Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Ha Jeroen,Nee het was de Weihenstephan Weizen van Wyeast. Met de Scheider heb ik ook wel eens gebrouwen en dat gaf ook goede resultaten. Je moet inderdaad wel de temperatuur in de gaten houden, als ie te warm wordt, gaan de kruidnagels wel heel sterk overheersen. Het komt dan inderdaad wat scherp bitter over.
Gisting bij Schneider. Gisting, niet koken.
Ik vond mijn weizen met Schneider vergist ook vrij zuur na het bottelen. Had onvoldoende gist toegevoegd dus ben nog niet zeker of het mogelijk een infectie is. Stiekem hoop ik dat het zurige nog weer iets wegtrekt. Volgende week nog maar een los trekken om te proeven.
Hij is echt vies zuur, ik denk dat ik een infectie te pakken heb gehad
Vergisting als volgt:1e 3 dagen op 17 °CDaarna in 2 dagen naar 20 °C op laten lopen en week zo laten staan.Twee weken na brouwen in drie dagen naar 12 °C en zo een week laten staan (het had al gebotteld kunnen worden maar geen tijd).
Toch opvallend, ik vergist mijn weizens juist hoog in temp. (22 °C>) juist om de banaan er in te krijgen. Lees de laatste tijd juist dat de temp lager zou moeten én dat je niet teveel gist zou moeten toevoegen. Over dat laatste: hoeveel gist heb je gebruikt?
Het depot van 1 flesje Schneider opgekweekt met ongeveer 100ml starterwort. Dat nog een keer vermeerderd met 0,5 liter starterwort (SG 1.040).Dit was op op ongeveer 14 l wort.
Vond dit wel een interessant stuk hierover.