Vergisten met Schneider gist

Gestart door hans_nwk, 08-07-2016 08:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hans_nwk

Hallo,

Ik heb Schneider gist uit fles opgekweekt, dat ging prima. Dat had ik n.a.v. eerdere berichten op het forum ook al verwacht.

Dit weekend wil ik gaan brouwen en deze gebruiken voor een weizen.
Nou vraag ik me wel af op welke temperatuur ik deze moet gebruiken.

Ik meen ooit gelezen te hebben dat je de temperatuur vrij laag moet houden (bericht van Adrie?) maar kan dat niet meer vinden.

Welke temperatuur raden de ervaringsdeskundigen me aan voor deze gist?

Alvast bedankt!

Groet,
Hans

seed7

Wat de brouwers er van zeggen:

Gutmann (3068?): hoofdgisting bij 18-20°C, 1 l gist op 1 hl wort
Ayinger: hoofdgisting 20°C, 1/4 l gist op 1 hl wort
Schneider: hoofdgisting 20°C, 1/2 l gist op 1 hl wort, gevolgd door, een week lagering bij 20°C en daarna op 10°C.

Ingo

hans_nwk

Dank je!
Ik zal er dan op 18 °C gaan zitten, hobbybrouwers lijken vanwege kleinere vaten altijd lager te moeten zitten voor hetzelfde resultaat (of is dat alleen bij de trappist-achtigen zo?)

Groet,
Hans

hans_nwk

Ik heb het bericht van Adrie weer gevonden:
CiteerHa Jeroen,

Nee het was de Weihenstephan Weizen van Wyeast. Met de Scheider heb ik ook wel eens gebrouwen en dat gaf ook goede resultaten. Je moet inderdaad wel de temperatuur in de gaten houden, als ie te warm wordt, gaan de kruidnagels wel heel sterk overheersen. Het komt dan inderdaad wat scherp bitter over.

Hij schrijft Schneider net verkeerd,  :bokser: :neenee:
daarom kon ik het eerst niet vinden. Helaas wordt de temperatuur niet vermeldt.

Groet,
Hans

EvdBroek

Het is afhankelijk van wat voor smaak je wil in je weizen, bv veel of weinig banaan. Sommigen vergisten op 17 of 22 graden.

seed7

Schneider vergist in grote open en relatief ondiepe kuipen. Op de foto zit er nog een groot deel van de kuip onder de vloer.


Ingo

hans_nwk

Bedankt voor jullie comentaren, de weizen is net klaar met de eiwitrust.
Mooi foto Ingo!

groet,
Hans

seed7

Gisting bij Schneider. Gisting, niet koken,




Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 12-07-2016  10:17 uGisting bij Schneider. Gisting, niet koken.

Bij Chimay heb ik de nodige jaren geleden het nog heftiger gezien. Het jongbier in de CCT kolkte.

hans_nwk

Gisteren is de weizen gebotteld. Het eerste monster na een week genomen, toen was hij al uitgegist maar smaakte een beetje zurig en wat dunnig. Afgelopen weekend een Grolsch weizen gehad en die smaakte ook ongeveer zo.

Met bottelen was de smaak een stuk voller, meer zoals bv een Maisels weizen. Vind ik persoonlijk lekkerder, het lijkt een heel geslaagd bier te gaan worden!

Vergisting als volgt:
1e 3 dagen op 17 °C
Daarna in 2 dagen naar 20 °C op laten lopen en week zo laten staan.

Twee weken na brouwen in drie dagen naar 12 °C en zo een week laten staan (het had al gebotteld kunnen worden maar geen tijd).

Groet,
Hans

Chilobrachys

Ik vond mijn weizen met Schneider vergist ook vrij zuur na het bottelen.  Had onvoldoende gist toegevoegd dus ben nog niet zeker of het mogelijk een infectie is.  Stiekem hoop ik dat het zurige nog weer iets wegtrekt. Volgende week nog maar een los trekken om te proeven.

hans_nwk

Citaat van: Chilobrachys op 29-07-2016  10:23 uIk vond mijn weizen met Schneider vergist ook vrij zuur na het bottelen.  Had onvoldoende gist toegevoegd dus ben nog niet zeker of het mogelijk een infectie is.  Stiekem hoop ik dat het zurige nog weer iets wegtrekt. Volgende week nog maar een los trekken om te proeven.
Bij mij was het zuurtje vrijwel verdwenen bij het bottelen, ook vrij weinig gist overgebleven in het vat dus wellicht ook wat weinig geent.

Als jij direkt nadat het uitgegist gebotteld hebt kan het zijn dat het ook wegtrekt, de mijne is na 19 dagen gebotteld.

Groet,
Hans

Chilobrachys

Ik hoop het! Bij mij was het in elk geval een aantal weken na het bottelen nog steeds aanwezig (leek wel verminderd). Ik zal er volgende week op terugkomen, tot die tijd nog even genieten van het Noorse bier :)

Chilobrachys

Hij is echt vies zuur, ik denk dat ik een infectie te pakken heb gehad  :(

tdp

Citaat van: Chilobrachys op 01-08-2016  22:53 uHij is echt vies zuur, ik denk dat ik een infectie te pakken heb gehad  :(

Da's zuur ;)

Groet,
de TDP

hans_nwk

Citaat van: Chilobrachys op 01-08-2016  22:53 uHij is echt vies zuur, ik denk dat ik een infectie te pakken heb gehad  :(
Jammer :huilen: :echtboos:
Komend weekend eens proberen hoe die van mij er voor staan een week na bottelen

arluijen

Citaat van: hans_nwk op 29-07-2016  10:02 uVergisting als volgt:
1e 3 dagen op 17 °C
Daarna in 2 dagen naar 20 °C op laten lopen en week zo laten staan.

Twee weken na brouwen in drie dagen naar 12 °C en zo een week laten staan (het had al gebotteld kunnen worden maar geen tijd).

Toch opvallend, ik vergist mijn weizens juist hoog in temp. (22 °C>) juist om de banaan er in te krijgen. Lees de laatste tijd juist dat de temp lager zou moeten én dat je niet teveel gist zou moeten toevoegen. Over dat laatste: hoeveel gist heb je gebruikt?

hans_nwk

Citaat van: arluijen op 02-08-2016  11:05 uToch opvallend, ik vergist mijn weizens juist hoog in temp. (22 °C>) juist om de banaan er in te krijgen. Lees de laatste tijd juist dat de temp lager zou moeten én dat je niet teveel gist zou moeten toevoegen. Over dat laatste: hoeveel gist heb je gebruikt?
Het depot van 1 flesje Schneider opgekweekt met ongeveer 100ml starterwort. Dat nog een keer vermeerderd met 0,5 liter starterwort (SG 1.040).
Dit was op op ongeveer 14 l wort.

Nauwkeuriger kan ik het niet zeggen. Het leek inderdaad relatief weinig en de gistkoek was een van de kleinere van de laatste tijd.

Groet,
Hans

arluijen

Citaat van: hans_nwk op 02-08-2016  11:19 uHet depot van 1 flesje Schneider opgekweekt met ongeveer 100ml starterwort. Dat nog een keer vermeerderd met 0,5 liter starterwort (SG 1.040).
Dit was op op ongeveer 14 l wort.

Duidelijk, volgens mrmalty zou je dan op een liter moeten zitten, maar het klinkt mij niet overdreven weinig maar zeker niet teveel. Toch iets om ook eens te proberen, normaal ent ik namelijk altijd meer dan noodzakelijk, gewoon, omdat het kan.

Brouwers

Citaat van: arluijen op 02-08-2016  11:05 uToch opvallend, ik vergist mijn weizens juist hoog in temp. (22 °C>) juist om de banaan er in te krijgen. Lees de laatste tijd juist dat de temp lager zou moeten én dat je niet teveel gist zou moeten toevoegen. Over dat laatste: hoeveel gist heb je gebruikt?
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen helaas maar ik denk dat het niet zozeer met de isomylacetaat te maken heeft maar juist om de andere esters. Je gaat natuurlijk meer banaan krijgen maar zeker ook andere esters, deze zullen de banaan naar de achtergrond druk. Door koeler te vergisten behoud je wel de banaan, tevens komen de moutsmaken beter naar voren door het lagere ester gehalte. Resultaat zou een bier moeten zijn dat beter in balans is. Ik heb zelf nog geen weizen op 17 graden gemaakt, wel 2 op 24 graden met korrelgist. WB-06 was een hopeloos geval, prima bier maar te droge weizen. 2e was met de gozdawa bavarian weizen op 24 graden. Deze had een mooie banaan tot een week of 6, hierna gingen andere esters overheersen.

Chilobrachys

Vond dit wel een interessant stuk hierover.

hans_nwk

Citaat van: Chilobrachys op 02-08-2016  13:50 uVond dit wel een interessant stuk hierover.
Dit is zeker een heel interessant stuk! Heb ik gelijk opgeslagen.

hans_nwk

In het begin had dit bier nog een licht zuurtje in de afdronk, dat is nu verdwenen. Ik ben er  tevreden over. De banaan lijkt er minder in te zitten dan bij de Schneider, de volgende keer misschien iets warmer vergisten of een andere gist. Dit kun je mooi zien in het stuk dat chilobrachys hierboven geplaatst heeft.

Groet,
Hans


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.