd nodig om zich te herpakken.

Als je strengvorming ziet tijdens het zwenken met de fles, heb je activiteit. Hoe meer je met de fles beweegt, hoe beter.

MO

Heb je een waterslot op je giststarter staan?

Pieter.

Temperatuur van het wort was 25 graden, zakje Wyeast lag op kamer temperatuur dus veel verschil in temperatuur zal er niet geweest zijn, zakje gist stond niet bol, eigenlijk totale inactiviteit. Er zit wel een waterslot op de starter.

Pieter

Edgar

Citaat van: Pieter64 op 22-10-2005  17:03 uzakje gist stond niet bol, eigenlijk totale inactiviteit.

Aha. Dat is het dus. De gist was nog niet wakker. Dan is het normaal dat je nog geen activiteit hebt. Er staat niet voor niets op het zakje dat je moet wachten met pitchen totdat het bol staat; de kans op een succesvolle starter is nu wel wat verkleind.

Pieter.

18:53 en drie maal raden wie er wakker zijn geworden  :dansen:

Pieter

Edgar

Da's goed nieuws. Als je nu ziet dat je er wat (verse) lucht in kunt krijgen zal dat de groei helpen.

RBE

Pieter 64,
Had je het plastic zakje met gistvoeding wel stuk gekregen, want dat is mij ook wel eens overkomen!
Dan gebeurt er inderdaad niets.
RBE

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 21-10-2005  22:58 uneenee:
IJs kristallen maken de celwand stuk.
Op de site van De Wortketel staat dat invriezen wel mogelijk is.  http://www.wortketel.nl/bewaren_gist.htm

Hans Hans

Pieter.

Binnenzakje was stuk, zag het toen ik het toevoegde aan de starter.

Vandaag de pils gemaakt, begon na een paar uur alweer te gisten, morgen zet ik de gistemmer op een koele plek.

Pieter

Edgar

Citaat van: Hoorns Hopbier op 23-10-2005  23:02 uOp de site van De Wortketel staat dat invriezen wel mogelijk is.  http://www.wortketel.nl/bewaren_gist.htm

Maar niet het invriezen van een complete starter (teveel glycerol in je bier). Wel een starter(tje) voor een starter.

Edgar

Citaat van: Pieter64 op 23-10-2005  23:25 uVandaag de pils gemaakt, begon na een paar uur alweer te gisten, morgen zet ik de gistemmer op een koele plek.

Niet mee wachten, zo snel mogelijk koelen of je krijgt een te fruitig bier. Zeker met deze buitentemperaturen; je bier is al gauw 4° warmer dan de omgeving. Hopen op slechter weer! (de voorspelling is niet zo best, voor Pils)

filip

Hoi allemaal
Ik gebruik voor onze giststarter appelsap van de Aldi (Belgische winkelketen)
De densiteit van het appelsap is 1060. Gewoon op kamertemperatuur brengen,
gist toevoegen en 24u laten staan

Hopmans

Proef je dat dan niet in je bier?  :weetniet:
1 liter appelsap op 10 liter bier moet toch wel opvallen.

Of valt dat wel mee Filip?

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: filip op 03-11-2005  21:32 uHoi allemaal
Ik gebruik voor onze giststarter appelsap van de Aldi (Belgische winkelketen)
De densiteit van het appelsap is 1060. Gewoon op kamertemperatuur brengen,
gist toevoegen en 24u laten staan

Hoi Flip,

Jij komt waarschijnlijk uit België denk ik. Met name daar is deze methode zeer populair weet ik.


Hoppie,

Het gebruik van appelsap voor het opkweken van gist is al eerder op het forum aan de orde geweest. Ik raad je aan de zoekfuncite te gebruiken om deze oude discussie terug te vinden.

Hoppeplukkertje

Ik heb alles in huis voor mijn tweede recept. Eerste recept is aan het lageren; hoofdgisting één week en nu al twee dagen aan lageren rond de 7°c. (ardeense gist) voor een dubbel.
Maar toevallig heb ik geen moutextract meer om starter te maken voor tweede recept   ???
Kan ik dan gewoon de koek in de wordt gieten of kan ik een giststarter maken met suiker ?

Gerb

Als je een gistkoek van een vorig bier gebruikt, zou ik hier het wort opzetten. Een voorwaarde is dat er niet te veel tijd zit tussen het bier afhevelen en het wort erop zetten. Niet meer dan een dag of 4 lijkt me. Dan zou ik tussendoor geen suiker of wort bij de gistkoek doen.

Als je nu besluit om een deel van de gistkoek te bewaren en als begin van een giststarter te gebruiken zou ik altijd wort (met moutextract gemaakt) gebruiken en geen suiker. Voor vitale cellen zijn er voedingsstoffen nodig die in wort zitten (evt. aangevuld met gistvoeding).

RobinB

De hele koek is misschien iets teveel van het goede ook vanwege veel oude/dode cellen.
Wat je kan doen is de helft nemen en dit wassen (spoelen met water en evt fosforzuur) laten bezinken en afhevelen.
Het afgehevelde troebele supernatant (of een deel van de rest van de koek) kan je koken om alles echt goed dood te krijgen en te lyseren. Hierna kan je het (met mate) gebruiken als gistvoeding.

Makkelijker (en beter doseerbaar?) is het om normale gistvoeding te gebruiken, maar dan liever wel de betere zoals die van Siris of Wyeast.

De gewassen koek (nu nog maar ca 1/4 van het origineel) kan je met gistvoeding en suiker opstarten. Suiker als koolstofbron voldoet prima, maar heeft een goede gistvoedingssupplement nodig omdat er verder niks in zit.

Jacques

Citaat van: RobinB op 05-02-2009  10:22 uWat je kan doen is de helft nemen en dit wassen (spoelen met water en evt fosforzuur) laten bezinken en afhevelen.

Het wassen met fosforzuur (pH 2,5 - 3.0 gedurende 15 minuten) wordt in de praktijk van de professionele brouwerijen gedaan om er voor te zorgen dat ongewenste micro-organismen zo veel mogelijk afgedood worden. Wassen met zuur is echter niet zonder risico. Ook de gist lijdt namelijk onder een zuurwassing. Daarom moet er voor gezorgd worden dat het wassen van de gist niet te lang duurt en dat meteen na het wassen de pH weer omhoog wordt gebracht. Dit kan door de gist direct te enten in het wort.

bartbier

Tsja, ik heb vorig jaar eens Westmalle gist gewassen met pH 2,2 en 2 uur laten staan.
Daarna opgeschaald naar 1500 ml wort en 24 h later nogmaals 1500 ml wort toegevoegd, telkens met gistvoeding.
Het geproduceerde bier was super ver uitvergist.

grtz

Bart

Jacques

Door mij is een richtlijn gegeven om te zorgen dat de gist niet te veel lijdt door de zuurwassing.
Dat wil niet zeggen dat als je een grote hoeveelheid vitale gistcellen langer en bij een lagere pH laat staan dat de gist geheel dood is. Door na de wassing de gist weer in topconditie te brengen door deze te vermenigvuldigen met behulp van beluchten, gistvoeding en dergelijke krijg je uiteraard prima vergistingsresultaten.

Mijn boodschap is: pas op met zuurwassingen want deze kunnen schadelijk zijn voor je gist.
Zuurwassingen worden aangeraden als men de indicatie heeft dat er ongewenste micro-organismen in je gist zitten.

RobinB

Citaat van: Jacques op 05-02-2009  20:50 uMijn boodschap is: pas op met zuurwassingen want deze kunnen schadelijk zijn voor je gist.
Zuurwassingen worden aangeraden als men de indicatie heeft dat er ongewenste micro-organismen in je gist zitten.

Dat klopt en dan is het ook nog maar een lapmiddel! (er stond ook evt. ;) )

Maar aan de andere kant denk ik dat gisten in het algemeen vrij veel kunnen hebben, al moet je het natuurlijk niet te bont maken :)
Je kan natuurlijk ook het fosforzuur weer neutraliseren...

Hoppeplukkertje

Dat wassen met fosforzuur is nieuw voor mij!
Je leert hier alle dagen iets bij op dit forum.

Ik heb voor de eenvoudigste methode gekozen:

Deeltje van de koek genomen en toegevoegd aan het nieuw brouwsel daarna goed belucht en na een  uur was hij al aan het gisten  :dansen:




hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 21-10-2005  10:48 uGoed idee, hoeveel moet je verdunnen? Is dit goedkoper dan moutextract, want gerstenmoutstroop is nogal prijzig.
Ik las dit toevallig en ik gebruik deze gerstemoutstroop ook wel. Het betreft hier geconcentreerd extract met zo uit mijn hoofd 80% moutsuiker. ca 2 euro 50 voor een jampotje (ca 450 g) niet zo goedkoop, maar wel handig en in elke plaats met reformzaak te krijgen. Ik doe er een beetje appelsap bij om de pH goed (rond 5.2) te krijgen en met 1 potje van 450 g kun je ca 3 L gistatarter maken van 1040. (even opkoken om het steriel te krijgen)
HansH

Bierke

Beste medebrouwers,

Ben net bezig een giststarter te maken. (1 kg pilsmout en 3 liter water) Zal een beetje 'high gravity' starter worden die ik na 't invriezen wel aanleng en nog even kook om steriel te maken.
't Wordt een eenstapsmaisch. Uitmaischen op 78°C, filteren, 1 uur koken met hop, whirlpool en filteren. Niet?

Mijn vraag is nu of ik die warme trub van na 't koken moet verwijderen of er in mag laten. Is dit goede voeding voor de gistcellen? Eiwitten bevatten toch aminozuren?
Moet er echt hop bij?

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Henielma

Je hoeft voor het invriezen niet te koken. Na het ontdooien voeg je in jou geval wat water bij en kook je 10 min zonder hop.

Ik maak 1 keer per jaar 10 liter wort van 1035 of 1040 en vries dit in bakjes van 0,5 1 en 2 liter in.

Ik de kookpan ontdooien en 10 min koken en klaar is het wort voor de starter.

Bierke

Hoi Henielma,

Ik lees nu pas je bericht. Gisteren heb ik dan uiteindelijk toch nog 1 uur gekookt met hop erbij. 't Is eigenlijk al een volledig brouwsel zo.
'k Zal jouw raad volgen een volgende keer. Scheelt wel enorm in werk als je na 't uitmaischen op 78°C en filteren al kan invriezen!!! Ga ik zeker doen!!!
Bedankt!!!

Met vriendelijke groeten Bierke

Henielma

Succes de volgende keer met het starterwort.

Het uitmaischen is voor starterwort ook niet nodig. Gewoon een half uur op 66 ºC maischen en invriezen. Voor gebruik koken en afkoelen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.