Koudhoppen met pellets

Gestart door Jukkie, 20-07-2016 08:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jukkie

Ik heb gezocht in eerdere berichten maar vond niet het antwoord waar ik naar op zoek ben...
Normaal gesproken drooghop ik met bloemen. Leverancier had echter geen chinook bloemen meer, alleen pellets. Ik wil hier dus mee gaan drooghoppen.
Bij bloemen gebruik ik altijd een hopzakje. Is dit bij pellets ook nodig? Of aan te raden? Af te raden?
Andere zaken waar ik rekening mee moet houden bij het gebruik van pellets?

tdp

Drooghop met pellets kan wel, deze zakken vanzelf uit volgens mij! Ik heb dit nog niet geprobeerd maar hoor wel van anderen dat ze dit gewoon doen :)

Groet,
de TDP

Oscar

Citaat van: tdp op 20-07-2016  08:48 umaar hoor wel van anderen dat ze dit gewoon doen :)

Klopt, maar wel grote kans dat er bij het afvullen hop meekomt in je flesjes. Het gevolg: spuiters... :(

Battum80

Ik drooghop altijd met pellets en gooi deze los in het vat. Door het bier te koelen naar 0 graden zakt alles uit en kan je makkelijk overhevelen naar je bottelvat zonder hop mee te nemen. Als je niet kan koelen zou ik een zakje gebruiken.

tdp

Citaat van: Oscar op 20-07-2016  09:20 uKlopt, maar wel grote kans dat er bij het afvullen hop meekomt in je flesjes. Het gevolg: spuiters... :(

Hmm, koudhop jij met hopbloemen? Als je rustig overhevelt naar een bottelvat, lijkt mij dit nog wel te overzien toch?

Groet,
de TDP

DirkB

Ik koudhop met pellets, ik mik ze los in het gistvat. Inderdaad bier paar dagen koelen op 0 graden, rustig overhevelen. Geen hopsnippertje mee en kraakhelder bier (als bonus). Ook nog eens lekker makkelijk!

Jukkie

Bedankt, hier kan ik wat mee!
Gerelateerd (ik kaap mijn eigen topic  ;) )  Hoe krijg je de boel gekoeld tot 0 graden? Ik ben er zeker van dat mijn koelkast afslaat bij ong 5 graden...

tdp

Citaat van: Jukkie op 20-07-2016  11:54 uBedankt, hier kan ik wat mee!
Gerelateerd (ik kaap mijn eigen topic  ;) )  Hoe krijg je de boel gekoeld tot 0 graden? Ik ben er zeker van dat mijn koelkast afslaat bij ong 5 graden...

Thermostaat overbruggen? En ik denk dat 5 graden ook prima is, desnoods zet je er meerdere flessen bevroren water bij?

Groet,
de TDP

DirkB

Citaat van: Jukkie op 20-07-2016  11:54 uBedankt, hier kan ik wat mee!
Gerelateerd (ik kaap mijn eigen topic  ;) )  Hoe krijg je de boel gekoeld tot 0 graden? Ik ben er zeker van dat mijn koelkast afslaat bij ong 5 graden...

Ik heb een vergistingkast met STC-1000 die de koeling / verwarming aanstuurt. Mijn 2de hands koelkastje van 25 euro gaat prima naar de 0 graden... fijn!

Jukkie

Citaat van: DirkB op 20-07-2016  13:24 uIk heb een vergistingkast met STC-1000 die de koeling / verwarming aanstuurt. Mijn 2de hands koelkastje van 25 euro gaat prima naar de 0 graden... fijn!

Ik vergist ook gecontroleerd, alleen mijn koelkast slaat - zonder aanpassingen - af bij een graad of 5....
Anyway, mijn vraag is beantwoord!

Haagse Wouter

Citaat van: Jukkie op 20-07-2016  14:34 uIk vergist ook gecontroleerd, alleen mijn koelkast slaat - zonder aanpassingen - af bij een graad of 5....
Anyway, mijn vraag is beantwoord!

Anders omzeil je de thermostaat. Dat kun je vrij makkelijk doen.

Markiej87


EBC

Realiseer je wel dat pellets in eerste instantie zinken. En dan verdwijnen ze onder de laag gist in je vat, en dan doen ze niks meer...

Dus als je pellets rechtstreeks toevoegt, doe dat dan in batches. Dan verminder je de invloed van de sedimentatie van de gist.

Ik heb toch de voorkeur voor bellen voor dryhopping, in mijn ervaring geven die een beduidend beter resultaat.

Haagse Wouter

Citaat van: EBC op 21-07-2016  20:43 uRealiseer je wel dat pellets in eerste instantie zinken. En dan verdwijnen ze onder de laag gist in je vat, en dan doen ze niks meer...

Dus als je pellets rechtstreeks toevoegt, doe dat dan in batches. Dan verminder je de invloed van de sedimentatie van de gist.

Ik heb toch de voorkeur voor bellen voor dryhopping, in mijn ervaring geven die een beduidend beter resultaat.

Anders in een hop of theezakje doen met iets dat blijft drijven? Dan dobbert het lekker rond.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.