Elektronisch aangedreven roeren

Gestart door Derrick, 27-07-2016 00:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvdbroek

Citaat van: SanderH op 06-01-2017  22:20 uik gebruik er ook een van 19V en tot nu toe zonder problemen, maar kan het je niet garanderen.

bij mij dus niet met die 19 volt lader hort en stoot ie wat maar daar houd het mee op.

Met de 12 volt lader draait ie ongeveer 50 omwentelingen per minuut .

op zoek naar een goede voeding dus. Want die oude acculader wil ik niet gebruiken dat bakbeest !!


Haagse Wouter

Ben zelf meer van het elektronisch aangedreven ouwehoeren.

wvdbroek

Citaat van: Haagse Wouter op 07-01-2017  12:40 uBen zelf meer van het elektronisch aangedreven ouwehoeren.

 ;D ;D ;D

freelive

Gewoon tijdens 24 V elektrisch roeren effe ouwehoren


wvdbroek

Citaat van: freelive op 07-01-2017  16:06 uGewoon tijdens 24 V elektrisch roeren effe ouwehoren



Mooi heel mooi!

Citaat van: wvdbroek op 07-01-2017  12:18 ubij mij dus niet met die 19 volt lader hort en stoot ie wat maar daar houd het mee op.



PWM is binnen deze dus https://benselectronics.nl/motor-controler-pwm-12-40v-10a/

en met die er tussen werkt de 19 Volt voeding wel!  :groots:

Beide gemeten, 

12 Volt voeding pwm op maximaal = +/- 8 Volt op motor
19 Volt voeding pwm op maximaal = +/- 18 Volt op motor
Erg groot verschil vind ik zelf maar kan dit kwaad?!


wvdbroek

Zou dit kunnen werken? Op het filmpje op de pagina lijkt het alsof er goede roerbeweging is.

En ik kan heel slecht aan RVS komen hier, en volgens mij is dat ook nog redelijk slecht bewerkbaar zonder de juiste gereedschappen!

Deze messing profielen zijn beter bewerkbaar volgens mij!

http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/brouwerij/roerwerk.aspx

Serge VL

Anders een Viscojet roerder maken, je hebt enkel snijkussens, een ijzerzaag, LOCTITE 2700 borgingsmiddel voor de bouten (= voedings geschikt), een RVS as, een grote bolmoer, 3 lasreductie  Concentrisch - 2mm dik - 304L 60,3 x 48,3 en 3 boutjes wat moeren en rondelen nodig (en een beetje handigheid).
foto's van het ontwerp:
https://www.dropbox.com/sh/iytqquso57u9ir2/AAB6OhsMs6qePAuu364AUGV8a?dl=0
Filmpje van de roerder in actie

Deze heeft ook maar een traag toerental nodig en kan dus aangedreven worden met een ruitenwissermotor.
Een Viscojet werkt niet op het principe van verdringing maar op het principe van turbulentie stromingen waardoor je een optimale menging krijgt zonder lucht inmenging

wvdbroek

Citaat van: Serge VL op 11-01-2017  17:32 uAnders een Viscojet roerder maken, je hebt enkel snijkussens, een ijzerzaag, LOCTITE 2700 borgingsmiddel voor de bouten (= voedings geschikt), een RVS as, een grote bolmoer, 3 lasreductie  Concentrisch - 2mm dik - 304L 60,3 x 48,3 en 3 boutjes wat moeren en rondelen nodig (en een beetje handigheid).
foto's van het ontwerp:
https://www.dropbox.com/sh/iytqquso57u9ir2/AAB6OhsMs6qePAuu364AUGV8a?dl=0
Filmpje van de roerder in actie

Deze heeft ook maar een traag toerental nodig en kan dus aangedreven worden met een ruitenwissermotor.
Een Viscojet werkt niet op het principe van verdringing maar op het principe van turbulentie stromingen waardoor je een optimale menging krijgt zonder lucht inmenging

Tsja dat ziet er ook wel erg gaaf uit, hmmm nog een idee. Aaaarrgghhh al die keuzes  :o

Mario72

Ik heb deze nog in mijn schuur liggen. Ik ben overgestapt op een Bulldog ketel. Voor een klein prijsje kan je 'm overnemen. Werkt op 12 Volt en is traploos verstelbaar.

wvdbroek

Bedankt voor je aanbod maar ik heb al een ruitenwissermotor, as, koppelstuk, voeding en pwm. Moet alleen nog de roervleugel. Als ik deze van jou over neem dan zijn al die investeringen voor niks geweest. Daar zit ik niet echt op te wachten. Maar nogmaals dank voor je aanbod.

wvdbroek

Prototype van mijn roerwerk gemaakt, en wat denk het roert  ;)




Ik weet dat dit veel te snel gaat en daar heb ik ook al een pwm voor!


Grt Wim

freelive

Alleen noch plaatje maken dat de wortkolom niet mee gaat draaien voor meer roereffect

Peterrr

Hoi,

Ik moet je echt even waarschuwen, voordat ik zo'n roerwerk kocht zoals Mario aanbiedt.
Had ik ook een zelfgemaakt roerwerk met ruitenwisser motor.
( De filmpjes staan hier op het forum)
Gebruik absoluut geen m8? RVS draad eind als stang of as voor je roerwerk.
De zure maisch vreet binnen in tussen de draad/spoed en snel.
Ook is het bijna onmogelijk schoon te maken.
Ik zag boven de maisch grauwe grijze bubbels/vlokken komen van de M8 draadstang komen en verpest de brouw.

Nieuwe geprobeerd ( op mijn werk een grote voorraad nl) zelfde probleem.
Ik denk waarschuw je maar zou zonde zijn van je werk.

Grt Peter

wvdbroek

Citaat van: Peterrr op 16-01-2017  20:36 uHoi,

Ik moet je echt even waarschuwen, voordat ik zo'n roerwerk kocht zoals Mario aanbiedt.
Had ik ook een zelfgemaakt roerwerk met ruitenwisser motor.
( De filmpjes staan hier op het forum)
Gebruik absoluut geen m8? RVS draad eind als stang of as voor je roerwerk.
De zure maisch vreet binnen in tussen de draad/spoed en snel.
Ook is het bijna onmogelijk schoon te maken.
Ik zag boven de maisch grauwe grijze bubbels/vlokken komen van de M8 draadstang komen en verpest de brouw.

Nieuwe geprobeerd ( op mijn werk een grote voorraad nl) zelfde probleem.
Ik denk waarschuw je maar zou zonde zijn van je werk.

Grt Peter

Ok dit is dus een rvs draadeind m8 "zucht"
Dat is dus geen goed idee zeg jij, ik dacht dat het juist rvs moest zijn of bedoel je dat het een massief rvs stang moet zijn ?

Nu kreeg ik net een foto van een vriend van mij waar ik gisteren een gesprek mee had over een roerwerk.
Deze vriend heeft niks met brouwen maar alles met metaal bewerking.
We hebben samen de website van brauhardware bekeken.
En dat vond hij wel interessant, en wou daar wel eens naar kijken.
Dat hij daar vandaag direct mee aan de slag ging had ik niet verwacht, morgen gaat hij verder liet hij mij weten.

Hieronder de foto's





Dus ik denk dat ik mijn projectje even laat rusten tot hij klaar is  ;)

Maar wel graag een antwoord op de vraag of het een massief as moet zijn en waarom dus een draadeind niet kan/mag?

Peterrr

Inderdaad een massieve rvs stang die is makkelijk schoon te houden.
En geen draadeind van rvs die vreet in.( En onmogelijk schoon te maken )

Grt Peter

Thamerdal

Citaat van: Mario72 op 11-01-2017  21:54 uIk heb deze nog in mijn schuur liggen. Ik ben overgestapt op een Bulldog ketel. Voor een klein prijsje kan je 'm overnemen.
Je hebt een PM

Ziglar

is het aansluiten van een mixer staaf niet gewoon een prima oplossing?


Hopmans

Citaat van: Ziglar op 23-01-2017  15:21 uis het aansluiten van een mixer staaf niet gewoon een prima oplossing?


Nee, want deze zijn niet van RVS.

 ;)

Biertje1985

Citaat van: Peterrr op 16-01-2017  20:36 uHoi,

Ik moet je echt even waarschuwen, voordat ik zo'n roerwerk kocht zoals Mario aanbiedt.
Had ik ook een zelfgemaakt roerwerk met ruitenwisser motor.
( De filmpjes staan hier op het forum)
Gebruik absoluut geen m8? RVS draad eind als stang of as voor je roerwerk.
De zure maisch vreet binnen in tussen de draad/spoed en snel.
Ook is het bijna onmogelijk schoon te maken.
Ik zag boven de maisch grauwe grijze bubbels/vlokken komen van de M8 draadstang komen en verpest de brouw.

Nieuwe geprobeerd ( op mijn werk een grote voorraad nl) zelfde probleem.
Ik denk waarschuw je maar zou zonde zijn van je werk.

Grt Peter

Is dat AISI 304 of 316?

Peterrr

Moet ik even navragen, aan onze inkoper.
Wij gebruiken het in de industriƫle koeltechniek.

Grt Peter

Peterrr

Hoi, gekeken in het vak

We hebben de 316 ( geen idee wat het betekent)

Grt Peter

SanderH

CiteerEr zijn talloze legeringen RVS beschikbaar met elk hun eigen specificaties. De meeste gebruikte RVS vormen zijn RVS 304 en RVS 316, beide typen zijn  austenitische roestvast staal soorten. Austentisch roestvast staal is aantrekkelijk door de hoge corrosiebestendigheid en is daarmee uitermate geschikt voor toepassingen in agressieve milieu factoren. Alhoewel beide typen austenitische soorten zijn, verschillen de typen wel degelijk. Wanneer kies je nou voor RVS 304 of RVS 316?
Verschillen tussen RVS 304 en 316
De beide RVS kwaliteiten worden veruit het meest gebruikt van alle RVS kwaliteiten.  De 304 legering, ook wel de 18/8 legering genoemd, wordt vooral in keukens en in de voedingsindustrie toegepast. De legering biedt een goede sterkte tegen een goede vormbaarheid van het materiaal, hierdoor is de legering handig voor vele toepassingen. De grootste zwakte van 304 is de gevoeligheid voor chloriden en zuren waardoor corrosievorming (plaatselijk) kan ontstaan. Agressieve milieus, zoals zeewater en kustgebieden, kunnen hierdoor zeer ongeschikt zijn voor 304. Meer informatie over 304? Lees meer over  de eigenschappen
Corrosiebestendigheid
Het grote verschil tussen 304 en 316 materiaal zit in de samenstelling.  RVS 316 bevat namelijk 2% molybdeen waardoor het materiaal beter bestand is tegen spleet- en spanningscorrosie en putcorrosie. Het molybdeen in de legering maakt 316 ongevoeliger tegen chloriden. Dit in combinatie met een hogere percentage nikkel verhoogt de corrosiebestendigheid van 316.  Deze eigenschappen zorgen ervoor dat 316 ideaal is voor vochtige omgevingen met regelmatige blootstelling aan zout. Hierdoor wordt RVS 316 vaak aangeraden voor buitentoepassingen, vooral als hier sprake is van agressieve milieufactoren. Andere toepassingen van 316 zijn o.a. laboratoria, gebouwen aan de kust, architectuur, boten en fittingen.
RVS 304 en RVS 316

RVS 316 altijd voor buitenhuis gebruik?
In het algemeen geldt dat RVS 304 voor binnenshuis wordt gebruikt en RVS 316 voor buitenshuis. Deze regel is echter niet altijd van toepassing. In sommige gevallen kan 304 ook goed voor buitentoepassingen worden gebruikt waarbij het niet erg is dat er na verloop van tijd wat vliegroest merkbaar is. Of wanneer de toepassing niet te maken heeft met een agressief milieu en de kans minder groot is dat corrosievorming ontstaat.  Dit scheelt aanzienlijk in de kosten en geeft hetzelfde gewenste resultaat.
De juiste legeringskeuze
Het kiezen van de juiste legeringskeuze bepaalt het succes van de toepassing. Een onjuiste legeringskeuze kan ervoor zorgen dat de toepassing toch begint met roesten en hierdoor een stuk minder lang meegaat. Kiest u echter een te hoog gelegeerde legering dan nodig is voor de toepassing, bent u een aanzienlijk stuk duurder uit in de kosten en betaalt u voor eigenschappen die u niet nodig heeft.  Voor het kiezen van de juiste legering moet o.a. rekening  worden gehouden met het milieu, de oppervlaktefinish en het budget.

Peterrr

Ok duidelijk,

Zal wel een eis zijn voor sommige van onze installaties.

Bedankt Peter

SanderH

Op een installatie van een klant (koelsysteem) was de verkeerde soort RVS gebruikt. Binnen een jaar vielen de gaten in de leidingen. Kostbare zaak!

Over het algemeen genomen zal 304 of 316 voor een thuisbrouw installatie niet zo veel uitmaken, het gebruikte schoonmaakmiddel daar in tegen weer wel. De beperkte bestandheid van 304 tegen zuren en chlorides is met name in de professionele installaties erg onhandig. Daar worden geen chlorides gebruikt, maar wel zuren om te reinigen.

Sander van Dijk

Citaat van: Peterrr op 24-01-2017  18:35 uHoi, gekeken in het vak

We hebben de 316 ( geen idee wat het betekent)

Grt Peter
AISI 316 wordt ook RVS A4 genoemd en AISI 304 ook RVS A2. Misschien klinken die benamingen bekender?
R.V.S. betekent overigens geen Roest Vrij Staal, maar Roest Vast Staal, want zoals al aangegeven RVS kan onder de (on)juiste omstandigheden wel degelijk roesten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.