ONK 2016 C1 - Sterke blonde door Jan-Joris Gommans

Gestart door Jepke, 08-07-2016 08:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jepke

Zie hier mijn recept waarmee ik de eerste prijs in de klasse C heb gewonnen bij het ONK dit jaar met maar liefst 91 punten. Ik heb dit recept al een aantal keren gebrouwen waarbij ik het steeds verder verbeterd heb. Voor mij een bevestiging dat je heel veel hebt aan het jury commentaar van de Nederlandse bierwedstrijden. Ik brouw pas iets langer dan een jaar dus ik ben bijzonder trots op dit resultaat!

Jury commentaar: "Mooie sterke blonde. Bier is mooi in balans, het schuim mag nog iets meer zijn. Ga zo verder!"

En dan te bedenken dat ik nog twee punten heb laten liggen door het gebruik van de verkeerde fles (ik had even niet anders) en te lage vulhoogte, hoewel minimaal.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptONK 2016 winnaar
Brouwdatum25-04-2016
BiertypeSterke Blonde
Volume25.0
Begin SG1.066 SG
Eind SG1.008 SG
Schijnbare vergistingsgraad87.9%
Alcoholgehalte7.6 vol.%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement79.0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
22.50 lMill - Thuis na waterontharder2.20 gCaSO49.10 mlMelkzuur11.56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
36 mg/l3 mg/l107 mg/l203 mg/l57 mg/l55 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.837 kgPilsmoutDingemans3 EBC89.0 %
0.525 kgBruine kandijsuikerSupermarkt17 EBC8.0 %
0.197 kgBruine kandijsuikerSupermarkt17 EBC3.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust/B-Amylase 60'C60.0 °C1 min.45 min.3.9 l/kg
B/A-Amylase 70'C70.0 °C10 min.30 min.3.9 l/kg
A-Amylase 75'C75.0 °C5 min.5 min.3.9 l/kg
78'C Uitmaischen78.0 °C5 min.5 min.3.9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20.4 gCascadebellen6.0%75 min.16.8 IBU
17.7 gStyrian Goldings (2.8%)bellen2.4%75 min.5.9 IBU
16.9 gSaazbellen2.3%30 min.2.7 IBU
25.1 gSaazbellen2.3%15 min.2.1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3.00 gIers mosklaringsmiddelkoken
19.00 gKorianderzaadspecerijkoken
5.00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
2.0 l starterBelgian Ardennes (3522)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19.5 °C
Max. temp. hoofdvergisting25.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.015 SG
Schijnbare vergistingsgraad77.3%
Temp. nagisting21.0 °C
Start lagering28-04-2016
Temp. lagering21.0 °C

Ik heb er twee bruine kandijsuiker giften in zitten. Eenderde tijdens koken, ongeveer tien minuten voor het einde. En tweederde na twee dagen tijdens de hoofdgisting, opgekookt in twee maal het volume water. Hiermee heb ik de voor mij goede balans van 'zoetheid' en droogheid van het bier gevonden.

Ik heb tegen het einde van de vijf dagen hoofdvergisting de temperatuur nog een dag verhoogd naar 25°C. Daarna van de gist afgeheveld en nog een dag of 12 navergisting. Ik heb gemerkt dat de vergistingstemperatuur heel erg bepalend voor dit recept is. Als je warmer vergist krijgen de hogere alcoholen al snel de overhand.

Dit bier is het lekkerste na een week of drie rijping op de fles. Ik heb ongeveer 7 gram per liter bottelsuiker gebruikt.

PS. Beetje jammer dat ik pas na de inschrijving voor het ONK mezelf bij het Maasland Thuisbrouwers Genootschap gevoegd heb, anders hadden we daar ook nog de eerste prijs weggekaapt.

Robert1968

Gefeliciteerd. Mooi eenvoudig recept. Ziet er eigenlijk uit als een La Chouffe kloon (die ik regelmatig brouw).

tdp

Gefeliciteerd, en bedankt voor het delen!

Groet,
de TDP

RienP

Gefeliciteerd met de eerste prijs. En voor jou een extra beloning dat een doorontwikkeld recept goed scoort.  :biersmile:

William

Mooi bier en rapport Jan-Joris en welkom bij de club :). Volgend jaar weer.

En inderdaad had het MTG op één puntje na de beste brouwclub kunnen zijn. Dit werd bepaald door het aantal punten van de 10 beste bieren per club op te tellen. De Amervallei had er 834, het MTG had er 833. Helemaal knap van het MTG omdat we duidelijk minder inzendingen hadden als de winnaar de Amervallei (16 versus 93).

Jacques

Hartelijk dank voor het plaatsen van het recept.

Biertje1985

Zeer intressant maischschema die ga ik even onthouden.

Gefeliciteerd met het resultaat!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.