Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraagje

Gestart door crazyjopje, 23-07-2016 17:40 u

Vorige topic - Volgende topic

crazyjopje

Ik heb 4 weken terug een weizen gebrouwen recept uit boek Verander water in bier...

Naar mijn idee alles goed gedaan schoon gewerkt enz.
Nu na 2 weken op de fles schenk ik er een in....

Het schuim verdwijnt als in cola... Je hoort het knisperen.  En euh, zuur! Man, zo zuur heb ik zelden geproefd...

Wat heeft er mis kunnen gaan?

homoeccentricus

Er is blijkbaar veel mis gegaan. Om te beginnen, wat was je maischschema (temperatuur en tijd)?

Jacques

Zuur bier is geen gevolg van een verkeerd maischschema...

Verzuring is een gevolg van infectie, ondanks dat je schrijft dat je schoon gewerkt hebt.
Een belangrijke bron van infecties is de gist. Heb je toevallig zelf de gist opgekweekt? Of een gist gebruikt waarin ook andere micro-organismen zitten zoals de Roeselaere blend?

Kortom welke gist heb je gebruikt? En hoeveel gist heb je geënt op hoeveel liter wort?
Hoelang duurde het voordat de vergisting begon? Heb je vergist in een gesloten gistvat?

Oscar II

Ik heb niet heel veel ervaring achter mijn naam staan, maar de ervaring die ik heb is onder andere met Grolsch beugelflesjes. De rubberen afsluiting is vatbaar voor infecties en heeft bij mij ook weleens ervoor gezorgd dat een enkel biertje niet meer zo lekker te drinken was. Ik zou adviseren meerdere flesjes te proberen want het zou dus zomaar een infectie als gevolg van die afsluitring van jouw gekozen proefflesje kunnen zijn.

crazyjopje

Citaat van: Jacques op 23-07-2016  21:15 uZuur bier is geen gevolg van een verkeerd maischschema...

Verzuring is een gevolg van infectie, ondanks dat je schrijft dat je schoon gewerkt hebt.
Een belangrijke bron van infecties is de gist. Heb je toevallig zelf de gist opgekweekt? Of een gist gebruikt waarin ook andere micro-organismen zitten zoals de Roeselaere blend?

Kortom welke gist heb je gebruikt? En hoeveel gist heb je geënt op hoeveel liter wort?
Hoelang duurde het voordat de vergisting begon? Heb je vergist in een gesloten gistvat?
De wb 06 is gebruikt en is inderdaad vergist in gesloten vat met waterslot.

crazyjopje

Citaat van: Oscar II op 23-07-2016  21:26 uIk heb niet heel veel ervaring achter mijn naam staan, maar de ervaring die ik heb is onder andere met Grolsch beugelflesjes. De rubberen afsluiting is vatbaar voor infecties en heeft bij mij ook weleens ervoor gezorgd dat een enkel biertje niet meer zo lekker te drinken was. Ik zou adviseren meerdere flesjes te proberen want het zou dus zomaar een infectie als gevolg van die afsluitring van jouw gekozen proefflesje kunnen zijn.
OK.... Had inderdaad al bedacht over paar dagen nog een te testen al voor alles weg te gooien.

crazyjopje

Citaat van: Jacques op 23-07-2016  21:15 uZuur bier is geen gevolg van een verkeerd maischschema...

Vergisting begon na ongeveer 1.5 dag en na 12 dagen zakte sg niet meer

Jacques

Citaat van: crazyjopje op 23-07-2016  22:48 uVergisting begon na ongeveer 1.5 dag en na 12 dagen zakte sg niet meer

Dat is redelijk lang. Hoe sneller het bier aan het gisten is des te minder kans er is op infecties.
De vergisting komt sneller op gang als je de vergisting begint met meer gist.

crazyjopje

Citaat van: Jacques op 23-07-2016  22:55 uDat is redelijk lang. Hoe sneller het bier aan het gisten is des te minder kans er is op infecties.
OK....dus meer meer gist gebruiken?
Ik had recept gevolgd er vanuit gaan dat dat goed was.

crazyjopje

Citaat van: Jacques op 23-07-2016  22:55 uDat is redelijk lang. Hoe sneller het bier aan het gisten is des te minder kans er is op infecties.
OK recept zei alleen type en gaat over 10 l ik heb 20 l gemaakt en alles bubbel gerekend...  2 zakjes korrelgist ipv 1

Ging er vanuit dat recept per zakje gemeld werd.

abroeders

Citaat van: crazyjopje op 23-07-2016  22:47 uOK.... Had inderdaad al bedacht over paar dagen nog een te testen al voor alles weg te gooien.
Niet weggooien! Gewoon nog even laten staan en over een paar weken nog eens proberen. En eventueel daarna nog een poosje wachten. Gewoon de ontwikkeling volgen, smaken kunnen nog flink veranderen. 2 weken na het bottelen is veel te vroeg om je bier tot de gootsteen te veroordelen.

Haagse Wouter

Citaat van: abroeders op 23-07-2016  23:01 uNiet weggooien! Gewoon nog even laten staan en over een paar weken nog eens proberen. En eventueel daarna nog een poosje wachten. Gewoon de ontwikkeling volgen, smaken kunnen nog flink veranderen.

Zoals ik van Jacques ooit gelezen heb:
Smaken komen, en smaken gaan.
Maar zuurheid in je bier zal blijven bestaan. (Geen letterlijke quote)

Maar je kan sowieso proeven natuurlijk. Alleen de verwachting dat zuur weg gaat is onrealistisch.

abroeders

Citaat van: Haagse Wouter op 23-07-2016  23:03 uZoals ik van Jacques ooit gelezen heb:
Maar zuurheid in je bier zal blijven bestaan.

Maar je kan sowieso proeven natuurlijk. Alleen de verwachting dat zuur weg gaat is onrealistisch.
Mooie spreuk, maar tarwe kan ook een wat zurige indruk maken die door wat ontwikkeling van het bier met een paar weekjes wat naar de achtergrond verdwijnt.

Zonder zelf te proeven weet ik niet hoe zuur de ts bedoeld. Ik vind 2 weken na botteling gewoon wat vroeg om een oordeel hierover te vellen.

Als je echt een azijn-prikkeling in je neus voelt, dan geef ik je helemaal gelijk!

Haagse Wouter

Citaat van: abroeders op 23-07-2016  23:09 uMooie spreuk, maar tarwe kan ook een wat zurige indruk maken die door wat ontwikkeling van het bier met een paar weekjes wat naar de achtergrond verdwijnt.

Zonder zelf te proeven weet ik niet hoe zuur de ts bedoeld. Ik vind 2 weken na botteling gewoon wat vroeg om een oordeel hierover te vellen.

Als je echt een azijn-prikkeling in je neus voelt, dan geef ik je helemaal gelijk!

Dat is waar! Ik refereerde naar "echt zuur", als in zuurder dan je bij het biertype zou verwachten.

Heb 2 maanden terug met de WB 06 twee bieren gebrouwen, een weizen en een witbier. Bij de weizen hebben we enorm lopen te kliederen met een verstopt filter.
De weizen is zuur maar het witbier heeft het typische witbier zuurtje. Conclusie, kliederen geeft een verhoogde kans op infectie.
(Er waren trouwens ook mensen die de zure weizen lekker vonden. 2e conclusie, voor alles is een markt)

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 23-07-2016  23:03 uZoals ik van Jacques ooit gelezen heb:
Maar zuurheid in je bier zal blijven bestaan. (Geen letterlijke quote)

Wanneer het een licht zurige indruk geeft kan dat veroorzaakt worden door acethaldehyde. Een omschrijving van de smaak die deze stof geeft is groene appel. Die stof wordt met de tijd afgebroken waardoor deze meestal onder de smaakdrempel komt.
crazyjopje heeft het over "echt zuur". Als het bier echt heel zuur is gaat die smaak niet weg. Wel kan de smaak met de tijd verzachten door de vorming van esters.

crazyjopje

Ik bedoel inderdaad 1e slok en spuug uit zuur... niet wat je verwacht van bier al dan niet weizen.

crazyjopje

PS voor het bottelen had ik goede hoop... Het overblijfsel van sg meten was fris zoet... Moest nog rijpen naar mijn onervaren mening.

Haagse Wouter

Als het echt zo extreem zuur is als jij zegt dan zou ik zelf niet eens de moeite nemen om het te bewaren. Maar ik weet niet of je het uitspugen letterlijk bedoelt.

abroeders

Citaat van: Haagse Wouter op 23-07-2016  23:14 uDat is waar! Ik refereerde naar "echt zuur", als in zuurder dan je bij het biertype zou verwachten.

Heb 2 maanden terug met de WB 06 twee bieren gebrouwen, een weizen en een witbier. Bij de weizen hebben we enorm lopen te kliederen met een verstopt filter.
De weizen is zuur maar het witbier heeft het typische witbier zuurtje. Conclusie, kliederen geeft een verhoogde kans op infectie.
Tijdens het filteren lijkt het mij onmogelijk om een infectie op te lopen omdat je hierna nog gaat koken. Eventuele micro-organismen die je hier introduceert worden weer doodgekookt. Na/tijdens het maischen is je wort verre van steriel. Na/tijdens het koelen kun je uiteraard wel een azijnzuurinfectie oplopen. 1 fruitvliegje kan al voldoende zijn.
Of bedoelde je met filteren de hop eruit filteren na het koken?

Haagse Wouter

Citaat van: abroeders op 23-07-2016  23:25 uTijdens het filteren lijkt het mij onmogelijk om een infectie op te lopen omdat je hierna nog gaat koken. Eventuele micro-organismen die je hier introduceert worden weer doodgekookt. Na/tijdens het maischen is je wort verre van steriel. Na/tijdens het koelen kun je uiteraard wel een azijnzuurinfectie oplopen. 1 fruitvliegje kan al voldoende zijn.
Of bedoelde je met filteren de hop eruit filteren na het koken?

Correct! Het was een probeersel van een nieuw filter combineert met gewoon dom doen. Lesje geleerd.

abroeders

Citaat van: crazyjopje op 23-07-2016  23:21 uPS voor het bottelen had ik goede hoop... Het overblijfsel van sg meten was fris zoe... Moest nog rijpen naar mijn onervaren mening.

Gewoon volgende week en desnoods de week erop nog eens proeven. Even bewaren kost niets, en ook al wordt het niets, je hebt er wel van geleerd. Weggooien kan dan ook nog. Laat het bier nog op kamertemperatuur staan.

Haagse Wouter

Trouwens, op een heel ander vlak. Is het misschien een idee om dit topic te verplaatsen naar brouwproces of algemene vragen.

seed7

Een Weizen wordt vaak als een 'beginnersbier' genoemd, maar is het zeker niet. Er zit erg weinig hop in en daarmee is het wat bevattelijker voor contaminaties. Het is echter wel een indicatie dat het ergens met het reinigen en desinfectie niet goed gaat of dat de omgeving niet schoon genoeg is. Als het in het vat nog goed was en na het bottelen niet dan extra aandacht aan het bottelvat, de bottelpijp en slangen e.d. besteden. Als het met de flesjes niet goed zit is het meestal niet zo dat het met alle flesjes mis is en zal de ene wel zuur zijn en de andere niet. Wat statistiek op loslaten en een steekproef doen dus.

Zuurbier niet zondermeer weggooien, onder in de kelder zetten en over een paar maanden nog eens proeven.

Ingo

crazyjopje

OK... Bedankt voor alle reacties...
Ik ga de komende weken nog wat flessen testen om te zien of het de hele batch betreft, smaak zich nog positief ontwikkeld , dit om gezien de reacties mogelijke oorzaken uit te sluiten.

ejet

Klinkt als een infectie. Zijn de flessen goed schoongemaakt en daarna gesanitised? Ik doe bijvoorbeeld ook altijd de kroonkurken in StarSan voor het bottelen.

Heb zelf toevallig in mijn eerste bier ooit gebrouwen ook 1 flesje gehad met verontreiniging erin, dit was ook erg zuur en knisperig/cola-achtig qua koolzuur. De rest was gelukkig wel goed. In het flesje zag je ook duidelijk een vieze plek zitten.

Alles wat na het koken gebeurt (koelen, overhevelen, bottelen) moet goed gereinigd zijn met bijvoorbeeld Oxi, PBW of caustic en sanitised zijn met bijvoorbeeld StarSan.

Vergelijkbare Topics (7)

10980

Reacties: 8
Gelezen: 5158

37197

Gestart door MikeG

Reacties: 9
Gelezen: 1756

1699

Reacties: 10
Gelezen: 12064

12-11-2004 10:10 u
door rdorlandt
32880

Reacties: 20
Gelezen: 3340

31026

Gestart door uud

Reacties: 22
Gelezen: 8602

04-03-2016 17:15 u
door homoeccentricus
25200

Reacties: 13
Gelezen: 3692

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.