Wyeast gist te oud?

Gestart door Pieter., 20-10-2005 00:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Hallo allen,

Ik was van plan morgen een pils te gaan brouwen, een aantal weken geleden al ingrediënten gehaald waaronder Wyeast Czech gist. Gisteren ochtend het zakje uit de koelkast gehaald en geactiveerd volgens de gebruiksaanwijzing. Nu zo'n 36 uur later zit er nog steeds weinig activiteit in de gist, eigenlijk is er nog niets te zien, het zakje is nog vrijwel net zo plat als toen ik het activeerde. Nu keek ik nog maar eens op de gebruiksaanwijzing op het zakje en toen viel mij pas de datum op die er op gedrukt staat, WFG 09aug04, Aii !!

Ik heb er ook niet op gelet bij aankoop maar las dat Wyeast gist onder gunstige omstandigheden langer dan 12 maanden bewaard kan worden, maar toch...

Wat te doen nu? Mijn brouwsessie die ik voor morgen geplant had uitstellen en hopen dat de gist toch nog actief word of terug gaan naar de leverancier?

Pieter

Edgar

Je zult toch een klein beetje de hand in eigen boezem moeten steken, want twee dagen voordat je een ondergister brouwt het zakje knappen, is wel heel kort dag. Je hebt tenzij je een klein brouwsel maakt een goeie starter nodig en dat kost meestal iets langer dan twee dagen, alles inbegrepen.

Ik denk dat je gist nog wel zal starten, maar het zal nog even duren. Je kunt twee dingen doen: Je Wyeast gist vervangen door een korrel-ondergist (Saflager?), of je brouwsessie uitstellen totdat je al dan niet omgeruilde zak Czech Lager in gang schiet. Ik zou het wel weten, want ik ken die gist en hij is de moeite van het wachten waard. Ik zou er wel een starter van maken als ik jou was.

BaDu

Wat is de beste manier om van een Wyeast-zakje een starter te maken?
Loont het de moeite om een starter te maken of is het volgen van de gebruiksaanwijzing voldoende om een goede vergisting te krijgen?

 :brouwen:

Edgar

Daar is op het forum héél veel over gezegd, Bart. Allemaal terug te vinden met de onvolprezen zoekfunctie.

Alles hangt af van het soort en de hoeveelheid bier die je gaat brouwen, maar in het algemeen is een starter sterk aan te raden. Hoe je dat het beste doet, lees je onder andere in De Perfecte Giststarter. Het kan ook minder perfect.

norbertus

Beste medebrouwers,

Het is mij ook reeds voorgekomen dat ik de intenties had om te brouwen maar mijn giststarter niet klaar was hetzij door ouderdom van het pakket of door te laat opstarten. En dit is niet prettig.

Ik heb er het volgende op bedacht en dit pas ik reeds enkele malen toe. Ik zet het Wyeast pakket +/- 14 dagen voor de brouwdatum op en laat volledig opzwellen. Hierna zet ik het opgeblazen pakket terug in de ijskast. Vijf dagen voor de brouwdatum neem ik het terug uit de ijskast zet het terug warm en maak mijn starter verder aan met hetzij vroeger gewonnen wort of door het koken van moutextract.

Tot op heden heeft mij dit geen problemen meegebracht. Deze methode is volgens mij sterieler dan een opgekweekte starter terug koud te zetten en deze hierna terug op te warmen en voorkomt dat er geen starter is op de brouwdatum.

Groeten,
Norbertus.

Croch

Wat een oud topic, blijkbaar hebben niet zo veel mensen er last van. Maar ik helaas dus wel.

Vorige week zaterdag een Wyeast Activator Sweet Mead gesmackd, maar nu bijna een week later staat de verpakking nog nauwelijks bol. De verpakking staat gewoon in de huiskamer (18 tot 20 graden) en ik heb hem al een keer extra gesmackd (niet ik daar nu zo van hou) maar om er zeker van te zijn dat de binnenzak echt geknapt is. De datum op de verpakking is augustus 2010.

Wat nu te doen?

De-Geert

Als je de mogelijkheid hebt kan je de gist in een warm-waterbad van ongeveer 25 graden doen. Dan kan een hoop schelen.

Citaat van: Croch op 25-02-2011  14:56 uDe datum op de verpakking is augustus 2010.
Da's toch redelijk oud, in principe geen probleem maar dan duurt het inderdaad wat langer. Heb je de gist zo lang bewaard of kreeg je 'm zo van de leverancier?

SeekingBeer

Laatst had ik ook zo'n pack; na heel lang wachten eindelijk een klein beetje opbolling.

Neem gewoon veel tijd om je starter te maken, als die goed lijkt kun je het gewoon gebruiken.

(Bij mij was het drie keer waardeloos:

1) De starter ging slecht en moeizaam
2) De vergisting ging sloom en eind SG een belabberde 1020
3) De druk op de flessen was minimaal, zelfs na lang wachten.)

De volgende keer gooi ik em gewoon weg, maar ja dat is wel zonde van je poen.

Croch

Citaat van: De-Geert op 25-02-2011  15:01 uHeb je de gist zo lang bewaard of kreeg je 'm zo van de leverancier?

Heb hem geloof ik in januari bij Brouwmarkt gehaald.

Ik zal hem eens wat warmer wegzetten, kijken of dat helpt.

De-Geert

Citaat van: Croch op 25-02-2011  16:12 uHeb hem geloof ik in januari bij Brouwmarkt gehaald.
Dat schijnt wel vaker voor te komen bij Brouwmarkt. Helaas.

Hopmans

Citaat van: De-Geert op 25-02-2011  16:59 uDat schijnt wel vaker voor te komen bij Brouwmarkt. Helaas.
De hop ligt er ook niet koel.
Een schitterende tent, maar net niet alle puntjes op de i.
Ik kan me geen oude hop permitteren.



Jacques

Citaat van: Croch op 25-02-2011  14:56 uWat een oud topic, blijkbaar hebben niet zo veel mensen er last van. Maar ik helaas dus wel.

Vorige week zaterdag een Wyeast Activator Sweet Mead gesmackd, maar nu bijna een week later staat de verpakking nog nauwelijks bol. De verpakking staat gewoon in de huiskamer (18 tot 20 graden) en ik heb hem al een keer extra gesmackd (niet ik daar nu zo van hou) maar om er zeker van te zijn dat de binnenzak echt geknapt is. De datum op de verpakking is augustus 2010.

Wat nu te doen?

Als je een magneetroerder hebt zou ik een starter maken (met gistvoeding) en daar de inhoud van het pak bij doen. De roerder op een relatief hoog toerental zetten en afdekken met een royaal stuk aluminiumfolie. Vervolgens geduld. Na een paar dagen gaat de gist gegarandeerd groeien en zie je de stater lichter van kleur worden. Dit is een teken dat de gist zich goed vermenigvuldigd. Je kunt vervolgens een waterslot op de fles/erlenmeyer zetten.

Ook met hele oude verpakkingen werkt dit prima heb ik gemerkt.

Oscarvan

Wat een ellende... Hier staat de gist bij de brouwwinkel in de koelkast, en is nooit meer dan twee maanden oud. Smacken doe ik drie uur voor enten, zet hem dan lekker warm, 24º of zo en na drie uur ben ik bang dat hij ontploft.

Wat ik WEL een beetje tricky vind is het smacken zelf. De binnenzak is niet altijd te vinden. Ik breng de gehele inhoud naar een kant en leg dan de volle kant van mijn hand over de volle breedte van de andere kant van het zakje. Dan pers ik voorzichtig het gist onder mijn hand door, en breng hem tegelijkertijd langzaam naar de andere kant van het pakket. Als ik zeker weet dat ik het voedsel pakket in een hoekje heb gedreven... WHAM! En niet zachthandig.....de pakketten zijn lompsterk...

Hoop dat dit helpt.

RobinB

Uitzonderingen daargelaten denk ik wel dat jullie over het algemeen over versere packs kunnen beschikken?
Of zou dat niet meer zoveel uitmaken?

Jacques

Regelmatig hebben we hier ook verse pakken te pakken. Maar het gebeurt ook wel dat we een ouder pak kopen. Vaak koop ik meerdere verpakkingen per keer. Dan zijn niet alle pakken even vers bij het daadwerkelijke gebruik. In de praktijk is dat geen probleem op voorwaarde dat op tijd begonnen wordt met het opstarten van de gist.

RobinB

Tuurlijk wel, maar ik heb het idee dat de aankoop hier meer batch-gewijs gebeurt.
Dan heb je bij geluk dus een paar verse pakken, maar in het algemeen iets minder vers...?

Oscarvan

Citaat van: RobinB op 25-02-2011  22:46 uUitzonderingen daargelaten denk ik wel dat jullie over het algemeen over versere packs kunnen beschikken?
Of zou dat niet meer zoveel uitmaken?

Maximaal 3-4 weken oud, vaak 2 of minder en muv van kort transport in piepschuim doos met koel element altijd gekoeld geweest.

Caspar

Ik heb van de week van Van der Kooy ook Wyeast ontvangen die al bijna een jaar oud is... Daarom heb ik ook eigenlijk een hekel aan postorder, je hebt niet de mogelijkheid om verse pakjes uit te zoeken.

Jacques

Citaat van: Caspar op 27-02-2011  14:04 uIk heb van de week van Van der Kooy ook Wyeast ontvangen die al bijna een jaar oud is...

Op zich is dat geen probleem als je maar op tijd begint met het opkweken van de gist.

Caspar

Inderdaad, ik begin anderhalve week van te voren. Voor de zekerheid heb ik nog een alternatieve Wyeast op voorraad... Een goede voorbereiding is het halve werk ;) !

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.