Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SVG van 92% bij WB-06  (gelezen 1706 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
SVG van 92% bij WB-06
« Gepost op: 17-08-2016 23:53 u »
Vandaag mijn poging tot een tarwetripel overgeheveld en gebotteld.
Mijn begin sg was 1074. Mijn eind sg 1006. Dus een svg van maar liefst 92%.
Het groot gedroogde gistonderzoek van Jacques toont een spreiding van 76% tot 86%. Daar ga ik dus ruim overheen.

Omdat ik geen klassieke weissen of witbier wilde, maar een tarwetripel, heb ik ruim 10% suiker toegevoegd. Wellicht verklaart dat voor een deel het hoge svg.
Ik heb gemaischt op 66/67 ºC (éénstapsmaïsch).
Hoogdvergisting op 22 ºC. Na de hoofdvergisting stapsgewijs verhoogd naar 23,5 ºC. 
Eerste smaakimpressie: bitter, droog, tarwe, complex, klein beetje zoet aan het eind... Ik meen de korianderzaad te proeven die ik heb toegevoegd, maar ben daar niet helemaal zeker van. De gedroogde sinaasappelschillen proef ik in ieder geval nog niet terug.

Zijn er meer brouwers bij wie de WB-06 zover is doorvergist?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: SVG van 92% bij WB-06
« Reactie #1 Gepost op: 18-08-2016 08:39 u »
Ingo heeft dit kort geleden geschreven:
WB-06 is de korrel die het verste gaat buiten de Belle, SVG van 90+% is zonder veel moeite te halen.

Ingo

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2016 09:17 u »
Mijn begin sg was 1074. Mijn eind sg 1006. Dus een svg van maar liefst 92%.
Het groot gedroogde gistonderzoek van Jacques toont een spreiding van 76% tot 86%. Daar ga ik dus ruim overheen.

Omdat ik geen klassieke weissen of witbier wilde, maar een tarwetripel, heb ik ruim 10% suiker toegevoegd. Wellicht verklaart dat voor een deel het hoge svg.

Met 10% suiker zul je iets minder dan 10% extra vergsitingsgraad krijgen t.o.v. van de beoogde vergistingsgraad. Fermentis geeft in de specificaties zelf 86% aan. Tel hier 10% bij en je komt op 86+8.6=94 a 95%. Lekker doordrinkbaar.

Offline JBL

• Senior lid
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2016 09:55 u »
Met 10% suiker zul je iets minder dan 10% extra vergsitingsgraad krijgen t.o.v. van de beoogde vergistingsgraad. Fermentis geeft in de specificaties zelf 86% aan. Tel hier 10% bij en je komt op 86+8.6=94 a 95%. Lekker doordrinkbaar.

Tja, maar het alcoholpercentage is hiermee wat aan de hoge kant (meer dan 9%). Is dus een verraderlijk biertje...  :nut:
Hij is overigens niet erg 'dun', heeft best wel body en een complexe smaak. En wellicht door het hoge percentage tarwe erg troebel. Zal bij het rijpen dus wel een flink laagje op de bodem worden...
Is dat ook zo bij een weissenbier?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 18-08-2016 10:03 u »
Is dat ook zo bij een weissenbier?

Uiteindelijk wordt ook een Weizen helder alleen heeft dat veel meer tijd nodig.

Tags: