Geopend droge gist pakket, hoe lang houdbaar?

Gestart door Haagse Wouter, 19-07-2016 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haagse Wouter

Zoals de titel stelt, hoe lang is het houdbaar?
Heb een US-05 satchet liggen die vorige week woensdag geopend is en vanaf dan in de koelkast bewaard is. Fermentis zegt, maximaal een week.
Mijn eigen ervaring is dat ik naar 8 dagen weinig verschil merkte.

Heeft iemand hier ervaring mee wat het daadwerkelijke limiet is? Ben uiteraard niet van plan om het maanden te bewaren, maar morgen is het veels te warm om te gaan brouwen.

Paard

Op zich is het heel lang houdbaar, wat er echter gebeurd is dat er ook ander gisten en beestje in die verpakking gaan zitten en die verpesten dan een je volgende biertje. daarom wordt dit meestal afgeraden. als je echter schoon kan werken, dan kun je zonder probleem een zakje opdelen en enkele maanden uiteen gebruiken.

Ikzelf heb een gist verzameling in de vriezer met daarin verschillende korrelgisten, ook na twee jaar zijn die nog prima, wel zijn deze opgelost in wat water met glycerine.

Haagse Wouter

Dank je wel voor je antwoord!

Dan laat ik het gerust nog een weekje liggen. Ik heb de helft in een kom gegoten en daarna het pakje met folie dichtgemaakt en in de koelkast gelegd, zal wel meevallen qua microorganismen.

EBC

Citaat van: Paard op 19-07-2016  21:05 uop zich is het heel lang houdbaar, wat er echter gebeurd is dat er ook ander gisten en beestje in die verpakking gaan zitten en die verpesten dan een je volgende biertje. daarom word dit meestal afgeraden. als je echter schoon kan werken, dan kun je zonder probleen een zakje opdelen en enkele maanden uiteen gebruiken.

Ikzelf heb een gist verzameling in de vriezer met daarin verschillende korrelgisten, ook na twee jaar zijn die nog prima, wel zijn deze opgelost in wat water met glycerine.

Nee, de gedroogde gisten gaan stuk door partiële rehydratatie en  zuurstofblootstelling. Het heeft niets te maken met andere beestjes. Geopende gist niet bewaren.

Jacques

Citaat van: EBC op 19-07-2016  21:35 uNee, de gedroogde gisten gaan stuk door partiële rehydratatie en  zuurstofblootstelling. Het heeft niets te maken met andere beestjes. Geopende gist niet bewaren.

Klopt helemaal. Hoe langer een geopend zakje gedroogde gist gebruikt des te moeizamer de vergisting op gang komt.

Als je gedroogde gist wilt bewaren moet je beschikken over een (heel) goed vacuumapparaat en het geopende zakje binnen een uur na het openen vacumeren. Maar ook dan moet je niet al te lang wachten met het restant te gebruiken.

Paard

CiteerNee, de gedroogde gisten gaan stuk door partiële rehydratatie en  zuurstofblootstelling. Het heeft niets te maken met andere beestjes. Geopende gist niet bewaren.

Dat gaat niet zo snel, is gewoon nog enkele weken/ maanden te gebruiken.

Chilobrachys

Citaat van: Paard op 19-07-2016  22:01 uDat gaat niet zo snel, is gewoon nog enkele weken/ maanden te gebruiken.

Dat ligt natuurlijk grotendeels aan de manier van bewaren. Maar waarom zou je voor de helft van een zakje (a € 2.25) willen riskeren dat je vergisting niet of minder goed op gang komt.

Haagse Wouter

Dank je wel jullie antwoorden!

Citaat van: Chilobrachys op 19-07-2016  22:10 uDat ligt natuurlijk grotendeels aan de manier van bewaren. Maar waarom zou je voor de helft van een zakje (a € 2.25) willen riskeren dat je vergisting niet of minder goed op gang komt.
Goede vraag.
Riskeren impliceert dat er gevaar is ;). Daarom vraag ik naar, als niemand een ervaring heeft gehad dat na 2 weken de gist niet meer bruikbaar is; waarom zou je het dan weggooien?
Bij mij was er na 8 dagen nog niets aan de hand, dus ik vraag af wanneer dat wel zo is.

tdp

Citaat van: Chilobrachys op 19-07-2016  22:10 uDat ligt natuurlijk grotendeels aan de manier van bewaren. Maar waarom zou je voor de helft van een zakje (a € 2.25) willen riskeren dat je vergisting niet of minder goed op gang komt.

Eens, helemaal met de US-05! Ik zou het persoonlijk gewoon weggooien, of als soort van gistvoeding meekoken met een volgende batch... Voor nog geen € 2,50 vind ik het geklooigehalte te groot...

Groet,
de TDP

Chilobrachys

Citaat van: Haagse Wouter op 19-07-2016  22:18 uDank je wel jullie antwoorden!
Goede vraag.
Riskeren impliceert dat er gevaar is ;). Daarom vraag ik naar, als niemand een ervaring heeft gehad dat na 2 weken de gist niet meer bruikbaar is; waarom zou je het dan weggooien?
Bij mij was er na 8 dagen nog niets aan de hand, dus ik vraag af wanneer dat wel zo is.

Je kunt het natuurlijk altijd proberen...  Ik ben op een brouwdag al snel 5-6 uur "bezig" en die tijd is mij meer waard dan een mogelijke besparing van een euro of wat ;)

mbroek

Citaat van: Chilobrachys op 19-07-2016  22:10 uDat ligt natuurlijk grotendeels aan de manier van bewaren. Maar waarom zou je voor de helft van een zakje (a € 2.25) willen riskeren dat je vergisting niet of minder goed op gang komt.

En dat doe je ook met de 20 grams F2 bottelgist?
Want iedere keer als je daarvan wat gebruikt heb je veel over. Wat te doen, het zakje openmaken en in 10 porties verdelen waarvan je er 1 meteen gebruikt. De porties vacuüm bewaren in de koeling. Ik kan me voorstellen dat bottelgist zich ander gedraagt dan "normale" gist.

Hoe doen anderen dit?
 

Chilobrachys

Citaat van: mbroek op 19-07-2016  23:31 uEn dat doe je ook met de 20 grams F2 bottelgist?
Want iedere keer als je daarvan wat gebruikt heb je veel over. Wat te doen, het zakje openmaken en in 10 porties verdelen waarvan je er 1 meteen gebruikt. De porties vacuüm bewaren in de koeling. Ik kan me voorstellen dat bottelgist zich ander gedraagt dan "normale" gist.

Hoe doen anderen dit?

Die heb ik nog nooit gebruikt en ik heb niet de mogelijkheid om te vacumeren. Als ik die wel had zou ik het wel aandurven om een verpakking op te delen en later te gebruiken.

seed7

Zonder enige garantie en zeker niet optimaal, ik heb een korrelgist al meer dan een jaar in een tupperwarebakje in de diepvries staan. Tot mijn verbazing functioneert die gist nog prima.

Halve zakjes trek ik net als Jacques vacuüm en dan de diepvries in.

Ingo

Markiej87

Je kunt korrelgist dus beter in de vriezer dan in de koeling bewaren?

seed7

Citaat van: Markiej87 op 20-07-2016  18:33 uJe kunt korrelgist dus beter in de vriezer dan in de koeling bewaren?

http://www.danstaryeast.com/articles/freezing-dry-yeast

Ingo

Battum80

Citaat van: seed7 op 20-07-2016  18:48 uhttp://www.danstaryeast.com/articles/freezing-dry-yeast

Ingo

The results indicated that freezing the yeast does not harm the yeast but is even better than storing the yeast at room temperature.

Invriezen is beter dan bij kamertemperatuur bewaren. Of het ook beter is dan in de koeling wordt niet vermeld.

EBC

Citaat van: Battum80 op 21-07-2016  09:48 uThe results indicated that freezing the yeast does not harm the yeast but is even better than storing the yeast at room temperature.

Invriezen is beter dan bij kamertemperatuur bewaren. Of het ook beter is dan in de koeling wordt niet vermeld.

Dat lagere temperaturen gunstiger zijn is toch wel bekend. Onder nul, dat was de vraag. En de gistfabrikanten vinden dat prima. Of dat ook nodig is, dat is de vraag en afhankelijk van hoe lang je de gist wil bewaren. De THT op de verpakking geldt voor koelkasttemperaturen.

Vriezen is dus niet beter, maar kan de houdbaarheid verlengen. Heb je gist met een THT tot einde 2017, en je gaat er in 2016 mee brouwen, dan is vriezen niet beter dan koelen.

Joeckeltje

Laatst heb ik een zakje T58 gekocht, en daar houd ik dan nog een klein beetje van over om mee te bottelen.

Ik doe er gelijk na het eerste gebruik een knip op het zakje en in de koelkast. Ik vind het zonde om voor dat kleine beetje gist een nieuw zakje te kopen. Weekje of 6 moet kunnen?

Hoor graag wat jullie er van denken...

Groeten weer,
Jouke

Rene Haring

Hier regelmatig een half zakje goed dichtgeplakt met afplaktape, hup in de koelkast en na half jaar of meer met succes gebruikt. Als het nog korrelig is of zo klinkt bij schudden dan gewoon een kans geven. Wel is het zo dat ik een half zakje op een wort volume van rond de 6 liter toe pas, dus voor kleine (proef)batches. Laatst een S-04 van meer dan jaar over datum en alles ok bij vergisting. Dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Jacques

Citaat van: Rene Haring op 11-01-2018  21:18 uHier regelmatig een half zakje goed dichtgeplakt met afplaktape, hup in de koelkast en na half jaar of meer met succes gebruikt. Als het nog korrelig is of zo klinkt bij schudden dan gewoon een kans geven. Wel is het zo dat ik een half zakje op een wort volume van rond de 6 liter toe pas, dus voor kleine (proef)batches. Laatst een S-04 van meer dan jaar over datum en alles ok bij vergisting. Dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Als er geen vocht bij de gist kan komen kun je gist na een tijd in een koelkast te hebben gelegen gebruiken.
In plaats van aftaptape kun je beter de verpakking sealen zodat je zeker weet dat er geen vocht bij kan. Nog mooier is het als je een vacuumapparaat hebt. Het vacuüm zijn van de verpakking is een garantie dat er geen vocht tijdens het bewaren bij de gist is gekomen. Als bij een vacuumapparaat niet goed geseald is zie je dat na een paar uur.

Joeckeltje

Dank voor de antwoorden!

De gist is gelukkig droog, en niet geseald.
Morgen ff proberen!

Laat het nog weten of het gelukt is.


Rene Haring

Citaat van: Jacques op 11-01-2018  22:30 uAls er geen vocht bij de gist kan komen kun je gist na een tijd in een koelkast te hebben gelegen gebruiken.
In plaats van aftaptape kun je beter de verpakking sealen zodat je zeker weet dat er geen vocht bij kan. Nog mooier is het als je een vacuumapparaat hebt. Het vacuüm zijn van de verpakking is een garantie dat er geen vocht tijdens het bewaren bij de gist is gekomen. Als bij een vacuumapparaat niet goed geseald is zie je dat na een paar uur.

Klopt jacques. Heb hier ook ervaring met vacuum gesealde halve zakjes gist en dan is dit helemaal top voor lange tijd. Sealen ontzorgt nog meer zullen we maar zeggen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.