Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kraantje in bierfust  (gelezen 3994 keer)

Offline Christiaan

• Junior lid
  • **
  • Thuisbrouwerij De Kerker
Kraantje in bierfust
« Gepost op: 19-10-2005 19:26 u »
Dag brouwers,
Al een tijdje ben ik aan't klussen aan een nieuwe brouwopstelling, bestaande uit 2*50 liter bierfusten. Deze week heb ik getest op lekkages, en in de meeste gevallen heb ik deze op kunnen lossen. De kogelkraantjes echter die ik in de fustjes heb gezet blijven maar druppen. De kraantjes zijn met schroefdraad en moer bevestigd. Ik ben nu op zoek naar een lijm, kit of iets dergelijks, waarmee ik de lekkende plekken kan afdichten. Wat voor afdichtmiddel zou hiervoor geschikt zijn? Ik heb de lekkagepunten nu met ptfe tape afgedicht wat prima werkt, maar niet bepaald elegant en duurzaam is.
Alvast bedankt,
Christiaan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
Re: Kraantje in bierfust.
« Reactie #1 Gepost op: 19-10-2005 20:21 u »
PTFE tape , is dat het zg gastape ? Dan zal ik het niet gebruiken, want mijn ervaring is dat het langzaam oplost en het is niet levensmiddelenbestendig.

Ik gebruik zelf hennepvezel om mijn RVS kranen af te dichten. Na ieder brouwsel reinig ik zorgvuldig mijn kranen en vervang het hennepvezel. Hennepvezel is onschadelijk, goedkoop en in de bouwmarkt (Afd. verwarmingsmateriaal) te verkrijgen

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 19-10-2005 20:53 u »
Volgens mij is lassen de enige complete oplossing. De rest lijkt me prutswerk.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #3 Gepost op: 19-10-2005 21:11 u »
Ik gebruik het vezel tussen schroefdraad in ketel en draad op kraan.
Ik wil mijn kranen (net als in gistemmers) altijd eruit kunnen halen om schoon te maken.

Echter bij kranen in fusten heb je geen schroefdraad en dan is lassen misschien een betere oplossing.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 19-10-2005 21:17 u »
Ik zou ook zeggen: of beter schroeven of lassen.

Offline Christiaan

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 19-10-2005 22:09 u »
Bedankt voor de reacties,
Ik vrees dat ik dan voor het lassen moet gaan, ik had stiekem gehoopt dat het mogelijk was om te solderen met zilver, of dat er goede harsen voor bestonden.
Christiaan

Offline Celocelava

• Senior lid
  • Ik vond het volgende brouwsel beter....
« Reactie #6 Gepost op: 19-10-2005 22:56 u »
Even zoeken bij Loctite. Die hebben foodgrade afdichtingslijmen in hun pakket.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 19-10-2005 22:59 u »
bestendig tot 100 grC?

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #8 Gepost op: 20-10-2005 00:14 u »
HI manne,

Ik heb mijn hevelfilter met loctite in elkaar gelijmt, nooit problemen gehad.
gewoon doen.

Gr Kees

Offline Christiaan

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 20-10-2005 00:44 u »
Ik zal eens kijken hoe loctite presteert bij hogere temperaturen. Het gaat om een zeer kleine lekkage ( ook met de volle 50 liter lekt t slechts druppelsgewijs), en ik gok dat er geen grote druk op het knelpunt staat. Op de lange termijn lijkt het me sowieso een goed plan om te gaan lassen, maar aangezien dat voor mij nogal onpraktisch is, en de brouwkriebels nu niet meer te negeren zijn, wil ik toch zo snel mogelijk gaan brouwen.
Ik ben ook wel erg benieuwd hoe mijn oude wortverzamelpijp zal werken in de nieuwe optstelling. Mijn plan was om de (koperen wortverzamelpijp) tijdens het maisschen in de maischkeltel te laten zitten. Zou dit problemen op kunnen leveren? Of overschat ik hier de schadelijkheid van koper(ionen)?

Gr,
Christiaan

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #10 Gepost op: 20-10-2005 07:33 u »
Dit zal geen problemen opleveren met ionen, misschien wel met een verstopt filter of aanbranding aan de bodem om dat je niet kunt 'schrapen' (over de bodem dus he)

:degroeten:

Johannes

Offline Celocelava

• Senior lid
  • Ik vond het volgende brouwsel beter....
« Reactie #11 Gepost op: 20-10-2005 15:40 u »
bestendig tot 100 grC?

Beter laat dan nooit: Eigenlijk kan je bij Loctite terecht in iedere temperatuurrange maar voor dit soort afdichtingen gaan ze tot 250C als ik het goed heb. Deze lijmen worden veel gebruikt in de voedselverwerkende industrie waar veel met stoom wordt gewerkt.

Peerrrr.

Tags: kranen