Bieren in Manchester

Gestart door MO, 19-10-2005 13:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

ah! ik ga volgende maand een paar dagen naar Manchester en jouw opmerking doet de zin daarin alleen maar toenemen

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 19-10-2005  13:17 uah! ik ga volgende maand een paar dagen naar Manchester en jouw opmerking doet de zin daarin alleen maar toenemen
De bieren die voor mij gekocht werden kwamen uit Leicester en omgeving.

Hans Hans

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 19-10-2005  13:17 uah! ik ga volgende maand een paar dagen naar Manchester en jouw opmerking doet de zin daarin alleen maar toenemen
Ik zit nu aan/met een Thunder Holt "een red ale met Challenger hop en wat donkere kristalmout (info etiket). Tot mijn verbazing staat er ook "storm in a bottle" "celebrating Manchester's finest weather". http://www.joseph-holt.com
Is dat toevallig de inspiratiebron voor je Stormbier geweest?

Bij Fifth Sense moet ik aan A3 denken. Op bovengenoemde site is te zien waarom.

Hans Hans
 

Johannes

Nou Martin, er zijn in Manchester maar liefst 74 pubs waar je dit bier kunt drinken! :biersmile:

Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 19-10-2005  17:06 uNou Martin, er zijn in Manchester maar liefst 74 pubs waar je dit bier kunt drinken!
In Manchester en omgeving 125 pubs. Lucky you.

Hans Hans

MO

ik wilde maar zeggen: iemand nog advies/tips over manchester. ik ben er zelf nog nooit geweest. ik heb een zondag middag en avond en een dinsdagmiddag de tijd.
brouwerijen? kroegen? bieren die ik zeker mee moet nemen? ik weet echt weinig van Engelse bieren. via de camra site heb ik al wel wat geleerd maar ik houd me aanbevolen. ben wel van plan heel wat bieren mee te zeulen terug naar huis.
zo vervelend, voor een congres op kosten van je baas naar Manchester...

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 19-10-2005  17:41 uik wilde maar zeggen: iemand nog advies/tips over manchester. ik ben er zelf nog nooit geweest. ik heb een zondag middag en avond en een dinsdagmiddag de tijd.
brouwerijen? kroegen? bieren die ik zeker mee moet nemen? ik weet echt weinig van Engelse bieren. via de camra site heb ik al wel wat geleerd maar ik houd me aanbevolen. ben wel van plan heel wat bieren mee te zeulen terug naar huis.
zo vervelend, voor een congres op kosten van je baas naar Manchester...
zie http://www.manchester2002-uk.com/eat&drink/pubs/manc-pubs1.html
http://www.joyce.whitchurch.btinternet.co.uk/norman/brewery.htm

Die van Holt zijn aanraders als je de bieren moet dragen. Toen ik ze kreeg (3 weken terug) waren ze nog 4 voor 5 pond. Als je met eigen vervoer gaat: zo veel mogelijk meenemen.

Hans Hans

Edwin

Euh MO? :-*

Ruimte voor een paar flesjes om een proeverijtje te doen (als evaluatie of zo)? Zo 'onder professoren'? :verbergen:


Herman

Citaat van: Hoorns Hopbier op 19-10-2005  17:53 uzie http://www.manchester2002-uk.com/eat&drink/pubs/manc-pubs1.html
http://www.joyce.whitchurch.btinternet.co.uk/norman/brewery.htm
Die van Holt zijn aanraders als je de bieren moet dragen.
Holtrop bedoel je? >:D

Drents Hopbier

Citaat van: Herman op 19-10-2005  23:30 uHoltrop bedoel je?
Als die van jou net zo goed zijn als de Engelse, zou dat een hoop kilometers kunnen besparen.

Hans Hans

EBC

Ga zoveel mogelijk naar Real Ale pubs. Mijdt de rest. Probeer zoveel mogelijk Real Ales uit. De landlords kunnen je er van alles over vertellen. Geef gewoon aan wat je wilt: blond, donker, bitter, etc.

Vraag aan een taxichauffeur om je naar een Ale Pub te brengen...

Mocht je onverhoopt geen RA kunnen bestellen, probeer dan eens een Boddingtons.

MO

zondag  vertrek ik. deze off-licence ga ik denk ik wel met een bezoekje vereren

adres winkel



MO

ik ben al een week of twee terug, maar ik ben nu pas klaar met mijn aantekeningen bijwerken. Het congres was erg interessant, maar de biercultuur in Manchester won toch glorieus. Leuke stad, mensen - voor de bierliefhebber dan. Op zich is het een vrij grauwe tamelijk saaie Northern Industrial Town om Billy Bragg maar eens te citeren.
Zondagmiddag heb ik van half twee tot een uur of tien (?) heel veel bier gedronken. Ik had een kaart gemaakt met daarop ingetekend een stuk of tien pubs die real ales zouden moeten schenken. Die kaart had ik niet echt nodig, want er waren veel meer cafes die real ales op tap hadden en ze waren erg eenvoudig te vinden. Het leuke was dat elke cafe weer hele andere ales schonk. Voor een pint betaalde ik tussen de BP 1,70 en 2,50 (euro 2,50 en 3,75). Niet super duur dus. In het algemeen lijken de real ales erg op elkaar. Grote glazen met weinig schuim, licht tot donker amber van kleur, body meestal vrij dun, allen warm geserveerd (ca 13 grC), nauwelijks koolzuur, romig, diacetyl niveaus vielen gelukkig nog wel mee, het ene bier was wat hoppiger dan de ander en bijna alle ales hadden een koekjes achtige moutigheid (weet niet goed hoe ik dat beter moet omschrijven).
Ik heb 12 real ales van het vat gedronken (van de koudgehopte bieren nam ik er vaak nog een) en ik ging met 15 bieren mee naar huis.  Er staan er nog zeven in de koelkast.

Topbieren zijn:
Holt Bitter
Herkomst:   Joseph holt, Manchester, onafhankelijke familiebrouwerij
Internet   www.joseph-holt.com
fles             tap
Geur:      wat neutraal, iets hoppig, moutig en fruitig
Smaak:      erg super lekker, zacht, fruitig, heel apart koekjes-moutig met een heerlijke bitter in de nasmaak. Prima body. Neem later nog een hele pint

Holt fifth sense (fles)
Herkomst:   Joseph holt, Manchester, onafhankelijke familiebrouwerij
Internet   www.joseph-holt.com
fles             tap
Alcohol:   5.5%
Geur      zeer fruitig, moutig, heel apart, ook koekjes, drooghop!
Smaak      heel veel drooghop, iets zoeter dan droog maar komt een heel eind in de buurt van het laatste stormbier

 Caledonian Deuchars IPA
Herkomst:   caledonian, Edinburgh
Internet   http://www.caledonian-brewery.co.uk/ipa_home.html
fles              tap
Alcohol:   3.8%
Smaak      drooghop en drooghop, zoetig bier maar ook zoetig kruidig door drooghop, lang niet zo bitter als een Amerikaanse IPA maar wel heel hoppig. Al die hop en het warme bier suggereert een stevige body by 3.8%.

Timothy Taylor Landlord
Herkomst:   Timothy Taylor Brewery
Internet   http://www.timothy-taylor.co.uk/
fles               tap
Alcohol:   4.5%
Smaak      weinig koolzuur, lekker hoppig, stevig bitter, niet zo'n slappe ale als de meeste, mooie bite, prima body, lekker romig getapt, denk geen drooghop. Neem nog een pint hiervan

Jennings Sneck lifter
Herkomst:   Wolverhampton & Dudley Breweries
Internet   http://www.wdb.co.uk/Default.asp
fles               tap
Alcohol:   5.1%
Smaak      tamelijk koel (handpomp), gigantische butterscotch-caramel in de nasmaak, niet hoppig, wel fruitig, heel licht gebrand, wat een supermout, net of je een toffee eet, heeft wel wat dubbelbockigs

Williams red
Herkomst:   Williams Bros brewing, New alloa brewery, Alloa, Scotland
Internet   www.williamsbrosbrew.com
Fles:      0.5 L
Alcohol:   4.5%
Geur:      veel droog-hop, fris, caramel, fruitig
Smaak:      medium body, heerlijke drooghop, stevig bitter in nasmaak en basissmaak, fruitig, wat caramel; prachtige complexe frisse gedrooghopte ale, tamelijk veel koolzuur voor een ale




MO

Bishops finger
Herkomst:   Shepherds Neame Faversham, Kent
Internet   www.shepherdneame.co.uk
Fles:      0.5 L kleurloze apart gevormde fles
Alcohol:   5.4%
Geur:      moutig (koekjes), hoppig, geoxideerd
Smaak:      vrij hard bitter, leuk koekjes-zoetjes tegenover, goede body maar dat komt door bitter, toch vrij droog, fruitig

Speciale vermelding verdient onderstaand bier:
Fraoch heather ale
Herkomst:   heather ale ltd, william bors brewing, Alloa scotland
Internet   http://www.heatherale.co.uk/
Info      Brewed in Scotland since 2000 B.C. heather ale is probably the oldest style of ale still produced in the world. From an ancient Gaelic recipe for "leann fraoich" (heather ale) it has been revived and reintroduced to the Scottish culture. Into the boiling bree of malted barley, sweet gale and flowering heather are added, then after cooling slightly the hot ale is poured into a vat of fresh heather flowers where it infuses for an hour before being fermented. A light amber ale with floral peaty aroma, full malt charachter, a spicy herbal flavour and dry wine like finish.Drink slightly chilled from a fluted glass. 5% abv
Fles:      0.5 L
Gedronken   11/05
Tht:      02/07
Alcohol:   niet vermeld!
Prijs:      BP 1.80 (€2,70)
Etiket:      prachtig sfeervol, keltisch
Info      scotland's native ale, original 16th century recipe; brewn without hop, only malt, gale (gagel) and heather flowers (the hot ale is infused in heather flowers before fermenting)
Kleur:      meer blond dan amber, helder
Geur:      <voor etiket lezen> zeer fruitig (framboos, bessen), diacetyl
Schuim:   dunne onstabiele laag
Smaak:      <voor etiket lezen> vies! Weinig koolzuur, iets diacetylerig, heel naar fruitig of misschien wel honing, weeiig
      <na lezen> toch geinig zo'n gagel bier, die gooi ik niet weg! Diacetyl zit er bij nader inzien niet in, het is een zeer kruidig en wat zoetig bier. Bier met heide, het idee alleen al!
Beoordeling:   interessant


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.