Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koudhoppen met pellets  (gelezen 2741 keer)

Offline Jukkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • dol op leven in de brouwerij
Koudhoppen met pellets
« Gepost op: 20-07-2016 08:43 u »
Ik heb gezocht in eerdere berichten maar vond niet het antwoord waar ik naar op zoek ben...
Normaal gesproken drooghop ik met bloemen. Leverancier had echter geen chinook bloemen meer, alleen pellets. Ik wil hier dus mee gaan drooghoppen.
Bij bloemen gebruik ik altijd een hopzakje. Is dit bij pellets ook nodig? Of aan te raden? Af te raden?
Andere zaken waar ik rekening mee moet houden bij het gebruik van pellets?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: koudhoppen met pellets
« Reactie #1 Gepost op: 20-07-2016 08:48 u »
Drooghop met pellets kan wel, deze zakken vanzelf uit volgens mij! Ik heb dit nog niet geprobeerd maar hoor wel van anderen dat ze dit gewoon doen :)

Groet,
de TDP

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 20-07-2016 09:20 u »
maar hoor wel van anderen dat ze dit gewoon doen :)

Klopt, maar wel grote kans dat er bij het afvullen hop meekomt in je flesjes. Het gevolg: spuiters... :(

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #3 Gepost op: 20-07-2016 09:27 u »
Ik drooghop altijd met pellets en gooi deze los in het vat. Door het bier te koelen naar 0 graden zakt alles uit en kan je makkelijk overhevelen naar je bottelvat zonder hop mee te nemen. Als je niet kan koelen zou ik een zakje gebruiken.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-07-2016 10:41 u »
Klopt, maar wel grote kans dat er bij het afvullen hop meekomt in je flesjes. Het gevolg: spuiters... :(

Hmm, koudhop jij met hopbloemen? Als je rustig overhevelt naar een bottelvat, lijkt mij dit nog wel te overzien toch?

Groet,
de TDP

Offline DirkB

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is een website
« Reactie #5 Gepost op: 20-07-2016 11:39 u »
Ik koudhop met pellets, ik mik ze los in het gistvat. Inderdaad bier paar dagen koelen op 0 graden, rustig overhevelen. Geen hopsnippertje mee en kraakhelder bier (als bonus). Ook nog eens lekker makkelijk!

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-07-2016 11:54 u »
Bedankt, hier kan ik wat mee!
Gerelateerd (ik kaap mijn eigen topic  ;) )  Hoe krijg je de boel gekoeld tot 0 graden? Ik ben er zeker van dat mijn koelkast afslaat bij ong 5 graden...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-07-2016 12:00 u »
Gerelateerd (ik kaap mijn eigen topic  ;) )  Hoe krijg je de boel gekoeld tot 0 graden? Ik ben er zeker van dat mijn koelkast afslaat bij ong 5 graden...

Thermostaat overbruggen? En ik denk dat 5 graden ook prima is, desnoods zet je er meerdere flessen bevroren water bij?

Groet,
de TDP

Offline DirkB

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is een website
« Reactie #8 Gepost op: 20-07-2016 13:24 u »

Ik heb een vergistingkast met STC-1000 die de koeling / verwarming aanstuurt. Mijn 2de hands koelkastje van 25 euro gaat prima naar de 0 graden... fijn!

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 20-07-2016 14:34 u »
Ik heb een vergistingkast met STC-1000 die de koeling / verwarming aanstuurt. Mijn 2de hands koelkastje van 25 euro gaat prima naar de 0 graden... fijn!

Ik vergist ook gecontroleerd, alleen mijn koelkast slaat - zonder aanpassingen - af bij een graad of 5....
Anyway, mijn vraag is beantwoord!

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #10 Gepost op: 20-07-2016 17:14 u »
Ik vergist ook gecontroleerd, alleen mijn koelkast slaat - zonder aanpassingen - af bij een graad of 5....
Anyway, mijn vraag is beantwoord!

Anders omzeil je de thermostaat. Dat kun je vrij makkelijk doen.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #11 Gepost op: 20-07-2016 19:01 u »
5 graden is ook prima ;)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Koudhoppen met pellets
« Reactie #12 Gepost op: 21-07-2016 20:43 u »
Realiseer je wel dat pellets in eerste instantie zinken. En dan verdwijnen ze onder de laag gist in je vat, en dan doen ze niks meer...

Dus als je pellets rechtstreeks toevoegt, doe dat dan in batches. Dan verminder je de invloed van de sedimentatie van de gist.

Ik heb toch de voorkeur voor bellen voor dryhopping, in mijn ervaring geven die een beduidend beter resultaat.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Koudhoppen met pellets
« Reactie #13 Gepost op: 21-07-2016 23:48 u »
Realiseer je wel dat pellets in eerste instantie zinken. En dan verdwijnen ze onder de laag gist in je vat, en dan doen ze niks meer...

Dus als je pellets rechtstreeks toevoegt, doe dat dan in batches. Dan verminder je de invloed van de sedimentatie van de gist.

Ik heb toch de voorkeur voor bellen voor dryhopping, in mijn ervaring geven die een beduidend beter resultaat.

Anders in een hop of theezakje doen met iets dat blijft drijven? Dan dobbert het lekker rond.