ONK 2016 V2 - Deatach Scottish Rauch Doppelbock - Vincent Werner

Gestart door cuillin, 09-07-2016 15:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cuillin

Een oudje dat ik nog niet eerder had ingestuurd. Al veel positieve reacties op gehad en nu ook succesvol op het ONK! De opzet van het recept was een hybride te brouwen tussen een Scottish Wee Heavey en een Noord-Beiers (Bambergs) rookbock.

Score: 88

Jury commentaar:
"Hele bijzondere rooktonen, bijna houterig. Toetsen van vanille, zwarte bes, port. Mooi complex bier. Het heeft een fluweel zacht mondgevoel."

Hier een (enigszins bewerkte) uitdraai van mijn recept via Brewsmith. Excuses voor het Engels, maar ik blijf het een fijn programma voor receptontwikkeling vinden:

Recipe Specifications:

Date:                   27-6-2015
Batch Size:          22,50 L     
OG:                     1082 SG
FG:                      1016 SG
Estimated Color: 56,3 EBC
Estimated IBU:    34,0 IBU
Boil Time:             90 Min
Brewhouse Eff.:   80,00 %
SVG:                     80,5 %
Alcohol:                9,1 % vol.

Ingredients:

Amount  Item                                                                    Type      % or IBU
3,35 kg       Pilsner (2 Row) (3,0 EBC)                                 Grain       43,79 %       
1,20 kg       Hickory Smoked  Pilsner (2 Row) (10,0 EBC)    Grain       15,69 %       
1,00 kg       Munich Malt Type I Bio (15,0 EBC)                    Grain       13,07 %       
0,60 kg       Wheat Malt, Dark (15,0 EBC)                           Grain         7,84 %       
0,45 kg       Cara Kristal (120,0 EBC)                                  Grain         5,88 %       
0,34 kg       Cherry Smoked  Pilsner (2 Row) (10,0 EBC)     Grain         4,44 %       
0,36 kg       Special B Malt (350,0 EBC)                               Grain         4,71 %       
0,18 kg       Chocolate Wheat Malt (900,0 EBC)                 Grain         2,35 %       
0,17 kg       Pecan Smoked  Pilsner (2 Row) (10,0 EBC)     Grain         2,22 %       
14,70 g       Northern Brewer [9,00 %]  (90 min)               Hops        11,3 IBU     
41,00 g       Spalt Select [5,90 %]  (90 min) (First Wort)    Hops        22,7 IBU     
2,00 tsp      Yeast Nutrient (Boil 10,0 min)                          Misc                       
3,00 g         Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min)      Misc                       
1 Pkgs        Scottish Ale (Wyeast Labs #1728)                  Yeast


Mash Schedule:

Step Time     Name              Description                                Step Temp
15 min        Protein Rest        Add 20,00 L of water at 57,8 C      53,0 C       
45 min        Saccharification   Heat to 65,0 C over 10 min            65,0 C       
30 min        Saccharification   Heat to 71,0 C over 5 min              71,0 C       
5 min          Mash Out            Heat to 78,0 C over 5 min              78,0 C       

Vergist bij 21 0C.

Gebotteld met 6,3 g suiker per liter.

De rookmouten heb ik zelf gerookt op een bbq op mijn balkon boven respectievelijk Hickory, Kersen en Pecan aromahout volgens de methode 'Randy Mosher' (zie zijn onvolprezen boek 'Radical Brewing').

William

Dat ziet er heel uitnodigend uit met al die verschillende zelfrookmouten.

Gefeliciteerd!

Jacques

Vincent, hartelijk dank voor het plaatsen van het recept.

Complex brouwsel, volgens mij lust ik dit wel...  ;) :proost:

Markiej87

Wat een gaaf recept! Gefeliciteerd met je overwinning :) Proef je de verschillende "rooksmaken" ook?

Wolter

Je had het recept bij het ONK al een beetje toegelicht wat betreft de rookmouten maar mooi recept hoor. Ook fijn commentaar van de keurmeester.

Biertje1985

Wow, dat zou ik wel eens willen proeven, na brouwen word niks dit is echt bijzonder. Gefeliciteerd en ik ben benieuwd wat je nog meer hebt gebrouwen met de zelfgerookte mouten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.