Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Starter/bewaren van brett  (gelezen 1340 keer)

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Starter/bewaren van brett
« Gepost op: 13-11-2015 13:53 u »
Voor mijn volgende brouwsel wil de brett bruxellensis van white labs gebruiken (na de hoofdgisting met Wyeast 3522).
Ik wil graag voor een brouwsel volgend jaar wat van de brett invriezen.
De makkelijkste manier is om vanuit de mandfles wat gistdepot te bewaren, hier zit natuurlijk ook de hoofdgist bij.
Slaat de brett ook neer in het depot?

Een andere optie is wat achterhouden van de bretten dat invriezen of een starter maken en daar wat van in te vriezen.

Welke optie is de beste?

Welke optie ik ook kies op een bepaald moment moet er een starter gemaakt worden. Hoe maak je een starter voor de brett? Doe je dat met een starter met SG 1.040 van wort of heeft brett liever een ander SG?
Of moet je voor de brett een uitgegist bier hebben en werkt een goedkope pils (of zelfgemaakt bier dat even gekookt is om de andere gist dood te maken) beter?

Wie heeft hier ervaring mee?

Groet,
Hans

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Amateurke

• Vol lid
Re: Starter/bewaren van brett
« Reactie #1 Gepost op: 13-11-2015 14:39 u »
Volgend jaar, Hans?
Dan koop je toch gewoon een nieuw pakje? Veel minder gedoe! (en zeker resultaat)

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2015 14:55 u »
Volgend jaar, Hans?
Dan koop je toch gewoon een nieuw pakje? Veel minder gedoe! (en zeker resultaat)
Dat kan maar voor een paar (vloeibare) gisten die ik elk jaar gebruik wil ik een gistbankje hebben.

Ik ben nu nog in de onderzoeksfase of dat voor de brett ook handig is of meer gedoe dan bij een andere gist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 14-11-2015 17:23 u »
Slaat de brett ook neer in het depot?

Ja.

Offline Traploper

• Vol lid
  • Land: 00
  • Meer bier, meer beter.
« Reactie #4 Gepost op: 05-01-2018 15:04 u »
Sorry voor het bumpen van dit oude topic, maar ik heb een vraag waarop ik het antwoord niet kan vinden en het past het beste hier.

Heb een smackpack Wyeast Saison Brett Blend, waarvoor ik een starter moet maken. Als ik straks de slurry ent, komt er dan ook genoeg brett mee, of blijft de brett langer in suspensie en moet ik dus eigenlijk de hele starter toevoegen?

Edit: Heb het antwoord al gevonden, dank u!

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #5 Gepost op: 05-01-2018 23:08 u »
Volgend jaar, Hans?
De kans is aanwezig dat die Wyeast Saison Brett Blend niet meer te koop aangeboden wordt.
Ik lees op de pagina van een leverancier:

Citaat
De gisten uit de categorie Private Collection (PC) zijn slechts 6 maanden verkrijgbaar. Elke 3 maanden zijn er drie nieuwe PC gisten en verdwijnen er 3 uit het assortiment.

Heb een smackpack Wyeast Saison Brett Blend, waarvoor ik een starter moet maken. Als ik straks de slurry ent, komt er dan ook genoeg brett mee, of blijft de brett langer in suspensie en moet ik dus eigenlijk de hele starter toevoegen?

Ik heb in augustus een smartpack van dezelfde gist gekocht, ik maak ieder keer een nieuwe giststarter met een pakappelssap.
Echter het valt me op dat de laatste bieren en steeds minder zuur worden en steeds langer staan te gisten.
Dat langer staan te gisten heeft waarschijnlijk te maken, dat het richting de winter steeds kouder wordt op mijn zolder.
Om nu te zorgen dat mijn biertjes niet te koud vergisten, ben ik maar aangevangen met de bouw van een klimaatkast.
De op 27 dec 2017 in China bestelde STC-1000 wordt volgens de bezorger morgen tussen 15.00 en 17.30 afgeleverd.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-01-2018 23:41 u »
Als je een starter maakt van een gemengde cultuur zal bijna altijd (als je daar geen maatregelen voor treft) de verhouding van de verschillende organismen veranderen, en dus ook het uiteindelijke bier zal anders zijn

Tags: